أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۷۱۹۹۸
زمان انتشار: ۱۶:۵۸     ۱۷ مرداد ۱۳۹۱
رجانیوز: سخت است که بشنوی فعالان رسانه‌ای جریان ارزشی و حزب‌اللهی کشور به خاطر بیان مطالبی در راستای خواست رهبر انقلاب مورد مواخذه و محاکمه قرار می‌گیرند و در سوی دیگر، یکی از فعالان اصلی فتنه ۸۸ که حتی در دادگاه محکوم شده و حکم ۶ ماه حبس او باید اجرا شود، در کمال آرامش از کشور خارج می‌شود تا به لندن برود و همسایه برادرش در انگلیس شود.

چند روز پیش، محمدحسن روزی‌طلب فرزند سردار شهید محمدجواد روزی طلب و فعال رسانه‌ای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، به جرم انتشار متنی انتقادآمیز در وبلاگ شخصی‌اش، از سوی قاضی شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کارکنان دولت به چهار ماه حبس تعزیری قطعی محکوم شد. وی که در وبلاگ شخصی خود از روند برخورد با فعالان جبهه فرهنگی انقلاب همچون احمد قدیری‌ابیانه‌ در قم، میثم نیلی، سعید ذاکری و همچنین فیلترینگ سایت‌های ۵۹۸ و بی‌باک انتقاد کرده بود، با شکایت و اعلام جرم دادستان تهران به دادگاه احضار شده بود. پرونده وی با صدور قرار مجرمیت به شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کارکنان دولت ارسال شد و ۱۱ مرداد نیز برای برگزاری دادگاه تعیین وقت شد که در این دادگاه این فعال رسانه‌ای به چهار ماه حبس تعزیری قطعی محکوم شد.

خبر محکومیت «امیرحسین ثابتی» و «محمدحسن روزی‌طلب» به مجازات زندان، علاوه بر گرد کردن چشمان مخاطبان رسانه‌های ارزشی کشور که تاکنون شاهد تلاش فراوان این افراد در جبهه دفاع از انقلاب اسلامی بودند، موجب ناراحتی همه فعالان این عرصه را فراهم کرد و بسیاری از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و همچنین فعالان سیاسی کشور خواستار افزایش دامنه تحمل دستگاه قضایی کشور در برخورد با نیروهای ارزشی شدند.

رهبر انقلاب هم شب گذشته در دیدار با دانشجویان، خواستار سعه صدر قوه قضاییه درباره انتقادات دانشجویی شدند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مطالب مطرح شده درخصوص برخی برخوردهای قضایی با تشکل‌ها، سایت‌ها و وبلاگ‌های دانشجویی گفتند: «البته قوه قضاییه در این خصوص، استدلال‌هایی دارد که اگر مطرح شود احتمالاً برخی ابهامات برطرف خواهند شد اما عقیده من هم این است که نباید در قبال اظهار نظر تند یک جوان دانشجو، برخورد تند شود.»

برای بررسی این موضوع و نحوه اجرای مطالبه رهبر انقلاب در این عرصه، با چند نفر از فعالان سیاسی کشو گفتگو کردیم تا نظر آن‌ها را درباره برخی سختگیری‌ها درباره فعالان رسانه‌ای ارزشی و استاندارد دوگانه در برخورد با فعالان فتنه و ضدانقلاب جویا شویم.

ارشاد و نصیحت باید جایگزین حکم زندان باشد

دکتر حسین طلا، نماینده مردم تهران در مجلس نهم یکی از جوانانی است که توانست نظر مردم را برای کسب کرسی نمایندگی مجلس در انتخابات گذشته جلب کند و اکنون یکی از فعالان قانونگذاری در بهارستان است. دکتر طلا در گفتگو با رجانیوز درباره اقدامات گا‌ها متناقض دستگاه قضایی در برخورد با نیروهای انقلابی، گفت: «مجموعه قوه قضاییه باید پاسخگوی افکار عمومی باشد. البته آن‌ها معتقدند که ما هم جرم این طرف رو بررسی می‌کنند و هم جرم آن طرف را که البته برخی موارد مانند همین ماجرای خروج فائزه هاشمی از کشور نقض کننده آن است و برخی شائبه‌ها وجود دارد. ما دستگاه قضایی رو واقعا دادگاه اسلامی می‌دانیم اما نحوه برخورد با افراد باید متناسب باشد. اگر بچه‌های انقلابی و حزب‌اللهی که به دنبال پیگیری اهداف انقلاب هستند، برخورد تند ببینند و کنار بروند، باید بدانیم که موتورهای محرک جامعه در باورهای دینی و ارزشی را دچار مشکل کردیم.»

وی همچنین به سخنان روز گذشته رهبر انقلاب اشاره کرد و افزود: «رهبر انقلاب هم بار‌ها دانشجویان رو به نقد دستگاه‌های کشور توصیه می‌کنند. البته ایشان از تندی کردن دانشجویان را نهی می‌کنند اما در عین حال فرمایش ایشان مبنی بر حضور جدی جوانان در عرصه‌های سیاسی، باید مدنظر اساسی دستگاه قضایی باشد؛ خصوصا درباره افرادی مانند آقای روزی‌طلب کهاز چهره‌های خوشنام رسانه‌های ارزشی هستند.»

دکتر طلا، قوه قضاییه را به توجه بیشتر به خواسته‌های رهبری درباره تحمل انتقادات تند فعالان دانشجویی کشور فراخواند و گفت: «من فکر نمی‌کنم قوه قضاییه به دنبال اثبات اقتدار خود با محکوم کردن جوانان ارزشی باشد. ما باید حد و مرزی که رهبر انقلاب تعیین می‌کنند را خوب بشناسیم و دستگاه‌های مربوط هم حد آن را مشخص کنند. مسئولان قوه قضاییه باید فرمایشات رهبری رو به خوبی تبیین کنند تا نه به زعم آنان در مملکت جرمی ایجاد شود و از سوی دیگر حرف رهبری در تحمل بیشتر انتقادات هم بر زمین نماند.»

نماینده مجلس نهم در پایان هم یک درخواست دوستانه از مقامات دستگاه قضایی داشت: «این نوع مواضع انقلابی به زعم خودمان حداقل، ‌ در راستای منویات رهبری است و قوه قضاییه هم باید کمک کند تا این فضا به پیش برود. اگر ایرادی هم هست در حرکات دوستانی مانند آقای روزی‌طلب، بهتر است به صورت ارشادی و تذکری باشد، نه به صورت حکم زندان. وقتی برای ایشان حکم صادر می‌شود، یعنی بخشی از ظرفیت انقلاب اسلامی رو مختل کرده‌ایم. من از دستگاه قضایی می‌خواهم که با این جوانان انقلابی به صورت برادرانه و ناصحانه برخورد کنند. انشاالله با سعه صدر قوه قضاییه، این موضوع به نتیجه خوبی برسد.»

حکم روزی‌طلب واقعا سنگین و غیرقابل قبول است

مدیرمسئول روزنامه تهران امروز هم با بیان اینکه حکم چهار ماه حبس برای یکی از فعالان رسانه‌ای بسیار سنگین است، گفت: قوه قضائیه باید منصفانه و ملایم‌تر با انتقادات برخورد کند.

مجید رفیعی در گفتگو با فارس درباره عدم تحمل انتقادات جزئی فعالان رسانه‌ای از سوی قوه قضائیه و برخورد سنگین با آن‌ها اظهار داشت: مسئولان باید با سعه صدر بیشتری نسبت به کسانی که در فضای رسانه‌ای حزب‌اللهی و انقلابی کار می‌کنند، برخورد کنند.

رفیعی با اشاره به حکم ۴ ماه حبس برای محمدحسن روزی‌طلب گفت: این حکم بسیار سنگین است و می‌توانست به جای آن برخورد ملایم‌تری صورت بگیرد چرا که چنین واکنش‌هایی از سوی قوه قضائیه باعث دلزدگی کسانی می‌شود که در فضای رسانه‌ای انقلاب فعالیت می‌کنند.

مدیرمسئول روزنامه تهران امروز با تاکید بر لزوم برخورد منصفانه‌تر با فعالان رسانه‌ای به دلیل انتقادات یادآور شد: کسانی که در این موضوع شکایت کرده و برخورد تندی داشتند، اگر واکنش بهتری انجام می‌دادند کار به اینجا نمی‌رسید.

وی با بیان اینکه ما همه از خانواده رسانه انقلاب هستیم و ممکن است حتی اختلاف‌نظر‌هایی با یکدیگر داشته باشیم اما به هر حال بنده این حکم را برای آقای روزی‌طلب به عنوان یک فعال رسانه‌ای سنگین می‌دانم گفت: قوه قضائیه می‌توانست به نحو دیگری با او برخورد کند.

رفیعی درباره این موضوع که آیا می‌‌توان انتظار داشت آقایان لاریجانی این فضا را تلطیف کنند یا خیر اظهار داشت: مواردی بوده که بعد از اعلام حکم با پیگیری افراد فضا قدری تلطیف شده است لذا امیدواریم حکم اخیر آقای روزی‌طلب هم جزء این موارد باشد.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: تنگ کردن فضای انتقاد قطعا نقد‌ها را تند‌تر می‌کند و کسانی هم که نقد منصفانه‌ای دارند با دیدن چنین فضایی ممکن است انصاف را کنار گذاشته و خارج از چارچوب دست به نقد بزنند.

قطعا وضعیت حکم روزی‌طلب را در مجلس پیگیری می‌کنیم

حجت‌الاسلام رسایی هم از جمله افرادی است که به طور جدی پیگیر وضعیت دادگاه‌های فعالان رسانه‌ای حزب‌اللهی است. مدیرمسئول نشریه ۹ دی در مصاحبه‌ای، با تاکید بر اینکه برخوردهای اینچنینی با فعالان مطبوعاتی، شأن دستگاه دستگاه قضایی و مجلس را زیر سوال می‌برد خاطرنشان کرد: «ما مسئولان از آنجایی که تریبون داریم و از طریق آن به شهرت می‌رسیم زکات این شهرتمان این است که اجازه دهیم دیگران ما را نقد کنند، گفت: ممکن است این نقد‌ها همیشه منصفانه و واقع‌بینانه نباشد اما به دلیل برخورداری از تریبون ما می‌توانیم به نقد‌ها پاسخ دهیم اما نباید جلوی آن را گرفت و نقد کردن را به امری غیرممکن تبدیل کرد.»

وی افزود: «به‌ویژه که این برخورد‌ها در حال حاضر با عناصری از رسانه صورت می‌گیرد که در خط انقلاب هستند و نه همسو با ضد انقلاب. متاسفانه در مواقعی که عناصر همسو با رسانه‌های ضد انقلاب تحرکات مطبوعاتی دارند به دلیل اینکه نقد آن‌ها متوجه برادران لاریجانی نیست کسی به آن توجه نمی‌کند اما کوچک‌ترین نقدی نسبت به این افراد واکنش سریع مدعی العموم را به دنبال دارد.»

رسایی با بیان اینکه مدعی العموم از خود بنده شکایت کرده که در مواردی واقعا جای تعجب است ولی تاکنون آن را رسانه‌ای نکرده‌ام و طی چند روز آینده قطعا آن را از پشت تریبون مجلس اعلام خواهم کرد افزود: «معتقدم این برخورد‌ها وجاهت قانونی ندارد و دستگاه قضایی دارد کار را به جایی می‌رساند که خطوط سفید آن را هم کسی نتواند نقد کند چه برسد به خطوط قرمز خود ساخته!»

اکنون باید منتظر ماند و واکنش مسئولان قوه قضاییه به این موج درخواست‌ها و مطالبات را مشاهده کرد. همه فعالان رسانه‌ای کشور به ویژه فعالان انقلابی انتظار دارند تا سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب و مطالبه جدی ایشان برای باز کردن فضای نقد در رسانه‌های خبری، دستگاه قضا را به لغو این حکم برساند؛ به ویژه آنکه امروز «روز خبرنگار» هم هست و شاید برای دادگاه ایران اسلامی زیبا نباشد که در چنین ایامی، حکم به مجازات یکی از فعالان حزب‌اللهی و انقلابی کشور بدهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۱۷ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
۰
۰
ان لله و ان الیه راجعون
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها