يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۷۲۲۸۴
زمان انتشار: ۱۷:۴۴     ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
استفاده نيروهاي امنيتي و پليس بحرين از گاز اشك‌آور عليه معترضان در جريان راهپيماي‌هاي ضد دولتي موجب تلفات بسيار زيادي شده است و آمارها حاكي از آن است كه استفاده از اين ابزار موجب كشته شدن ده‌ها تن در اين كشور شده است.
(ايسنا)، مركز بحريني حقوق بشر شمار كشته‌‌شدگان در نتيجه استفاده از گاز اشك‌آور را 35 نفر اعلام كرده است.

اين سازمان تصريح كرد كه اين افراد يا بر اثر اصابت ضربه كپسول جان خود را از دست داده‌اند يا بر اثر استنشاق گاز‌اشك‌آور.

همچنين ده‌ها تن بر اثر ضربه كپسول بينايي خود را از ناحيه يك چشم از دست داده‌اند.

سازمان‌هاي حقوق بشري ديگر شمار تلفات ناشي از گاز اشك‌آور را بيش از اين تخمين زده‌اند. اخيرا گروه «پزشكان براي حقوق بشر» طي گزارش اعلام كرده است كه تا كنون 50 نفر بر اثر استفاده نيروهاي بحريني از گاز اشك‌آور جان خود را از دست داده‌اند.

علي عبدالله 14 ساله يكي از اين قربانيان است كه سال پيش در روز عيد فطر در حالي كه در راه بازگشت به خانه‌اش بود، به دليل استنشاق گاز اشك‌آور از فاصله بسيار نزديك كشته شد.

مردم بحرين تقريبا هر شب بوي تلخ گاز اشك‌آور را استشمام مي‌كنند. حكومت سني بحرين از اين وسيله براي سركوب اعتراضات اكثريت شيعه، به ويژه در روستاهاي اطراف منامه استفاده مي‌كند.

«پزشكان براي حقوق بشر» كه در آمريكا مستقر است،‌ پيش‌تر هشدار داده بود كه استنشاق زياد گاز اشك‌آور به‌ويژه در محل‌‌هاي سربسته مي‌تواند موجب سقط جنين مادران شود.

بر اساس گزارش آسوشيتدپرس، دولت بحرين هر گونه استفاده از ابزار خشونت‌آميز و غير قانوني عليه معترضان را تكذيب و حتي آن را محكوم مي‌كند.

دولت در پاسخ به گزارش اين سازمان مدعي شده است كه براي سركوب اعتراضات كاملا‌ بر اساس استانداردهاي بين‌المللي عمل مي‌كند.

سيد يوسف ـ يكي از اعضاي مركز بحريني حقوق بشر (BCHR) ـ در اين‌باره گفت: نيروهاي امنيتي از گاز اشك‌آور به عنوان يك اسلحه براي پراكنده‌كردن معترضان استفاده مي‌كنند. آنها كپسول‌ها را مستقيما به سمت سر معترضان پرتاب مي‌كنند.

اين سازمان همچنين آورده است در برخي موارد مردم يك منطقه به دليل استفاده مكرر نيروها از گاز اشك‌آور و پرتاب آن در همسايگي‌شان مجبور به ترك خانه‌هاي خود مي‌شوند.

مركز بحريني حقوق بشر در ادامه اعلام كرد كه اين گازهاي اشك‌آور از كشورهايي چون آمريكا، فرانسه و هلند خريداري مي‌شوند؛ از اين‌رو از اين كشورها خواست تا فروش گاز اشك‌آور به بحرين را متوقف كنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها