أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۷۲۳۲۳
زمان انتشار: ۰۱:۵۶     ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
یک اقتصاددان و استاد دانشگاه ملی استرالیا نوشت: دولت آمریکا در تعامل با ایران باید از استراتژی "موازنه قدرت ریچارد نیکسون" در دهه ۱۹۷۰ و پذیرش چین هسته‌ای در نظام بین‌المللی تبعیت کند.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه کانورسیشن، "باری ناوتن" استراتژیست و اقتصاددان دانشگاه ملی استرالیا در مقاله‌ای با اشاره به افول قدرت آمریکا نوشت: استراتژی آمریکا در حال حاضر همانند دوران جنگ ویتنام در حال افول است و برتری این کشور در نظام جهانی با چالش مواجه شده است.

دلایل افول آمریکا را می‌توان در مواردی چون نقش این کشور در بحران مالی جهانی، ادامه رشد فزاینده قدرت‌های نوظهور، مشکلات اقتصادی و اجتماعی این کشور و کاهش حمایت از جنگ‌های آمریکا در عراق و افغانستان جستجو کرد.

این گزارش افزود: علاوه بر آن، آمریکا قادر نیست سیاست خود را نسبت ایران مستقل از اسرائیل پیش ببرد و آن را عملی سازد.

براساس این گزارش، آمریکا باید از تجربیات 40 سال پیش خود زمانی که مجبور شد برای ارتقای امنیت منطقه‌ای به دیگر کشورها نزدیکتر شود و از آنها طلب کمک کند،ْ درس بگیرد.

این گزارش نوشت: در حالیکه استراتژی آمریکا در جنگ ویتنام رو به شکست می‌گذاشت "ریچارد نیکسون" رئیس جمهور وقت آمریکا با سفر تاریخی خود به پکن در سال 1972 اولین رئیس جمهور آمریکا شد که جمهوری خلق چین را به رسمیت شناخت.

 

نیکسون با حمایت "هنری کیسینجر" مشاور برجسته خود، تصمیم گرفت از اتحاد با چین از طریق باز کردن راه چین برای تعامل با سایر دنیا علیه رژیم شوروی سابق استفاده کند.

این تغییر رویکرد در استراتژی سیاست خارجی آمریکا که نیکسون بنیانگذار آن بود و با استقبال گرم چین مواجه شد به معنی این بود که چین می‌تواند تعامل اقتصادی خود را با نظام بین‌المللی افزایش دهد و همچنین به معنای شکست سیاست‌های آمریکا در منزوی کردن چین بود.

این گزارش افزود: سیاست موازنه قدرت نیکسون با احترام به چین برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی سابق پاسخ منطقی به شکست آرمان‌های برتری جویی آمریکا در نظام جهانی بود؛ برتری جویی که با شکست در جنگ ویتنام و کاهش رشد اقتصادی این کشور رنگ باخت.

بر اساس این گزارش، همانند 40 سال پیش سیاستمداران و عقاب‌های جنگ طلب سیاست خارجی آمریکا دوباره خواستار تغییر رژیم یا خلع سلاح ایران به بهانه داشتن برنامه‌ای برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای شدند.

این صداهای گوشخراش الان دوباره در حال تکرار است؛ هم "میت رامنی" نامزد جمهوری‌خواهان انتخابات آمریکا خودش را با افکار مشاوران نومحافظه کار خود محصور کرده و هم "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا همانند جورج بوش ادعا کرده است که برای جلوگیری از ایران از همه ابزارهای قدرت استفاده خواهد کرد.

اما برخلاف این افکار جنگ طلبانه، بعضی دیگر از تئوریسین‌های آمریکا مخالف جنگ پیشگیرانه علیه ایران هستند.

"استفان والت" از هاروارد یکی از قدرتمندترین منتقدان استراتژی امنیت ملی آمریکا علیه ایران است.

"کنت والتز" تئوریسن نئورئالیسم آمریکایی نیز با رویه ای متفاوت اخیرا استدلال کرده است که دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای کاملا منطقی و در شرایط امنیت ملی ایران بسیار معقول است.

وی استدلال می‌کند که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در شرایط کنونی همانند دستیابی چین به سلاح‌های هسته ای در اوایل دهه 1960 و مسئولیت پذیر شدن این کشور در نظام بین‌المللی است.

والتز با اشاره به راهکارهای آمریکا در تعامل با ایران نوشت: اولین گام عملی آمریکا برای این استراتژی باید لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران باشد و در گام بعدی جلوگیری از تهدیدات و خارج کردن دستور کار جنگ پیشگیرانه علیه ایران مد نظر قرار بگیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها