أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۷۲۵۳۸
زمان انتشار: ۰۳:۱۲     ۲۰ مرداد ۱۳۹۱
مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی:
یک اندیشکده آمریکایی می‌نویسد: رامنی گفته است در صورت برد در انتخابات، روابط واشنگتن و تل‌آویو را ترمیم می‌کند و مشارکت آمریکا و اسرائیل بر سر مسائل ایران بیشتر می‌شود.

فارس، "مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی"، در مقاله‌ای به قلم "اندرو پاراسیلیتی"، مدیر اجرایی این مؤسسه، می‌نویسد: بر اساس نظرسنجی‌های مختلف در آمریکا، مردم آمریکا در مورد مسائل مربوط به امنیت ملی و بیرون کشیدن نیروها از افغانستان و عراق به "اوباما" بیشتر اعتماد دارند. اما موضع "رامنی" در مورد ایران جنگ‌طلبانه است.

* آمریکایی‌ها به "اوباما" بیشتر از "رامنی" اعتماد دارند

اگر انتخابات ریاست جمهوری بین "باراک اوباما" و "میت رامنی" امروز برگزار می‌شد و موضوع اختلافشان هم فقط مسائل امنیت ملی بود، نتیجه پیروزی قطعی اوباما بود. آمریکایی‌ها در نظرسنجی هفته گذشته روزنامه "واشنگتن پست" و شبکه خبری "ای‌بی‌سی" گفتند که در مورد مدیریت بهتر امور بین‌المللی به "اوباما" بیشتر از "رامنی"، کاندیدای محتمل جمهوری‌خواهان در انتخابات، اعتماد دارند؛ آنها 53 درصد به "اوباما" و 36 درصد به "رامنی" رأی دادند.

سال گذشته که نیروهای ویژه آمریکا "اسامه‌‌بن لادن" را در پاکستان کشتند، محبوبیت "اوباما" افزایش یافت، اما سیاست‌هایش در عراق و افغانستان نیز بسیار محبوب بوده است.

* مردم با تصمیم "اوباما" در مورد عراق موافقند

در مورد جنگ عراق نیز، نظرسنجی شبکه‌های "سی‌ان‌ان/او‌آر‌سی"، که در دسامبر انجام شد، نشان می‌دهد که 66 درصد آمریکایی‌ها با جنگ مخالفند، اما 78 درصد آنها تصمیم رئیس جمهور مبنی بر بیرون کشیدن تمامی نیروهای رزمی از عراق را تأیید می‌کردند.

* بیشتر مردم آمریکا جنگ افغانستان را بیهوده می‌بینند

در مورد افغانستان نیز نظرسنجی "واشنگتن پست-ای‌بی‌سی" نشان می‌دهد که بیشتر آمریکایی‌ها می‌خواهند نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک کنند، حتی بسیار زودتر از تاریخی که "اوباما" برای بیرون کشیدن نیروها تعیین کرده است، یعنی دسامبر 2014. 66 درصد پاسخگویان گفتند که جنگ افغانستان اصلاً ارزش جنگیدن نداشت، اما 30 درصد آن را ارزشمند می‌دانستند. 62 درصد می‌گفتند افغان‌ها با کاری که آمریکا می‌کوشد در افغانستان بکند، مخالفند.

* رامنی با بیرون کشیدن نیروهای آمریکایی از افغانستان مخالف است

اما موضع "رامنی" درباره افغانستان با موضع عمومی درباره جنگ متفاوت است. او نمی‌گوید که آمریکا باید حضور نظامی نامحدودی داشته باشد، اما "پیام‌های در هم آمیخته" به متحدان و طالبان در مورد تاریخ عقب‌نشینی را زیر سؤال می‌برد، و مدعی است که "هیچ منطق نظامی" پشت این تصمیم نیست، و می‌گوید آیا این تاریخ "با الهامی سیاسی" مشخص شده یا نه. "رامنی" وعده می‌دهد که در صورت ریاست جمهوری دستور بازبینی سیاست ما در مورد افغانستان را صادر می‌کند و قول داده که رویکردش "بر اساس شرایط موجودی باشد که فرماندهان نظامی‌مان ارزیابی کرده‌اند."

* موضع "رامنی" در مقابل ایران جنگ‌طلبانه‌تر است

هم "اوباما" و هم "رامنی" اظهار کرده‌اند که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را اصلاً "نمی‌پذیرند". در حالیکه دولت "اوباما" تحریمات مالی و انرژی بی‌سابقه‌ای را به ایران تحمیل کرده و "هیچ گزینه‌ای را در مورد ایران رد نکرده" است، "رامنی" به دنبال رویکردی جنگ‌طلبانه‌تر است که در نتیجه آن گزینه نظامی معتبرتری را گسترش دهیم، تحریمات حتی بیشتری اعمال کنیم، از ایرانیان مخالف رژیم ایران حمایت کنیم، و یک "سامانه دفاه موشکی کاملاً مجهز" را برقرار سازیم.

* "رامنی" خواهان مشارکت بیشتر آمریکا و اسرائیل بر سر مسئله ایران است

شاید "رامنی" توجه بیشتری به تفاوت رویکرد خود و "اوباما" درباره ایران جلب کند، به ویژه اگر مباحثات هسته‌ای 14 آوریل، در استانبول، نتیجه‌بخش نباشد و اسرائیل و آمریکا دو رویکرد کاملاً جدا از هم در قبال ایران در پیش بگیرند. پیشنهاد "رامنی" این است که مشارکت آمریکا و اسرائیل بر سر مسائل ایران بیشتر شود. او گفته که در صورت برد در انتخابات، "روابط آمریکا با اسرائیل را ترمیم می‌کند، هماهنگی و کمک‌های نظامی را افزایش می‌دهد، و تبادل اطلاعات را تقویت می‌کند تا اطمینان حاصل کند توانایی‌های متحدان ما کامل و آماده مقابله با ایران است". شاید "رامنی" به روابط شخصی نزدیک خود با نخست وزیر اسرائیل، "بنیامین نتانیاهو" هم اشاره کند و آن را در تضاد با روابط نه چندان نزدیک "اوباما" با نخست وزیر اسرائیل نشان دهد.

* ایران "کلید موفقیت" پویش‌های انتخاباتی

نظرسنجی‌های اخیر همچنین نشان دهنده این است که ایران می‌تواند "کلید موفقیت" پویش‌های انتخاباتی شود. نظرسنجی "رویترز/ایپساس" که طی 11-8 مارس انجام شد نشان داد که 56 درصد آمریکایی‌ها معتقدند "اگر ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای باشد" حمله نظامی آمریکا به این کشور حمایت می‌کنند. در نهایت، 53 درصد آمریکایی‌ها، "در صورتی که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای باشد، با حمله نظامی به آن موافقند، حتی اگر منجر به بالا رفتن قیمت بنزین و سوخت شود".

* بیشترین مناظرات تعیین کننده رقابت‌های انتخاباتی در باب ایران خواهد بود

هدف ما این نیست که درباره مزایا، معایب، کارآمدی یا عواقب حمله نظامی به ایران بحث کنیم، یا مدعی شویم که با توجه به نظرسنجی‌ها باید چنین تصمیمی را اتخاذ کرد. هدف این است که حواسمان باشد "اوباما" تا اینجا در حوزه مسائل مربوط به امنیت ملی جلو است، که در مقایسه با اقتصاد و بیکاری، در همین مراحل اولیه پویش انتخاباتی، هیچ است. تا به اینجا افغانستان و عراق شانس برد "اوباما" و باخت "رامنی" را بیشتر می‌کنند، اما ایران آن مسئله بین‌المللی است که بیشترین مناظرات تعیین کننده پویش‌های انتخاباتی خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها