أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۷۳۲۱۷
زمان انتشار: ۱۳:۰۶     ۲۳ مرداد ۱۳۹۱
یک مقام مسئول در شرکت ملی نفت با اشاره به آغاز بهره‌برداری از کارخانه 500میلیون دلاری NGL سیری، از راه اندازی اولین پایانه گازی ایران در خلیج فارس خبر داد.
عبدالعظیم ندیمی فرخ در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت ساخت و راه اندازی کارخانهNGL  سیری، گفت: در حال حاضر عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی تجهیزات مختلف این کارخانه جمع آوری گازهای همراه در منطقه خلیج فارس آغاز شده است به طوری‌که تاکنون برخی از توربین‌های گازی واحدهای شیرین سازی و نم زدایی مراحل پایانی پیش راه اندازی و راه اندازی را پشت سر می‌گذرانند.



مجری طرح NGL سیری در شرکت نفت فلات قاره با اعلام اینکه تاکنون واحد استحصال میعانات گازی و کمپرسورهای گاز این کارخانه راه اندازی شده است، تصریح کرد: بیش از 40 هزار بشکه میعانات گازی تولیدی کارخانه NGL سیری آماده تحویل به خریداران خارجی و داخلی شده است.
 
این مقام مسئول ظرفیت کارخانهNGL  سیری را روزانه 140 میلیون فوت مکعب عنوان کرد و افزود: از این میزان روزانه 100 میلیون فوت مکعب گاز خشک و 1500 بشکه پنتان، 4000 بشکه بوتان، 1400 بشکه میعانات گازی و 8000 بشکه پروپان تولید می شود.
 
وی نرخ بازگشت سرمایه مراحل طراحی، ساخت و راه اندازی کارخانه NGL سیری را با احتساب هر بشکه میعانات گازی 80 تا 100 دلار یکساله عنوان کرد و یادآور شد: در مجموع با بهره برداری نهایی از این کارخانه روزانه بالغ بر 1.5 میلیون دلار درآمد جدید نصیب اقتصاد کشور می‌شود و این پروژه جز طرح‌های سودآور شرکت ملی نفت است.
 
ندیمی فرخ هزینه طراحی، ساخت و راه اندازی کارخانه NGL سیری را حدود 500 میلیون دلار اعلام کرد و اظهار داشت: خوراک این کارخانه به میزان روزانه 34 میلیون فوت مکعب از سکوی نصر، 109 میلیون فوت مکعب از میدان نفتی ایلام و مابقی آن از میادین سیری E و میادین اطراف جزیره سیری تامین می شود.
 
کاهش 600 میلیون لیتری مصرف گازوئیل ایران
 
مجری طرح NGL سیری در شرکت نفت فلات قاره با تاکید بر اینکه یکی از اهداف راه اندازی این کارخانه انتقال گازهای همراه از جزیره سیری به نیروگاه‌های جزیره قشم و کیش است، تبیین کرد: با ساخت و راه اندازی خطوط لوله زیردریایی به طول 90 کیلومتر تا جزیره کیش و 112 کیلومتر تا جزیره قشم صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف گازوئیل این واحدهای نیروگاهی می‌شود.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه از سه سال گذشته با آغاز انتقال گازهای همراه سیری به نیروگاه جزیره کیش بیش از 600 میلیون دلار صرفه جویی اقتصادی حاصل شده است تبیین کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های این مگا پروژه گازی آن است که در NGL سیری تمامی واحدهای فرآیندی همچون واحدهای دریا، جداسازی، شیرین سازی، نم زدایی و تاسیسات جانبی شامل یوتیلیتی ، نیروگاه مجزا و اسکله های بارگیری طراحی، ساخت و نصب شده است.
 
وی ازNGL  سیری به عنوان یک مدل کوچک پالایشگاه گاز معادل فازهای پارس جنوبی یاد کرد و افزود: در حال حاضر مراحل ساختمان و نصب کارخانه NGL سیری 100 درصد به پایان رسیده و پیشرفت کل مطالعات مهندسی هم به مرز 100 درصد رسیده است.
 
به گفته این مقام مسئول در شرایط فعلی با وجود غیبت برخی از وندورها و شرکتهای خارجی صاحب لیسانس و تکنولوژی عملیات راه اندازی و پیش راه اندازی بیش از 80 درصد پیشرفت دارد.
 
مجری طرح NGL سیری در شرکت نفت فلات قاره همچنین در خصوص آخرین وضعیت ساخت مخازن ذخیره سازی NGL سیری توضیح داد: در حال حاضر بهره برداری از 2 مخزن دو جداره 45 هزار متر مکعبی پروپان، مخزن 22.5 هزار متر مکعبی بوتان، مخزن 20 هزار متر مکعبی پنتان و مخزن 20 هزار متر مکعبی میعانات گازی آغاز شده است.
 
وی همچنین با اشاره به راه اندازی اسکله و بازوهای بارگیری کارخانه NGL سیری از ساخت یک پایانه جدید گازی در منطقه خلیج فارس خبر داد و گفت: در اسکله‎‌های کارخانه NGL سیری امکان پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت 50 هزار تن وجود دارد.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه فاز اول کارخانه NGL سیری تا پایان مردادماه سالجاری به طور کامل در مدار بهره برداری قرار می گیرد تصریح کرد: براساس برنامه زمان بندی فاز نهایی این کارخانه گازی تا بهمن ماه امسال راه‌اندازی خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها