کد خبر: ۷۳۳۵۱
زمان انتشار: ۱۸:۰۰     ۲۳ مرداد ۱۳۹۱
كاپيتان اسبق تيم ملي با انتقاد از ورود سياسيون به فوتبال ايران، گفت: اصلي‌ترين مشكل فوتبال ما سياسي شدن آن است و سياسيون بايد بگذارند فوتبال راه خودش را برود تا بتوانيم صاحب برنامه‌ مشخص، منسجم و درازمدت براي فوتبال ايران باشيم.

حميد استيلي در حاشيه مراسم تجليل از حميد سوريان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: سوريان افتخار ورزش مردم ايران و بچه‌ محل‌هايش در شهرري است. او اولين طلاي كاروان كشورمان در المپيك لندن را به ارمغان آورد كه در ارتقاي شرايط ساير هم‌تيمي‌ها و حتي ورزشكاران رشته‌هاي ديگر هم موثر بود.

مدال‌ها زودگذر است، قهرمانان در اخلاق الگوي جوانان باشند

وي افزود: خوشحالم مقامي كه در المپيك گرفتيم طي سي، چهل گذشته بهترين بود. البته درباره مدال‌هايي كه قهرمانان مي‌گيرند بايد بگويم كه مدال‌ها هميشه زودگذر است و اين اخلاق و رفتار است كه مي‌ماند. اميدوارم قهرمانان ما به لحاظ اخلاقي هم الگويي براي جوانان باشند.

استيلي ادامه داد: در عين حال معتقدم پتانسيل جوان‌ها و ورزشكاران ايران بالاتر از اينهاست. ما نبايد به اين نتيجه قانع باشيم و به كسب همين تعداد مدال چشم ندوزيم. محمد بنا سرمربي كشتي فرنگي گفت كه براي تيمش يك برنامه‌ريزي و كار 10 ساله شده بود؛ تنها در اين صورت است كه ما مي‌توانيم در بسياري از رشته‌ها موفق باشيم.

وقتي زن عشاير گوسفند بلند مي‌كند، پس مي‌توانيم در ورزش بانوان هم مدعي باشيم!

استيلي خاطرنشان كرد: به طور مثال بوكس ايران رشد خوبي داشته و الان نيازمند سالن‌ها و امكانات بيشتري است. همچنين در المپيك حدود نيمي از مدال‌هاي كشورها را ورزشكاران خانم مي‌گيرند. مسوولان ما هم بايد براي حضور گسترده‌تر و موفقيت‌آميز بانوان در رشته‌هاي مختلف ورزشي برنامه‌ريزي كنند. در ايران ما زن‌هاي عشاير نيرومندي وجود دارد كه گوسفندان بزرگ و فربه‌شان را روي دوش‌شان بلند مي‌كنند؛ اگر براي همين‌ها برنامه‌ريزي شود قطعا مي‌توانند استعدادها و توانايي‌هاي قابلي را در ورزش نشان دهند.

در ورزش‌هاي گروهي وحدت و تعامل كافي نداريم

وي با بيان اين كه پتانسيل قهرمان‌پروري مردم جنوب شهر بالاست،‌ اظهار كرد: ورزشكاراني كه به موفقيت‌هاي بزرگ مي‌رسند عمدتا سختي‌ كشيده‌اند و در زندگي‌هاي شخصي‌‌شان آسايش زيادي نبوده و همين شده كه انگيزه بالايي براي رسيدن به عناوين بزرگ داشته‌اند. اين پتانسيل كه سرشار از استعداد است بايد جدي‌تر گرفته شده و برايش برنامه‌ريزي كاملي شود.

استيلي با ابراز تاسف نسبت به توانمند نبودن ورزش‌هاي گروهي در ايران گفت: اين يك ضعف بزرگ براي ماست. موفقيت در ورزش‌هاي گروهي به همفكري و تعامل زياد اعضاي گروه احتياج دارد. گروه بايد وحدت خوبي داشته باشند. آسيب‌ها و مشكلات ما در اين مقوله‌ها باعث شده صرفا در ورزش‌هاي انفرادي موفق باشيم.‌

فوتبال ايران خروجي ندارد، چون برنامه ندارد

كاپيتان اسبق تيم ملي فوتبال در واكنش به اينكه " با عناويني كه كشتي فرنگي ما در المپيك گرفته اين ذهنيت در ميان مسوولان، ورزشكاران و مردم شايع شده كه با وجود پتانسيل بالاي رشته‌هاي غيرفوتبالي چرا بايد هزينه‌هاي ميلياردي در فوتبال كرد و نتيجه‌ هم نگرفت! " به ايسنا گفت: اينها با يكديگر قابل قياس نيستند. فوتبال در همه جاي دنيا شرايط متفاوتي با ساير رشته‌هاي ورزشي دارد. جذابتي كه در فوتبال هست واقعا فرق مي‌كند و حتي كشورهاي مطرحي چون اسپانيا، انگليس، برزيل و ... هم سرمايه‌گذاري متفاوتي در فوتبال نسبت به ساير رشته‌ها دارند. اما خب، فوتبال هم بايد در برابر هزينه‌هايش خروجي داشته باشد. اگر فوتبال ايران خروجي ندارد، بخاطر برنامه‌ريزي‌هاست. چون برنامه مشخص، منسجم و بلندمدتي نداريم از هزينه‌ها نتيجه لازم را نمي‌گيريم.

فوتبال حق حضور در المپيك را داشت

وي افزود: جاي تيم ايران در المپيك لندن واقعا خالي بود. بازيكنان بسيار خوبي در تيم ما بازي مي‌كردند و متاسفم بخاطر يك سهل‌انگاري نتوانستيم به مراحل بالا راه يابيم. فوتبال ما استعدادهاي خوبي دارد، با ورود علم به ورزش ايران، از نظر بدني هم ورزشكاران ما مي‌توانند در سطح بين‌المللي قدرت بدني داشته باشند؛ مثال آن شرايط فرنگي‌كاران ما بود كه فوق‌العاده بودند.

سياسيون بگذارند فوتبال راه خودش را برود

استيلي سياسي شدن فوتبال ايران را موثرترين عامل ناكامي‌ آن عنوان كرد و گفت: متاسفانه در ايران فوتبال سياسي شده در حالي كه مسايل سياسي نبايد با فوتبال قاطي شود. شعار فيفا هم همين است. سياسيون بايد بگذارند فوتبال راه خودش را برود. موفقيت در فوتبال حداقل برنامه‌ريزي 10 ساله مي‌خواهد. بايد روي جوان‌ها برنامه‌ريزي كرد تا موفق شد. ضمن اينكه با شرايط فعلي توقع‌ها هم بايد از فوتبال ما منطقي باشد. با موفقيت كشتي فرنگي نبايد انتظار موفقيت بلافاصله در همه رشته و بويژه فوتبال پديد آيد. اين وظيفه رسانه‌هاست كه نگذارند توقع‌ها از فوتبال بيش از حد زياد شود. البته با همين وضعيت هم تيم ملي ما مي‌تواند به جام جهاني صعود كند چرا كه تنها كره‌جنوبي جدي‌ترين رقيب ايران در گروه اول مسابقات است.

مشكل پرسپوليس ارتباط ميان بازيكنان است

سرمربي اسبق پرسپوليس كه از او به عنوان يكي از جدي‌ترين كانديداي دستياري مانوئل ژوزه سرمربي فعلي اين تيم به شمار مي‌آيد، درباره ناكامي‌هاي سرخپوشان به ايسنا گفت: مشكل پرسپوليس ارتباط ميان بازيكنان است. اين تيم بازيكنان خوب زيادي دارد و اگر بيشتر كنار هم كار كنند شك نكنيد با هماهنگي بيشتر از شرايط فعلي خارج مي‌شوند.

وي در پاسخ به اين سوال كه نيمكت پرسپوليس به مربي ايراني نياز دارد؟ گفت: بله، فكر مي‌كنم مربي ايراني بايد در كنار تيم حضور داشته باشد. به هر حال ژوزه تازه به فوتبال ما و تيم مطرحي چون پرسپوليس آمده كه دستيار ايراني قطعا در ايجاد هماهنگي‌هاي متقابل درون تيمي موثر است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها