يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۷۳۶۵۲
زمان انتشار: ۱۳:۱۶     ۲۵ مرداد ۱۳۹۱
"نتانیاهو" و "باراک"، از اراده کافی برای حمله به ایران برخوردار نبوده و کارنامه ننگین آنان گواه بر این مدعی است.

فارس، سایت "المانیتور" در مقاله‌ای تحلیلی به قلم "بن کسپت"، می‌نویسد: از آنجایی که در دو هفته گذشته، کابینه تشکیل جلسه نداده و ستاد کل "آی‌دی‌اف" بنی گنتز، با وزیر دفاع ایهود باراک ملاقات نداشته‌اند، از حمله احتمالی به ایران سخنی به میان نمی‌آید. شایان ذکر است که آمریکا و اسرائیل، همواره از تعداد  سانتریفیوژهای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. با این حال، موضوع مهم تعبیر صحیح این اطلاعات است. به اعتقاد برخی، آمریکا قادر به حمله به ایران است درحالی که اسرائیل، در شش ماه یا حتی یک سال آینده توانایی انجام آن را نخواهد داشت. مشکل اسرائیل از عدم اعتماد متقابل نشات می‌گیرد. از یک سو، نتانیاهو و ایهود باراک، نسبت به حمله آمریکا به ایران تردید دارند. از سوی دیگر، وزیر دفاع و نخست وزیر اسرائیل، عزم خود را برای حمله به ایران جزم کرده‌اند، که این موضوع تازه‌ای نیست.

 

*اسرائیل باید کار را یکسره کند

 

آیا وقت آن نرسیده که با توجه به جنجال به وجود آمده بر سر تصمیم آمریکا و اسرائیل برای حمله به ایران، کار را یکسره کنیم؟ تا چند وقت پیش، یک نیروگاه اتمی در سوریه فعالیت می‌کرد که به حد انفجار رسیده بود. خوشبختانه مقامات اسرائیل با انجام عملیات هوایی، موفق به نابودی آن در "دیر‌الزور" شدند. با این حال، نکته مهم در مورد این عملیات (ارچیارد)، اقدام سریع و غیرجنجالی اسرائیل است. با وجود پیچیده‌تر بودن موضوع ایران، تردید اسرائیل در مورد حمله به این کشور، پیامد‌های غیر قابل بازگشت بسیاری را به همراه خواهد داشت که از جمله آنها می‌توان به شکاف میان رهبری سیاسی و نظامی و مشکلات امنیتی اشاره کرد. 

 

* آمادگی ذهنی مردم اسرائیل در حمله به ایران

 

لزوم حفظ اعتماد متقابل میان باراک و نتانیاهو از یک سو و برقراری امنیت از سوی دیگر، دغدغه ذهنی شهروندان اسرائیلی است. علاوه بر این، مردم باید بدانند که تصمیم در مورد زمان و چگونگی حمله به ایران بر عهده باراک و نتانیاهو بوده و این دو، در زمان مقتضی ایران را هدف قرار خواهند داد. بااین حال، تنها مشکل موجود جنجالی، مضحک و پیچیده بودن این پروسه است.

 

*یاوه گویان

 

این نمایش مضحک، در روز یکشنبه به اوج خود رسید. روزنامه "هایوم" در تیتر اصلی خود، با انتشار تصاویری از "افرائیم هالیوی" و "آهارون فرکش" آنان را "یاوه گو " نامید. این دو، هفته گذشته در گفتگو با رسانه‌های اسرائیل بر لزوم تجدید نظر اسرائیل در حمله به ایران تاکید کردند. در این میان، روزنامه‌های دیگر، خلاصه‌ای رعب آور از گفتگوی نتانیاهو با افسران ارشد ارتش به چاپ رساندند که در آن، به نتانیاهو اجازه حمله به ایران داده شده بود. 

 

*کارنامه سیاه نتانیاهو و باراک

 

به اعتقاد شخصی من نتایاهو و باراک بلوف می‌زنند. نتایاهو در طول حیات سیاسی خود، تصمیمات سرنوشت ساز زیادی نگرفته است. در مواردی نیز این تصمیمات محدود، با شکست مواجه شده‌اند. از جمله تصمیمات غلط وی می‌توان به طرح ترور نافرجام "خالد مشعل" در سال 1997 اشاره کرد. اقدام دیگر او ایجاد گذرگاهی در دیوار حائل غربی در سال 1996 بود که در نتیجه آن، 80 تن کشته شدند (این گذرگاه در زیر یک مدرسه ابتدایی در قسمت مسلمان نشین "قدس" ساخته شده بود. در پی این اقدام مردم  در اعتراض به مصادره زمین‌هایشان شورش کردند).

عجیب است، مردی که تا دیروز جرات وضع مالیات بر میوه و تره بار  را نداشت، از رویارویی با ایران سخن می‌گوید. با این حال، کارنامه باراک از نتایاهو نیز، به مراتب سیاه‌تر است. باراک از جمله مخالفان بمباران تاسیسات اتمی سوریه در "دیر‌ الزور" بود. او تمامی تلاش خود را به کار بست تا بمباران‌ها را به تعویق بیندازد. روی هم رفته، باراک در هر موردی خرابکاری می‌کند که از جمله می‌توان به اسرائیل 2001، نشست "کمپ دیوید" (شکست مذاکرات کمپ دیوید منجر به انتفاضه دوم و شورش‌های اسرائیلی-عربی گردید)، حادثه "تز الیم"(در این حادثه 5 کماندوی اسرائیلی در تمرینات آماده سازی برای ترور "صدام حسین" کشته شدند)، انتفاضه دوم، عقب نشینی از لبنان (در چهارم ماه می 2000، نخست وزیر باراک، پس از 18 سال فرمان عقب نشینی اسرائیل از لبنان را صادر کرد. در پی این تصمیم "حزب‌الله" فرصت را مغتنم دانست و مناطق آزاد شده را به تصرف خود درآورد) و عدم واکنش قاطع به ربودن سه نظامی اسرائیلی در "مانت دیو"( در سال 2000 سه نظامی اسرائیلی توسط "حزب‌الله" ربوده شدند اما در کمال ناباوری، باراک تصمیم به خویشتن داری گرفت که در پی آن "حزب‌الله" مواضع جدیدی در مرز ایجاد نمود)، اشاره کرد.

علاوه بر این، باراک کابینه و ستاد فرماندهی "ای دی اف" را  از "امیر پرتز" تحویل گرفت و مدتی آشوب و جنجال ایجاد شد. ناتوانی در سمت وزیر دفاع در تعیین رئیس ستاد، تلاش برای پایان دادن به جنگ 33 روزه "غزه" (2008-2009) تنها پس از گذشت یک روز و اشتباه خواندن آغاز جنگ 2006  لبنان (آرامش شش سال گذشته مناطق شمالی مرهون جنگ است)، از جمله اقدامات و تصمیمات غلط دیگر است. آیا فردی که مخالف حمله فوری به تاسیسات هسته‌ای سوریه بوده است می‌تواند "آی دی اف" را در نبرد پیچیده با ایران رهبری کند؟ 

 

* آیا باراک و نتانیاهو بلوف می‌زنند؟

 

آیا باراک و نتانیاهو بلوف می‌زنند؟ من صلاحیت اظهار نظر در این مورد را ندارم. چرا که آنان قدرت را در دست داشته و اتخاذ تصمیم نهایی به عهده آنها است. کسی چه می‌داند، شاید به دلیل جدی گرفته نشدن از سوی افکار عمومی اسرائیل و جهان، آنان نسبت  به حمله به ایران ترغیب شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها