أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۷۳۸۲۲
زمان انتشار: ۱۹:۰۶     ۲۵ مرداد ۱۳۹۱
علی حیدر، از وزراي سوری به ایران دعوت شده تا در روزهای آینده جزئیات این طرح را با مقامات ایرانی بررسی کند، اما با وجود تمام اینها ایران این نگرانی و البته آمادگی را دارد تا با جدیت و بدون تردید در مقابل هر توطئه‌ای برای از بین بردن نظام در سوریه و یا بازی با امنیت ملی این کشور بایستد؛ موضوعی بود که سعید جلیلی نیز آن را به اطلاع بشار اسد رساند.
سيد صادق الحسینی در مقاله‌ای نوشت که به اندازه‌ای که تصمیم‌سازان ایرانی در مورد پیروزی جبهه مقاومت و جهاد بر جبهه استکبار و مزدوران کوچک منطقه‌ای آن در عرصه سوریه اطمینان دارند، به همان اندازه نسبت به اقدام استعمار  زخم‌خورده غرب در مورد کشاندن این درگیری به سوی جنگ جهانی و دوره "بعد از حلب" نگران هستند.

اطلاعات و اسناد ایرانی‌ها که سعید جلیلی، مسؤول اصلی پرونده امنیتی ایران با مقامات سوری در مورد آنها به تفصیل صجبت کرد، نشان می‌دهد که آمریکا و کشورهای عضو ناتو به دنبال این هستند که شمال سوریه را به سدی از نیروهای القاعده تبدیل کنند تا مانند روزهای درگیری  علیه شوروی در افغانستان، در مقابل نفوذ روسیه و چین بایستد و در کنار اینها نیز اگر بتواند جبهه‌ای را علیه افزایش نفوذ ایرانی‌ها در سایه تحولات بیداری اسلامی ایجاد کند، این تصمیم بعد از آن اتخاذ شد که تمام تلاش‌های غرب برای دخالت مستقیم علیه سوریه به شکست منجر شد.

تهران در این راستا تحرکات دیپلماتیک خود را ادامه می‌دهد و در این زمینه کمک‌های زیادی نیز به تصمیم‌سازان سوری می‌کند تا دمشق بتواند با پیروزی و کمترین خسارت‌های امنیتی از معرکه حلب خارج شود. تهران در این راستا به صورت تفصیلی با رهبران سوریه در مورد احتمال تصمیم غرب در زمینه ایجاد جنگ منطقه‌ای در عرصه کشمکش‌های کنونی صحبت کرده و گفته که در این سناریو که مانند دامی برای دولت ترکیه به شمار می‌رود، ترکیه، ابزار اجرای این توطئه شده است تا بتواند بر جریان ساختگی تحت عنوان هلال شیعی پیروز شود.

صادق الحسینی می‌افزاید که البته دیگر آن اعتماد سابق میان آنکارا و تهران وجود ندارد، همه شاخص‌ها نشان از آن دارد که اردوغان با ایرانی‌ها فریبکاری کرد و بیشتر نقش یک بازیگر از ناتو را ایفا کرد تا در جغرافیای سیاسی سنی‌ها که آن را از حاکمیت عثمانی به ارث برده، در مقابل آن چیزی که نفوذ ایرانی می‌نامید، بایستد.

تهران کنفرانس مشورتی در مورد سوریه برگزار کرد که حدود 30 کشور از گروه‌های مخالف شامل مخالفان و بی‌طرف‌ها و موافقان دولت سوریه در آن حاضر بودند، از سوی دیگر تهران در برگزاری نشست گفت‌وگوهای طرف‌های سوری جدی است و می‌گوید که گروه‌های مهمی از مخالفان سوری نیز با این موضوع به صورت ابتدایی موافقت کرده‌اند؛ دولت سوریه نیز این موضوع را دریافت کرده و موافقیت ابتدایی خود را در جریان سفر سعید جلیلی به دمشق اعلام کرده است، از سوی دیگر علی حیدر، وزیر سوری در این رابطه به ایران دعوت شده تا در روزهای آینده جزئیات این طرح را با مقامات ایرانی بررسی کند، اما با وجود تمام اینها ایران این نگرانی و البته آمادگی را دارد تا با جدیت و بدون تردید در مقابل هر توطئه‌ای برای از بین بردن نظام در سوریه و یا بازی با امنیت ملی این کشور بایستد، این همان موضوعی بود که سعید جلیلی نیز آن را به اطلاع بشار اسد رساند.

وی در ادامه مقاله تأکید می‌کند که سقوط دولت سوریه در باتلاق هرج و مرج خلاق آمریکایی‌ها که با استفاده از القاعده برای مقابله با چین و روسیه همراه خواهد بود، معانی خاص خود را خواهد داشت و قاعده جنگی ویژه ای را برای از بین بردن محور مقاومت در منطقه و قرار دادن آن در جنگ‌های طایفه‌ای و مذهبی می‌طلبد؛ این همان چیزی است که تهران آن را نه‌تنها از دست‌دادن هم‌پیمان استراتژیک و مقاوم خود، بلکه تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی خود می‌داند.

از این منظر دیپلماسی شورای عالی امنیت ملی ایران باید به‌سوی اوضاع طبیعی دیگری پیش برود که بر اساس آن تهران بتواند یک محور چهارجانبه میدانی و عملی را برای تعییر قواعد درگیری‌ها در زمان ضرورت ایجاد کند، مواقع ضروی همان مواقعی است که در آنها جنگ خیابانی و بمب‌گذاری‌ها در حلب و سوریه به سوی جنگ منطقه‌ای و عرصه بازی در جغرافیای دریایی و جغرافیای سیاسی انسانی پیش برود و این قدرت‌ها سعی کنند تا عرصه مردم‌شناختی منطقه را بر اساس خواسته‌های دشمن صهیونیستی ایجاد کنند تا مانع از هر اقدامی برای انتقال جنگ به عرصه داخلی سرزمین‌های اشغالی شود.

در این راستا ایرانی‌ها به قطع و یقین می‌دانند که ترکیه در این فضا به عنوان مرکبی برای تجقق اهداف آمریکا و اسرائیل مورد استفاده قرار خواهد گرفت، آنها سعی می‌کنند تا ترک‌ها را قانع کند تا هر چه زودتر خود را از طنابی که به دور گردن آنها آویخته شده، رها کنند و از آن حارج شوند، طنابی که هر قدر آنها را در پرونده سوریه وارد می کند، بیشتر به دور گردن آنکارا می‌پیچد.

اما در این راستا بنا بر اظهارات مخالفان دولت ترکیه، رادار مربوط به ترکیه و ناتو مشغول به کار شده، آن هم در شرایطی که غرب سعی می کند با فریبکاری وعده دهد که این کشور سردمدار جهان اسلام خواهد شد، به همین علت است که می‌بینیم آنکارا هر روز توطئه‌هایی را علیه سوریه در زمینه ایجاد منطق حایل اجرا می‌کند، از سوی دیگر در دوره اخیر اظهارات مقامات آنکارا علیه اسد زیاد شده تا جایی که وی را حتی از دین نیز خارج می‌داند، آنها حتی اظهارات تند خود را علیه ایران هم مطرح کرده و از تهران می‌خواهند تا در مواضع خود در قبال سوریه تجدیدنظر کند، تمام این‌ها در شرایطی روی داده که ترکیه مطمئن است که کشورهای غربی و بویژه مصر هیچ حسابی برای این کشور در فضای هرج و مرج بهار عربی متصور نیستند و آمریکا و کشورهای عضو ناتو نیز همین دیدگاه را دارند. البته به نظر می‌رسد که اردوغان اظهاراتی که در تهران به وی گفته شده را فراموش کرده است، همان اظهاراتی که سعید جلیلی در سوریه نیز مطرح کرد، مبنی بر اینکه هر تجاوز خارجی به هر بخشی از محور مقاومت تجاوز به تمامی بخش‌های این محور به شمار می رود ، این تجاوز در هر سطحی که صورت بگیرد، در همان سطح با آن مقابله خواهد شد.

درست است که بشار اسد به مقامات ایران و عراق و لبنان ابلاغ کرده که قادر است به تنهایی با امکانات ارتش خود کشور را از وجود پایگاه‌های آمریکایی و اسرائیلی تحت هر عنوانی پاک کند، اما این  موضوع در شرایطی که روند اوضاع به سطح دیگری از تجاوزات منتقل شود، قطعاً قواعد درگیری‌ها را نیز تغییر خواهد داد.

صادق الحسینی در پایان مقاله خود تأکید می‌کند که در حال حاضر عملیات واضح و قطعی وجود دارد که نیاز به تفسیر ندارد و نمی‌توان از آن فرار کرد، اما در مورد اظهارات سخیفی که از اینجا و آنجا در مورد حضور نیروهای حزب‌الله لبنان با سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در سوریه مطرح است، باید گفت که این ادعاها دروغ‌هایی است که می‌خواهد عملیات ربایش و کشتاری که ائتلاف موساد و سازمان‌های جاسوسی آمریکایی و مزدوران منطقه‌ای آن علیه زائران و گردشگران و شهروندان اعمال می‌کنند را توجیه کنند، اقداماتی که تنها در راستای انتقام شکست توطئه‌های پیاپی آنها انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: آیا شنیده‌اید که مبارزانی که آمریکا و اسرائیل را خوار و ذلیل می‌کنند در بین زائران عتبات مقدسه و با لباس‌های شهروندان مخفی شوند؟ این در حالی است که مقامات این کشورها در صورت وقوع چنین اتفاقی آن را به صورت شفاف مطرح خواهند کرد و از آن نگرانی ندارند، چرا که به صورت روزانه تأکید می‌کنند که در صورت احساس خطر علیه امنیت منطقه یا مقاومت از زمین و دریا و آسمان به دشمن حمل خواهند کرد و با آن جنگی فراگیر را ایجاد خواهد کرد که هیچ نیروهایی از افراد متخاصم را باقی نگذارد تا خبرهای این جنگ را به جهانیان برساند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها