کد خبر: ۷۳۸۶۹
زمان انتشار: ۲۳:۴۴     ۲۵ مرداد ۱۳۹۱
یک روزنامه صهیونیستی منتشر کرد
درحالی‌که که بسیاری از وزرای رژیم اسرائیل پیش نویس و مقدماتی در مورد جنگ با ایران آماده دارند، اما بیشتر آن‌ها در خصوص جزئیات این جنگ احتمالی سکوت کرده‌اند. همچنین در حالی که هیچ کس نمی‌داند که آیا اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد و در صورت حمله پاسخ ایران چه خواهد بود، آنچه بیش از همه در این میان عیان است،هزینه هایی است که این جنگ در برخواهد داشت.
درحالی‌که که بسیاری از وزرای رژیم اسرائیل پیش نویس و مقدماتی در مورد جنگ با ایران آماده دارند، اما بیشتر آن‌ها در خصوص جزئیات این جنگ احتمالی سکوت کرده‌اند. همچنین در حالی که هیچ کس نمی‌داند که آیا اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد و در صورت حمله پاسخ ایران چه خواهد بود، آنچه بیش از همه در این میان عیان است، این است که درگیری در یک جنگ با ایران، میلیاردها شکل برای اسرائیل هزینه بر خواهد بود.

به گزارش تابناک، این جملات بخشی از گزارشی است که روزنامه اسرائیلی هاآرتص آن را منتشر ساخته. این گزارش، بخشی شامل سخنان یاروم آریاو، مدیر ارشد وزارت اقتصاد در سال‌های 2007 تا 2009 است که از وی به عنوان یکی از متخصصین در حوزه بودجه نظامی یاد می‌شود.

وی اشاره کرده است که: قبل از سخن گفتن در مورد تبعات و آثار منفی جنگ با ایران، باید مد نظر داشت که در نظر گرفتن گزینه دوم نیز برای اسرائیل هزینه بر است. منظور وی از گزینه دوم، قبول یک ایران هسته ای است و گفته: هسته ای شدن ایران نیز برای اسرائیل هزینه های اقتصادی بسیاری در بر دارد زیرا منجر به افزایش سرسام آور هزینه‌ها در امر امنیت و دفاع می‌شود.

وی یادآور شده که بعد از جنگ دوم لبنان – جنگ 33 روزه – که تنها با یک جبهه درگیری وجود داشت و نیاز به استفاده از تمامی قوای نظامی کشور نبود، 8.2 میلیارد شکل (واحد پول اسرائیل) به شکل فوق‌العاده و برای بازسازی و تقویت مجدد نیروی نظامی هزینه از خزانه اسرائیل هدر رفت. بعلاوه آنکه دولت مجبور به پرداخت 7 میلیارد شکل، در راستای جبران خسارات و بازسازی مناطق آسیب دیده شد.

آریاو افزوده است: و این نکته بایستی ذکر شود که این میزان هزینه در زمانی بود که ما هنوز مانند زمان حال به تجهیزات و سیستم‌های تسلیحاتی سنگین و هزینه بر فعلی مجهز نبودیم. بنابراین جنگ با ایران بسیار پر هزینه تر خواهد بود.

وی اذعان کرده است: در این میان نباید از خسارات جانبی نیز غافل ماند. در حال حاضر تولیدات داخلی اسرائیل چیزی در حدود روزانه 3 میلیارد شکل است. سؤال اینجا است که در صورت وقوع جنگ، تا چه مدت زمانی اقتصاد ما فلج خواهد شد؟ در صورتی که دست کم 50 درصد از ظرفیت اقتصاد فلج شود، روزانه رقم 1.5 میلیارد خسارت به کشور وارد می‌شود که در بلند مدت غیر قابل اغماض است.

وی همچنین با اشاره به این امر که در صورت وقوع جنگ با ایران، در طی جنگ رتبه اعتباری، توریسم و تجارت خارجی اسرائیل به شدت آسیب خواهد دید، گفته است: اقتصاددانان، دهه بعد از وقوع جنگ «یوم کیپور» را دهه شکست نامیده‌اند، زیرا طی این دهه سطح استاندارد زندگی در اسرائیل به شدت افت کرد. طی این دهه حجم عظیمی از سرمایه‌ها به بهای کاهش بودجه شهروندان، هزینه بازپروری نیرو و قوای نظامی شد.

هاآرتص در ادامه گزارش خود آورده است که: در ماه آوریل، موسسه رتبه بندی فیتچ، گزارش داده بود که رتبه اعتباری اسرائیل در صورت کاهش تنش‌ها با ایران افزایش میابد. یک مدیر اجرایی در یکی از بانک‌های سرمایه گذاری بین‌المللی در این هفته اشاره کرده است که سرمایه گذاران خارجی به شدت نگران چالش اسرائیل با ایران هستند. وی گفته بود که فعالیت سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه تل‌آویو، این روزها و در پی افزایش تنش‌ها با ایران به صفر نزدیک شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۱۶ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۱
۰
۰
دیگر دهه ای برایشان نمی ماند!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها