أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۷۴۵۲۹
زمان انتشار: ۱۸:۳۲     ۲۹ مرداد ۱۳۹۱
'جولیان آسانژ' بنیانگذار سایت افشاگر 'ویكی لیكس' كه از حدود دو ماه پیش در سفارت اكوادور در لندن پناه گرفته است، عصر یكشنبه برای نخستین بار در منظر عمومی ظاهر شد.
ایرنا، آسانژ پس از حضور در بالكن سفارت اكوادور در مركز لندن، بیانیه ای را برای حاضران در محل و رسانه های ارتباط جمعی قرائت كرد.

وی در این بیانیه با اشاره به بن بست دیپلماتیك به وجود آمده میان انگلیس و اكوادور پس از پناهندگی وی به سفارت اكوادور از دولت و مردم آن كشور قدردانی كرد.

وی اظهارداشت كه به مبارزه حقوقی خود برای دفاع از ویكی لیكس و همچنین مقابله با استردادش به سوئد ادامه خواهد داد.

آسانژ اتهامات مطرح شده علیه خود را سیاسی و بی اساس خوانده و گفته است كه نگران تحویل خود به آمریكا است.

هنگام حضور آسانژ در بالكن سفارت اكوادور تعداد زیادی از خبرنگاران و همچنین صدها نفر از هواداران وی در مقابل سفارت حضور داشتند و با ابراز احساسات و سردادن شعارهایی از وی و دولت اكوادور حمایت كردند.

تعداد زیادی پلیس نیز از صبح امروز در مقابل ساختمان سفارت اكوادور و خیابان های اطراف حضور دارند.

آسانژ خطاب به خبرنگاران و هوادارانش گفت: حضور شما در مقابل سفارت اكوادور تاكنون مانع از حمله پلیس به داخل سفارت شده است.

وی همچنین از كشورهای آمریكایی لاتین خواست كه از دولت اكوادور حمایت كنند.

پیشتر یكی از وكلای وی نیز گفته بود كه بنیانگذار 'ویكی لیكس' روحیه بالایی دارد و مبارزه خواهد كرد.

'بالتازار گارزون' گفت: جولیان آسانژ همیشه برای حقیقت و عدالت و دفاع از حقوق بشر مبارزه كرده و به این كار خود ادامه خواهد داد.

وی افزود: آسانژ خواستار محترم شمرده شدن حقوق خود و ویكی لیكس است و از تیم حقوقی خود خواسته است كه این موضوع را پیگیری كنند.

دولت اكوادور روز پنجشنبه گذشته به جولیان آسانژ پناهندگی سیاسی اعطاء كرد ولی دولت انگلیس ضمن انتقاد از این كار تاكید كرد كه اجازه نخواهد داد بنیانگذار سایت ویكی لیكس از انگلیس خارج و خود را به اكوادور برساند.

'ویلیام هیگ' وزیر خارجه انگلیس گفت: ما اجازه نخواهیم داد كه جولیان آسانژ راه امنی را برای خروج از انگلیس پیدا كند، چرا كه هیچ پایه و اساس حقوقی برای انجام چنین كاری وجود ندارد.

وزیر خارجه انگلیس افزود: تصمیم دولت اكوادور مبنی بر اعطای پناهندگی به جولیان آسانژ مایه تاسف است ولی این موضوع تغییری در پرونده وی ایجاد نمی كند و ما مصمم هستیم كه به تعهدات خود بر اساس پیمان استرداد مجرمین با سوئد،عمل كنیم و آقای آسانژ را به آن كشور تحویل دهیم.

وی اظهارداشت: رسیدگی قضایی به پرونده استرداد جولیان آسانژ همه مراحل خود را در دادگاه های انگلیس طی كرده و در حال حاضر راه دیگری به جز استرداد وی به سوئد وجود ندارد و مصمم هستیم كه این كار را انجام دهیم.

وی گفت: درك این موضوع مهم است كه این پرونده ارتباطی با فعالیت های آقای آسانژ در 'ویكی لیكس' و یا رفتار و مواضع آمریكا ندارد بلكه دولت سوئد خواهان استرداد وی برای رسیدگی به اتهامات مطرح شده علیه آسانژ در زمینه آزار و اذیت جنسی است.

آسانژ از سوی دادستانی سوئد به آزار و اذیت جنسی دو زن متهم شده و درخواست استرداد وی از حدود یك سال و نیم پیش در دادگاه های انگلیس در دست رسیدگی بوده است. آسانژ این اتهامات را بی اساس خوانده و رد كرده است.

پس از اینكه دادگاه های انگلیس استرداد بنیانگذار ویكی لیكس به سوئد را تایید كردند، وكلای آقای آسانژ این پرونده را سیاسی خواندند و اعلام نمودند كه در صورت تحویل موكل شان به سوئد، وی ممكن است به دلیل افشاگری های سایت ویكی لیكس به آمریكا تحویل شود و حتی با مجازات اعدام مواجه گردد.

تنش دیپلماتیك میان انگلیس و اكوادور هفته گذشته و با تهدید دولت انگلیس مبنی بر احتمال لغو مصونیت دیپلماتیك سفارت اكوادور و استفاده از زور برای ورود به داخل سفارت جهت دستگیری آسانژ و پس از آن اعطای پناهندگی سیاسی به آسانژ تشدید شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها