کد خبر: ۷۴۵۹۳
زمان انتشار: ۰۹:۵۷     ۳۱ مرداد ۱۳۹۱
روزشمار ایام فتنه- ۳۱ مرداد
صانعی در دیدار اعضاى گشت‌هاى ثارالله در سال 61 گفت: در برخوردها بعد از آن که با اخلاق اسلامى برخورد کردید، اگر کسی حاضر به جواب دادن و حفظ امنیت مملکت نشد او را دستگیر کنید و بگویید صانعی در سخنرانى‌اش این را گفت!

* فرهاد تجری، عضو کمیته ویژه کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با پارلمان نیوز اخبار مربوط به دفن دسته‌جمعی برخی کشته‌شدگان در تاریخ 21 و 24 تیرماه را تکذیب کرد. این اتفاق در واکنش به خبری بود که سایت نوروز ارگان رسمی حزب مشارکت منتشر کرده بود و طی آن مدعی شده بود: «پیکر ده‌ها نفر از شهروندان تهرانی در تاریخ های 21 و 24 تیرماه بدون اسم و مشخصات فردی در قطعه 302 بهشت زهرا(س) تهران به خاک سپرده شده است.» تجری در پاسخ به این سئوال که عنوان شده افراد دفن شده از مفقودی‌های حوادث پس از انتخابات بوده‌اند، گفت:«اصل این خبر دروغ است، چه برسد به اینکه تعیین کنند کدام افراد دفن و خاکسپاری شده‌اند. این شایعه‌ها ادامه حلقه‌های ابهام آفرینی و تشتت ذهن مردم در مورد حوادث پس از انتخابات است.» تجری در پاسخ به این سئوال که بررسی لیست 69 نفره  علیرضا بهشتی به کمیسیون امنیت در مورد افراد کشته شده و مفقودی‌های حوادث پس از انتخابات به کجا رسیده است، اظهار داشت: «قرار بود آقای بهشتی و کمیته ویژه آنها مشخصات آن لیست را کامل کنند و در اختیار ما قرار دهند که هنوز این اتفاق نیفتاده است و مشخصات و مستنداتی از افراد مورد ادعا به ما تحویل نداده اند.»

 

* رجا نیوز: «هاشمی رفسنجانی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، همگان را به رعایت دستورات و رهنمودهای مقام معظم رهبری دعوت کرد و خواستار ایجاد شرایط مناسب برای عمل و پایبندی فراجناحی به قانون اساسی، برخورد با قانون شکنان، جایگزین کردن فضای عقلایی به جای فضای هیجانی و احساسی، ایجاد فضای آزاد نقادی و پاسخگویی مناسب و قانونی به نقدهای منصفانه شد.»

 

* نصیرپور عضو فراکسیون اقلیت مجلس در گفتگو با پارلمان نیوز در خصوص خبر منتشر شده در سایت نوروز در مورد دفن پیکر ده‌ها نفر از شهروندان تهرانی در تاریخ‌های 21 و 24 تیرماه بدون اسم و مشخصات فردی در قطعه 302 بهشت زهرای تهران، گفت:«صحت و سقم این خبر مشخص نیست و باید پیگیری شود.» وی ادامه داد: «ابتدا باید کلیات خبر به تائید برسد تا بتوان با تشکیل کمیته‌ای موضوع را بررسی کرد و من فکر می کنم پیش از انتشار اخبار باید صحت و سقم آن مشخص شود.»

وی تاکید کرد:«گاهی برخی اخبار منتشر و تاثیر سیاسی خود را در داخل و کشور می‌گذارد، اما بعدا خبر تکذیب می‌شود.»

 

* ایلنا: «میرحسین موسوی در دیدار با خانواده محسن میردامادی که در زندان به سر می برد به شدت به بازداشت وی اعتراض کرد و وی را فردی مومن، خدوم و انقلابی توصیف نمود.»

 

* پارلمان نیوز: حزب کارگزاران سازندگی با صدور بیانیه ای حمایت خود از مواضع اخیر مهدی کروبی را اعلام کرد و نوشت: «متأسفیم که اعلام کنیم در شرایطی که مردم و دوستداران واقعی انقلاب اسلامی، امام و رهبری منتظر ایجاد نوعی همگرایی برای احقاق حقوق ملت و رفع نابسامانی ها هستند شاهد ادامه برخوردهای غلط با شخصیت‌ها و جریان های ریشه دار و اصیل جهموری اسلامی هستیم.» در پایان این بیانیه نیز آمده است: «متأسفانه در شرایطی که دلسوزان واقعی نظام با ادبیات متفاوت سرگرم یک درگیری فرسایشی شده‌اند، گروههای بی ریشه و مرموز که خود ام الفساد مشکلات جاری هستند، سرگرم گسترش حوزه نفوذ خود و فتنه انگیزی هستند.»

 

* کلمه: «انجمن اسلامی دانشجویان دانشکدۀ فنی دانشگاه تهران، با صدور بیانیه ای از حمایت از مهدی کروبی حمایت نمود.»

 

* عماد افروغ استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با فارس گفت: "من علاوه بر حمایتم از محسن رضایی، به میرحسین موسوی نیز مشورت می‌دادم و اعلام کرده‌ام که هر کس مشورت بخواهد، من آماده‌ام." وی با بیان اینکه به موسوی مشورت می‌دادم که با گفتمان امام و انقلاب حرکت کند، ادامه داد: "به وی اعلام کرده بودم که از برخی جریان‌های سکولار و لیبرال تبری جوید."

 

* روزنامه جوان: یوسف صانعی در حالی نظام اسلامی را در برخورد با اغتشاشگران متهم می کند که در سال 1361 در دیدار اعضاى گشت‌هاى ثارالله مطالبى را مطرح مى کند که با مواضع کنونى وى صددرصد تناقض دارد و حتى بعضاً نوعى تندروى در این مواضع قابل مشاهده است.

 

در این جلسه از سوى دیدار کنندگان مطرح مى شود که برخى افراد، زمانى که اعضاى گشت هاى ثارالله از آنها سؤالاتى مى کنند، جواب نمى دهند. پاسخ صانعى در این باره به شرح ذیل است: گفتند در برخوردها بعد از آن که با اخلاق اسلامى برخورد کردید، حاضر نشد به شما جواب بدهد و حاضر نشد امنیت مملکت را حفظ کند. شما مى توانید او را دستگیر و به دادسرا بفرستید، چون این جرم مشهود است ... بعد از اخلاق اسلامى اگر دیدید حاضر به جواب دادن نشد و شما به او مشکوک هستید، به عنوان احتمال یک حرکت ضدانقلابى و جرم مشهود و مبارزه با امنیت مملکت مى توانید دستگیرش کنید و او را به دادسراها و مراجع قانونى بفرستید. اگر کسى اعتراض کرد بگویید فلانى (صانعى) به عنوان یک دادستان در فلان سخنرانى و صحبتش این را گفت و من این را به عنوان یک مسئله قضایى دارم، به شما مى گویم و مسئولیت آن هم به عهده من است.

 

به آنان که پاسخ شما را نمى‌دهند، بگویید در صورت ندادن پاسخ ما شما را به دادسراها جلب مى کنیم و آنها را به عنوان جرم مشهود و حرکت ضدانقلاب به دادسراهاى انقلاب بفرستید، چون احتمال توطئه است. پاسخ دادن او واجب است و فرض است که جواب شما را بدهد و واجب است که شما هرچه گفتید جواب بدهد. آنها نمى توانند بگویند آزاد هستم. خیر، تو آزاد نیستى. تو از این آزادى مى خواهى آزادى را ببرى و از این آزادى مى خواهى انفجار و ترور بوجود بیاورى. براى چه جواب نمى دهى؟ تو که صبح تا شب این همه حرف مى زنى از دو کلمه جواب دادن خوددارى مى کنى؟  شما به او بگویید که مى توانید او را به دادسرا جلب کنید و اگر باز جواب نداد به عنوان جرم مشهود جلب کنید و مسئولیت آن هم با بنده به عنوان یک دادستان و حافظ حقوق جامعه است. با اینها قاطعانه برخورد کنید. باید این ها از شما بترسند... ضدانقلاب باید آن قدر از شما بترسد که عکس شما را ببیند فرار کند و اگر این جور شد، مسلمان صد درصد هستید.»

 

(روزنامه جمهورى اسلامى 11 اسفند 1361) یا در جاى دیگر قوانین عادى و دادسراى عمومى را براى برخورد با ضدانقلاب کافى ندانسته و بر محاکمه آنان در دادسراهاى انقلاب تاکید مى کند: «در دادسراهاى انقلاب موازین شرعى و معیارهاى انقلابى حاکم بوده است. در درازمدت (البته) بر مى گردد به همان ضوابط و شرایط دادسراهاى عمومى، ولى نه در کوتاه مدت، زیرا اگر آنها به ضوابط خودشان عمل نکنند نمى توانند ضدانقلاب را مهار کرده و سریع به مجازات برسانند. ضدانقلاب باید با موازین دادگاه انقلاب مجازات شود و نمى شود ضدانقلاب را با مجازات جرم هاى عادى مجازات کرد.

(روزنامه جمهورى اسلامى 29‎/10‎/61)

 

منبع: کتاب روزشمار 8 ماه نبرد مقدس

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها