أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۷۸۶۴۲
زمان انتشار: ۱۶:۰۷     ۲۱ شهريور ۱۳۹۱
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اقدام کانادا در بستن سفارتش در تهران و اخراج دیپلمات‌های ایرانی را شتابزده و بی‌منطق خواند و گفت: مطالبی که عنوان کردند کاملا نامربوط است و تنها منافع ملی آنها را به خطر می‌اندازد.
به گزارش 598 به نقل از فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در خصوص اظهارات هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا که تهدید به مداخله نظامی در سوریه کرده، با تأکید بر اینکه سوریه راه‌حل نظامی ندارد، خاطرنشان کرد: عدم دخالت کشورهای خارجی و عدم تسلیح گروه‌های مخالف و جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی در داخل سوریه راه‌حل مناسب و مطلوب برای این موضوع است.

به گفته وی همه کشورهایی که می‌توانند تاثیر مثبت و سازنده‌ای در حل مسئله سوریه داشته باشند، باید در رایزنی و مشارکت با یکدیگر اقدامات لازم را در این زمینه دنبال کنند.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اگر خانم کلینتون چنین اظهاراتی را مطرح کرده باشد، نه رویکردی منطقی و نه عاقلانه است و نه امکان عملی کردن آن با توجه به شرایط حساس منطقه وجود دارد. وی افزود: دخالت نظامی در هر یک از کشورهای منطقه می‌تواند کل منطقه را وارد درگیری جدی کند. ما آثاری برای اقدام جدی در این زمینه در حال حاضر نمی‌بینیم.

مهمان‌‌پرست درباره اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص برنامه هسته‌ای کشورمان، با بیان اینکه اظهارات مقامات صهیونیستی از نظر ما اهمیت ندارد، خاطرنشان کرد: این رژیم در جایگاهی نیست که درباره برنامه هسته‌ای ما اظهارنظر کند.

وی متهم اصلی در خاورمیانه را رژیم صهیونیستی خواند و افزود: همه تلاش‌ها برای خارج کردن منطقه خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای متوجه این رژیم نامشروع است و اظهار نظرات صهیونیست‌ها هیچ جایگاه، شنونده‌ و مخاطبی ندارد.

مهمان‌پرست در خصوص نشست چهارجانبه قاهره با حضور معاونان وزرای خارجه ایران، مصر، ترکیه و عربستان با بیان اینکه پیشنهاد آقای مرسی رئیس جمهور مصر برای حل بحران سوریه یکی از پیشنهادات مطرح در این خصوص است، گفت: کشورهای مختلفی طرح‌ها و نظراتی دارند. ما قبلا اعلام کردیم از هر اقدامی که بتواند به حل مسالمت آمیز بحران سوریه کمک کند و شرط آن عدم دخالت خارجی در این کشور باشد، استقبال و در آن مشارکت کرده‌ و سعی می‌کنیم این پیشنهادات را تکمیل کنیم.

وی ادامه داد: بعد از دعوت مقامات وزارت خارجه مصر برای برگزاری این نشست در سطح وزرای خارجه در قاهره، با توجه به اینکه ما پیشنهاداتی برای دستور جلسه و ترکیب آن داشتیم، توافق شد که نشست در سطح معاونان وزرای خارجه تشکیل و مباحث بررسی شود تا در ادامه شکل کاملتری را به خود بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به حضور امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه در این نشست، عنوان کرد: نتیجه مذاکرات و مباحث کارشناسی بعد از پایان جلسه به اطلاع خواهد رسید.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران پیشنهادی درباره کشورهایی که می‌توانند در این ترکیب باشند، ارائه نکرده است.

مهمان‌پرست در عین حال یادآور شد: در صحبت‌ها عنوان شده بود که عراق می‌تواند یکی از کشورهای حاضر در این مذاکرات باشد آن هم به دلیل حضورش در منطقه و همسایگی‌اش با سوریه و تأثیر مثبتی که می‌‌تواند در این زمینه داشته باشد.

وی با بیان اینکه کشورهای دیگری هم می‌توانند نقش مثبت و سازنده‌ای داشته باشند که این در مذاکرات چهارجانبه و دوجانبه با مقامات کشورهایی که مایلند در این زمینه مشارکت داشته باشند، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، یادآور شد: نامی از فرانسه برده نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره سفر اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به تهران، خاطرنشان کرد: همانطور که قبلا آقای کوفی عنان به عنوان نماینده دبیرکل در این زمینه انتخاب شده بود و تلاش می‌کرد نظرات کشورهای مؤثر در حل بحران سوریه را از نزدیک دریافت کند و سفرهایی را به ایران داشت؛ اگر سفری توسط اخضر ابراهیمی به ایران انجام شود مسئله‌ای طبیعی است و نشان می‌دهد که ایشان به دنبال مشارکت کشورهای مؤثر در این مسئله است.

وی افزود: اگر برای سفر تصمیمی گرفته یا تاریخی مشخص شود، به اطلاع خواهیم رساند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان خاطرنشان کرد: مباحث ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در چارچوب فنی و حقوقی خود دنبال ‌شود و تاکنون نیز نشست‌های مختلفی به همین منظور برگزار شده است.

وی ادامه داد: مسئولان آژانس یک سری نگرانی‌هایی را اعلام می‌کنند که نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای کشور ما سؤالاتی را دارند، ما نیز دارای حقوقی هستیم که براساس معاهده NPT جزو حقوق مسلم کشور ماست و باید در چارچوب همکاری با آژانس مورد توجه و احترام قرار گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: این مسئله زمانی می‌تواند به شکل مطلوب به سمت جلو حرکت کند که در یک چارچوب کلی همه مباحث مربوط به دو طرف در آن دیده شود. هم شرایطی که می‌تواند نگرانی‌های طرف مقابل را برطرف کند و هم شرایطی که حقوق مسلم کشور ما را محترم و به رسمیت بشناسد و امنیت کشور ما را در نظر داشته باشد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه هر وقت در بحث‌های کارشناسی این توافقات حاصل شود، می‌توانیم قدم‌های رو به جلو برداریم.

خبرنگاری نظر مهمان‌پرست را درباره واگذاری کنترل زندان بگرام به دولت کرزی جویا شد که وی در این باره گفت: نه تنها در افغانستان بلکه در همه کشورهای منطقه بهترین شکل حل مسائل و بحران‌های منطقه‌ای، عدم دخالت نیروهای خارجی و واگذاری امور به مسئولان خود کشورهاست.

مهمان‌پرست ادامه داد: اگر قرار باشد کمک به حل بحران در یک کشور صورت گیرد، این کمک‌ها به صورت منطقه‌ای می‌تواند مؤثر باشد. حضور نظامی و امنیتی کشورهای غربی و به ویژه مقامات آمریکایی در افغانستان مسئله‌ای‌ است که مورد توجه مردم و دولت افغانستان قرار دارد. باید مسئولیت همه مسائل در آن کشور به عهده مقامات افغان باشد.

وی ادامه داد: زمانی که همه دخالت‌ها در مسائل داخلی کشورهای منطقه از جمله افغانستان قطع شده و مسئولیت آن به مردم منطقه و دولت‌های آنها واگذار شود، می‌توانیم به سمت جلو حرکت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما همواره از این مسئله در افغانستان حمایت کردیم که مسئولیت حل مشکلات را دولت و ملت افغانستان بر عهده بگیرند و این توانایی را دارند.

یکی از خبرنگاران به رزمایش مشترک ۲۵ کشور به همراه آمریکا در خلیج فارس اشاره کرد و نظر مهمان‌پرست را جویا شد که وی در این باره گفت: رزمایش‌هایی که در هر منطقه صورت می‌گیرد هر چقدر به محدوده سرزمینی به ما نزدیکتر باشد با دقت بیشتری زیر نظر مسئولان مربوطه قرار خواهد داشت.

وی افزود: ما برای حفظ منطقه بسیار استراتژیک خلیج فارس به شدت حساسیم و هر تحرکی را زیر نظر داریم و نیروهای دفاعی کشور ما با انجام رزمایش‌های مختلف درصدد حفظ ثبات و امنیت منطقه هستند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: همه باید توجه داشته باشند که بر هم زدن امنیت و ثبات منطقه می‌تواند پدیده بسیار حساسی باشد و ما این مسئله را با حساسیت پیگیری می‌کنیم.

مهمان‌پرست در پاسخ به سؤالی درباره واگذاری زمین به سفارت استرالیا در تهران خاطرنشان کرد: اینکه سفارتخانه‌های مختلف در هر کشوری از زمین و ملک برخوردار باشند مسئله‌ای طبیعی است. طبق توافق کشورها با یکدیگر یا مجوز خرید ملک را به سفارتخانه طرف مقابل می‌دهند و یا زمینی در اختیار آن قرار می‌دهند که سفارتخانه و اقامتگاه سفیر را احداث کنند.

وی افزود: این مسئله در همه کشورها و با همه سفارتخانه‌ها طبق روال عادی خود دنبال می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تعیین حافظ منافع ایران در کانادا، اقدام این کشور در بستن سفارتش در تهران و درخواست از دیپلمات‌های ایرانی برای ترک این کشور را اقدامی عجولانه، شتابزده، بی‌منطق و غیرحرفه‌ای خواند و با بیان اینکه هیچ دلیل و بهانه‌ای برای این کار به ذهن نمی‌رسد، اظهار داشت: مطالبی که عنوان کردند کاملا نامربوط است و تنها منافع ملی کانادا به خطر خواهد افتاد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اگر فکر می‌کنند به این طریق می‌توانند به اتباع ما در آن کشور فشار وارد کنند و با ایجاد اختلال در خدمات کنسولی نارضایتی ایجاد کنند، بدانند که همه ریشه این مسائل را اقدامات نسنجیده دولت افراط گرای فعلی کانادا می‌دانند.

وی ادامه داد: ما همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا کمترین مشکل برای اتباع‌مان به وجود نیاید و معاونت کنسولی وزارت خارجه در این زمینه ستادی را تشکیل داده و اطلاع رسانی را در این زمینه انجام داده و تلاش می‌کنیم کار کنسولی به اتباع‌مان به بهترین نحو انجام شود.

مهمان‌پرست اضافه کرد: اینکه راجع به حافظ منافع تصمیمی گرفته شود مسئله‌ای است که باید دو کشور در یک چارچوب مورد توافق در آن خصوص به به نتیجه برسند، هم معلوم شود که آنها به دنبال چه کشوری هستند و ما نیز پیشنهاد خود را ارائه دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت کانادا این اقدام را یک طرفه انجام داد، مسئولیت حفظ جان دیپلمات‌های ما، سلامت‌ آنها و وضعیت اماکن دیپلماتیک ما در آن کشور بر عهده دولت کانادا است و باید در این زمینه مسئولانه برخورد کنند.

خبرنگاری به اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه اخضر ابراهیمی ماموریتش در سوریه را غیر ممکن دانسته اشاره کرد و نظر مهمان‌پرست را جویا شد که وی در این باره گفت: ممکن است رسانه‌ها مطالب مختلفی را نقل کنند. شما باید برداشت منطقی در این زمینه داشته باشید. اگر انجام ماموریت غیر ممکن باشد کسی دیگر داوطلب نخواهد شد و کاری را دنبال نخواهد کرد.

وی افزود: معتقدم باید این اظهارنظرات را با دقت نظر بیشتر دنبال کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها