أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۹۵۲۳۳
زمان انتشار: ۱۱:۳۱     ۰۲ آذر ۱۳۹۱
امیر عبداللهیان تشریح کرد
معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هدف از برگزاری نشست گفت‌وگوی ملی سوری در تهران را توقف خشونت‌ها و زمینه سازی برای ورود به فرآیند سیاسی عنوان کرد.

«حسین امیر عبداللهیان» شامگاه سه شنبه در مصاحبه با شبکه العالم اظهار داشت: ما به دعوت شدگان در نشست گفت و گوی ملی سوریه گفتیم که شما در تهران گرد هم نیامده اید تا به نمایندگی از تمام ملت سوریه تصمیم گیری کنید؛ بلکه دور هم گرد آمده اید تا به توقف خشونت ها و زمینه سازی ورود به یک فرایند سیاسی درست کمک کنید.

نشست سوری‌ها در تهران منحصر به فرد بود

عبداللهیان تأکید کرد: در نشست گفت و گوی ملی سوری که روز یکشنبه در تهران آغاز شد، جلساتی جدی و مذاکراتی حساس صورت گرفت.

 

وی افزود:  با توجه به این که نمایندگان بخش اعظم جامعه سوریه در این نشست حضور داشته و دیدگاه های خود را در آن مطرح کردند، این نشست را می توان منحصر به فرد دانست.

موفقیت گفت و گوی طرفهای سوری در تهران

عبداللهیان ادامه داد: طرف های سوری در مذاکرات فشرده ای که با یکدیگر داشتند، توانستند به موفقیت های شایسته ای دست یابند.

عبداللهیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا که موضوع گفت و گوی ملی را دنبال می کرد، همواره این مسأله را مدنظر داشت که راهکار برون رفت سوریه از بحران، صرفا سیاسی است و این راهکار باید در گفت و گوهای ملی و سوری - سوری به نتیجه برسد.

وی تأکید کرد: تهران فرصتی را فراهم کرد که طرف های مختلف و با برداشت ما بخش بسیار بزرگی از نمایندگان واقعی جامعه سوریه از گروه ها، قومیت ها، مذاهب، احزاب، عشایر و همه بخش های جامعه سوریه دور هم جمع شوند و در عین حال تلاش ها برای اضافه کردن بخش هایی دیگر به این گفت و گوها هم در جریان است.

عبداللهیان برگزاری نشست گفت و گوی ملی در تهران را موفقیتی برای سوری ها دانست و گفت: این نشست، تمرین خوبی برای دموکراسی بود.

دستاورد سوری‌ها در نشست تهران

وی سپس در بیان دستاوردهای نشست ملی سوریه گفت: نخستین دستاور آن است که بالاخره گفت و گوی ملی سوری ها به معنای واقعی خود با حضور مخالفان و نمایندگان دولت سوریه صورت گرفت. در این گفت‌وگو علاوه بر وزیر آشتی ملی سوریه، معاون نخست وزیر که هر دو از گروه های معارض سوریه هستند، حضور داشتند. حاضران در این نشست، توانستند میان واقعیت های میدانی در سوریه و همچنین میان گروه های مخالف و مجموعه نهادها و ساختارهای حکومتی در سوریه پلی برقرار کنند.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: دومین موفقیت این نشست را می توان در مکانیسمی دانست که این گفت‌وگوها برای ادامه کار تعریف کرد. بر اساس جمع بندی این نشست، یک کمیته پیگیری شکل گرفت که وظیفه‌ای بسیار مهمی به عهده دارد.

کمیته پیگیری، نشست تهران را دنبال می کند

عبداللهیان ادامه داد: وظیفه این کمیته این است که گفت‌وگوهایی را که در تهران شروع شده، تداوم ببخشد و تلاش کند که این گفت‌وگوها در آینده نزدیک و به درخواست بخش عمده ای از شرکت کنندگان در این نشست، در سوریه به کار خود ادامه دهد. این کمیته پیگیری تماس ها و ارتباطات خود را با طرف دیگر نیز برقرار خواهد کرد تا طرح سیاسی جمهوری اسلامی ایران عملی شود، طرحی که با نماینده سازمان ملل و برخی از کشورها درباره آن گفت‌وگو و رایزنی شده و اخضر ابراهیمی درباره آن دیدگاهی مثبت دارد.

عبداللهیان تـأکید کرد: این ویژگی متفاوت نشست تهران در مقایسه با سایر نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

معارضان واقعی در سوریه چه کسانی هستند

عبداللهیان درباره وضع فعلی سوریه گفت: حقیقت این است که برخی گروه های تروریستی، افراطی و گروه های مسلح بی مسئولیت، با برخورداری از حمایت های خارجی، اقداماتی تروریستی و مسلحانه را به اسم معارضه انجام می دهند؛ این در حالی است که معارضان سوریه کسانی هستند که معتقد به راهکار سیاسی هستند و روش های سیاسی و دموکراتیک را می پسندند.

وی افزود: گروه های تروریستی که خواهان تغییر حکومت در سوریه بودند، همه زیرساخت های سوریه و مردم و حکومت این کشور را هدف قرار دادند و در واقع اینها به دنبال تخریب و تضعیف بنیه کشور مهم سوریه در منطقه خاورمیانه هستند.

چرا برخی به نشست تهران دعوت نشدند

عبداللهیان تصریح کرد: ما برخی از طرف ها را برای گفت و گوی ملی به تهران دعوت نکردیم. زیرا بررسی های ما نشان داد که برخی از کسانی که مدعی نمایندگی بخش عمده ای از مردم سوریه هستند، حتی به تعداد انگشتان یک دست هم از پایگاه مردمی در داخل سوریه برخوردار نیستند و برخی طرف های خارجی تلاش دارند از طریق رسانه، این افراد را چهره سازی و بزرگ نمایی کنند.

وی افزود: در عین حال گروه های معارضی وجود دارند که جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگوها را با همه آنها دنبال می کند و اطمینان داریم این گروه های معارض می توانند در ادامه به روند گفت و گوهای سازنده، موثر و مفید ملی که شروع شده است، بپیوندند؛ و نقشی مهم ایفا کنند.

مداخله ایران در مذاکرات برای تقریب دیدگاه ها

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد شرایطی را فراهم کند که هر دو طرف سوری دور یک میز جمع شوند و بتوانند گفت‌وگو کنند. در این گفت‌وگو حدود 180 نفر از داخل و خارج سوریه حضور داشتند که از مجموعه آنها بیش از 65 درصد ایده هایی بسیار خوب داشتند؛ و در نشست بسیار فعالان شرکت کردند.

عبداللهیان تاکید کرد: مداخله ایران در مذاکره و گفت‌وگوها عمدتا در راستای تقریب دیدگاه‌ها و کمک به رسیدن به نتایج ملموس بود. اما بیش از همه، این طرف های سوری بودند که با رفتار منطقی خود ضمن بحث جدی در خصوص مسائل مهم و چالشی، توانستند به نتایجی ملموس و امیدبخشی در جهت سازندگی آینده سوریه و مردم این کشور و تکمیل اصلاحات به بهترین نحو ممکن دست یابند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها