يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۹۹۱۲۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۶     ۲۱ آذر ۱۳۹۱
مهمان‌پرست:
سخنگوی وزارت خارجه گفت: روابط ایران با گروه‌های حماس و جهاد در بهترین شکل خود قرار دارد و حرف‌هایی که رسانه‌های غربی به آن دامن می‌زنند به خاطر مشکلاتی است که در حمله به غزه پیدا کردند و نمی‌توانند پیروزی مردم فلسطین را تحمل کنند.

به گزارش 598 به نقل از ایسنا، رامین مهمان‌پرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اظهار کرد: فعالیت مردم فلسطین در مقابله با جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی و حمایت از این مبارزات و در کنار مردم فلسطین بودن از سیاست‌های اصولی ایران بوده است و روابط ما با حماس و دیگر گروه‌های جهاد در بهترین شکل خود قرار دارد.

مهمان‌پرست در پاسخ سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در مذاکرات روز پنج‌شنبه 23 آذرماه با آژانس مطالعات ادعایی مورد بحث قرار می گیرد و آیا آژانس تضمین می‌کند که پاسخ‌های ایران به بیرون درز نکند؟ گفت: طبیعی است مسوولان آژانس که اطلاعات محرمانه کشورهای عضو را نگهداری می‌کنند نسبت به حفظ آنها تعهد و مسوولیت داشته باشند و نمایندگان کشور ما در آژانس بر مبنای تعهدات این نهاد بین‌المللی خواستار درز نکردن اطلاعات کشورشان هستند.

وی گفت: امیدواریم در نگهداری اسناد و اطلاعات ایران دقت بیشتری شود. پیش از این افشای برخی اطلاعات موجب ترور دانشمندان ما شد و این مساله می‌تواند پای مسوولان آژانس را در درز این اطلاعات باز کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه هیلاری کلینتون در دوره دوم ریاست جمهوری اوباما اعلام کرده حاضر به گفت‌وگوی دوجانبه با ایران هستند، نظر ایران در این رابطه چیست؟ به این پاسخ اکتفا کرد «درباره اظهارات خانم کلینتون و مذاکرات میان ایران با آمریکا قبلا به اندازه کافی نظرمان را اعلام کرده‌ایم».

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش یک خبرنگار کویتی مبنی بر اینکه رسانه‌های خارجی خبر از نقص‌های فنی بزرگ در نیروگاه اتمی بوشهر می‌دهند که ممکن است دمای نیروگاه را بالا ببرد با تکذیب این ادعا از سوی رسانه‌های غربی اظهار کرد: اصولا تبلیغاتی که توسط برخی رسانه‌های غربی در منطقه درباره نیروگاه بوشهر دنبال می‌شود و شاید منشا اصلی آن مواضع کشورهای غربی و طراحی رژیم صهیونیستی باشد ایجاد نگرانی در بین مردم منطقه نسبت به فعالیتهای هسته‌یی ایران است.

او اضافه کرد: نیروگاه بوشهر در بالاترین سطح ایمنی طراحی شده است و مساله ایمنی برای مردم ما بسیار مهم است.

سخنگوی وزارت خارجه خاطر نشان کرد: اگر استفاده از تاسیسات هسته‌یی و نیروگاه‌های اتمی این نگرانی‌ها را ایجاد می‌کرد طبیعی بود کشورهای عربی به دنبال چنین تاسیسات و فعالیتهایی نروند. معتقدم این تبلیغات بی‌اساس و برای ایجاد نگرانی براساس طراحی جریان آمریکایی - ‌صهیونیستی در منطقه شکل می‌گیرد.

وی گفت: اگر کشورهای عربی هم به این جریان دامن بزنند همان خط و جریان را دنبال می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره این که یکی از گروه‌های تجزیه‌طلب به رهبری یکی از نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان اظهاراتی را علیه ایران مطرح می‌کنند، سفارت ایران پاسخی به این مساله داده است؟ پاسخ وزارت خارجه به این مساله چیست؟ گفت: فعالیت‌های مشکوکی توسط برخی از جریان‌ها در منطقه صورت می‌گیرد تا روابط کشورهای منطقه را مخدوش کنند. ما تصمیم جدی برای توسعه همکاری‌های کشورهای منطقه و کشورهای هم‌سو از جمله جمهوری آذربایجان داریم. همواره به مسوولان مربوطه این توصیه را داشته‌ایم که با کمک یکدیگر مانع فعالیت جریان‌های بدخواه نسبت به روابط دو کشور باشند.

مهمان‌پرست افزود: درباره نشست این گروه تجزیه‌طلب در آذربایجان نیز اعتراض شدید خود را از طریق سفارت‌مان در باکو اعلام کردیم. سفارت ایران که نماینده کشور ما است مساله را مطرح کرده است.

وی هم‌چنین درباره اخبار منتشر شده مبنی بر همکاری آذربایجان و اسراییل درباره استفاده از پهپادها علیه ایران نیز گفت: این اظهارنظرها تا زمانی می‌تواند موثر واقع شود که سیستم دفاعی ما امکان مقابله با آن را نداشته باشد و این پهپادها بتوانند از سیستم دفاعی کشور ما عبور کنند. با توجه به اقتدار کامل دفاعی کشور ما در حفاظت از مرزهای کشورمان، هر جریان و کشوری که قصد سوء استفاده داشته باشد با قاطعیت پاسخ خود را خواهد گرفت و طرح این مسائل در رسانه‌ها و اخبار در این رابطه بدون این که منبع درستی داشته باشند می‌تواند هم‌سو شدن با تبلیغات جریان‌های بدخواه نسبت به دو کشور را به همراه داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنین درباره اظهارات یک عضو آمریکایی مذاکره‌کننده با ایران در نشست 1+5 درباره ارائه فرصت تاریخی به ایران ضمن پذیرش حق غنی‌سازی کشورمان نیز گفت: یکی از اعضای آمریکایی عضو مذاکره‌کننده با کشورهای 1+5 اظهاراتی را مطرح کرده است که حق ایران درباره غنی‌سازی پذیرفته شود، اگر چنین اظهاراتی مطرح شده باشد نشان می‌دهد آن‌ها در حال نزدیک شدن به واقعیات هستند، اگر واقعا می‌خواهند بحث به نتیجه مناسبی برسد باید حقوق کشورها را رعایت کنند و به آن‌ها احترام بگذارند. این مساله‌ای است که مورد تایید اکثریت کشورهای جهان است و جامعه جهانی از این رویکرد حمایت می‌کند.

مهمان‌پرست با بیان این که کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها بارها از فعالیت‌های هسته‌یی ایران حمایت کرده‌اند، اضافه کرد: آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی نیز باید به حقوق ملت ما در این باره احترام بگذارند.

وی هم‌چنین در رابطه با اخبار منتشر شده مبنی بر حمله به سفارت ایران در دانمارک نیز گفت:‌ این یک فضاسازی رسانه‌یی است. ممکن است افراد محدودی در برخی از کشورها قصد داشته باشند برای بزرگ‌نمایی خودشان و هم‌سو شدن با جریان صهیونیستی پس از تحرکاتی که در خاورمیانه بود اقداماتی را دنبال کنند. البته اخباری که در رابطه با دانمارک منتشر شده خبر دقیقی نبود. چند نفری از پناهندگان اعتراضی داشتند که ممکن است در هر کشوری توسط اتباع آن موارد جزیی پیش آید که اصلا قابل توجه نیست. حرکت رسانه‌های غربی در جهت بزرگ‌نمایی این مسائل است و هر موردی هم که اتفاق بیفتد توسط نمایندگی‌های سیاسی ایران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: دیپلمات‌ها مصونیت دارند و کشورها باید به رعایت مصونیت اماکن دیپلماتیک توجه کنند.

او در پاسخ به این پرسش که خالد مشعل در سفر به غزه پرچم مخالفان سوری را بلند کرده است و آن‌ها را قهرمان توصیف کرد، موضع ایران در این باره چیست؟ گفت: مبارزات مردم فلسطین علیه رژیم صهیونیستی همواره مورد توجه ما بوده است. جریان‌های مختلف سیاسی در منطقه ممکن است در کنار روابط خوبی که دارند نسبت به برخی از مسائل سیاسی با یکدیگر اختلاف‌نظر داشته باشند. این اختلاف‌نظرها طبیعی است و از طریق مذاکرات و گفت‌وگو ها باید به دیدگاه مشترک برای دست یافتن به بهترین راه‌حل بحران‌های منطقه رسید.

مهمان‌پرست اضافه کرد: این که برخی سعی می‌کنند از موضوعاتی در جهت اهدافی که تاکنون رژیم صهیونیستی برای دور کردن کشورهای حامی مقاومت داشته استفاده کنند، حرکتی تبلیغاتی و بی‌اثر است. روابط بین کشور ما و کشورهایی که در جریان مقاومت حضور فعال دارند و مبارزان فلسطین، پیوند ناگسستنی است.

وی هم‌چنین درباره نصب موشک‌های پاتریوت در مرز ترکیه و سوریه به درخواست دولت ترکیه از طرف ناتو نیز اظهار کرد: تحرکی که کشورهای ناتو می‌خواهند در منطقه داشته باشند و از طریق اقدامات مختلف امنیت منطقه را به خطر اندازند و برای مداخلات بیش‌تر در منطقه زمینه‌سازی داشته باشند همواره توسط مسوولان کشور ما و یا کشورهای منطقه تذکر داده شده است و از آن‌ها خواسته شده در مسیری حرکت نکنند که این مسیر می‌تواند مداخلات کشورهای خارجی و عضو ناتو را همراه داشته باشد و در نهایت این مداخلات می‌تواند به منافع ملی همه کشورهای منطقه آسیب وارد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ‌باید با درایت عمل کرد، وضعیت منطقه حساس است و چشم‌داشتی که جریان‌های غربی، کشورهای قدرت‌طلب و آمریکایی‌ها و حامیان رژیم صهیونیستی نسبت به منطقه در گذشته داشته‌اند با تلاش بیش‌تری دنبال می‌شود. نباید اجازه حضور نیروهای خارجی و نمایندگان ناتو در منطقه داده شود. حضور آن‌ها منجر به ناامنی، بی‌ثباتی و ایجاد اختلاف و درگیری بین کشورهای منطقه خواهد بود و کشورهایی که به دنبال ثبات و امنیت منطقه هستند باید در تصمیمات خود دقت لازم را داشته باشند.

مهمان‌پرست در پاسخ به سوال ایسنا درباره اخبار منتشر شده مبنی بر سفر کارشناسان نظامی ایران به کره شمالی برای انجام همکاری‌های موشکی با این کشور نیز اظهار کرد: روابط دوجانبه با کره شمالی بعد از پیروزی انقلاب در همه زمینه‌ها شکل گرفت و در مقطعی در زمان جنگ تحمیلی این همکاری‌ها شامل همکاری‌های نظامی هم می‌شد. پس از آن مقطع همکاری‌های ما در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی و کمک‌های انسان‌دوستانه ادامه پیدا کرد و تاکنون نیز این روابط در همین چارچوب دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: ادعایی که مطرح می‌شود به ویژه درباره همکاری‌های موشکی و هسته‌یی، تبلیغات بی‌اساسی است و تلاش می‌کنند از این طریق هراسی ایجاد کنند روابط ما با کشورهای مختلف منطقه را تحت‌الشعاع قرار دهند. این مساله به هیچ وجه صحت ندارد.

خبرنگار دیگری با اشاره به برخی مطالب منتشر شده از جانب سایت ویکی‌لیکس مبنی بر این که آمانو به آمریکا قول داده است حرف‌شنوی کامل داشته باشد پرسید آیا می‌توان به مدالیته برای حل مسائل با آژانس دست یافت؟ که دستیار ویژه وزیر خارجه ایران پاسخ داد: ما همکاری‌های خود را با آژانس بر اساس عضویت در آن حقوق و تعهدات‌مان و امضای معاهده ان‌.پی‌.تی تعریف می‌کنیم. روابط و همکاری‌ها و گفت‌وگوهای‌مان را بر اساس اسناد ویکی‌لیکس تعریف نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ایران عضو آژانس است و معاهده را امضا کرده‌ است. ما تعهداتی را پذیرفته و طلایه‌دار حرکت خلع سلاح جهانی بوده‌ایم. اولین پیشگام برای ایجاد منطقه‌ی خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌یی بوده‌ایم و طرف‌هایی که متهم به نقض این معاهده هستند، آمریکایی‌ها و کسانی هستند که مانع از پیگیری طرح‌های مهمی مانند منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌یی هستند. ما مذاکرات‌مان را با مسوولان آژانس در این چارچوب دنبال می‌کنیم و به مسائل احتمالی پشت صحنه یا برخی موضوعات ادعایی کاری نداریم.

مهمان‌پرست هم‌چنین در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات ایران و نمایندگان 1+5 نیز گفت: این مذاکرات شامل موضوعات مختلفی است که یکی از آن‌ها نیز فعالیت صلح‌آمیز هسته‌یی کشورمان است. کشورهای 1+5 در مذاکرات خود بیش‌تر رویکردی سیاسی دارند. اگر حتی نسبت به فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز کشورمان مطالبی را مطرح می‌کنند آن را در چارچوب فنی و حقوقی نمی‌بینیم. اگر واقعا نسبت به فعالیت‌های ما نگاه فنی و حقوقی وجود داشت این مسائل و نگرانی‌ها بسیار سریع قابل حل بود.

او توضیح داد: به نظر می‌رسد در مذاکرات ایران و 1+5 نمایندگان سه کشور اروپایی و آمریکا بیش‌تر در این جهت تلاش دارند که موضوعات مختلف سیاسی را مطرح کنند. مسائل مختلفی مطرح است ما از این مذاکرات استقبال می‌کنیم به شرط این که با رویکرد منطقی امکان حل بحران‌های مختلف در منطقه و جهان با مشارکت همه کشورها از جمله ایران فراهم شود. بحران‌های زیادی در دنیا وجود دارد که مسبب اصلی آن طرح‌ها و ایده‌های نادرست کشورهای غربی و مقامات آمریکایی بوده است که منجر به این بحران‌های اقتصادی، اجتماعی،‌ تجاوزات به سایر کشورها و جنگ‌ها شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: ما از ظرفیت‌های خود برای حل این بحران‌ها استفاده خواهیم کرد و آمادگی خود را همواره اعلام کرده‌ایم.

مهمان‌پرست با تاکید بر این که بحث مذاکرات ما با آژانس چارچوب فنی و حقوقی دارد، گفت: در این چارچوب کاملا بر اساس معاهده ان‌.پی‌.تی و مواد مختلف آن، تعریف می‌شود که کشورها در چه زمینه‌ای باید تعهدات خود را داشته باشند و در چه مواردی از حقوق خود بهره‌مند شوند. ما در این چارچوب آمادگی مذاکره با آژانس را داشته‌ایم و بیش‌ترین همکاری‌ها با آژانس از جانب کشور ما صورت گرفته است. فعالیت‌های هسته‌یی کشور ما همواره زیر نظر بازرسان آژانس بوده است و در چارچوب کاملی آمادگی داریم نسبت به رفع نگرانی‌های احتمالی اقدام کنیم و هم این که حقوق کشورمان در بهره‌مندی از دانش هسته‌یی به شکل کامل به رسمیت شناخته شود و مورد احترام قرار گیرد و به همین دلیل همه اقداماتی که به شکل غیرقانونی علیه ملت ما به بهانه فعالیت‌های هسته‌یی کشورمان صورت گرفته باید برطرف شود.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر این که نماینده آمریکا در آژانس هشدار داده است که اگر ایران قبل از ماه مارس در مورد مذاکرات هسته‌یی به توافق نرسد آمریکا این مساله را به شورای امنیت منتقل می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر نمایندگان آمریکایی نسبت به بعضی از موضوعات سیاسی هشدار می‌دهند ما هم به آن‌ها هشدار می‌دهیم که به مسائل داخلی خود بپردازند. غربی‌ها برای خود مشکل دارند و هر جا وارد شده‌اند مشکلات منطقه را افزایش داده‌اند.

وی اضافه کرد‌: هر کشوری که مایل به ایجاد ثبات و امنیت در کشورهای مختلف است اولین مساله‌ای که باید مدنظر قرار دهد این است که به حقوق ملت‌ها احترام بگذارد و استقلال و تمامیت ارضی آن‌ها را به رسمیت بشناسد. متاسفانه نمایندگان آمریکایی یاد نگرفتند که به حقوق کشورها احترام بگذارند، بیش‌تر گوینده بوده‌اند و هشدار می‌دادند. به آن‌ها توصیه می‌کنیم مقداری شنونده باشند. هشدار می‌دهیم که سخنان ملت‌ها را بیش‌تر گوش کنند، وضعیت با گذشته تفاوت جدی پیدا کرده است.

مهمان‌پرست در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود اگر آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند، ایران مذاکرات خود با آژانس را به شیوه‌ای دنبال می‌کند که غنی‌سازی را متوقف کند، گفت: توافقات با آژانس باید توافقات کاملی باشد که در آن حق ایران در بهره‌مندی از دانش هسته‌یی به شکل کامل از جمله داشتن چرخه سوخت و غنی‌سازی برای فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی وجود داشته باشد و در عین حال رفع نگرانی‌های احتمالی آژانس که نسبت به فعالیت‌های ما ممکن است مطرح کند نیز در دستور قرار گیرد. این که چگونه این چارچوب تعریف شود و به چه صورت به توافق برسیم را کارشناسان دو طرف در همین نشست بررسی می‌کنند. باید مقداری صبور بود تا ببینیم در نشست چه اتفاقاتی می‌افتد.

وی هم‌چنین درباره این که آیا ایران ممکن است با رفتن اسد موافقت کند نیز گفت: هیچ کشوری حق ندارد به جای مردم سوریه برای آینده این کشور تصمیم بگیرد. مردم سوریه مهم‌ترین بخش بحران سوریه هستند و آن‌ها خودشان باید آینده کشور را تعریف کنند. معتقدیم بهترین راه‌ تحقق خواست اکثریت ملت، ایجاد فضای مناسب برای شرکت مردم در انتخابات عادلانه است که در آن اکثریت مردم نظرات خود را ابراز خواهند کرد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: باید برای این مساله، درگیری‌ها و ارسال سلاح به سوریه متوقف شود. این رویکرد در جهت ایجاد دموکراسی برآوردکننده حقوق ملت سوریه خواهد بود. مردم سوریه تصمیم می‌گیرند که چه کسی رییس کشورشان باشد و چه کسی نباشد. کشورهای غربی و برخی از جریان‌های سیاسی منطقه‌یی مخالف ایجاد ثبات و برگزاری انتخابات و تحقق خواست اکثریت مردم هستند. سوال مردم منطقه این است که چرا مخالفند که فضا برای دنبال کردن خواست اکثریت مردم ایجاد شود و کشورهای غربی از چه چیزی نگرانند که مایل نیستند که مردم سوریه در امور خود مشارکت داشته باشند. این که چه کسی در این کشور بماند را مردم سوریه باید تصمیم بگیرند و به آن‌ها مرتبط است. هر کشوری که ادعا می‌کند به نمایندگی از مردم سوریه می‌خواهد آینده این کشور را تضمین کند دخالت آشکار و نقض مقررات بین‌المللی را دنبال می‌کند و برای ما نیز فقط خواست مردم سوریه ملاک خواهد بود که این خواست باید در چارچوب دموکراتیک و روند مردم‌سالارانه در فضای مناسب در زمان توقف خشونت‌ها به دست آید.

مهمان‌پرست هم‌چنین درباره این که آیا امکان دارد موضوع هسته‌یی کشورمان نیز مانند موضوع عراق و افغانستان تبدیل به مذاکرات موضوعی با آمریکا بشود؟ گفت: قبلا نیز گفته شده است در مورد موضوعات و مسائل خاص این مذاکرات می‌تواند انجام شود، همان‌طور که درباره عراق و افغانستان قبلا انجام شد. بنابراین بحث مشارکت ایران در حل بحران‌های منطقه‌یی موضوع جدیدی نیست و درخواست طرف آمریکایی برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و استفاده از ظرفیت‌های کشور ما مطرح شده بود که ما در مذاکرات شرکت کردیم و تلاش خود را برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه انجام دادیم؛ بنابراین بحث مذاکرات در موضوعات خاص امر جدیدی نیست.

او تصریح کرد: ضمن این که نمایندگان آمریکا نیز جزو نمایندگان 1+5 هستند و نظرات خود را اعلام می‌کنند. در این مذاکرات نیز نمایندگان آمریکا حضور دارند و این که این گفت‌وگوها در قالب 1+5 یا در اشکال دیگر باشد نمایندگان کشورمان پیشنهادات را دریافت و بررسی می‌کنند و تصمیم نهایی را می‌گیرند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در مورد این که آیا به طور رسمی به ایران پیشنهاد جدیدی در ارتباط با مذاکرات داده شده است یا خیر؟ اظهار کرد: هیچ پیشنهادی به صورت رسمی به ایران اعلام نشده است. اظهارات متفرقه‌ای توسط برخی از شخصیت‌ها و کشورهای مختلف غربی صورت می‌گیرد، هیچ زمان به صورت رسمی پیشنهادی در قالب مجموعه جدید به ایران داده نشده است.

وی افزود: محل طرح این پیشنهادات، نشست‌های بین نمایندگان کشورمان و 1+5 است. قبلا هم فرصت‌های بسیار خوبی وجود داشته است که آن‌ها دیدگاه‌های خود را مطرح کنند و ما نیز پیشنهادات جامع خود را مطرح کردیم. دسترسی به یک نتیجه بسیار راحت خواهد بود. اگر نمایندگان غربی عضو 1+5 حقوق ملت ما و سایر کشورهای مستقل را در دسترسی به دانش روز دنیا برای اهداف صلح‌آمیز و پیشرفت و توسعه به رسمیت بشناسند، چندان احتیاج به پیشنهادات پیچیده ندارد. حقوق ما را به رسمیت بشناسند همه چیز حل خواهد شد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره دلیل لغو سفر زرداری به ایران و قرارداد خط لوله صلح و هم‌چنین سفر اخیرش به پاکستان نیز گفت: سفری که به پاکستان انجام شد در راستای برنامه‌های تعریف شده دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی بود که البته ملاقات‌هایی با شخصیت‌های مختلف در اسلام‌آباد، کراچی و لاهور انجام شد.

مهمان‌پرست در مورد سفر زرداری نیز گفت: این سفر با سفر وی به چند کشور دیگر هم‌زمان شده بود که عملا به لحاظ زمانی شرایط مناسب را برای دیدار از ایران فراهم نمی‌کرد. قرار شد با تاخیر کوتاهی این سفر انجام شود. یکی از موضوعاتی که بین ایران و پاکستان مطرح است کمکی است که ایران در تهیه بودجه لازم برای اجرای خط لوله صلح در پاکستان می‌تواند داشته باشد. مذاکرات دو طرف در این باره انجام شده است، وزیر انرژی پاکستان سفری به ایران داشت، ایران برای حداقل 250 میلیون دلار فاینانس این پروژه آمادگی خود را اعلام کرده است. درخواست طرف پاکستانی،‌ افزایش 50 میلیون دلاری است، موضوعات کارشناسی در این باره در دست بررسی است.

او توضیح داد: این قرارداد برای دو طرف بسیار مهم است. با توجه به نیاز جدی که پاکستان در زمینه نفت، گاز و الکتریسته دارد ما می‌توانیم کمک خوبی داشته باشیم و نیازهای این کشور را برطرف کنیم، در کنار آن ظرفیت‌های بزرگی همکاری‌های اقتصادی وجود دارد که برخی از کالاهای مورد نیاز نیز از طریق پاکستان قابل تامین است.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه درباره نشست هفته آینده در ترکمنستان برای بررسی رژیم حقوقی دریای خزر نیز اظهار کرد: باید با سرعت عمل بیش‌تری این رژیم حقوقی تعریف شود تا زمینه بهره‌برداری همه کشورهای ساحلی از دریای خزر فراهم شود. موضوعات مختلفی توسط نمایندگان کشورها در دریای خزر مطرح شده است و نشست هفته آینده نیز در ادامه این مذاکرات خواهد بود. امیدواریم 30 درصدی که از بحث رژیم حقوقی دریای خزر تاکنون باقی مانده است با تلاش کشورها هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد تا شاهد بهره‌برداری بیش‌تر کشورهای ساحلی باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین درباره آخرین اخبار درباره پیگیری وضعیت ایرانیان ربوده شده در سوریه نیز گفت: با جدیتی تمام این موضوع در دست پیگیری است. سفارت ما با تلاشی که انجام می‌دهد توسط دولت و ارتش سوریه این موضوع را دنبال می‌کند. مخالفینی که ارتباط با ربایندگان دارند مساله را با جدیت پیگیری می‌کنند و از طرف دیگر با کشورهای مختلف منطقه که تاثیر و ارتباطی با ربایندگان دارند، مذاکره در حال ادامه است. امیدواریم هر چه زودتر شاهد آزادی زائرین کشورمان در سوریه باشیم. انجام این اقدامات را روش‌های غیرانسانی می‌دانیم که به هیچ وجه نمی‌تواند تامین‌کننده اهداف گروه‌های مخالف باشد. توصیه می‌کنیم حتما از این اقدامات دست بردارند و اتباع بی‌گناه کشورهای مختلف از جمله زائرین ما را آزاد کنند.

خبرنگار دیگری پرسید در نشست بحرین، رییس شورای عالی امنیت ملی یمن اظهاراتی را درباره ایران مطرح کرده است، موضع کشورمان در این باره چیست؟ مهمان‌پرست گفت: ادعاهای مختلفی که صورت می‌گیرد ادامه ادعاهای قبلی است که توسط مقامات سابق یمن مطرح می‌شد. انتظار ما این است که با تحولاتی که در ساختار قدرت در یمن شکل گرفته است شاهد تغییر رفتار و ادعاهای مقامات جدید در این کشور باشیم. این ادعاها تکرار ادعاهای قبلی است و به هیچ وجه صحت ندارد.

مهمان‌پرست تاکید کرد: ‌برای آینده یمن باید همه گروه‌های مختلف مردمی و سیاسی مشارکت کامل داشته باشند و با شناسایی که از مردم یمن داریم، آنها اجازه مداخله هیچ کشوری را در مسائل داخلی خود نخواهند داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه مقامات آمریکایی به دلیل نقض حقوق کشورمان در دادگستری تهران محاکمه شوند نیز گفت: این مساله بر اساس مصوبات مجلس صورت می‌گیرد که مقامات مجرم یا متهم در نقض حقوق ملت ایران اسامی‌شان اعلام شود و خواستند نسبت به پیگیری‌های قضایی در این باره اقداماتی صورت گیرد. اینکه چه اقدامی در این باره صورت گرفته از طریق مراجع قضایی می‌توان آن را دنبال کرد.

وی همچنین درباره اظهارات اخیر کلینتون مبنی بر معافیت 9 کشور از تحریم نفتی ایران به مدت 180 روز نیز اظهار کرد: این اظهارات نشان دهنده دو موضوع است؛ اول اینکه نشان می‌دهد کشورهای مختلف حاضر نیستند منافع خود را قربانی سیاست‌های تحمیلی مقامات آمریکایی و برخی از کشورهای غربی کنند. کشورهای آسیایی که بیشترین مخاطب این تحریم‌ها هستند کشورهایی هستند که در آینده به قدرت‌های جدید اقتصادی تبدیل خواهند شد و این قدرت‌ها، رقبای اصلی مقامات آمریکایی در بحث اقتصادی خواهند بود بنابراین به بهانه تحریم ایران، آمریکایی‌ها قصد فشار آوردن به رقبای آسیایی خود را دارند اما این کشورها حاضر نیستند خود را از دست یافتن به یک منبع انرژی مطمئن محروم کنند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه اضافه کرد: مساله دیگر این است که مقامات آمریکایی مایل هستند از تحریم به عنوان ابزار تبلیغاتی و جنگ روانی برای فشار علیه ملت ما استفاده کنند و دائما در تبلیغات خود اظهار می‌کنند که هم فشارها را افزایش می‌دهند و هم ادعا می‌کنند نسبت به حقوق مردم ما متعهد هستند، ادعاهای مقامات آمریکایی در ذهن مردم ما کاملا رسوا شده است و اینکه هدف اصلی مقامات آمریکایی، تحت فشار قرار دادن مردم ماست کاملا به مساله‌ای بدیهی تبدیل شده است و روش‌های غیرانسانی و غیرمنطقی به دلیل اینکه کشور ما از استقلال خود دفاع می‌کند هیچ نتیجه‌ای برای آمریکایی‌ها نخواهد داشت. آنها اگر می‌خواهند در آینده مورد احترام ملت‌ها قرار گیرند بهتر است عذرخواهی رسمی از ملت‌ها را در دستور کار خود قرار دهند و تغییر واقعی در روش‌های خود ایجاد کنند. هر زمان چنین تغییری در رفتار خود انجام دادند شاید حافظه تاریخی ملت‌ها از کینه و دشمنی با آمریکایی‌ها کمی اصلاح شود.

خبرنگار دیگری درباره سفر صالحی به غزه پرسید که مهمان‌پرست، اظهار کرد: اعلام آمادگی کرده‌ایم که در کنار مردم غزه حضور داشته باشیم. این سفر نیاز به ویزا دارد، ‌با زویر خارجه مصر تماسی صورت گرفته است و ایران بر اعلام حمایت از مردم فلسطین تاکید کرده است. برای اخذ ویزا نیاز به موافقت دولت مصر است که تاکنون این موافقت صورت نگرفته است. زمانی که این موافقت انجام شد حتما وزیر خارجه کشورمان، نمایندگان مجلس و هیاتی از هلال‌احمر ایران خود را در کنار مردم غزه خواهند دید تا این حمایت را مجددا از نزدیک با آنها اعلام کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها