أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۱۰۵۸۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۳     ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
به بهانه اکران سینمایی فیلم «پذیرایی ساده»:
در یک نگاه، پیام اصلی نویسنده این است که انسان ها در مواجهه با پول، نه تنها تمام ارزش ها را کنار می گذارند، بلکه حتی حاضرند حقیقت واضح را نادیده بگیرند و کارهای احمقانه بکنند. البته برای آنکه فیلم حالت القای پیام به خود نگیرد، وی یکی از سکانس ها را بر خلاف این پیام طراحی کرده است و فردی را نشان می دهد که حاضر به قبول کردن این پول نیست. اما با زیرکی تمام، او را انسانی احمق که اصلاً از دنیا خبری ندارد طراحی کرده و مخاطب هنگام تماشای او و محل زندگی اش، با خود می گوید که اصلاً این پول، به کاری از این فرد هم می آید؟
سرویس نقد رسانه پایگاه 598 - پذیرایی ساده به کارگردانی مانی حقیقی، در واقع در پی جدی گرفتن سوال جالب "اگر یکدفعه کلی پول گیرت بیاد، چیکار می کنی؟" ساخته شده است. منتها نه از این جهت که با این پول چکار می کنی، بلکه در واقع "هنگام تعارف این پول، چه عکس العملی نشان می دهی؟". داستان در مورد یک زوج است با نسبتی نامشخص و از جایی نامشخص که با دلیلی نامشخص، 200 کیسه اسکناس هزار تومانی را در منطقه ای کوهستانی می خواهند به افراد مستحق بدهند.

البته نه با نیتی خیرخواهانه، بلکه احیاناً از سر جنون و دیوانه وار و البته دیوانگی ای متفکرانه از جنس دیوانگی شخصیت های منفی بتمن نظیر جوکر. البته آنها برای خود قواعدی هم دارند یا بنا بوده داشته باشند که به چه کسی پول ها را بدهند و به هر کس چقدر بدهند؛ اما این قواعد، تقریباً در هیچ موردی عملی نمی شود. در واقع گویا این افراد، روانپزشکانی هستند که مأمور اند یک آزمایش روانشناختی را از مردمی روستایی و ساده بعمل آورند و آن اینکه ببینند آنها در مواجهه با یک پول هنگفت بادآورده، چه عکس العملی نشان می دهند. گفتنی است نام هیچ یک از شخصیت ها در فیلم گفته نمی شود.



داستان اصلی فیلم (که البته نمی توان آن را درام تلقی کرد، بلکه بیشتر شبیه مستندی از چند آزمایش روانشناختی است) شامل نمایش عکس العمل  11 کاراکتردر مواجهه با تقدیم پولی هنگفت است: سربازی در ایست بازرسی، پیرمردی تنها و کوه نشین، دو بچه روستایی هیزم فروش، صاحب یک قهوه خانه سر راهی، یک جوان خلافکار، یک قاچاقچی که با قاطرش مشروب حمل می کند، یک نگهبان، دو جوان راننده کامیون و نهایتاً مردی که مشغول حفر قبر در زمین یخ زده برای دفن فرزند یک روزه ی مرده اش می باشد که اوج فیلم است. نکته تأمل برانگیز این است که تمام این شخصیت ها، مرد می باشند و تنها زن سریال که آرایش، چهره، اندام و لباسش بعنوان جاذبه جنسی فیلم استفاده شده[2]، همان یک نفر از آن دو زوج است.

تعلیق اصلی فیلم، این است که این دو نفر کیستند و چه نسبتی با هم دارند و این همه پول را از کجا آوردند و برای چه پخش می کنند و برای چی در این منطقه؟ تعلیق های فرعی که می توان اکثر آنها، خصوصاً دوتای آخری را موفق و جذاب تلقی کرد، برخورد متفاوت هر یک از افراد آن منطقه با این وضعیت است که دیدن آنها مفید است. البته نوع خاص تیتراژ فیلم و آهنگ آن، مخاطب را منتظر تماشای فیلمی طنز می کند که البته تقریباً از آن ناکام می ماند.

دو برداشت متضاد از پیام فیلم

در یک نگاه، پیام اصلی نویسنده این است که انسان ها در مواجهه با پول، نه تنها تمام ارزش ها را کنار می گذارند، بلکه حتی حاضرند حقیقت واضح را نادیده بگیرند و کارهای احمقانه بکنند. البته برای آنکه فیلم حالت القای پیام به خود نگیرد، وی یکی از سکانس ها را بر خلاف این پیام طراحی کرده است و فردی را نشان می دهد که حاضر به قبول کردن این پول نیست. اما با زیرکی تمام، او را انسانی احمق که اصلاً از دنیا خبری ندارد طراحی کرده و مخاطب هنگام تماشای او و محل زندگی اش، با خود می گوید که اصلاً این پول، به کاری از این فرد هم می آید؟ اصلاً نیازی دارد که با پول بخواهد برطرف کند؟ یک انسانی که تنها در دخمه ای زندگی می کند و خبر از هیچ چیز ندارد.

اگرچه هر کدام از صحنه ها جای نقل و تحلیل دارند، اما در اینجا فقط به تحلیل مختصری از پیام اصلی آن می پردازیم. این فیلم را می توان از زاویه "فلسه اخلاق" تحلیل کرد و در آنصورت، دیگر نمی توان آن را ضداخلاق یا پوچ گرا نامید، بلکه باید به نوعی مروج اخلاق "پیامدگرا" یا "فایده گرا"[3] دانست. توضیح آنکه در فلسفه اخلاق، سوالی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر فایده کار بدی برای عموم جامعه، بیش از ضرر آن بود، آیا باز باید آن را کاری بد دانست؟ مثلاً اگر یک دروغ، بتواند باعث جلوگیری از اتفاقی بد بشود، باز آن دروغ بد است و باید از آن اجتناب کرد یا در اینجا دروغ خوب است؟ همینطور اگر یک کار خوب، ضررش برای عموم مردم، بیش از سودش بود، آیا باز باید آن را کاری خوب تلقی کرد؟ مثلاً اگر صداقت من در دادگاه، باعث کشته شدن بی گناهی شود، باز صداقت آنجا خوب است؟ کسانی که معتقد اند خوب و بد اعمال، به شرایط بستگی دارد، فایده گرا و کسانی که خوب بودن و بد بودن کارها را همیشگی و غیر وابسته به شرایط می دانند، وظیفه گرا نامیده می شوند. وظیفه گرایان معتقد اند دروغ، قتل، دزدی و... همیشه بد اند، ولو سودشان بیش از ضررشان باشد.

شاید در نگاه اول، پیامدگرایی جالبتر به نظر برسد، اما با مشکلات عدیده ای مواجه است؛ از جمله اینکه تشخیص اینکه واقعاً سود این کار برای تمام افرادی که در معرض تأثیراتش هستند بیشتر است یا ضررش، تقریباً ناممکن است. من نه می دانم و نه می توانم تمام پیامدهای یک کار را محاسبه کنم. ثانیاً در این مکتب، اعمالی نظیر کشتن پدر ثروتمند خود و وقف اموالش به کودکان فقیر، آزمایش غیرانسانی روی عده معدودی برای کشف داروی مفید بشریت، حکم اعدام یک بیگناه برای ترساندن گناهکاران و بسیاری از اعمال نپذیرفتنی دیگر، خوب و مطلوب قلمداد می شوند.[4] اگرچه اخلاق وظیفه گرا هم مشکلات دیگری دارد که پرداختن به آن از حوصله این یادداشت خارج است. لیکن باید دانست که مکتب اخلاقی اسلام، تطابق با هیچ یک از این دو مکتب دست ساز بشر که از سر ناچاری و بریدگی از وحی پدید آمده اند، ندارد.

می توان تمام تلاش فیلم و خصوصاً مکالمه های شخصیت اصلی مرد فیلم (همان جرج کلونی ایران!) را دفاع از مکتب فایده گرا دانست. وقتی پولی از آسمان به انسان می رسد که با تأیید چند باره زوج، نه دزدی است و نه حرام، چه اشکالی دارد برای آنکه آن را بدست بیاورم، دروغ کوچکی بگویم، قسم دروغی بخورم که ضررش به هیچ کسی نمی رسد، حرف های احمقانه بزنم، کار احمقانه کوچکی بکنم، به حیوانی ظلم کنم، حتی از انسان های پولداری دزدی کنم یا نهایتاً، به برخی سنت های کوچک دینی عمل نکنم؟ یک دیوانه از من می خواهد کار بد کوچکی که به هیچ کس ضرری نمی رساند (البته شاید باعث یک دل شکستن کوچک  شود که قابل جبران است) انجام دهم و در عوض، پول کلانی بدون هیچ شک و شبهه به من هدیه می دهد. مگر احمقم که قبول نکنم؟ وقتی می فهمم یک سنت، نه تنها پایه و اساس محکمی ندارد، بلکه اصلاً خلاف آن مفید تر و معقول تر است، چرا با پافشاری بیهوده بر آن، خود را از پول کلانی محروم کنم؟

پاسخی که می توان به این حرف نویسنده داد، اولاً تمام نقدهایی است که از صد سال پیش تاکنون به مکتب فایده گرا زده شده،[5] ثانیاً اینکه این آزمایش، یعنی آمدن پول بی شک و شبهه از آسمان، مانند آزمایش مسخره "اگر در بیابانی، تشنه لب با فردی مواجه شدید که در ازای آب طلا می خواست" که در اقتصاد جدید مطرح می شود، جز آزمایشی تخیلی که هیچ گاه واقعیت نمی یابند نیست. جالب اینجاست که خود نویسنده هم متوجه این مشکل در فیلم نامه اش شده که بصورت عجز او در مشخص کردن "منشاء این پول" خود را نمایان کرده. تخیلی بودن این آزمایشات باعث می شود از فاکتورهای انسانی دروغین یا وقایعی دروغین در آنها استفاده شود که نتیجتاً کل آزمایش و نتیجه آن را بی اعتبار می کند. به بیان مصداقی، همواره پولی کلان که خیرات می شود، یا دزدی است، یا نیت خیری پشت آن است (نه آن کارهای ظالمانه مرد)، یا بالاخره دردسری پشت آن هست. لذا شخصیت آن زوج، کاملاً دروغین است و نتیجه برخورد انسانها با آنها، مانند نتیجه برخود با یک زوج آدم فضایی، بالکل فاقد ارزش علمی است و تنها تخیلات نویسنده است.

اما در نگاه دوم، می توان فیلم را "جدال بین اخلاق پیامدگرا و وظیفه گرا" دانست که احتمالاً همین مضمون مدنظر خود نویسنده بوده است. این دید را می توان با توجه به سکانس های پایانی فیلم که در آن، زشتی پیامد برخی تصمیمات سودانگارانه به نمایش در می آید و نیز از زیبایی صبر همان مرد بی خبر از دنیا برای بازگرداندن پولی که به امانت گرفته، به دست آورد. همچنین می توان خوشبینانه انتظار داشت که مخاطب عام، از دیدن هر صحنه که به نوعی بحث کاراکتر پیامدگرا با مردم ابتدائاً وظیفه گراست، در ذهنش تنها سوالی نسبت به صحت هر یک از دو مکتب شکل بگیرد، نه اینکه واقعاً یکی را ترجیح دهد. اما به نظر می رسد در نهایت، کفه پیامدگرایی برای "مخاطب عام فلسفه اخلاق نخوانده" سنگین تر دیده شود و مفهوم صحنه های پایانی را عموماً درک نکند.

اجمالاً اشاره می کنیم که این معضل، یعنی سنگینی سکانس های آخر، معضلی عام در فیلم های سینمایی ایرانی است. نویسنده پس از یک ساعت و ربع در تعلیق نگه داشتن مخاطب، در جایی که ذهنش خسته شده و تنها منتظر برملا شدن ابهامات داستان است، نه تنها در بسیاری موارد آنها را برملا نمی کند، بلکه به جای آن یک پیام دیریاب را در دشوارترین حالت ارائه می کند که نه تنها باعث می شود مخاطب روی آن فکر نکند، بلکه نهایتاً کل فیلم را پوچ و بی هدف تلقی کند.

[1] این کار در فیلم ها به چهار معنی می تواند باشد: 1- اعمال کاراکترهای فیلم، بر هر کسی صدق می کند.2- این اعمال بر هیچ کسی صداق نمی کند.3- مهم نیست این اعمال بر چه کسی صدق می کند و4- این اعمال بر افرادی صدق می کند که به مقام عرفانی فنا رسیده باشند که به نظر می رسد منظور نویسنده، اولین مورد است.

[2] زیرا کارگردان در جای جای فیلم، روی نمایش جذاب این فاکتورها تأکید دارد.

[3] Utilitarism

[4] برای آشنایی بیشتر، رجوع کنید به کتاب
[5] همان.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳۴
در انتظار بررسی: ۲۶
* نظر:
ارسال نظرات
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۹ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
۳۸
۱۳۵
سلام.من حدود 2 ساعت پیش این فیلم رو دیدم. میتونم بگم فقط افتضاح بود. یعنی نه سر داشت نه ته داشت. این فیلم رو ننه بزرگ خدا بیامرز من هم بدون هیچ سوادی میتونست بسازه
پاسخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۳ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۲
مطمئنید؟ بهتر بود یکبار دیگه می دیدید
یونس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
۳۰
۱۱۲
کلا فیلم مزخرفی بود
ارزش دیدن نداره
فقط توهین به شان و منزلت انسانی بویژه روستاییان محترم
پاسخ
مراد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۱
۳۳
۸۴
فیلم خوبی نبود
پاسخ
آبتین
United States of America
۲۱:۴۳ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
۵
۸
نویسنده سعی می کند با دیالوگهای ناتورالیستی مشخص کند که بدنبال واکاوی مدرن یک فرضیه یا داستان نخ نماست . پول ...بی نامی و نادرکجایی شخصیتها و مکان ابزوردیسم را پی رنگ می کند و از آن پس هیجانات آنی شخصیت مرد در برخورد با امری به ظاهر خیر , شر درونی نگاه پوچی که به موضوع دارد را آشکار می کند . در پایان گره ها همگی و به یکباره گشوده می شوند و این خود نوعی دگرگونه سازی سبک است تا آنجا که با دیالوگ زن در زندان کل موضوع رو می شود . باقی همه جنون است و نکات بی ارزشی که حتی دانستن آن بار معنایی به فیلم نمی بخشد . در سکانسهایی سعی شده بسیار تاثیر گذار باشد و البته در این شوکهای لحظه ای موفق بوده است .
پاسخ
میلاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
۷۹
۱۰
فیلم بسیار جای تامل داشت و از لحاظ فنی هم تو سطح بالایی بود و شیوه ی بیان روایت و برخی دیالوگ ها فوق العاده بود ....من نمیدونم دوستان چطور فیلم رو نگاه کردن !!!
کاملاً مشخص نوشته شده بود و خیلی کم میشد از فیلمنامه و بازیگری و کارگردانی ایراد گرفت ....!!!!!!!!!!!!!!!!!!
عالی بود و یک بار دیگه هم خواهم دید
پاسخ
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۱
۵۰
۱۳
عالی بود.اصلا انتظار نداشتم انقدر قوی باشه.
پاسخ
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۶ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۲
۵۰
۱۰
من دو بار پشت سر هم این فیلم رو دیدم، از او فیلمایی هست که ذهن بیننده رو درگیر میکنه و واقعاً عالی بود...
پاسخ
نادر
Netherlands
۰۶:۵۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۱
۳۲
با دقت تا آخر فیلم رو دیدم، خوشم نیومد. این فیلم نمکی بر روی زخم قشر ضغیف جامعه است لطفا نبینید
پاسخ
دانشجویان دانشگاهی در کانادا
Canada
۰۹:۴۷ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۴
۱۴
حیف که خونواده نشسته!
پاسخ
امیرمحمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۳۰
۱۲
فیلم داستان متفاوتی داشت ومثل فیلم های سطحی نبوداولین دفعه که این فیلمودیدم گفتم مزخرف امادفعه های بعد که دیدم دیدگاهم عوض شدوبه جرات یکی ازبهترین فیلم هاهست نمیدم چرافراستی گفته این فیلم به مردم توهین کرده چرااااااااا
پاسخ
صبور
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۷
۴
متاسفانه بعضی ها عادت دارند فقط به فیلمی بگن خوب که از اول همه چیز دیکته شده و مشخص یاشه و تا آخرهم همینجوری ادامه داشته باشه...اما به نظر من این فیلم عالی بود درسته که حتی نفهمیدیم نسبت بتزیگرای اصلی با هم چی بود اما اینقدر سکانسهای خوب داشت که این چیزا توش گم بود
پاسخ
mehrdad
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۷
۴
واقعا فیلم خیلی خوبی بود
پاسخ
ازیتا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۵
۳
به نظر من که اگه یکم با فکر بازتر بهش نگاه کنیم متوجه میشیم که هر سکانسش بار معنایی و مفهومی زیادی داره..... من که خوشم اومد عالی بود
پاسخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۹ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
۷
۸
سر و ته نداشت و همش ابهام داشت
تنها نکته قوتش توی دیالوگ هاش بود
بهترین قسمتش که نشون از کثافت پول می داد در جائی بود که پدری در حال دفن جگر گوشه خود است، کاری که هر انسانی می داند عمل نکردن به آن خطاست اما با این حال پدر حاضر میشود جنازه دختر خود را به دهان گرگان بسپارد اما از پول نگذرد

پول چرک کف دست
پاسخ
مهرداد
United States of America
۰۴:۰۵ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۸
۶
از اون دسته فیلمایی که تو ایران ساخته می شه. علاوه بر این که میزانسنا و قاب بندیا عالی بود. قصه کلی سوال تو ذهن ایجاد می کرد. پر از چرا بود. خیلی خوشم اومد. خواهشا بشینین بهش فکر کنین و سوالاتوند مطرح کنین جای حکم دادن.
پاسخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۲
۱۱
۰
اگر منظورتون از شخصیت ها دو شخصیت اصلی فیلم است اتفاقا اسشون در فیلم برده می شود کاوه و لیلا
پاسخ
غلام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۳ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۲
۲۱
۳
با سلام . تمام نقد های وارد بر فیلم را بگذارید روی این نگاه که منطقه مورد عنایت نماد وضع کنونی ایران است ، زن نقش سرزمین ، مانی حقیقی احمدی نژاد ، پول ، یارانه حلال امام زمان ، بچه مرده نماد همان بچه هایی که برای آن یک میلیون تومان ها ی کذایی به دنیا آمده و در بین سگ ها و گرگ ها جامعه خواهد مان بی سرپناه و و و . این نماد ها را کنار هم بچینید و فیلم را دوباره ببینید. یاحق.
پاسخ
علیرضا
Armenia
۱۲:۰۰ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۲
۱۶
۱
تو این سینمای داغون ما این فیلم خیلی عالی بود. از دیدن این فیلم لذت بردم فیلم راحت و بی تعارفی بود فیلم جسوری بود به غیر از اینکه عکس العمل آدمهارو در مقابل پول می دیدیم ,می دیدیم که داشتن پول چه اعتماد به نفسی بهت میده اجازه میده هر جوری که میخوای با آدمها برخورد کنی توهین کنی ,حالشونو بگیری - تحقیر کنی و خیلی چیزهایی که دیدیم
پاسخ
عماد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۵ - ۰۲ تير ۱۳۹۲
۵
۲
من که دیدمش سردرد شدم
پاسخ
baran
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۵ - ۰۲ تير ۱۳۹۲
۶
۳
aliiii buuud khili filme ghavi bud
پاسخ
فريبا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
۴
۲
فيلم تاويل پذيري بود و ارزش چند باره ديده شدن رو داره
پاسخ
دریا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۳ - ۲۰ آذر ۱۳۹۲
۱
۰
خیلی شبیه داستان شیطان و دوشیزه پریم بود
پاسخ
محمد اسدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۸ - ۱۹ دی ۱۳۹۲
۱۱
۰
اسم فیلم مهم است: پذیرایی ساده! پذیرایی یا پذیرش؟ ساده یا سخت؟ پذیرایی ساده در برابر پذیرش سخت امکان پذیر نیست! من در این فیلم معرفی جامعه ای را میبینم که اگر به راحتی پول به دست آورد آن را نمی پذیرد و چهارچوب فکری اجتماع منتخب فیلم اینست که باید جان بکند تا اسکناس به دست آورد. { من فکر می کنم این چهارچوب را جز نظام حاکم بر جامعه تعیین نمی کند، فارغ از اشاره به کشوری خاص عرض میکنم!} حال چه این قشر جامعه کارگر باشد و چه فرهنگی در ضیافت نزاع گونه ی این فیلم همه به این امر اعتراف میکنند که جامعه ای که در آن فقر زندگی را طاقت فرسا کرده است، ارزشهای انسانی و فرهنگ بیشتر شبیه به پذیرایی ساده است! شبیه بیسکویت گرجی شکننده و ترد!
پاسخ
نسترن
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۳
۲
۱
به نطرم همه چی تو فیلم واضح و مشخص بود در واقع فیلمی بود عالی نمی دونم چرا بعضیا انقد فیلم رو نامشخص می دونن
پاسخ
عماد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۳
۳
۱
از بهترین کارهای مانی حقیقی بود
پاسخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
۲
۰
عالي
پاسخ
یاسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۴ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۳
۱
۴
چقدر خنده ام می گیره وقتی بعضی دوستان میگن عالی بود ...
حداقل 4 تا فیلم نگا کنین تا بتونین قضاوت کنین نه اینکه از فیلم بی سرو تهی مثل این وقتی هیچی نفهمیدین بگین عااااالی بود ... به به ...
پاسخ
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۶ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
۱
۰
نمیشه گفت بد بود حتی نسبت به فیلم های قبلی حقیقی یه سر و گردن بالا بود . کاراکتر کاوه ( مانی حقیقی ) عالی طراحی شده بود اما اونطور که باید اجرا میشد نشده بود ولی توصیه میکنم کسایی که فیلمو دوست نداشتند دوباره از یه جهت روانشناختی فیلمو ببینند
پاسخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۹ - ۲۱ آبان ۱۳۹۴
۰
۳
خیلی مذخرف بود ارزش دیدن نداره
پاسخ
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴
۲
۰
فوق العادست این فیلم


جایی واسه انتقاد الکی نبود
پاسخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۱ - ۲۱ آذر ۱۳۹۴
۰
۱
فیلم فو ق العاده چرت ووقت کش،مدیون کشتن وقت
مردم.....
پاسخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۹ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵
۰
۰
عالي بود .....
پاسخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۶ - ۱۹ مهر ۱۴۰۱
۰
۰
یادمه فیلم رو که تو سینما دیدم داشت حالت تهوع به من دست می‌داد. تحمل این حجم از تحقیر را نداشتم .و اینکه دروغی را اینگونه بزک کنند و به نام حقیقت به ما بخوانند.اینقدر عریان . و تا آخر فیلم خودمو فحش میدادم به خاطر انتخاب این فیلم برای تماشا
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها