أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۲۳۹۰۷
زمان انتشار: ۱۲:۵۴     ۲۰ فروردين ۱۳۹۲
جشن گل ارغوان در ولایت پروان افغانستان با حضور مقامات افغان به سایر جشن‌های بهاری در افغانستان پیوست و رسمیت یافت.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس، اولین جشنواره گل ارغوان با حضور «سید مخدوم رهین» وزیر فرهنگ افغانستان، برخی از مسئولان دولتی، شاعران و نویسندگان این کشور در ولایت پروان برگزار شد و قرار است از این پس، همه ساله جشن گل ارغوان در ایام بهار در ولایت پروان برگزار شود.

وزیر فرهنگ افغانستان که در این جشنواره شرکت کرده بود در سخنانی خود ضمن تجلیل از آداب و رسومی که در ایام بهار در افغانستان بر گزار می‌شود، افزود: در کنار «میله گل سرخ» در بلخ، «گل نارنج» و «گل نرگس» در «ننگرهار»، گل ارغوان نیز در ولایت پروان رسمیت یافت و یکی از روزهای تاریخی این ولایت شد.

وزیر فرهنگ افغانستان در ادامه سخنان خود به پیشینه «ارغوان‌زار» تپه «گل غندی» در ولایت پروان اشاره کرد و اظهار داشت که این تپه صدها سال است که محل تفریح مردم منطقه و ولایت‌های هم‌جوار آن بوده است.

سید مخدوم رهین در این مراسم اعلام کرد که وزارت فرهنگ افغانستان در نظر دارد که در تابستان امسال جشنواره «توت» را در «پنجشیر» و جشنواره «انگور» را در «کوهدامن» برپا کند.

«تپه گل غندی» در غرب شهر «چاریکار» در ولایت پروان قرار دارد و در سال 1324 توسط بهایی جان یکی از شاعران افغانستان به نام  تپه گل غندی نام‌گذاری شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها