کد خبر: ۱۳۴۰۳۵
زمان انتشار: ۱۹:۱۷     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
معرفي كتاب «راز قطعنامه» نوشته كامران غضنفري
بخش اعظم اين كتاب 300 صفحه‌اي به بررسي عملكرد هاشمي رفسنجاني در روزهاي پاياني دفاع مقدس مي‌پردازد. نويسنده همچنين در اين كتاب با گردآوري نظرات و بيانات امام و رئيس جمهور وقت –آيت الله خامنه‌اي كه مخالف پذيرش قطعنامه بوده‌اند- نشان مي‌دهد كه پذيرفتن قطعنامه يك اجماع كلي نبود و برخي چهره‌هاي سياسي آن را به امام تحميل كردند.
چند روزي از ثبت نام هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري مي‌گذرد. براي سنجش كارنامه هاشمي مي‌توان به خيلي از مقاطع تاريخي اين كشور مراجعه كرد. از تورم 50 درصدي زمان او گرفته تا ماجراي برخورد او با منتقدانش و... . اما حتما يكي از مقاطعي كه به خوبي مي‌تواند نوع تفكر و عملكر هاشمي را بازنمايي كند، دوران دفاع مقدس و به صورت خاص روزهاي پاياني آن است. روزهايي كه در نهايت به جام زهر نوشيدن امام راحل انجاميد.

به گزارش رجانيوز، هاشمي رفسنجاني در تير ماه 67 رئيس مجلس بود و از آن مهمتر اينكه مسئوليت فرماندهي جنگ را بعهده داشت. بنابراين روايت نقش او در پذيرش قطعنامه از سوي امام حتما خواندني خواهد بود. اين اتفاقي است كه در كتاب «راز قطعنامه» رخ داده است.

«راز قطعنامه» چهل و هشتمين كتاب از سري كتاب‌هاي نيمه پنهان است كه انتشارات كيهان آن را در نمايشگاه كتاب امسال به بازار آورد. كامران غضنفري پيش از اين محتويات اين كتاب را بصورت پاورقي در روزنامه كيهان منتشر كرده بود كه چاپ اين پاورقي با واکنش‌های متفاوتی همراه بود؛ اعتراض برخی از مدیران دخیل در پذیرش قطعنامه از یک سو و استقبال مردم از سویی دیگر. به همین دلیل مؤلف کتاب پس از جمع‌بندی بازتاب افکار عمومی، اقدام به جمع‌آوری اسناد بیشتری کرد تا کتاب حاضر علاوه بر مطالب چاپ شده در روزنامه، حاوی پاسخ‌هایی به برخی شبهات باشد.

غضنفري در اين كتاب با مراجعه به اسناد، خاطرات، گفتگوها و كتاب‌هايي كه تا كنون درباره پذيرش قطعنامه منتشر شده بود، آنها را در دسته‌بندي مشخص گردآورده تا نهايتا خواننده كتاب بتواند تحليل جامعي از چرايي و چگونگي پذيرش قطعنامه پيدا كند.

بنابر گفته غضنفري، بخش اعظم اين كتاب 300 صفحه‌اي به بررسي عملكرد هاشمي رفسنجاني در روزهاي پاياني دفاع مقدس مي‌پردازد. نويسنده همچنين در اين كتاب با گردآوري نظرات و بيانات امام و رئيس جمهور وقت –آيت الله خامنه‌اي كه مخالف پذيرش قطعنامه بوده‌اند- نشان مي‌دهد كه پذيرفتن قطعنامه يك اجماع كلي نبود و برخي چهره‌هاي سياسي آن را به امام تحميل كردند.

نكته ديگري كه با خواندن اين كتاب مشخص مي‌شود اين است كه اگرچه هاشمي رفسنجاني در روزهاي پاياني جنگ با اصرار بر كمبود امكانات، ضعف نيرويي و ورود مستقيم آمريكا به صحنه نبرد سعي در قانع كردن امام براي پايان جنگ دارد، اما واقعيت آن است كه او از همان سالهاي 61 و 62 هم بر طبل پايان جنگ مي‌كوبيده و همواره دنبال راهي براي به پايان رساندن جنگ بوده است. براي مثال در جايي از «راز قطعنامه» مي‌خوانيم:

«من در ذهن خودم اميد بسته بودم كه با اين عمليات، راه ختم جنگ را باز كنم؛ به اين صورت كه با در دست داشتن نقاط استراتژيك، در صورت آتش بس بتوانيم خواسته هاي خودمان را تأمين كنيم و فكر مي كردم ارزش همه نقاطي كه از خاك ايران در اختيار عراق است، كمتر از ارزش نقاط تصرفي ما در منطقه عملياتي خيبر است.»(اكبر هاشمي رفسنجاني «آرامش و چالش؛ كارنامه و خاطرات سال 1362» ص522)

هم داستاني هاشمي رفسنجاني با برخي افراد معلوم الحال هم در نوع خود جالب است. در بخشي از كتاب مي‌خوانيم:

«مهندس عزت الله سحابي در مصاحبه اي در مهر ماه 1378 اظهار مي دارد: 

«در سال 1362 رفتم نزد آقاي هاشمي و گفتم احساس مي كنم مردم از جنگ خسته شده اند. ايشان گفت: من قبول دارم؛ مردم بيشتر از اين كشش ندارند(!) گفتم نتيجه عملي چيست؟ ايشان گفت: به وزارت خارجه گفته ام با واسطه، كار ديپلماتيك كنند!»(محمد دروديان. «پرسش هاي اساسي جنگ». تهران: مركز مطالعات و تحقيقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، 1384. ص 136)

مرور دوباره برخي نظرات و گفته هاي دو دهه قبل هاشمي رفسنجاني شايد درك برخي نظرات اخير وي درباره مسائل گوناگون از جمله رژيم صهيونيستي را هموار سازد و نشان دهد چرا او را مي‌توان نماد گفتمان سازش دانست.

«راز قطعنامه» در 320 صفحه با قیمت 9000 تومان توسط انتشارات كيهان منتشر شده است.

در انتها شايد بد نباشد يكي از نكات جالبي كه در كتاب آورده شده را بخوانيم. اين نكته از آنجا كه از زبان رئيس وقت سازمان سيا گفته مي‌شود قابل توجه است:

ويليام وبستر (رئيس وقت سازمان سيا) نيز كه در تاريخ 22 تير 1367 با روزنامه وال استريت ژورنال مصاحبه مي كرد ، به تغييراتي كه در تصميمات رهبران ايران رخ داده اشاره كرد و اظهار نمود«به عقيده وي مسئول تغييراتي كه اخيراً در تاكتيك ايراني ها ديده مي شود [عقب نشيني هاي پي در پي]، آقاي هاشمي رفسنجاني است»(پايان دفاع، آغاز بازسازي. ص 212)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۱
امام همیشه مستقل بود و کسی نمیتونست چیزی رو به امام تحمیل کنه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۸ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۱
به گور بابات خندیدی دوباره بیای با "اسرائیل" بخوای کنار بیای یا غلط مشابهی بکنی!
پاسخ
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۴ - ۱۹ مهر ۱۳۹۳
۰
۰
1- افتخار داشتم مانند بسیاری از همسالانم در سین 15 سالگی برای تجربه اولین حضور در صحنه های دفاع مقدس اقدام کنم دوم هنرستان بودم که به شرافت جانبازی نائل شدم حدود شش ماه بعد برادرم با حضور در تیپ 27 محمد رسول الله(ص) در مرحله اول عملیات فتح المبین به شرف شهادت رسید. حدود نه ماه بعد در من شرف حضور در گردان حنین تیپ 3 ابوذر لشگر 27 محمد رسوالله(ص) را داشتم فرصتی که باعث گردید عملیاتهای والفجر مقدماتی و والفجر را تجربه کنم برادر دیگرم طی سالهای 64 و 65 شرف حضور در لشگر ده سیدالشهدا(ع) را داشت برادر عزیزم در کربلای پنج به مقام عظمای شهادت نائل آمد. عملیات مرصاد برای من نیز مانند تمامی رزمندگان آخرین فرصت حضور در دفاع مقدسی هشت ساله را فراهم ساخت لذا با حضور در لشگر 6 ویژه آخرین روزهای دفاعی مقدس را تجربه کردم.
2- همانطور که نویسنده عزیز اشاره فرمودند هشت سال دفاع از ایران اسلامی بعنوان یکی از نقاط عطف تاریخ کشورمان برای تمامی آحاد و اقشار ایران مایه مباهات و افتخار می باشد. حتی آنانی که در آن روزگار به دلایل مختلف حتی مایل به کمترین همراهی نبودند. حتی آنانی که تمامی سالهای مذکور را به خروج از کشور اقدام یا حتی در کنار ارتش عراق به رویارویی با کشور و هموطنانشان اقدام کردند. اما مگر ما همه را نبخشیدیم؟ مگر به همه آنهایی که تنهایمان رها کردند به نوعی حق ندادیم و کارشان را توجیه نکردیم؟ مگر در ساعاتی که ارتش سر مست از پیروزیهای مکرر عراق برای اشغال مجدد خرمشهر در سال 67 بر این خطه خونین هجوم آورد نمی دیدیم که بالغ بر یکصد و ده هزار نفر برای تماشای مسابقه فوتبال به قول امروزیها شهرآورد تهران به استادیوم آزادی کشانده شدند؟ مگر طی این بیش از ربع قرن پس از جنگ چیزی گفتیم و به روی کسی آوردیم؟
3- مگر تا کنون به فرمایش آقا محسن فرمانده وقت سپاه و محبوب حضرت امام(ره) برای مصالح نظام و کشور سکوت را مقدم بر هر اقدامی نداستیم؟ مگر نمی دانستیم روزهایی که علاقمندان به اعزام منطقه جنگی را با مصاحبه ، گزینش و .... مورد صلاحیت سنجی اعتقادی ، اخلاقی و سیاسی قرار می دادند باید انتظار چه وضعیت نیروی را می داشتیم؟ مگر ندیدیم حق تحصیل بدون کنکور مدال آوران ورزشی تمام سالهای قبل از انقلاب ماهها قبل از امکان استفاده رزمندگان از سهمیه 20% به تصویب رسید؟ مگر ندیدیم سهمیه 20% به تعداد تمامی روزهای تا امروز مورد توهین قرار گرفت و حتی یک مورد اعتراض به ورود بدون کنکور مدال آوران ورزشی به ثبت نرسیده است؟
4- مگر ندیدیم پرداخت مستمری مادام العمر مدال آوران و بخشی از ورزشکاران بدون هیچ مخالفتی ماهها قبل از تصویب پرداخت مستمری به والدین شهدا اجرایی شد؟ مگر کشورمان در جنگ نبود؟ مگر ندیدیم حتی پس از اعلام رسمی تعطلی مامی دانشگاهها ريا، مجلس شورای اسلامی ، بخشی از ادارات و کارخانجات ، مدارس و ..... تمامی مسابقات ورزشی با راه اندازی لیگ های جدید در حال برگزاری بود؟
5- یعنی در شرایط موجود باید به فکر مقصر یابی برای شرایط مذکور در آن روزها باید باشیم؟ یعنی در شرایط درگیری کشور با به قول مقامات آمریکایی تحریمهای کشنده یا فلج کننده ، مذاکرات بسیار پیچیده و حساس و پر فشار ، رویارویی با تمامی کینه ورزان به اسلام و شیعه در حوزه پیرامونی کشورمان و دهها بحران دیگر از این دست نباید به کاری جز اثباط اشتباه یا خیانت مسئولانی بود که امروز نیز شرف حضور در پست های کلیدی کشور را دارند؟ گمان نمی کنید هر تلاشی برای سلب اعتماد عمومی نسبت به مقامات سیاسی کشور نا خواسته و به نوعی همسویی با تحریمهای کشنده یا فلج کننده باشد؟
6- نویسنده محترم کتاب قطعا به خوبی می دانند پیشنهاد مقام معظم رهبری(رییس جمهور وقت)در شرایطی پیشنهاد تفویض فرماندهی جنگ به آایت الله هاشمی تقدیم کردند که مسئول شورای عالی دفاع و از تجربه بسیار ارزشمند هفت سال ریاست جمهوری نیز برخوردار بودند ضمن اینکه تفویض فرماندهی فرصتی حدود دو ماهه بود.. تصور نمی کنید اینهمه هجمه و ابهام آفرینی در خصوص حدود دو ماه آخر فرماندهی جنگ را بتوان با دید تریدید مورد بررسی قرار داد؟ ایا نمی تواند مقدمه تهاجم به رییس جمهور هفت ساله و ریاست شورای عالی دفاع وقت که زمینه ساز تفویض فرماندهی جنگ نیز بودند باشد؟ آیا نباید تصور کرد تهاجم به ارکان سیاسی و فرماندهی دفاع مقدس که تماما منصوبین و معتمدین حضرت امام خمینی(ره) بودند ایجاد زمینه لازم برای تهاجم به فرماندهی و مدیریت و والاتر رهبری الهی اماممان باشد؟ امامی که با اعتمادی تام نسبت به سلامت و صلاحیت رییس جمهور(رییس شورای عالی دفاع) ، رییس مجلس و فرماندهان نظامی سپاه و ارتش طی هشت سال به مدیریت جنگ می پرداختند؟
7- برادر حسین عزیز شریعتمداری که بیش از دو دهه با حکم مقام معظم رهبری شرف حضور در موسسه کیهان را یافتید باید که نسبت به این ناهنجار سازیهای پیچیده توجه لازم را مبذول دارید تا خدای ناکرده ایراد اتهامات پی در پی به حریم ساحتهایی وارد نشوند که به عشقشان در برابر دشمنان دین میهن ایستاده و جان باختیم.
8- بعنوان کمترین دفاع مقدس به همه عزیزان و دوستان توصیه می کنم هرگاه قلم در دست به سمت حریم دفاع مقدس نزدیک می شوید بیاد داشته باشیم که تمامی آنانی که به شرف شهادت نائل آمدند زخم خوردگانی که سالها است به دردهای زخمشان خو گرفته اند ، گرفتارانی که به اسارتشان به آزادگی شناختی مشان و خانواده های معظمی که تمامی ایثارگران را راهی این دیار کردند را نیز به یاد داشته باشیم فراموش نکنیم تمامی آنانی که به شهادت حضرت حق در محضر خدایشان روزی می گیرند و تمامی مایی که ماندیم تا تقدیرمان رقم خورد حریم شکنی دفاع مقدس را بر نتابیده و نمی بخشیم.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها