کد خبر: ۱۴۰۶۰۱
زمان انتشار: ۲۰:۴۷     ۲۴ خرداد ۱۳۹۲
پوشش زنده/
مردم کشورمان از ساعت 8:00 امروز به پای صندوق‌های رأی رفته‌اند تا از میان محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علی‌اکبر ولایتی، محسن رضایی، حسن روحانی و محمد غرضی، نام کاندیدای مورد نظر خود برای ریاست‌جمهوری یازدهم و همچنین نامزدهای مورد نظر خود در انتخابات شوراهای شهر سراسر کشور را به صندوق آرا بیندازند.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، مردم کشورمان از ساعت 8:00 امروز به پای صندوق‌های رأی رفته‌اند تا از میان محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علی‌اکبر ولایتی، محسن رضایی، حسن روحانی و محمد غرضی، نام کاندیدای مورد نظر خود برای ریاست‌جمهوری یازدهم و همچنین نامزدهای مورد نظر خود در انتخابات شوراهای شهر سراسر کشور را به صندوق آرا بیندازند.

بر این اساس، مهلت قانونی رأی‌گیری از ساعت 8 صبح آغاز و تا ساعت 18 امروز ادامه خواهد یافت و در صورت نیاز این زمان قابل تمدید است.

اهم اخبار مربوط به این انتخابات را در ذیل می‌خوانید:

   

 


20:25 ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 25 خود تأکید کرد: رأی‌گیری تا اتمام مدت زمان تمدیدشده و صدور اطلاعیه و اتمام رأی‌گیری می‌بایست ادامه داشته باشد و درب‌های شعب اخذ رأی به روی رأی‌دهندگان محترم باز باشد.


19:56 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش با حضور در وزارت کشور، از ستاد انتخابات کشور و فرآیند برگزاری انتخابات بازدید کرد.


19:49 حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: فردی که پیروز می‌شود وظیفه سنگین اداره کشور را در چهار سال آینده برعهده خواهد داشت و همه امکانات دست او است.حضرت آقا نیز در سخنرانی 14 خرداد فرمودند که کاندیداها باید قول بدهند که چه کارهایی انجام خواهند داد. افرادی که رای نمی‌آورند، نیز باید دست رفاقت و صمیمت را به سوی فرد پیروز دراز کنند و به فرد منتخب کمک کنند، چراکه بار مسئولیت دستگاه‌ اجرایی سنگین است.


19:48 مصطفی محمدنجار وزیر کشور اعلام کرد: زمان رای‌گیری در سراسر کشور تا ساعت 21 امشب تمدید شد.


19:40 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش از هیات مرکزی انتخابات در شورای نگهبان بازدید کرد.عباسعلی کدخدایی نیز رئیس مجلس را در این بازدید همراهی کرد.


19:37 حسینعلی امیری عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: وزارت کشور تنها مرجع رسمی اعلام رای کاندیداهاست و قبل از اینکه وزارت کشور اعلام رسمی داشته باشد، هرگونه اعلام اسامی غیر قانونی است.

 


19:23 ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 23 از رای دهندگان خواست رای‌ انتخابات ریاست جمهوری، شورای اسلامی شهر و روستا،‌مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان رهبری را در صندوق های مربوط به خود بیاندازند. (لینک خبر)


19:13 حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی رئیس‌دفتر مقام معظم رهبری عصر امروز از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.مصطفی محمدنجار وزیر کشور نیز رئیس دفتر مقام معظم رهبری را در طی این بازدید همراهی کرد.


18:54 محمود اشتری قائم مقام سیما در پاسخ به این سوال که در صورت کشیده شدن به دور دوم آیا برنامه‌ای برای برگزاری برنامه‌های نامزد‌های انتخابات دارید گفت: دکورها را حفظ کرده‌ایم و اگر به ما دستور داده شود مناظره‌ها را برای مرحله دوم برگزار خواهیم کرد.جلساتی با نمایندگان نامزدها که به دور دوم راه یافتند خواهیم داشت تا از نظرات آنها آگاه شویم.



18:25در اطلاعیه بیست و دوم ستاد انتخابات وزارت کشور آمده "اعضای شعب اخذ رأی باید ابتدا شناسنامه مراجعه‌کنندگان را بازدید کنند تا مطمئن شوند که صفحات شناسنامه متعلق به همان شناسنامه باشد. نباید صفحه مربوط به انتخابات رأی‌دهندگان به مهر انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره شوراهای اسلامی ممهور شده باشد".


18:10 محمود احمدی‌نژاد پس از رای دادن گفت: اعیاد عظیم ماه شعبان و پیشاپیش عید نیمه شعبان که سرود رهایی همه ملت هاست را تبریک می گویم و از خدای متعال می خواهم که همه رحمت و لطف خود را به ملت ایران و جامعه بشری نازل کرده و بهترین سرنوشت را برای همه رقم بزند .


17:58 ستاد انتخابات وزارت کشور در بیست‌و‌یکمین اطلاعیه خود آورد "با توجه به گزارش‌های دریافتی از حوزه‌های انتخابیه کشور مبنی بر درخواست تمدید مدت زمان اخذ رای و نظر به موافقت وزیر محترم کشور، زمان اخذ رای در کلیه انتخابات به مدت 2 ساعت یعنی تا ساعت 20 (8 شب)‌در سراسر کشور تمدید می‌گردد.این تمدید شامل شعب ثبت‌نام و اخذ رای واقع در خارج از کشور نیز می‌گردد".


17:38 سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه باید بحث قانون‌مداری در نظارت نمایندگان کاندیداها محور قرار گیرد، گفت: طبیعتا در پای صندوق‌های رای ناظرین شورای نگهبان تصمیم‌گیرنده هستند و به خوبی به وظایف نظارتی خود آگاه هستند و از نمایندگان کاندیداها این خواهش را داریم که از دخالت در کار نظارت در انتخابات خودداری کنند. طبیعتا ناظرین ما در برابر دخالت ناظرین کاندیداها نیز برخورد می‌کنند.



17:24 محمود احمدی‌نژاد، لحظاتی پیش با حضور در مسجد صاحب‌الزمان(عج) منطقه یافت‌آباد رای خود را به صندوق انداخت.


17:22 به دلیل ازدحام جمعیت به تعداد صندوق‌های اخذ رای در این شعبه افزوده شد و مسئولان این شعبه اخذ رای، دقایقی پیش دو صندوق دیگر به تعداد صندوق‌های حسینیه ارشاد اضافه شده است.قرار است تا دقایقی دیگر صندوق‌های سیار نیز در حاشیه خیابان‌های حسینیه ارشاد قرار گیرد.


17:24 ستاد انتخابات کشور در بیستمین اطلاعیه خود گفته "فرمانداران و بخشداران محترم سراسر کشور توجه نمایند حضور نمایندگان محترم نامزدهای ریاست‌جمهوری که توسط مسئول ستاد تبلیغات شهرستان ایشان معرفی شده‌اند، در محل فرمانداری یا بخشداری و جلسه هیات اجرایی به منظور تجمیع نتایج آراء بلامانع است".

16:40 در نوزدهمین اطلاعیه وزارت کشور آمده است "همراه داشتن شناسنامه و شماره ملی برای اخذ رای کفایت می‌کند و الزامی به ارائه کارت ملی نیست. اعضای شعب اخذ رای موظفند از کلیه کسانی که شناسنامه و شماره ملی معتبر ارائه نموده و سایر شرایط را دارند اخذ رای به عمل آورند".


16:34در هیجدهمین اطلاعیه ستاد انتخابات وزارت کشور آمده "در هنگام رای دادن برای انتخابات ریاست جمهوری فقط نام و نام‌خانوادگی یک نفر از نامزد‌ها را در محل تعیین شده روی برگ رای بنویسند و به صندوق اخذ رای بیاندازند.یادآوری می‌شود بر اساس ماده 28 قانون چنانچه در برگ رای انتخابات ریاست جمهوری نام دو نامزد نوشته شود، برگ رای باطل است".


15:38 ستاد انتخابات وزارت کشور در هفدهمین اطلاعیه خود آورده "نحوه اخذ رأی و بررسی مدارک در شعب سیار هیچ‌گونه تفاوتی با شعب اخذ رأی ثابت ندارد و لذا از رأی دهندگان گرامی حتی در بیمارستان‌ها و پادگان‌ها نیز صرفاً‌در قبال ارائه شناسنامه و شماره ملی باید رأی گیری به عمل بیاید. ضمناً مجدداً‌ تأکید می‌نماید متولدین
74.3.24 و قبل از آن می‌توانند در انتخابات شرکت کنند".


15:34 ستاد انتخابات وزارت کشور در اطلاعیه شماره 16 خود تاکید کرد "به منظور جلوگیری از تضییع حق نامزدهای انتخابات خواهشمند است در هنگام نوشتن آرا مشخصات نامزدهای موردنظر خود را که شامل نام و نام‌خانوادگی ایشان می‌باشد به صورت کامل و خوانا قید نمایند تا انشاءالله حقی از نامزدهای محترم در هنگام شمارش و احتساب آرا ضایع نگردد".


15:32 در پانزدهمین اطلاعیه ستاد انتخابات وزارت کشور آمده "به غیر از کسانی که در شعبه اخذ رای مسئولیتی به عهده دارند و نیز نمایندگان نامزدها فرد دیگری حق حضور در شعبه اخذ رای را نداشته و در صورت حضور به آنان تذکر داده شود که محل شعبه را ترک نمایند".(لینک خبر)


15:11 دبیرکل جامعه فاطمیون گفت: احزاب زنان اصولگرا همه آحاد ملت بویژه اصولگرایان را برای جلوگیری از تفرق آرا به همدلی و همراهی دعوت کرده تا رئیس جمهور با رای بالایی انتخاب شده و از پشتوانه قوی ملت برخوردار باشد.


15:06 ستاد انتخابات کشور در بیانه چهاردهم خود تاکید کرده که "مسئولین شعب، اعم از اعضا شعبه، نمایندگان فرماندار، ناظرین شورای نگهبان، ناظرین شوراهای اسلامی شهر و روستا، عوامل انتظامی و نمایندگان نامزدها و بازرسین به هیچ وجه مجاز نیستند برای رای‌دهندگان اقدام به نوشتن رای نمایند. آن دسته از هموطنان عزیز که از نعمت سواد محرومند و یا به دلیل نقص عضو قادر به نوشتن رای خود نیستند می‌رساند که برای شرکت در انتخابات و دادن رای می‌توانند به همراه شخصی باسواد از افراد خانواده و یا فردی مورد اعتماد به شعب اخذ رای مراجعه کنند.(لینک خبر)


15:01 ستاد انتخابات کشور در سیزدهمین اطلاعیه خود آورده "سن انتخاب‌کنندگان در کلیه انتخابات جاری 18 سال تمام می‌باشد. یعنی کلیه متولدین روز 24 خردادماه سال 1374 و قبل از آن می‌توانند با حضور در شعب اخذ رای در انتخابات شرکت نمایند". (لینک خبر)


15:00 آیت‌الله امامی کاشانی: اینکه اصرار می‌شود ‌شما پای صندوق‌های رای بیایید، به این خاطر است که حماسه سیاسی یک سرمایه است که فرانسه و آمریکا چنین سرمایه‌ای را ندارد ولی سرمایه ایران ملت است و پشتوانه آن مغزها و دانشگاه‌ها هستند.وی با بیان اینکه هر کس به اسلام علاقه‌ای ندارد ولی به ایران علاقمند است، پای صندوق‌های رأی می‌آید، اظهار داشت: حضور در انتخابات نه فقط حق بلکه تکلیف است‌.



15:00 در اطلاعیه شماره 12 ستاد انتخابات کشور آمده است "اگر چه نوشتن کد نامزدهای به خصوص در مواردی که تشابه اسامی نامزدهای وجود دارد در زمان شمارش آرا از تضییع حقوق ایشان جلوگیری می‌کند، ولی چنانچه در برگ‌های رای اسم نامزد نیز نوشته شود کفایت می‌کند و الزامی برای نوشتن کد نامزدها نیست". (لینک خبر)


14:50 سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با انتقاد و گله‌مندی از برخی کشورها مدعی دموکراسی در مورد برگزاری انتخابات در این کشورها برای هموطنانمان گفت: ما یک گله داریم و آن این است که برخی از کشورهای مدعی دموکراسی متاسفانه اجازه ندادند که این حق بشری مردم ما در خارج از کشور محقق شود و مانع اخذ رای از آنها شده‌اند.


14:31 سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون تخلفی از میتینگ‌های انتخاباتی نامزدها از سوی استانداری تهران اعلام شده است؟ گفت: تاکنون در این باره هیچ گزارشی به ما اعلام نشده است.برخی تخلفات انتخابات نیازمند رسیدگی قضایی است که این تخلفات در محاکم قضایی پیگیری می‌شود. اگر تخلفات در سرنوشت انتخابات اثرگذار باشند، به طور قطع باید در شورای نگهبان مطرح شود تا در زمان اعلام، صحت انتخابات مد نظر قرار گیرد.

وی در مورد وجود نام یکی از نامزدهای انصراف داده در چک لیست کاندیداها تاکید کرد: ستاد اجرایی انتخابات به دلیل کمبود وقت مجبور است از قبل اطلاعیه‌های مربوطه را آماده کند و به دلیل آنکه انصراف یکی از نامزدها با تاخیر به ستاد اعلام شد، نام این نامزد مربوطه در اطلاعیه چاپ شده و باقی مانده است که این مشکل برطرف شده است.


14:22 مهدی هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سوال که نتیجه انتخابات را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ اظهار داشت: هنوز زود است اما مشارکت مردم بسیار بالاست.وی در پاسخ به این سوال که وظیفه مردم و کاندیداها بعد از اعلام نتایج چیست؟ گفت: همه به قانون تمکین کنند.

یاسر هاشمی دیگرفرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بعد از انداختن رای خود در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چه فردی پیروز خواهد شد؟ گفت: انشاءالله اعتدال در این انتخابات پیروز خواهد شد.وی در پاسخ به این سوال که کاندیداها باید چه اقدامی را بعد از اعلام نتایج انجام دهند؟ اظهار داشت: کاندیداها باید رویکرد منطقی بعد از اعلام نتایج داشته باشند.

فاطمه هاشمی فنیز پس از انداختن رأی خود به صندوق، در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه پیروز انتخابات به نظر شما چه کسی است، گفت: پیروز انتخابات آن کسی است که ما به او رای می‌دهیم.وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما به چه کسی رای می‌دهید؟ اظهارداشت: ما به ... رای می‌دهیم.


13:33 غلامعلی حدادعادل در مسجد لرزاده تهران رأی خود را به صندوق انداخت. وی درباره انصرافش از کاندیداتوری ریاست جمهوری نیز گفت: علاقمندانم می‌دانند که ما باید از خیلی شیرینی‌های ظاهری برای مصلحت‌های انقلاب بگذریم، چراکه انقلاب اصل است و ما باید خود را برای انقلاب بخواهیم، نه اینکه انقلاب را برای خود بخواهیم لذا با همین احساس که آمدم، کناره‌گیری کردم.


13:30 علی باقری رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی، در جمع خبرنگاران در خصوص قانون‌مداری کاندیداها، گفت: کاندیداها چه پیروز بشوند و چه پیروز نشوند، باید در چارچوب مقررات رفتار کنند و به آن‌چیزی که قانون می‌گوید، تمکین کنند که یک اصل پذیرفته شده برای همه افرادی است که برای کاندیداتوری در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند؛ طبیعتا همه افرادی که وارد عرصه انتخابات شده‌اند، این مسئله را پذیرفته‌اند که فقط یک نفر از بین آنها انتخاب می‌شود.


13:17 صولت مرتضوی دبیر ستاد انتخابات وزارت کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود نمایندگان آقای روحانی نمی‌توانند در مراکز شعب اخذ رای حضور پیدا کنند، گفت: این کذب محض است و امکان ندارد که کسی کارت داشته باشد، اما امکان حضورش در شعب اخذ رای وجود نداشته باشد.

مرتضوی همچنین درباره علت حذف نکردن نام محمد عارف و حداد عادل از لیست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در محل اخذ رای گفت: ما این را از طریق رسانه‌و و صداو سیما اعلام کردیم و شاید کسانی بر روی برگه A4 نوشته باشند و در مکان‌های مختلف جسبانده باشند که این ارتباطی به ما ندارد.


13:10 ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه شماره 11 به مسئولین ‌شعب ثبت نام و اخذ رأی اعلام کرد ‌در شناسنامه‌های موجود، صفحه چهارم یا آخر، اختصاص به انتخابات دارد که دارای 30 خانه است لذا باید مهر انتخابات در اولین مربع خالی بعد از مهرهای ثبت شده انتخابات گذشته در صفحه مخصوص انتخابات زده شود. (لینک خبر)


12:45 عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که برخی از کاندیداها خودشان را پیروز انتخابات می‌دانند و شورای نگهبان چه برخوردی با آنها خواهد داشت، گفت: ما همواره بر اساس قانون عمل می‌کنیم و از کاندیداها نیز می‌خواهم تا از گمانه‌زنی پرهیز کرده و منتظر اعلام نظر نهایی وزارت کشور باشند. اگر احیانا تخلفی نیز از سوی کاندیداها صورت گیرد، براساس قانون عمل خواهیم کرد.


12:33 سعید جلیلی پس از دادن رای در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در جمع خبرنگاران گفت: هر کس را که مردم انتخاب کنند و نام وی از صندوق‌ها بیرون بیاید باید مورد احترام همگان قرار گیرد.  بعد از اعلام نتایج به رای مردم احترام گذاشته شود و هر کسی را که مردم انتخاب کنند، همان است.


12:29 در دهمین اطلاعیه ستاد انتخابات کشورآمده است "اخذ رای در کلیه شعب ثابت و سیار فقط با ارائه شناسنامه و شماره ملی رای دهندگان امکان‌پذیر است و هیچ مدرک دیگری به جز شناسنامه قابل قبول نیست". (لینک خبر)


12:21 در اطلاعیه شماره 9 ستاد انتخابات کشور آمده "در انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای مراجعه رای‌دهندگان به شعب اخذ رای وجود ندارد، همه واجدین شرایط می‌توانند در نقاط مختلف کشور اقدام به رای دادن نمایند.بنابراین آن دسته از هواداران که به هر دلیل در شهر محل سکونت خود حضور ندارند، می‌توانند با مراجعه به نزدیکترین شعبه در دسترس با انداختن رای خود در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمایند". (لینک خبر)


12:19 هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در اطلاعیه شماره 2، آورده "از آنجا که نظارت بر انتخابات صرفا برعهده شورای نگهبان می‌باشد، لذا هیچ شخص و یا مجموعه‌ای تحت عنوان نظارت و یا هر عنوان دیگر حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را نخواهد داشت".


12:15 معصومه ابتکار عضو شورای شهر تهران و مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب اصلاح‌طلب مردمسالاری در حسینیه ارشاد در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران شرکت کردند.  کواکبیان در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: من بعد از عدم احراز صلاحیتم زیاد صحبت نکردم. اجازه دهید انتخابات برگزار شود بعدا در خدمت‌تان خواهم بود.

ابتکار نیز گفت: از عدم حضور نماینده کاندیداها بر سر صندوق‌های رای نگرانم و امیدوارم نمایندگان کاندیداها بتواند بر سر صندوق‌های رای حضور داشته باشند.


12:12 مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز  در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران گفت: به نظر من مشارکت نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. نتیجه انتخابات هر چه باشد منشاء‌ برکت بوده و شنبه بعد از انتخابات روز نشاط و آرامش است.


12:06 مصطفی محمد نجار در خصوص احتمال تمدید زمان اخذ رای‌گیری، گفت: در مرحله اول ما بر اساس قانون 10 ساعت فرصت را تعیین کرده‌ایم. البته قانون به وزیر کشور این اختیار را داده است که در صورت صلاح‌دید، زمان آن را تمدید کند.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم تلاش دشمنان برای مایوس کردن مردم، این خیال باطلی است و مردم امروز آب سردی بر تفکرات آنها خواهد ریخت.


12:00 محمدناصر حقیقت مدیر کل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد درباره حضور خبرنگاران خارجی برای پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری به تسنیم، گفت: بیش از 205 خبرنگار خارجی از 90 رسانه و از 30 کشور برای پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری تا صبح امروز به کشور سفر کرده‌اند.البته این تعداد علاوه بر خبرنگارانی است که در ایران مقیم هستند. با حضور خبرنگاران خارجی در ایران می‌توان گفت بیش از 450 نفر از خبرنگاران خارجی اخبار انتخابات ریاست جمهوری ایران را پوشش رسانه‌ای می‌دهند.در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود، این خبرنگاران تا هفته آینده در کشور حضور خواهند داشت.


11:59 صادق نماینده حسن روحانی در حاشیه بازدید از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان امکانات خوبی را برای نمایندگان کاندیداها مهیا کرده و امیدوارم تا پایان کار شمارش آرا مشکلی نباشد و ما شاهد روند خوبی در انتخابات باشیم، البته چند مورد که به هیات نظارت گزارش شده بود، اشکالاتی داشت که مهمترین آن این بود که اسامی نامزدهای انصرافی از برخی از لیست‌ها حذف نشده که با هماهنگی شورای نگهبان این مشکل نیز برطرف شده است.


11:55 علی عبداللهی معاون سیاسی و امنیتی وزارت کشور با بیان اینکه هیچ اقدام ضد امنیتی در شعب صندوق‌های اخذ رای تاکنون نداشته‌ایم، گفت: برنامه‌ریزی دقیقی کردیم تا هرگونه تحرکات کنترل شود و کسانی سابقه شرارت، تخلف و جرم دارند با هماهنگی نیروی انتظامی و اداره کل اتباع کنترل می‌شوند. همچنین مرزهایی که احساس کنیم مشکل امنیتی دارند در آن نقطه مرز را خواهیم بست و حتی استانهای مرزی اعلام کردیم که چنانچه مشکل امنیتی دارند از ما درخواست کنند زودتر این کار را انجام دهیم.


11:51 حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، به همراه فرزندش، لحظاتی پیش با حضور در حسینیه جماران رای خود به صندوق سیار شماره 174 انداخت.وی پس از انداختن رای خود در صندوق، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره صیانت از آرا گفت: رهبری امروز صبح توصیه‌هایی داشتند؛ همه باید به توصیه‌های رهبری عمل کنند.


11:40 سعید جلیلی با حضور در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، رای خود را به صندوق انداخت.جلیلی را حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان و علی باقری همراهی می‌کردند.


11:31 حسن غفوری‌فرد پس از انداختن رای خود به صندوق حسینیه جماران گفت: فکر کنم سطح مشارکت بالای 80 درصد است و حماسه سیاسی مدنظر رهبر معظم انقلاب محقق خواهد شد.


11:29 ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه شماره 8، به اطلاع نمایندگان ‌فرماندار در سراسر کشور رساند که "چنانچه در محل شعبه یا اطراف آن یا صف انتظار رأی‌دهندگان فرد یا افرادی به هر شکلی اقدام به تبلیغ له یا علیه نامزدهای انتخاباتی می‌کنند، سریعاً دستور فرمائید موضوع پیگیری و برخورد قانونی صورت پذیرد". (لینک خبر)


11:26 سید محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق کشورمان با حضور در حسینیه جماران، رای خود را به صندوق انداخت.


11:12 ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه شماره 7 ، تأکید کرد:چنانچه در آگهی اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که در محل شعبه نصب کرده‌اید، اسامی غلامعلی حدادعادل و محمد‌رضا عارف که از نامزدی در انتخابات مذکور انصراف داده‌اند، درج شده، سریعاً نسبت به حذف اسامی ایشان از آگهی‌های داخل شعبه اقدام کنید.


11:08 محسن رضایی لحظاتی پیش رای خود را به صندوق انداخت.




11:02 مصطفی محمدنجار پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هرگونه گمانه‌زنی قبل از این‌که وزارت کشور چیزی را اعلام رسمی کند، کاری غلط است و باعث التهاب و تشویش اذهان عمومی می‌شود؛ ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم بلافاصله پس از اتمام رای‌گیری، شمارش آرا در شعب اخذ رای شروع شود و برنامه‌مان این است که این بار با سرعت بیشتری به ملت ایران خبررسانی شود.

وی گفت: همه فرآیند انتخابات در سامانه جامع به صورت نرم‌افزاری هدایت می‌شود، اما بر اساس قانون در مواردی برای ما محدودیت وجود دارد که کار را به صورت دستی انجام می‌دهیم، ولی کل عملیات بزرگ در سامانه جامع مدیریت می‌شود.

 



10:59 نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، دقایقی پیش از هیات مرکز نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری بازدید کردند. (لینک خبر)



10:47 ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه شماره 6 تأکید کرد "به اطلاع اعضای محترم شعب ثبت نام و اخذ رأی می‌رساند ملاک اصلی جهت تشخیص واجد شرایط رأی بودن مراجعه کنندگان محترم به شعب و صدور تعرفه برای ایشان، پس از بررسی اصالت شناسنامه، عدم درج مهر انتخابات جاری در شناسنامه و متولد 24/3/1374 یا قبل از آن بودن است".



10:47 ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت منحله آزادی دقایقی پیش با حضور در حسینیه ارشاد، رای خود را به صندوق انداخت.



10:40:حجت‌الاسلام حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در جریان بازدید از ستاد انتخابات در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تدابیری را برای بعد از انتخابات در کشور اندیشیده‌اید، گفت: این وظیفه برعهده نیروی انتظامی است و ما وارد نمی‌شویم.

وی در خصوص شرایط برگزاری انتخابات نیز اظهار داشت: برنامه‌ریزی و ساماندهی‌های خوبی صورت گرفته و تا پایان انتخابات سعی خواهیم کرد که رویه بر همین صورت باشد.


10:35: محمدباقر قالیباف پس از اینکه رای خود را به صندوق انداخت،در جمع خبرنگاران گفت: به دنبال تغییرات اساسی در حوزه پیشرفت و عدالت هستیم تا این موارد اتفاق بیفتد.همه باید انتخاب مردم را بهترین بدانیم چرا که بهترین انتخاب، انتخاب مردم است و آن انتخاب، محترم است.


10:33 علی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: من خیلی امیدوارم که حضور پرشوری باشد و نتیجه انتخاب مردم هر چه باشد خوب است و ما به حاکمیت و رای مردم اعتقاد داریم و مردم هر کسی را انتخاب کنند، خوب انتخاب کرده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حضور مردم از لحاظ داخلی چه تاثیری می‌تواند داشته باشد، تصریح کرد: اگر حضور مردم حداکثری باشد می‌تواند مشکلات بسیاری را حل کند و ثبات را به بار بیاورد و بتواند توطئه‌ها را خنثی کند و همچنین وحدت ملی را بوجود آورد و برای آینده امید ایجاد کند و یک دولت قوی را تشکیل دهد.


10:30حجت‌الاسلام احمد محسنی گرکانی رئیس دیوان عالی کشور با حضور در حسینیه ارشاد رای خود را به صندوق انداخت. او در جمه خبرنگاران با بیان اینکه مردم ما باید بدانند که دشمنان به کاهش حضور آنان در انتخابات دل بسته‌اند، گفت: این وظیفه مردم است که برنامه‌ها و توطئه‌های دشمن را با حضور پر شور در انتخابات خنثی کنند.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه توصیه شما به نامزدها پس از اعلام نتایج چیست؟ اظهار داشت: مردم، نامزدها و هواداران آنها باید تابع قانون باشند زیرا انتخابات براساس قانون و طبق نظر مسئولان برگزار می‌شود.


10:10 حجج‌اسلام امام جمارانی و یونسی با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداختند.


10:8محمدباقر قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری لحظاتی پیش با حضور در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهر ری، رای خود را به صندوق انداخت.



10:6 حجت‌الاسلام حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره اخبار منتشره درباره حمایت از یک کاندیدا را تکذیب کرد و گفت: به لحاظ حقوقی درست نیست که از کسی حمایت کنم.



9:58 علی عبداللهی معاون امنیتی وزیر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، مستقر در ستاد انتخابات کشور گفته است: هیچ مورد ضدامنیتی از صبح امروز گزارش نشده است.

وی افزود: ما رصد دقیق اطلاعاتی داریم و به یاری خدا اجازه نخواهیم داد بدخواهان خللی در تحقق حماسه سیاسی ملت ایران ایجاد کنند.



9:55 هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور با صدور اطلاعیه‌ ایاعلام کرد که این هیئت آماده دریافت گزارش‌های مردمی است.



9:45 حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، قاضی سراج، اسماعیل کوثری، حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، مصطفی محمد نجار، مرتضی بختیاری و حجت‌الاسلام سید رضا تقوی با حضور در ستاد انتخابات کشور، به عنوان اعضای هیئت اجرای مرکزی انتخابات از روند برگزاری انتخابات بازدید کردند.

این اعضا همچنین از کمیته‌های اطلاع رسانی، امور حقوقی، برنامه‌ریزی و اداره امور اجرایی بازدید کردند.



9:28 سعید فخاری رکورددار روپایی جهان رای خود را به صندوق انداخت.



9:22حسن روحانی، دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در مسجد الرضا شهر ری، رای خود را به صندوق انداخت.





 9:21علی اکبر ولایتی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در مسجد گیاهی در میدان تجریش، رای خود را به صندوق انداخت.
وی پس از اینکه رای خود را به صندوق انداخت، طی سخنانی با بیان اینکه نامه‌ای از مهدوی‌کنی برای کناره‌گیری دریافت نکردم، از مردم خواست که به صندوق‌ها هجوم بیاورند.



9:20 سید محمد غرضی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری لحظاتی پیش رای خود را به صندوق انداخت.



9:17 مصطفی محمد‌نجار وزیر کشور لحظاتی پیش ضمن بازدید از محل ستاد انتخابات وزارت کشور در جریان روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار گرفت.



9:115  نمایندگان 6 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در محل ستاد انتخابات با سید صولت مرتضوی دبیر ستاد انتخابات کشور دیدار و از نزدیک در جریان روند برگزاری انتخابات قرار گرفتند.



9:00 ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره2 خود خطاب به اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی تاکید کرد: حتماً در شعبه اخذ رأی یک دستگاه رادیو یا تلویزیون در دسترس داشته و در تمام طول مدت اخذ رأی؛ روشن نگهدارند تا دستورالعمل‌های فوری ستاد انتخابات کشور را که از طریق صدا و سیما ی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌گردد، مورد عمل قرار دهند.



8:57  آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به همراه عفت مرعشی(همسر) و فاطمه هاشمی با حضور در حسینیه جماران، رای خود را به صندوق انداختند.

وی پس از اینکه رأی خود را به صندوق انداخت، طی سخنانی گفت: دعا می‌کنیم امروز سرنوشت خوبی برای مردم،‌ کشور و انقلاب رقم بخورد و نتیجه انتخابات یک انسجام ملی باشد که شرط موفقیت در برابر خطرهای خارجی و داخلی و زمینه رفع مشکلات با همدلی و همراهی مردم و پرهیز از تفرقه برای کشور است.

وی تفرقه را برای مردم به "سَم" تشبیه کرد و افزود: شما هم دعا و تلاش کنید که به این اهداف مقدس که هدف حماسه سیاسی است، دست پیدا کنیم.





8:50 محمدرضا عارف با حضور در حسینیه ارشاد، رای خود را به صندوق انداخت.

وی پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: ‌پایه نظام جمهوری اسلامی بر دموکراسی و رای مردم است لذا لازم است ‌مردم در انتخابات حضور پرشور داشته باشند.

عارف همچنین تصریح کرد: گاهی اوقات در جریان رقابت‌های انتخاباتی برخی نگرانی‌ها درباره حضور مردم پیش می‌آید، با این حال مردم همواره نشان داده‌اند که در لحظات آخر تصمیمات اساسی خود را می‌گیرند و پای صندوق‌های رای می‌آیند.

وی در ادامه تأکید کرد: بنده امروز به جمهوری اسلامی رأی دادم و به دولت آینده خوشبینم.



8:30 آیت‌الله مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبر با حضور در دانشگاه امام صادق(ع)، رای خود را به صندوق انداختند.

وی پس از انداختن رای خود به صندوق، طی سخنانی با بیان اینکه ملت ما همیشه در این حوادث حضور داشتند و انشاءالله باز هم حضور خواهند داشت و در این انتخابات شرکت خواهند کرد و به هر کسی که مایلند رای خواهند دارد، گفت: امیدوارم در انتخابات ریاست جمهوری فردی برگزیده شود که مورد رضای امام زمان(عج) باشد و بتواند به مردم خدمت کند و ارزشهای اسلامی و پاسداشت شهدا را منظور کند و به فکر استقلال کشور باشد.



8:25 آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان با حضور رای خود را در صندوق مستقر در شورای نگهبان انداخت.

وی طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: توصیه بنده به مردم عزیزمان این است که قدر این نعمت آزادی را که خدا به آنها داده بدانند و بدانند که این آزادی مرهون انقلاب اسلامی و همینطور بزرگواری‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و امام(ره) است.

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: هرکدام از این نامزدها که رای آوردند، قدر مردمی که به آنان رای داده‌اند را بدانند و بدانند اینها مأمور هستند و از طرف مردم برای خدمت کردن انتخاب شده‌اند.



8:24 خبرنگاران تسنیم از سطح شهر تهران گزارش می‌دهند که از همان آغازین دقایق رای‌گیری، جمع زیادی از مردم در شعب اخذ رای حضور دارند.



8:5  رهبر معظم انقلاب در آغازین دقایق رای‌گیری، با حضور در حسینه امام خمینی(ره)، رای خود را در صندوق شماره 110 انداختند.

ایشان پس از اینکه رای خود را به صندوق انداختند، طی سخنانی فرمودند: خداوند متعال را سپاسگزاریم که به ما و ملت عزیز این توفیق را داد که یک بار دیگر در حرکت و اقدامی که در سرنوشت کشور موثر است توفیق یابیم و شرکت کنیم.



مقام معظم رهبری با بیان اینکه انتخابات حقیقتاً یک حماسه است و انشاءالله امروز ملت ایران نشان خواهند داد که به معنای حقیقی کلمه، حماسه به وجود خواهند آورد، تأکید کردند: توقع بنده حقیر از ملت عزیزمان این است که همه شرکت کنند و توصیه می‌کنم که زود حضور یابند و به  تاخیر نیندازند که فی التاخیر آفات. همین اول صبح در نیمه اول روز در انتخابات حضور یابند و نگذارند دیروقت شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه من به 31 نفر برای شورای شهر رأی دادم، خاطرنشان کردند: البته بعضی از این حضرات را از نزدیک می‌شناختم و بعضی را هم نمی‌شناختم لکن به همین فهرست‌هایی که پیشنهاد می‌دهند اعتماد کردم؛ یکی از آنها را گرفتیم و به اعتماد آنها بقیه را نوشتم. امیدواریم خداوند انشاءالله برکت دهد و این افراد بتوانند در تهران به وظایفشان عمل کنند و در همه شهرها و روستاها عناصر  مومن و علاقمند به کار و کاری انتخاب شوند.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: برای ریاست جمهوری هم در بین این حضرات یک نفر را به نظرم رسید و انتخاب کردم. به کسی هم تا الان رأیم را نگفتم. حتی کسان نزدیک و خانواده و فرزندان من  مطلع نیستند که من به چه کسی رای دادم. وظیفه مردم است که تحقیق کنند. لابد تا  الان تحقیق و انتخاب کردند. امیدواریم خداوند به انتخاب مردم برکت داده و آنچه خیر این کشور و ملت و موجب سعادت و رفاه مادی و معنوی مردم است تحقق پیدا کند.

ایشان با تأکید مجدد بر اینکه عمده این است که همه شرکت کنند، افزودند: من یک توصیه به این حضرات محترمی که مسئولان صندوق ها و مسئولان بازشماری و قرائت آرا هستند، دارم و آن اینکه بدانند که رأی مردم امانتی در دست آنهاست و حق‌الناس است. حق‌الناس را انسان باید بیشتر رعایت کند، چرا که خروج از عهده حق‌الناس از خروج از حق الله سخت تر است؛ لذا باید خیلی توجه کنند
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: ملت عزیز هم با شوق و انگیزه وارد شوند و بدانند سرنوشت کشور دست آنهاست و سعادت این ملت بستگی دارد به انتخاب آنها. هم به اینکه فرد شایسته را انتخاب کنند و هم به اینکه وارد مرحله شوند. خود این حضور در سعادت کشور تاثیر دارد.

ایشان با بیان اینکه مخالفان و دشمنان ملت ایران از مدتی پیش سعی میکنند مردم مایوس و تنبل شوند یا اهمیت ندهند و بر سر صندوق‌های رأی حاضر نشوند، افزودند:کارشکنی از  مطبوعات و رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها گذشته و به خود سیاستمداران جبهه دشمن ملت ایران رسیده که دخالت میکنند. شخصیت‌های معروف غربی که وابسته به جبهه دشمن هستند علیه حضور مردم فعالیت می‌کنند. اخیرا شنیدم از شورای امنیت ملی آمریکا کسی گفته که ما این انتخابات را قبول نداریم؛خوب به درک که قبول ندارید. اگر قرار بود ملت ایران بداند شما چه چیز را قبول دارید و به آنچه شما میل دارید عمل کند که کلاهش پس معرکه بود. ملت ایران خودش همان چیزی را مصلحت میدادند به همان عمل می‌کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: انشاءالله خداوند برکت داده و به ذهن‌ها و دل‌های مردم کمک کند تا آنچه که شایسته ملت ایران است و شان ملت ایران است پیش بیاید.

ایشان در پایان به مردم کشورمان توصیه کردند که به هنگام برای انداختن رایشان حاضر شوند و این فرصت را قدر بدانند.

رهبر معظم انقلاب همچنین اعیاد شعبانیه را به ملت ایران تبریک گفتند.

** بر اساس گزارش‌ها تعداد 60 هزار شعبه و 130 صندوق رای در سراسر ایران برای رای‌گیری معین شده اند. 290 شعبه رای‌گیری نیز در خارج از کشور تعیین شده است. در این انتخابات حدود 50 میلیون ایرانی واجد شرایط رای‌ هستند.

* ایرانیان مقیم چین ، ژاپن، کره جنوبی و کره شمالی از ساعت 8 صبح امروز به وقت محلی با حضور در پای صندوق‌های رای مشارکت خود را در خلق حماسه سیاسی و تعیین سرنوشت دوره چهارساله آینده رقم زدند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها