امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۱۷۷۴۰۰
زمان انتشار: ۱۰:۱۶     ۰۸ آبان ۱۳۹۲
تبیین روند سیاست امپریالیستی آمریکا در جهان
اگر روزی تغییری در استراتژی نظام ما در برابر آمریکا ایجاد شود، این به منزله دست کشیدن از مبارزه با استکبار نخواهد بود ؛ هر کشوری که خوی استکباری داشته باشد، انقلاب ما مخالف اوست
«خبرگزاری دانشجو» - حمید سطوتی؛ 13 آبان‌ماه یادآور حوادثی سرنوشت‌ساز و آموزنده در تاریخ انقلاب اسلامی است که هر یک سر فصل نوینی از صف‌آرایی جبهه استکبار و سلطه در مقابله جبهه حق و حقیقت و مبارزه بی‌امان ملت ایران علیه استکبار جهانی ‌است. این روز دربردارنده سه رخداد برجسته‌ای است که با ترسیم خط روشن مبارزه حق و باطل، چهره و هویت ‌استکبار‌ جهانی‌ و‌ مظهر آن ‌آمریکای ‌سلطه‌گر ‌‌‌را‌‌ نمایان‌ می‌سازد.

 

مبارزه و مقابله با استکبار جهان، برگرفته از هویت دینی ماست که ارزش‌های انقلاب اسلامی بر اساس آن استوار شده است. اگر روزی تغییری در استراتژی نظام ما در برابر برخی کشورها ایجاد شود، این به منزله دست کشیدن از مبارزه با استکبار نخواهد بود. هر کس که خوی استکباری داشته باشد، انقلاب ما مخالف اوست و روز 13 آبان به عنوان نماد استکبار ستیزی برای همیشه با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلابی ما همراه خواهد بود.

 

استکبار ستیزی از منظر امام (ره)

 

یکی از مشخصه های بارز اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی(ره) تلاش برای وارد کردن واژه ها و مفاهیم قرآنی و اسلامی در ادبیات سیاسی انقلاب اسلامی بود که از جمله مهمترین آنها واژه استکبار است.حضرت امام(ره) از همان آغاز نهضت، نوک حمله تهاجم خود را به سوی استکبار جهانی و در راس آن آمریکای جنایتکار نشانه رفت و نهضت اسلامی خود را مبتنی بر «دکترین استکبارستیزی» بنیان نهاد. آموزه های قرآنی یکی از مهمترین اهداف ارسال انبیاء و اوصیاء الهی را در طول تاریخ شمرده می شد.

 

رهبرکبیر انقلاب اسلامی با فریاد برآوردن آنکه «همه بدبختی ما از آمریکاست» از خوی تجاوزطلبی و ضرورت مبارزه و عدم رابطه با استکبار چنین سخن گفت: «خیال نکنید که روابط ما با امریکا و روابط ما با نمی دانم شوروی و روابط ما با اینها یک چیزی است که برای ما یک صلاحی دارد. این مثل رابطه بره با گرگ است! رابطه بره با گرگ، رابطه صلاحمندی برای بره نیست، اینها می خواهند از ما بدوشند، اینها نمی خواهند به ما چیزی بدهند.»

 

گفتنی است ،ایشان امکان هرگونه تلاش برای نزدیکی و سازش و مصالحه با استکبار را نفی می کند و آن را نافی عزت مسلمین می داند. ضمن آنکه این حرکت را ثمربخش ندانسته و بر این باور است که استکبار از موضع خود کوتاه نخواهد آمد. این نگاه برآمده از آموزه های قرآنی است که خدواند در شرح وضعیت جبهه حق و دشمنان آن بدان اشاره کرده است.

 

چرا آمریکا را به عنوان امپریالیسم میشناسیم؟

 

امپریالیسم بطور کلی، عنوانی است برای قدرتی (یا دولتی) که بیرون از حوزة ملی خود به تصرف سرزمین های دیگر بپردازد و مردم آن سرزمین ها را به زور وادار به فرمان برداری از خود کند و از منابع اقتصادی، مالی و انسانی آنها به سود خود بهره برداری کند. البته در معنای وسیع تری هم به کار رفته است که گفته اند امپریالیسم تسلط سیاسی و اقتصادی کشوری بر کشور و سرزمین های دیگر که گاه با تسخیر خاک آن کشور به وسیلة قدرت نظامی توأم بوده و گاه به صورت استقرار حکومت های دست نشانده برای تأمین منافع سیاسی و اقتصادی کشور مسلط نمایان می شود. آمریکا در حال حاضر مصداق بارز اعمال سیاستهای امپریالیستی در جهان است.

 

امپریالیسم نو که از آن استعمار نو هم تعبیر شده است به معنای وضعیتی است که در آن کشوری، با داشتن استقلال سیاسی، از دست اندازی و دخالت کشور دیگری و یا عوامل آن آسیب ببیند و این رابطه ممکن است دنبالة رابطة استعماری گذشته میان دو کشور نباشد و قدرت نوخاسته ای آن را پدید آورد. آمریکا امپریالیسم نو را در جهان رهبری میکند علاوه بر اهداف سیاسی و اقتصادی اهداف فرهنگی را هم دنبال میکند.

 

نفوذ فرهنگی کشورهای امپریالیست بر کشورهای دیگر را به عنوان امپریالیسم فرهنگی یاد می کنند. و یا به عبارتی، می توان به این صورت تعریف کرد که؛ کاربردِ قدرت سیاسی و اقتصادی برای پراکندن ارزشها و عادت های فرهنگی متعلق به آن قدرت در میان مردمی دیگر و به زیان فرهنگ آن مردم را امپریالیسم فرهنگی می گویند. امپریالیسم فرهنگی می تواند یاری دهنده امپریالیسم سیاسی و اقتصادی باشد چنانکه مثلاً، فیلم های امریکایی برای فرآورده های آمریکایی تقاضا پدید می آورند، در همین راستا امام راحل(ره) درباره وابستگی فکری فرمودند: بزرگترین فاجعه برای ملت ما این وابستگی فکری است که گمان می کنند همه چیز از غرب است و ما در همة ابعاد فقیر هستیم.

 

در انتها باید متذکر شد ؛ از آنجا که انقلاب اسلامی ایران از پشتوانه عظیم فکری و فرهنگی اسلام بهره می‌برد و خاستگاه اصلی آن تعالیم مقدس قرآنی است، در نگرش این مکتب الهی هر کس در هر جایی که لباس استکبار به تن داشته باشد، مورد مخالفت و مقابله ملت ایران خواهد بود.

 

اشغال لانه جاسوسی آمریکا در تهران و گروگانگیری جاسوسان دیپلمات‌نمای کاخ سفید، تنها یک حادثه سیاسی در مقیاس تعطیل‌شدن سفارتخانه یک کشور در کشور دیگر نبوده، بلکه آغاز تحول عمیقی بود که در خاورمیانه و در سطح جهان برای عریان‌ساختن ماهیت پنهان‌شده زمامداران واشنگتن و گردانندگان سیاست خارجی آمریکا به وقوع پیوسته بود.

 

یکی از آرمان‌های مهم انقلاب اسلامی به عنوان یک حرکت اصیل اسلامی، مقابله با استکبار جهانی بوده و عمق و اصالت این آرمان به اندازه‌ای است که استکبار هیچ‌گاه نمی‌تواند امید سازش و مصالحه از سوی حرکت انقلاب‌ را‌ داشته‌ باشد.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها