کد خبر: ۱۸۹۴۴۲
زمان انتشار: ۱۹:۵۲     ۲۴ آذر ۱۳۹۲
یادداشت میهمان؛
ابوالفضل امامی

شبهه رایجی است که برخی روشنفکران و غربزدگان می گویند که روسیه در ستم به ایران پرونده سیاه تری  نسبت به آمریکا دارد؛ روسیه طی عهدنامه های گلستان و ترکمن چای قسمتهایی از سرزمین ایران از آن جدا کرد. گفته می شود که آیا آمریکا چنین فاجعه سرزمینی به سر ایران آورده است؟ هرگز! پس روسیه برای ایران، ستمگر تر از آمریکا بوده است.  در ادامه با چندین پاسخ روشن و دقیق، ثابت می شود که همانگونه که امام فرمود، ام الفساد قرن و شیطان بزرگ، آمریکا است نه روسیه.

درآمدی بر دفع شبهه ستمگر تر بودن روسیه از آمریکا

الف. روسیه به عکس آمریکا، همسایه ایران است و زمینه ستمگری بیشتری دارد. هر چند که ظلم، ظلم است، اما کسی که از آن سوی دنیا بلند شود و بیاید به کشور دیگری ظلم کند، بسیار وقیحانه تر است. ب. نظام روسیه ای که ببه سبب بی عرضگی فتحعلی شاه و خیانت انگلیس توانست امتیازات سرزمینی از ایران بگیرد، تا کنون دو بار پوست انداخته است و و نمی توان ظلم آن نظام را به چای حاکمان امروز گذاشت؛ هر چند اینان نیز به نحوی در ظلم آنان شریکند، چون از آن عهدنامه های تحمیلی ابراز برائت نمی کنند. اما فرق است بین کسی که ظلم می کند و کسی که بیش از 150 سال بعد، در برابر آن ظلم سکوت می کند. آیا ایران اسلامی امروز باید به جای ظلمی که نادر در کشورگشایی هایش مرتکب شده است قصاص شود؟ ج. اساساً آمریکا کشوری با هویت نامشروع است و حتی اگر هیچ ظلمی به ما نکرده باشد، باید از بین برود؛ زیرا انگلوساکسونها، غاصبند و کشور آمریکا از آن بومیان سرخپوستی است که میلیون میلیون به دست آمریکا قتل عام شدند.

نفی ستم بیشتر روسها به ایران در مقایسه با آمریکا با بررسی تطبیقی استعمار کهن، نو و فرانو

این مساله را می توان از زوایای گوناگونی پاسخ داد؛ یکی از این زوایا، بررسی ادوار استعمار است. استعمار تا کنون سه دوره عمده تکاملی به خود دیده است: استعمار کهن، استعمار نو و استعمار فرانو. در استعمار کهن، دشمن به سرزمین دیگری حمله نظامی کرده، آن را تصرف می کرد و به فرمانروایی بر آن می پرداخت. مسلماً هم تصرف یک سرزمین و هم حکم رانی بر آن، هزینه های بسیار و عموماً غیر قابل تحمل داشت. به ویژه با دست یابی دیگر کشورها به سلاح هایی با قدرت نظامی و تخریب بالا، هزینه استعمارگری به شکل کهن بسیار بالا رفت. بنابراین دول استکباری به فکر سلطه آسانتر و پر فایده تر افتادند. آنان اقدام به طراحی استعمار نو کردند. در استعمار نو، به جای حمله نظامی به یک کشور، با پشتوانه قدرت نظامی، قتصادی، سیاسی و فرهنگی، استعمارگران اقدام به کودتا یا حمایت از یک عنصر دست نشانده می کردند و منافع نامشروع خود را با ظاهری قانونی و از طریق قراردادهایی تأمین می کردند. از این رو، کودتای مرداد 32 آمریکا در ایران، به معنای تصرف کل سرزمین ایران و منافع آن از طریق استعمار نو و دست نشاندگی عنصر خائنی پهلوی بود؛ نه فقط تصرف دو یا چند شهر. اگر دست کسی را به استعمار ببری ظلم بیشتری است یا مغز او را تصرف کنی تا هم دست و هم پا و هم بدن وی در اختیار دشمن باشد؟

در استعمار نو، نه مردم احساس تسلط بیگانه بر کشور خود داشتند و نه هزینه جنگ یا حکمرانی قابل مقایسه با استعمار کهن بود و نه حیثیت کشورهای استعمارگر در دنیا آسیب می دید. با شکستن عصر انحصار رسانه و روشن شدن مردم، نخستین استعمار نو به دست ایرانیان نابود شد و به جای یک عنصر خائن و دست نشانده آمریکا و انگلیس، نظامی مردمی و اسلامی بر سر کار آمد. اکنون می بینیم که جهان در وضعیت پایان نسبی رژیم ها و عناصر دست نشانده در سطح جهان است. در این هنگام، دول استکباری با توجه به رشد و گسترش رسانه ها، به فکر استعماری ظریف تر و خطرناکتر و پر سودتر به نام استعمار فرانو افتادند. در استعمار فرانو، دشمن به کمک ابزارهای رسانه ای و محتواهای خاص رسانه ای، قلب و ذهن تمام مردم یک کشور را هدف قرار داده، با این شبیخون فرهنگی، مردم را چنان مدیریت می کند تا عناصر مورد نظر دشمن بتوانند بر کشور و به اسم حکومت مردمی، منافع بیگانگان را تأمین کنند.

آمریکایی ها به مدت بیش از 30 سال، مخوفترین و جنگ نرم و شبیخون فرهنگی را برای تسخیر کشور جان مردم ایران به کار بستند. آنها به نهایت ابلیسی سعی کردند که قلب مؤمن که عرش خداوند است را تسخیر کنند؛ این گستاخی بیشتر است یا تسخیر خاک؟ قلب مهمتر است یا خاک؟ خاک دو یا چندین شهر مهمتر است یا قلب دهها میلیون انسان؟ مثال تطبیقی استعمار کهن و تصرف چند شهر توسط روسیه تزاری و با خیانت انگلیس، با استعمار فرانو آمریکا، مانند این است که کسی بگوید قطع یک دست، بدتر است از عفونی شدن خون و بافتهای کل بدن یک انسان! هدفی که آمریکا با تمام وجود برای آن کوشید و به برکت ولایت فقیه و مقاومت مردم ناکام شد، خشکاندن ریشه ایرانیان بود؛ یعنی نه تنها با تمام قدرت برای تصرف ایران می کوشند، بلکه برای خشکاندن ریشه هر ایرانی که عبد ابلیس نباشد، برنامه دارند و این کینه ،گاه از سر غیض در دهانه شان کف می کند[1]. کشته ها و ابزارهای جنگی و جنگ روانی ای که آمریکایی ها با ایران به راه انداختند، اگر در زمان فتحعلی شاه قاجار بود، تمام کشور ایران را به دست امریکا می داد.

دولت روسیه تزاری طی عهدنامه گلستان در سال 1813م. که با وساطت و خیانت سفیر انگلیس سر گور اوزلی، تمامی ولایات قراباغ، گنجه، خانات موشکی، شیروان، قبه، دربند، باکو و هرجا از ولایات طالش را که بالفعل در تصرف روسیه است و تمامی داغستان و گرجستان را تا دریای خزر متعلق به دولت امپراتوری روسیه می‌داند[2]. عهدنامه ترکمن چای با وساطت و خیانت مک دو نالد سفیر انگلیس در ایران در سال 1206 شمسی (1828 م) اقدام به تملک ایروان و نخجوان دست یافتن به برخی امتیازات دیگر کرد.[3]

الف. این دو این دو عهدنامه با وساطت خائنانه انگلیس صورت گرفت. دیگر اینکه امکان ستم روسها، به دلیل خیانت شاه ایران و سفیر انگلیس محقق شد.

ب. در صورتی که رهبری ایران در زمان جنگ با دول استعماری با نقاب صدام، مثل فتح علی شاه عمل می کردند و اجازه خیانت به انگلیس و آمریکا می دادند، خوزستان و بسیاری از مناطق ایران و چه بسا کل مملکت از دست رفته، یا دچار تجزیه ای مخوف به چندین کشور می شد و دیگر کشور ایران توان سربلند کردن نداشت. پس اینکه ایران تحقق ترکمن چای و گلستان به غربی ها نداد، به معنای ظلم نکردن آنان نیست، به معنای عدم موفقیت در نتیجه گرفتن از ظلم آنان است.

ج. به هر روی، در زمان پهلوی دست نشانده، بحرین در راستای منافع آمریکا، از ایران جدا شد. مسلماً شرایطی که ایروان و نخجوان از ایران جدا شد، شرایط ایران بسیار بدتر از زمانی بود که بحرین از ایران جدا شد و ننگ این خیانت، به پای استعماگر نو، یعنی آمریکا نوشته خواهد شد.

نفی ستم بیشتر روسها به ایران در مقایسه با آمریکا با بررسی تطبیقی ظلم مادی و ظلم معنوی

در نگاه مادی، میزان ظلم به اندازه میزان تصرف خاک و کلوخ است اما در نگاه الهی، میزان ظلم با معیارهای انسانی نه مادی و طبیعت گرایانه سنجیده می شود. بزرگترین ظلم از نظر منطق استوار، شرک و حاکمیت طاغوت است. کاری که آمریکا سی سال است با تمام وجود برای عملی شدن آن در تلاش است. ظلمی که در کربلا شد بیشتر است یا ظلم فدک؟ در فدک سرزمین را اشغال کردند و در سقیفه، امامت را. در کربلا امام را کشتند و در فدک مثلا ایروان و نخجوان را گرفتند. در منطق صحیح انسانی، کدام ظلم بزرگتر است؟ روشن است که منطق اسلام، منطق جغرافی نیست، بلکه منطق انسانی و الهی است و معیار بزرگی و کوچکی ظلم، تناژ خاک و گستره سرزمین نیست.

نفی ستم بیشتر روسها به ایران در مقایسه با آمریکا با بررسی تطبیقی ظلم زمینی و زمانی

آمریکا در راستای استعمار نو، کودتای 28 مرداد به راه انداخت و بعد چهارم کشور ما را تصرف کرد. همان گونه که می دانیم، یکی از ابعاد هر حاکمیتی، زمان حاکمیت است. همان گونه که بعد چهارم ماده هم زمان است، بنابراین، حق فرمانروایی بر روی یک زمین 2000 متری به مدت 200 سال، بهتر است از مدیریت بر روی یک زمین 20 هزار متری به مدت یک سال. یعنی یکی از ابعادی که در سنجش ظلم های مادی باید لحاظ شود، علاوه بر زمین، زمان است. حال اگر آمریکا شبانه روز برای تصرف کل تاریخ ایران و اسلام و نیز کل آینده جهان اسلام و کشور ایران کوشید، تلاش آمریکا در ظلم کردن به ایران بیشت راست یا تلاش روسیه که بخشی از زمین ما را گرفته است؟

نفی ستم بیشتر روسها به ایران در مقایسه با آمریکا با بررسی تطبیقی ظلم سطحی و حجمی

آیا هر کشوری که بزرگتر است، قویتر است؟ آیا هر خانه ای که زمین بیشتری را اشغال کرده است، زیر بنای بیشتری هم دارد؟ حتی اگر بخواهیم با ارزیابی جغرافیایی، سطح زیر ظلم را ارزیابی کرده، میزان بزرگی یا کوچکی ظلم را اندازه گیری کنیم، باید ارزیابی ما از سطح زیر ظلم، دقیق باشد. فرض کنید که شما یک زمینی را در گرانترین و نقطه دنیا دارید و زمین یاد شده، موفقیتی ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک داشته باشد. در اینجا طبق عرف همه عقلای عالم، تنها سطح نیست که امکان بهره برداری دارد، بلکه زیر سطح و بالای سطح هم امکان استفاده دارند. یعنی سطح قابل بهره برداری ما، عملاً حجم است نه سطح. حال اگر زمین تحت اختیار شما 2000 متر باشد ولی امکان استفاده شما فقط منحصر به سطح باشد، بهتر است یا مساحت زمین شما 1800 متر باشد ولی امکان بهره برداری از حجم؛ یعنی چند طبقه زیر زمین و نیز دهها طبقه روی زمین به شما داده شود؟ اگر مساحت زیر ظلم را غیرسطحی ارزیابی کنیم، متوجه می شویم که اگر به کشوری در بهره برداری از حجم زیرین و بالای مساحتی، ظلم شود، بسیار بیشتر از ظلمی است که در ممنوعیت استفاده از بخشی از سطح شده است. یعنی کشور ایران (مالک زمین) 1800 متری می تواند با بنای 3 طبقه منفی و 7 طبقه مثبت بر روی زمینی به مساحت 1800 متر، به زیربنای 18000 متری برسد. حال این زیربنا را مقایسه کنید با 2000 متر زیربنای سطحی! یعنی کسی که ظلم حجمی آمریکا در جلوگیری از پیشرفت ایران با انواع اقسام دسیسه ها، مانند کودتای مرداد 32، سلطه خاندان منحوس پهلوی، جنگ نظامی صدام، جنگ اقتصادی، سیاسی و حقوقی، سبب محرومیت حجمی ایران شده است؛ محرومیتی که چندین برابر سطح اشتغال شده توسط روس تزاری در 186 سال پیش است

------------------------------------------------------------

[1]. به نقل از سخنرانی مشهور استاد حسن عباسی: «دیک چنی، معاون اول جرج دبلیو بوش، ریچارد پرل و مایکل لدین در یک موضع‌گیری مشترک در آمریکن اینترپرایز انستیتو اعلام کردند که ما ریشه این ملت را خواهیم خشکاند. ریشه ملت ایران را خواهیم خشکاند».

[2]. شمیم، علی اصغر؛ ایران دوره قاجار، تهران، زریاب، 1379، ص92.

[3]. امينی ، علیرضا؛ وحبيب الله ابوالحسن شيرازي، تحولات سياسي اجتماعي ايران از قاجار تا رضاشاه (1290 ق- 1320 ش)، تهران، نشر قوس، 1382، ص 108.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۸
در انتظار بررسی: ۱۵
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۳ - ۲۵ آذر ۱۳۹۲
۱۸
۲
ای کاش بجای کپی پیس قدری درس بخونیم و عشق مطرح شدن نداشتیم
خدایا این عشق مطرح شدن را ازهمه ما بگیر
پاسخ
اسدی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۶ - ۲۶ آذر ۱۳۹۲
۲
۳۸
سلام خسته نباشید
خوب بود. دهان یاوه گویان درباره سیاست خارجی ایران و آشوبگران حامی آمریکا بسته شد.
پاسخ
ناشناس
-
۰۸:۲۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۲
۴۴
۵
اقای ابوالفضل امامی ازین تحلیل هایت برای تبرئیه و پاک نشان دادن روسیه حالم بهم خورد
پاسخ
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۵ - ۰۸ دی ۱۳۹۲
۷
۳۰
مطالب جالبی فرمودین
یک نکته بگم اینکه معلومه هر کشوری دنبال منافع خودشه
کارهایی که روسیه کرده و ستم هایی ک کرده اگر دوباره همان شرایط پیش بیاد باز هم میکنه شاهان ایران هم از این ستم ها زیاد کردن
ولی چیزی که باعث تفاوت روسیه با امریکا میشه اینه که امریکا از یک ساختار فکری پیروی میکنه که فساد در روح و معنویت ایجاد میکنه
امریکایی ها در خط مقدم شیطان قرار گرفته اند حمایت از اسراییل یکی از مصادقشه
پاسخ
یاسر
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۸ - ۱۵ دی ۱۳۹۲
۳۸
۴
براتون متاسفم
پاسخ
متعجب
-
۱۳:۵۵ - ۱۷ دی ۱۳۹۲
۶۵
۲
برو خودتو درمان کن.
پاسخ
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۷ - ۲۳ دی ۱۳۹۲
از درمان گذشته
ایرانی
United States
۲۳:۳۱ - ۲۰ دی ۱۳۹۲
۴۵
۳
بزرگواری که نام پژوهشگر بر خود نهاده اید، روسها در محرم سال 1286 درست در روز عاشورا مجتهد وطن پرست شیعه ثقه الاسلام تبریزی به همراه یارانش را در تبریز در ملاء عام بدار آویختند و در آن سوی کشور حرم امام رضا را به توپ بستند که در نتیجه آن بیش از 200 تن از زائران و مجاوران حرم کشته شدند. این جنایات چگونه بخشودنی است؟ هنوز صدای موشکهای اسکادی که روسها به صدام می دادند و با آن تهران را می زد در گوش مردم است و تصویر اجساد شهدا در برابر چشمانمان است. شما چه می گویی؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۲ - ۲۲ دی ۱۳۹۲
۲۹
۳
برساختن اصطلاحاتی همچون "ستم حجمی" و مانند اینها تنها برای توجیه دراز کردن دست کمک خواهی به سوی کشوری است که همواره در طول تاریخ از عقب مانده ترین جریان های موجود در ایران حمایت کرده است. کاش افرادی مانند نویسنده ی محترم این مطلب دست کم دست از سر تاریخ بر می داشتند.
پاسخ
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۴ - ۲۳ دی ۱۳۹۲
۳۵
۲
نویسنده ی این مقاله از بازماندگان قاجار است
پاسخ
حسين مداح
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۲
۳
۳۱
هركس كه باعث اگاهي مردم شود همانا ميهن پرست واقعي و رهرو راستين امام حسين ع است نوعي از جهاد نيز اگاهي رساندن است درود بر تو اي روشنگر
پاسخ
صبا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۲
۲۹
۳
تحلیل آبکی و ابلهانه‌ای بود. مرگ بر روسیه تا ابد!
پاسخ
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۲۳ دی ۱۳۹۲
۲۹
۲
متاسفم شما شعور خوانندهاتونو زیر سوال بردید حتما چیزی از روسها بهتون میرسه نه
پاسخ
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۲۳ دی ۱۳۹۲
۳۰
۳
"ج. اساساً آمریکا کشوری با هویت نامشروع است و حتی اگر هیچ ظلمی به ما نکرده باشد، باید از بین برود؛"
الووووووو حالت خوبه؟ قرصاتو به موقع خوردی ابله؟ از بین برود؟ چی از بین برود؟ روسها بهت اضافه کاری می دن این مزخرفات رو بنویسی؟
پاسخ
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۲
۱۴
۳
مقایسه این دو مثل سیگار خوب وسیگار بد است خوب وبد ندارند هردو کشنده اند در 200سال گذشته سیاستمداران ما خواسته یا ناخواسته به یک طرف غش میکردند این رفتار تفکر ودرک منافع ملی است که باید اصلاح شود
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۰ - ۲۳ دی ۱۳۹۲
۲۶
۲
واقعا که شیفته روسها هستید
پاسخ
محبوب
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۷ - ۲۳ دی ۱۳۹۲
۲۱
۲
با سلام و سپاس از اقای امامی در نگارش مقاله فوق خیانت روسها از امریکابه ایران بیشتر است و حالا هم ادامه دارد نمونه ان دریای خزر است و موشکهای اس سیصد و عدم اتمام نیروگاهها و ضمنا چندین بار در موقع صدور قطعنامه در سازمان ملل علیه ایران رای مثبت داده است ایا مگر در تشکیل دولت اسراییل روسیه نقش ندارد یودیان خودش را به اسراییل می فرستاد تا جمعیت انها زیاد شود و قرار داد ننگین گلستان و ترکمنچای مگر خیانت روسها نبود متاسفانه حالا چسبیده ایم به روسها .
پاسخ
ناشناس
Sweden
۲۳:۲۴ - ۲۳ دی ۱۳۹۲
۵
۲
http://fararu.com/fa/news/176055/تحریف-تاریخ-فرش-قرمزِ-ایرانی-برای-روس‌ها
پاسخ
مازيار
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۷ - ۲۴ دی ۱۳۹۲
۷
۲
آقاي دوزاري نگار کارايي که روسيه در مورد ايران کرده هيچ کشوري در مقابل کشور ديگر انجام نداده. محض اطلاع حضرتعالي و همپياله هاي روسيه دوست جنابعالي عرض کنم يک مقايسه اي بين کشورهاي حامي روسيه و آمريکا انجام بدهيد تا امر بر شما روشن شود. طرفداران روسيه: کره شمالي، کوبا، سوريه و ايران. طرفداران آمريکا: کره جنوبي، ژاپن، سنگاپور، کانادا و کشورهاي اروپايي. حتي يک بچه کلاس اولي هم به خيانت روسها واقف است. اي جيره خور روسيه.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۲۴ دی ۱۳۹۲
۱۱
۲
واقعا برات متاسم حالا منافعت اقتضا می کنه برای اونور غش کنی
پاسخ
هومان
United Kingdom
۱۳:۱۳ - ۲۴ دی ۱۳۹۲
۱۳
۲
آقای ابوالفضل امامی ظاهرا بایستی مطالبی از تاریخ را دوباره مورد بررسی قرار دهیم. جدا کردن ارمنستان و گرجستان و آذربایجان از ایران، پشتیبانی از سلطنت شاهان ناکارآمد قاجار، مبارزه با مشروطه خواهان و مشروطه خواهی که از اولین انقلابها در خاورمیانه محسوب میگردد، به توپ بستن مجلس مشروطه ایران، پشتیبانی از عراق در زمان جنگ با ایران، میگ ها، موشک ها و کلاشنیکف های روسی و.... همه و همه را برای کوفتن و دشمنی با آمریکا فراموش کرده و همه را از صفحه ذهنتان پاک کرده اید یا خود را به جهالت و نادانی میزنید. وای بر انسانیت و وای بر وجدان شما!!
پاسخ
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۲
۱۸
۲
متاسفم که به خاطر برقرار ماندن منافع یک گروه خاص، دست به تحریف واقعیت زده و در دامان یک رژیم اجنبی (از نوع شرقی اش) افتاده اید
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۲ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۲
۲
۲
متاسفم در باره این تحلیل

امریکا از اونور دنیا بیاد ظالم محسوب میشه ولی روسیه تو همسایگی ظلم کنه اشکال نداره ،احتمالا دستور اسلام رو رعایت کرده که ارث به همسایه هم میرسه
گیریم که شاه بی کفایت بود روسیه باید خیانت کنه؟
ضمنا به فرمایش خودتون عدم برائت روسها عذر بدتر از گناهی بود که اوردید
پاسخ
امید
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۲ - ۰۲ آبان ۱۳۹۴
۲
۰
شما با این حرفات پیچوندی همه چیزو برادر من.متن میزارید بی طرف بزارید خود مردم تصمیم بگیرن.فقط با کلمات بازی کردی .هیچ سندی ارایه نکردی دال بر اینکه امریکا به ما خیانت نکرده.
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۴ - ۱۱ آذر ۱۳۹۴
۱
۰
حال چه فرقی می کند که کی بیشتر ظلم کرده کی کمتر هر دوی این کشور ها به خاطر منافع خودشان حاضر اند هر کاری بکنند
پاسخ
ارش
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۲ - ۱۲ تير ۱۳۹۵
۲
۰
نویستده این افسانه احتمالا از شهروندان کشو روسیه بوده
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۳ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۵
۲
۰
قرآن روسی نداشتیم، که به لطف پوتین کمونیستها زحمتشو کشیدن،
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۸ - ۲۹ دی ۱۳۹۶
۰
۰
خیلی عالی بود
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها