کد خبر: ۲۱۶۷۴
زمان انتشار: ۱۰:۱۰     ۰۹ مهر ۱۳۹۰

به گزارش 598 به نقل از ایسنا، سرلشکر سيديحيي صفوي در جلسه بررسي ابعاد دفاع مقدس از جنگ نظامي تا جنگ نرم، پيرامون چگونگي ديپلماسي قبل از جنگ گفت: در زمان جنگ بني‌صدر فردي روشن فکر، داراي تحصيلات خارجي و تفکر ليبراليستي، که تفکري واقع بينانه از اهداف انقلاب نداشت فرماندهي کل قوا و رياست جمهوري را عهده‌دار بود.

وي با اشاره به اين‌که «جنگ را رهبران سياسي شروع و پايان مي‌دهند» تصريح کرد: دولتمردان ايران ديپلماسي جنگي نداشتند و حمله رژيم‌هاي منطقه‌اي عرب به کمک آمريکا را جدي نمي‌گرفتند به همين دليل با يک غافلگيري استراتژيک روبه رو شدند.

دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم کل قوا اظهار کرد: آمريکايي‌ها از شکست نيروهايشان در طبس و تسخير لانه جاسوسي خود ناراحت بودند به همين لحاظ به وسيله صدام که آمادگي کافي براي جنگ را داشت شروع به جنگ کردند.

صفوي نابسامان بودن وضعيت سياسي و اقتصادي، شکست‌هاي بزرگ جنگي، بمباران‌هاي شيميايي صدام به حلبچه و ديگر مناطق، بمباران جزيره خارک که حدود 93 درصد صادرات نفتي ايران بود را از جمله دلايل پذيرش قطعنامه از سوي امام خميني(ره) عنوان کرد.

وي نداشتن تجهيزات و سلاح‌هاي پيشرفته را از جمله دلايل داشتن تلفات زياد نيروي انساني ذكر كرد.

وي اذعان کرد: هر چند اگر کشوري شروع کننده جنگ شناخته شود کشور مدافع مي‌تواند غرامت‌هاي جنگي خود را از کشور مهاجم بگيرد و در جنگ ايران با عراق کشور عراق مهاجم شناخته شده، اما هنوز ايران غرامت جنگي خود را از عراق به صورت کامل نگرفته است.

صفوي در رابطه با دليل ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر بيان کرد: صدام قابل اعتماد نبود و بايد اراده سياسي او کاملاً منهدم مي‌شد تا مردم ايران به احقاق حقوق خود مي‌رسيدند، لذا پايان جنگ در آن زمان از منظر امام درست نبود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها