کد خبر: ۲۱۹۹۱۴
زمان انتشار: ۰۸:۴۸     ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلسله یادداشت های سبک زندگی؛
صفای خانه‌های قدیمی برای نسلی که آن خانه‌ها را به یاد دارند همیشه خاطره‌ انگیز است؛ خانه‌هایی که بوی کاه‌گل آب خورده و گل‌های باغچه در عصرهای بهار و تابستان روح آدمی را به پرواز در می آورد و خستگی یک روز پرکار را از جان به در می‌برد؛ معماری روح افزایی که انسان در آن هم احساس آرامش داشت و هم حس امنیت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از قدس آنلاین: صفای خانه‌های قدیمی برای نسلی که آن خانه‌ها را به یاد دارند همیشه خاطره‌ انگیز است؛ خانه‌هایی که بوی کاه‌گل آب خورده و گل‌های باغچه در عصرهای بهار و تابستان روح آدمی را به پرواز در می آورد و خستگی یک روز پرکار را از جان به در می‌برد؛ معماری روح افزایی که انسان در آن هم احساس آرامش داشت و هم حس امنیت.

 امّا امروز دیگر آن خانه‌ها به خاطره تبدیل شده اند و به جای هر کدام از آن‌ها برج‌هایی با اتاق‌های قوطی کبریتی سبز شده است که حکم سر پناهی را دارد که در واقع انسان را فقط از گرما و سرما و باد و باران، آن هم با هزینه ایی کمر شکن در امان می‌دارد؛ خانه هایی که نه به روح، نه به روان و نه حتی به باور های سنتی و مذهبی انسان کاری دارد . 


سوغات معماری بشر متمدن غربی؟! برای انسان سنت گرای شرقی چیزی جز خرد شدن روان او زیر ستون های سر به فلک کشیده و بر باد رفتن آداب و سنت‌های چند صد ساله اش بر بلندای سازه های نوین به همراه نداشته است.


خانه های قدیمی مان یادش بخیر، از در، که می‌خواستی وارد شوی راه‌روی داشت به اسم دهلیز ، که با یک زاویه در انتهای آن جلوی دید هر انسانی را به حریم خانه هایمان می‌گرفت بر عکس خانه های امروزی که گاه با باز کردن در، تا انتهای اتاق خواب به راحتی در رصد رهگذران قرار می‌گیرد.


از دهلیز که می‌گذشتی به حیاتی می‌رسیدی که فضایش بهشت کوچکی را متصور می‌کرد، و انسان با لم دادن روی تخت کنار حوض با خود فکر می‌کرد آیا آرامشی به این پایه برای ملوک هست ؟ و از عمق وجود فریاد میزد "این المولوک" تا آرامش را در سایه سادگی احساس کنند .


خانه های طاق چشمه ای قدیم از سه بخش بیرونی ، اندرونی و هشتی که اندرونی را به بیرونی متصل می‌نمود تشکیل می‌شد، تا حریم‌ها بیشتر حفظ شود و در رفت آمد اغیار به منزل، خانواده ها راحت باشند و نیاز نباشد برای انجام امور خانه از عفت و حجابشان بگذرند. اندرونی خانه نیز متشکل از چندین اتاق با دیوارهای قطور بود، که با خشتهای سفالین که خود عایق صوتی بسیار قوی بودند از یکدیگر جدا می‌شد، تا حتی صدایی از اتاقی یه اتاق دیگر نرود و همسران بتوانند در مسائل زناشویی از فرزندان خود حریم نگه دارند.

اما دیری نپائید که معماری فرنگی، ارمغان تازه ای برایمان آورد؛ آرام آرام دیوار آشپزخانه ها که حریمی مخصوص بانوان بود کوتاه شد و نام اُوپن را بر آن نهادند. آن روز ها هرکس می‌خواست خود را متمدن جلوه دهد، کلنگی برمی‌داشت و حریم حرمش را فرو می‌ریخت تا از قافله غربی شدن جا نماند و متدینین جامعه نیز کم کم همراه شدند. دیری نپائید که خانه ها میل به یکپارچگی کردند و دیگر خبری از اتاق‌های تو در تو نبود و فقط یک یا دو خواب آن هم محض انباری ساخته می‌شد؛ 

کار به همین جا ختم نشد و چند صباحیست که دیوارهای اتاق خواب هم برداشته شده و به بهانه کوچکی خانه، اندرونی وبیرونی و نشیمن، همه یکی شده تخت در کنار مهمان‌سرا نمای جدیدی به خانه داده است و از آن فراتر حمام های شیشه ای زینت افزای خانه ها شده اند . حالا به خود آمدیم و نگاه می‌کنیم دیگر خبری از آن همه آداب و رسوم و حریم باقی نمانده است دیگر چیزی به اسم محرم و نامحرم باقی نمانده است دیگر اتاق خواب جدا معنی ندارد.


حالا مخدرات ما از پرده برون افتاده اند  این خانه ها بالاخره بی غیرتمان می‌کند.

مادرم آن پائین
            استکانها را در خاطره شط می شست
                  شهر پیدا بود 
                           رویش هندسی سیمان ، آهن ، سنگ
                                سقف بی کفتر صدها اتوبوس...

*نویسنده: عبد الصالح شمس اللهی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۵۳
در انتظار بررسی: ۴
* نظر:
ارسال نظرات
آرش زند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۸ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲۹
۲۱۱
عزيز من، غيرت اينكه نگذاري كسي مزاحم خانومت بشه، نه اينكه قايمش كني!
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلام..
این مثل اینه که در و پنجره رو پشه بند نزنی بعد با مگس کش بیفتی به جون پشه ها و مگس ها!!... این که جسارتاً میشه کار ابلهان عزیز!
دانشجو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۷ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
داش علی!
دمت گرم!
رضا
ROMANIA
۱۵:۰۶ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
این همه موضوع قابل بحث توی این مملکت هست آخه اینم شد موضوع؟توی امریکاشم گاوچرون داشتن و هفتیر کش قراره الانم داشته باشن؟چون فرهنگشونه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۷ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
بی غیرتی هم حدی دارد
محمد
-
۰۸:۳۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
تو زنت رو لخت ببر بیرون فقط اجازه نده کسی دست بهش بزنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۸ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
آرش جون فکر کنم اگه ناموست نیمه برهنه پشت پنجره باشه و مردها براش دست تکن بدهند ولی دست بهش نزن ... !!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۷ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
بی غیرت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۸ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
خجالت بکشید بی ادب های ظاهراً مسلمان! این طرز حرف زدن در مورد زن برادرتان است.(حتی اگر واقعا همسری نداشته باشد) ننگ بر شما.شما بی هویت ها و نادان ها با استدلال پاسخش را بدهید نه اینکه در تخیلات مریضتان چیزهایی را بپرورانید که این نظرات سخیف از آن تراوش کند. شما مسلمان نیستید.
ناشناس
GERMANY
۲۲:۳۶ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
زن و مادر و خواهر تو اينطوري اند كه...؟!!!
صالح
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۱ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۱۰
۳۶
لعنت بر تفکر غربی.لعنت بر تفکر غربی .لعنت لعنت لعنت
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۵ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
۶۲
۶
فقظ کتاب بخونید. تنها راه درومدن از سیاهچال نادانی است
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۶ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
۵۱
۲۶
تفکر غربی کدومه ، تمدن غربی چیه ، آقا تو خونه 40 متری چیکار میشه کرد . اندرونی و بیرونی و ... انتقاد هم باید منطقی باشه و گرنه حرف زدن بی منطق و صفحه پر کردن که نشد کار
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۹ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
حرف شما درست جونه ها کوچک شده. ولی هیمن 40 متر هم میشه طوری طراحی کرد که حمام ، اتاق خواب ، پذیرایی از یکدیگر جدا باشند نه انیکه با یکه تکه شیشه حمام رو از پذیرایی جدا کنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
بحث سر فرهنگه نه اقتصاد یکی از آشناهامون خونه 112 متری داره با دو اتاق 6متری در دستشویی دقیقا رو به روی پذیرایی باز میشه
آقا حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۴ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
۸۸
۴
انشاالله خدا همه رو عاقبت بخیر کنه!
پاسخ
huj
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
من موندم اینایی که منفی دادن چرا دوست ندارن همه عاقبت به خیر بشن؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۸ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
اینای که منفی دادن عاقبت به خیر نشدن حسودیشون میشه
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
فکر می کنم مشکل خودمونه که داریم توی قوطی کبریت زندگی می کنیم
الان توی قم همین نزدیکی تهران زمین بیابان وسیع و ارزان ولی مردم دارن توی قوطی زندگی می کنند ولی توی یزد شما به تک و توک آپارتمان می بینید هر دوی اینها کویری هستند ولی طرز فکر فرق می کنی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۷ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲۵
۶
بیاییم به داشته هایمان به فرهنگ اسلامی ایرانی خود بها بدهیم و به آنها افتخار کنیم ، عفت و حیا را به زندگی خویش و جامعه برگردانیم به فرزندان این آب و خاک که بی رحمانه در معرض تهاجم فرهنگ بیگانه از طریق استحاله فرهنگی قرار گرفته با تاسی از سبک زندگی اسلامی الگو ارائه دهیم .
پاسخ
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۱ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲۱
۱
بله فرهنگهاي ايراني درهرزمينه اي چه درزمينه ساخت وسازمسكن . معاشرت .تغذيه .بسيارعاليست .بشرطي كه رسانه ها ي صوتي وتصويري بتوانندفرهنگ سازي كنند.
پاسخ
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲۷
۲
هر باغی که دیوار نداشته باشه بالاخره میوشو میدزدند و هر خانه ای که حریم ها توش رعایت نشه بی حیایی و بی غیرتی میوه آن است
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۲۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۶
۳
با هم دوست باشید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
۵
۱۷
هر کس اختیار زندگی خودشو داره.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
۴
۴
سلام حرفای شما درست ولی مگه با یک حقوق کارمندی میشه زمین خرید تا اون طوری که خودت می خوای خونه بسازی؟ مجبوریم اجاره کنیم یا بخریم و در این خرید تنها تاکید روی قیمت است تا چیزهای دیگر.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۹ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
خود شما اگه بری یه جایی که آشپزخونش اوپن نباشه نمی گی نه؟
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
۸
۱
اين همه مصيبت از ناداني و ناآگاهي ماست زيرا چنين خانه هايي كه ساخته مي شوند براي فرهنگ غربي هاست. به جوانان ايران زمين توصيه مي كنم يكسري به استان فارس بزنند با فرهنگ 2500 ساله اصيل ايراني آشنا شوند فرهنگ و تمدن ايران در آن سال هاي خيلي قديم داراي منشور اخلاقي و نظام بانكداري و امنيتي و غيره بود اين كشورهاي استعمارگر بودند كه فرهنگ ايران را به يغما بردند و به اسم خودشان كردند و كشورهاي جهان سوم را در خواب عميق فرو بردند از خواب غفلت بيدار شويم و به خودمان بيايم تا كي مي خواهيم بازيچه غرب و شرق شويم چرا ديگران بر ما تاثير بگذارند ما بايد فرهنگ و تمدن خودمان بر ديگران تاثير عميق بگذاريم و الگو ساير تمدنها ي جهان شويم.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۱ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
حتی غربیها همه این چیزهایی که در عکسها اومده ندارن اونها هم حریمهایی رو در عرف خودشون رعایت می کنن که مطابق هنجارهایخودشونه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۴ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲
۱
باريكلا حاج اقا شمس اللهي!
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
۵
۳
فرض کن تو خونه نشستی ، خانمت رفته حموم شیشه ای !!!، یه دفعه داداشش میاد یا داداشت میاد بالاخره یکی میاد!! حالا یکی گفته با هم دوست باشیم ، یکی گفته بریم کتاب بخونیم تا از سیاهچال بیرون بیایم !!والله خوب نیست ، همون گاو چرونا هم این کارو تایید نمی کنن دادش ، شما که دیگه تو این مملکت نطفت رقم خورده رگرم اونور آب بودی حالا اینجا باید تکلیفت خواهر مادرتو با غریبها روشن کنی اگه مسلمونی اگرم نیستی که از شما به خیر و از ما به سلامت . کوچیکه هم هستیم . یا حق.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
۷
۳
نادان شما احمق های بی غیرت هستید که حیا و شرم را تبدیل به بی حیایی و بی غیرتی کرده اید و موئمنین را در سیاهچال نادانی می بینید. سیاهچالی که از آن نامبردی سیاهچال خود باخته گی و خود فروختگی شما به فرهنگ غرب است.آنچنان روح شما را مسخر کرده است که فرق خود را باحیوانی به نام خوک بی غیرت فراموش کرده اید و زیبا ترین هدیه الهی به شما یعنی همسرتان را مانند خوک در معرض چشم ناپاک دیگران قرار می دهید و به آن تجدد می گویید نه دادش من سبک زندگی غربی شما و خانواده های تان را به باد خواهدداد بترسید از روزی که پرده حیا از وجودتان فرو افتد وآنوقت خواهید دید که چقدر در زندگی ضرر کردهاید و دچار اسرار مگو در خانواده هایتان خواهید شد
پاسخ
س یی ننن ااااا
UNITED STATES
۱۹:۵۳ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
عزیز دلم اون که بخواد کارش و انجام میده، به نوع حمومش نیست که. حالا طرف حمومش سنتی است. حالا میشه بگی سالمه سالمه.
ناشناس
AUSTRALIA
۰۳:۲۴ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
۶
۱۷
شما خيلي از تمدن دوريد بايد بريد تو غار زندكي كنيد.
پاسخ
انصاری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۲ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
عزیز دلم یعنی ناموس شما جلوی چشمان ما در این منزل زندگی کند و امورات روزانه را بگذراند شما شرم نمی کنید و براتون عادیه؟؟
اگر بله شرمنده
در دیزی بازه
ولی چشم بچه شیعه حیا داره
بیزحمت غارنشین بودن ما را ببخشید
ناشناس
AUSTRALIA
۰۳:۳۲ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
۴
۱۳
عزيزم غيرت تو خون ادمه محيط نمي تونه ادمو بي غيرت كنه . كسي با اين طرز فكر ، مشكل از خودشه نه معماري مدرن
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۱ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
مدرن!!!!
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۳ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
۹
۰
مگه ما چی گفتیم که مطلب ما رو چاپ نکردین آخر ماجرا رو نوشتیم تا اونایی که می گن بیایم با هم دوست باشیم یا غیرت و ناموسشونو با گاو چرون توی آمریکا و فرهنگ اونا مقایسه می کنن یه خورده به خودشون بیان با این مدل حمام و خونه اییکه شما می پسندی ، بهتره بری تو ی همون غار زندگی کنی !! حمام شیشه ای دیگه نوبره!! خودتون که با هم محرمین درست ولی می خواین زن و بچتونو بکنید تو آکواریوم تا مهموناتون ببینن ! شما برو تو حمام شیشه ای والله به خدا ما حسود نیستیم ولی نگرانتیم . یا حق.
پاسخ
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۷
۰
یادش بخیر اون زمونا یه خونه ویلایی بود یه حیاط وسطش یه حوض آب آبی رنگ با چندتا ماهی قرمز یه گوشه ش یه باغچه ی خوشگل بود ک بابام هرروز صبح آبش میداد تو خیاط دم غروب یه زیرانداز یه استکان چای بهونه ی جمع شدن دور هم بود.یادش بخیر کجاست فرهنگ ایرانی.واقعا پشت این جور خونه ها چ تفکر و چ کسانی هستند؟بیاید بی غیرتی رو با روشنفکری اشتباه نکنیم.
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۷ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۰
۱
اوناییکه تمدن دارن زودتر برن تو حمام شیشه ای که الان پر بخار میشه !!، اونوقت چیزی دیده نمی شه . یا حق.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۶ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
خخخخخخخخخخخخخخخخ
خیلی جالب بود حسین اقا
شراره92
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۶ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۳
۱۹
من با ارش موافقم . مگه ما ادم نیستیم . اقامون نباید به کسی اجازه بده که چپ نگامون کنه . ینی اینقد فرهنگمون پایینه که حق یه زن نیست که اونطورد دلش می خواد بیاد بیرون ؟؟؟. پس باید برن بمیرن .بی جنبه ها.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۷ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
واقعا که!! فکر کردم می خوای بگی آقامون هم اجازه بده خودمون حاضر نیستیم بد بیایم بیرون! اینکه برای مرد زندگیت مهم باشی آدم نیستی اما اگه هر بلایی سرت بیاد عین خیالش نباشه آدمی؟!!! یه کم به افکارت فکر کن شاید به نتیجه جدیدی رسیدی!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۳ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۴
۲
بنظر طرح های سنتی معماری ایران بسیار زیباست
پاسخ
براد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۴ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
۳
۰
آیا میخواهید خانه ی ویلایی داشته باشید؟
آیا از آپارتمان نشینی خسته شدید؟
آیا میتوانید به امور اقتصادیشان برسید؟
کلید کارتان دست ماست!
یارانه های خود راجع کنید تا به آرزوهایتان برسید
روحانی متحیرم!
پاسخ
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۳ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
۵
۰
بی غیرتی بد دردی هست برای صاحبانش.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱
۲
آقا همش تقصیر دولته.وسلام
پاسخ
یک ایرانی
UNITED STATES
۱۶:۱۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲
۳
خوشم میاد از مردمی که با یه خبر ساختگی و دستچین شده ،اینطور رگهای غیرتشون باد کرده ،ولی متأسفانه ،همین مردم ،واقعیات جامعه رو نمبینن یا نمیخوان ببینن ،کدوم یک از شماها رفتید و همچین خونه ای رو دیدید ؟اون حمام شیشه ای که ملاحظه میکنید درون اطاقی بزرگ ،به بزرگی کل خونه ،بعضی هست که هم درب داره بسته میشه ،هم اینکه امکانات عالیی داره ،که خیلیهاتون تو خواب هم نمیبیند،منتها در عجبم از مردمی که اینچنین باور مقدسن،غیرت دارید ،یه فکری به حال اعتیاد بکنید که ،بدبختی که گرفتارش شده ،از همه چیش گذشته،الا ناموسش،غیرت دارید ،یه فکری به جوانان تحصیل کرده و نکرده بیکار کنید که کار نداره چه برسه به اینکه ازدواج کنه ،و خوب با غرایضش چکار کنه ؟،غیرت دارید ،بیایید به جای اینهمه کینه و دشمنی با هم وطنت ،دست در دست هم بدیم و کشورمونو آباد کنیم،غیرت دارید ،بیایید به اعتقادات همدیگه احترام بگذارید و به جای حذف افکار مخالف ،به بحث درست و منطقی و جذب این افراد باشیم ،غیرت دارید بیایید اینقدر کشورمونو پیشرفته بکنیم ،که دنیا محتاح علم و تکنولوژی ما بشه و جرأت تحریم این مردم و نداشته باشه ،غیرت دارید بیایید توی این دسیسه نفاق بین مردم گرفتار نشوید و جلو فسادهای مختلف رو بگیرید،غیرت دارید نگذارید بابک زنجانی هایی ،جرأت دست اندازی به مال و ثروت این کشور و نداشته باشن،خلاصه اگه بخوام ادامه بدم ساعتها وقتتون گرفته میشه ،تا همینجا کفایت میکنه و کشورمون نجات پیدا میکنه ،
پاسخ
کاظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۳ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
۳
۰
حاجی راضی باش ، شاید از این شیشه ها باشه که درجه داره و میچرخونیش، مات میشه .
خدا رو چه دیدی . مردم ما انقدرام بی غیرت نیستن .
البته انشالله .
پاسخ
موسوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲
۱
خدا ببین با کیا شدیم 75 میلیون بخدا یعنی از مخ تعطیلید.یعنی رسما تعطیلید.خانه ما توی شهرستان حداقل متری 1/200/000 تومان من با 60 میلیون چیکار کنم چه خونه ای بخرم ؟!!!!
پاسخ
شیدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۳ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲
۷
کی میخواین بفهمین ما مخدرات شما نیستیم؟! درضمن شما مردها یه فکری به حال هیزی خودتون کنین که اون موقع ها هم که خونه ها حریم داشت شماها بالای پشت بوم بودین!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۴ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱
۲
احشنت
پاسخ
نگار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
۴
۲
شما اگه خیلی دوست داری اینطوری بگردی کسی جلوتو نگرفته شراره خانم ولی آدمهای اینطوری عقده ی خودنمایی دارن وگرنه لخت گشتن کسی رو زیباتر نکرده تا حالا
پاسخ
آزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۴ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱
۱
لعنت كند بركساني كه اين عكسها را منتشر مي كنند چون 99 در صد مردم نمي دانند اين سايت ها براي پول درست شده اند امروز براي راست فردا براي چب
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها