کد خبر: ۲۲۰۱۹۰
زمان انتشار: ۰۱:۰۹     ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
حجت الاسلام روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی مطرح کرد:
روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مطرح شده بود شما افزایش قیمت حامل های انرژی را به صورت تدریجی انجام خواهید داد اما در ابتدای امسال شاهد افزایش 70 درصدی قیمت حامل های انرژی بودیم آیا منظور شما از تدریجی همین است؟ گفت: ما یا می بایست شرایط موجود را ادامه می دادیم یعنی حامل های انرژی را با همان قیمت عرضه می کردیم که در آن زمان برای پرداخت یارانه دچار مشکل می شدیم.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، رئیس جمهور در سومین گفتگوی زنده و مستقیم تلویزیونی از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران با مردم ضمن ارائه کارنامه دولت، برنامه‌ها و سیاست های آینده را تشریح کرد.

آقای روحانی در آغاز این گفتگو با تبریک ایام روز جهانی کارگر و روز معلم از همه کسانی که در مسیر پیشرفت کشور تلاش می کنند قدردانی کرد.

وی افزود : لازم می دانم ایام مبارک در آستانه ماه رجب و همچنین ایام بین میلاد حضرت صدیقه کبری (س) و حضرت امیرالمؤمنین (ع) و ایام خجسته ای که به نام معلمان و کارگران نامگذاری شده است تبریک عرض کنم.

رئیس جمهور گفت: کلید علم وفرهنگ کشور ما دست معلمان واستادان دانشگاه و مدرسان و کلید اقتصاد دراختیار کارآفرینان به ویژه کارگرانی است که بازوی پرتوان آنان چرخ اقتصاد کشور را می چرخاند .

وی همچنین یاد استاد شهید مطهری را گرامی داشت.

آقای روحانی در پاسخ به سؤال نخست در زمینه تصمیمات دولت در شش ماه دوم سال گذشته و چگونگی اجرای آن گفت: دولت از زمانی که شروع به کار کرد تا پایان سال 92 چند هدف مهم را درعرصه اقتصاد، سیاست خارجی وسیاست داخلی دنبال کرد.

رئیس جمهور گفت : در زمینه اقتصادی دولت با مسائل فراوانی مواجه بود که اولین معضل تورم بود و این تورم درحدی بود که بسیار ضرورت داشت آن را مهار کنیم تورم 43 درصد برای کشور قابل تحمل نبود همانند یک خونریزی بدن که باید ابتدا خونریزی متوقف می شد.

وی افزود : اولین برنامه استفاده از پول پرفشار بود و بانک مرکزی را منطقه ممنوعه اعلام کردیم این را اجرا کردیم و با وجود اینکه درفشار و با مشکلات فراوان روبه رو بودیم اما از امکانات بانک مرکزی استفاده نکردیم وحتی برای مسکن مهر از طرق دیگر استفاده کردیم و با کنترل پایه پولی توانستیم تورم را مهار کنیم و خوشحالم اعلام کنم تورم هفت و شش دهم و هفت و چهار دهم درصد و طبق اعلام مرکز آمار ایران هفده و شش دهم و هفده و چهار دهم درصد اعلام شد.

رئیس جمهور گفت: بر اساس آنچه به مردم وعده داده بودیم در پایان سال 92 تورم را کاهش دادیم.

آقای روحانی در برنامه گفتگوی مستقیم با مردم که به طور زنده از شبکه یک سیما پخش شد افزود: تورم 12 ماهه در پایان سال 92 براساس اعلام بانک مرکزی به 34 درصد و براساس اعلام مرکز آمار به 32 درصد کاهش یافت و تورم نقطه به نقطه نیز به 19 و 2 دهم درصد رسید و این اولین قدم در مهار تورم بود.

وی گفت: مسئله بعدی ساماندهی پرداخت یارانه نقدی بود که از ابتدای کار دولت با مشکلات فراوانی مواجه بودیم اما تا پایان سال آن را پرداخت کردیم.

رئیس جمهور افزود:‌ با وجود مشکلات و فشار بودجه ای که به دولت وارد می شد، با تقدیم اصلاحیه ای به مجلس، بودجه را کاهش دادیم و کاهش بودجه به این معناست که دولت را از نظر مالی در فشار قرار دادیم تا وضع اقتصاد سامان یابد و بودجه واقعی شود.

آقای روحانی گفت: براساس این اصلاحیه لایحه بودجه، کل مبلغ بودجه از 210 هزار میلیارد تومان به 150 هزار میلیارد تومان رسید که البته مجلس تا حدودی آن را افزایش داد.

وی افزود: در پایان سال 92 نیز موفق بودیم که بدون توسل به بانک مرکزی، حقوق کارکنان و عیدی ها و 5 هزار میلیارد تومان بدهی قبلی دولت به پیمانکاران را نیز پرداخت کنیم.

رئیس جمهور گفت: اهدافی که مورد نظر دولت بود و آن را اعلام کرده بود در سال 92 دنبال کردیم و به سیاست ها و برنامه های اعلامی توانستیم جامه عمل بپوشانیم.

آقای روحانی افزود: البته تاکید می کنم که کارهای دولت با حضور و حمایت مردم و هدایت و راهنمایی و کمک فرهیختگان، مراجع عظام و به ویژه مقام معظم رهبری همراه بود.

رئیس جمهور در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مطرح شده بود شما افزایش قیمت حامل های انرژی را به صورت تدریجی انجام خواهید داد اما در ابتدای امسال شاهد افزایش 70 درصدی قیمت حامل های انرژی بودیم آیا منظور شما از تدریجی همین است؟ گفت: ما یا می بایست شرایط موجود را ادامه می دادیم یعنی حامل های انرژی را با همان قیمت عرضه می کردیم که در آن زمان برای پرداخت یارانه دچار مشکل می شدیم.

وی گفت:‌ ما هر ماه 3 هزار و 500 میلیارد تومان یارانه پرداخت می کردیم که هر ماه بیش از هزار میلیارد آن را کسر داشتیم و می بایست برای آن مشکل راه حلی پیدا می کردیم.

آقای روحانی با اشاره به این که یک راه هم کاهش یارانه ها بود ، افزود: ما باید یا این تغییرات را انجام می دادیم یا شرایطی را که مصرف انرژی داشت قبول می کردیم.

رئیس جمهور گفت:‌ مصرف انرژی در کشور ما دو برابر نرمال جهانی است و نسبت به برخی کشورها خیلی بیشتر و در زمینه گاز رقم خیلی بالاتر از اینهاست.

آقای روحانی به موضوع آلودگی هوا نیز اشاره کرد و افزود: در موضوع آلودگی نیز باید در همان شرایط قبل باقی می ماند شرایطی که ما در زمستان با آن روبرو بودیم.

رئیس جمهور گفت: اگر ما شرایط را ادامه می دادیم تابستان با خاموشی روبرو می شدیم زیرا کل درآمد برق صرف یارانه می شد.

آقای روحانی با اشاره به این که در زمستان با مشکلاتی مانند برق و گاز روبرو بودیم ، افزود: ما با سختی توانستیم گاز خانگی را تأمین کنیم و برخی پالایشگاه ها با قطعی روبرو شد و ما از نفت کوره و نفت گاز استفاده کردیم.

رئیس جمهور گفت: چاره ای نبود که یا ادامه دهیم یا تحول ایجاد کنیم.

رئیس جمهور: بحث هدفمندی یارانه ها قانونی است که باید اجرا شود

آقای روحانی با اشاره به این که در سال 89 یک بار با شوک افزایش قیمت حامل های انرژی به میزان 550 درصد روبرو شدیم ، افزود: البته این بار برخی ها پیشنهاد می کردند که این تغییرات دفعی باشد و عده ای مخالفت می کردند که این روش درستی نیست.

رئیس جمهور گفت: امسال مجموعه افزایش قیمت حامل های انرژی 50 درصد است ؛ 50 درصد در مقابل 550 درصد ، ما به خاطر شرایط کشور و تورم، دفعی عمل نکردیم.

آقای روحانی افزود: ما در سال گذشته به مردم قول دادیم که تورم را پایین بیاوریم و امسال نیز اعلام کردیم که در 12 ماهه تورم را به 25 درصد برسانیم و امیدوارم بتوانیم به وعده مان عمل کنیم.

رئیس جمهور در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود گفت: مجلس شورای اسلامی در بودجه امسال تصمیمی اتخاذ کرد که البته دولت هم با این تصمیم همراه است و در بحث یارانه ها این تصمیم نظام است و تصمیم دولت نیست یعنی تصمیم دولت، مجلس و نظام است که در این زمینه گرفته شده است چون بحث هدفمندی یارانه ها قانونی است که باید اجرا شود.

.به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر آقای روحانی افزود: مجلس شورای اسلامی تصمیمی که اتخاذ کرد این بود که درآمد ما از محل افزایش حامل های انرژی 48 هزار میلیارد تومان باشد.

رئیس جمهور افزود: ‌اگر ما می خواستیم به همین صورت عمل کنیم می بایست حامل های انرژی 70 درصد گران می شد.

آقای روحانی گفت: ما این شیب 70 درصد را در مجموع در شرایط فعلی کشور نمی پسندیدیم اما به ناچار به 50 درصد کاهش دادیم و درآمد ما بر مبنای آنچه که دولت پیش بینی کرده به 9 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است و ما با یک شیب ملایم تر از آنچه که نظر مجلس بود عمل کردیم.

رئیس جمهور گفت: از طرف دیگر مجلس دولت را مکلف کرد که در سال جاری فقط به افراد نیازمند و متقاضی یارانه نقدی پرداخت کند.

در ادامه مجری از رئیس جمهور پرسید: وقتی بحث افزایش حامل های انرژی مطرح می شود ما انتظار داریم به تبع آن این افزایش قیمت در بقیه کالاهای اساسی مردم دیده شود و یکی از دغدغه های مردم در حال حاضر همین است و در این چند روز که قیمت حامل های انرژی به ویژه بنزین افزایش پیدا کرده است مردم نگران هستند که در کالاهای دیگر به خصوص کالاهای اساسی افزایش داشته باشیم اما دولت محترم اشاره کرد که تا آخر خرداد هیچگونه افزایشی نخواهیم داشت اما بعد از خرداد این افزایش قیمت ها را خواهیم داشت آیا تصور نمی کنید این افزایش قیمت حتی اگر شیبش ملایم باشد فشار به قشر کم درآمد جامعه و ضعیف وارد کند برای اینکه این فشار را برطرف کنید چه اقداماتی قرار است انجام دهید.

آقای روحانی در پاسخ افزود: راه حلی که پیش روی ماست این است که یا باید وضع موجود را ادامه می دادیم یا باید وضع موجود را تغییر می دادیم.

مجری پرسید: آیا این وضع موجود یعنی قیمت حامل های انرژی همانند سال 92 باشد؟

رئیس جمهور افزود: یعنی ما وضع سال 92 را ادامه می دادیم و ماهانه برای پرداخت یارانه کسر می داشتیم و برق در تابستان به خاموشی می رسید و گاز در زمستان دچار مشکل می شد و معنای آن نیز هم مصرف زیاد و هم اینکه کل پول برق و بنزین برای پرداخت یارانه نقدی مصرف می شد.

آقای روحانی گفت: بنابراین ما در همه مراحل باید دچار مشکل می شدیم و از طرفی دیگر وقتی شرایط آن بود یعنی باید آلودگی هوا نیز به همین روال ادامه پیدا می کرد.

وی افزود:‌ما برای حل این مشکل راهی که داشتیم این بود که یا همه حامل ها را بالا می بردیم اما ما دیدیم حامل های انرژی به طور مثال در بحث انرژی، برق به خیلی چیزها مربوط می شود به کشاورزی و صنعت مربوط می شود و در بحث قیمت برق، گاز و گازوئیل و نفت گاز شیب را خیلی ملایم در نظر گرفتیم یعنی 24، 25 و 40 درصد شیب ملایم دادیم اما در بنزین مقداری متفاوت است.

رئیس جمهور گفت: چون در گازوئیل بحث حمل و نقل عمومی مطرح است، بحث حمل و نقل کالا، اتوبوس ها،‌کامیون ها، و چاههای آب برای کشاورزی و خیلی موارد دیگر هست که به مصرف عمومی مربوط می شود.

آقای روحانی افزود: به خاطر همین شما می بینید در گازوئیل اکثر پیشنهادها این بود که گازوئیل را به قیمت 500 تومان در لیتر برسانیم یا حداقل به ما می گفتند 300 تومان باشد که ما این را باز پایین تر و 250 تومان در نظر گرفتیم.

وی گفت:‌در بحث برق ما هنوز به آن نقطه ای که به اندازه ای که شرکت ما هزینه می کند از مردم پول بگیرد نرسیدیم برای اینکه شیب را ملایم و 24 درصد در نظر گرفتیم.

رئیس جمهور افزود: پس بین این راه حل ها ما یک راه حل میانه متوسط در نظر گرفتیم که فشار به مردم وارد نشود.

آقای روحانی گفت: اینکه شما می گویید وقتی حامل های انرژی گران می شود روی جنس های دیگر نیز اثر دارد درست است اما اثر آن زیاد نیست.

وی افزود: یعنی اثر بنزین و یا گازوئیل در مقداری که افزایش پیدا کرده با تورمی که مد نظر ما هست متفاوت است چون همه کارشناسان ما تورمی را که در این مقطع در نظر گرفتند و ما آن را کاهش خواهیم داد 5 و 6 دهم درصد است و بیشتر از این نیست و ما این 5 و 6 دهم درصد را در ماههای آینده جبران خواهیم کرد.

آقای روحانی در ادامه گفت: اینجور نیست که در میان مردم شایع شده که افزایش قیمت بنزین یا گازوئیل اثر تورمی شدیدی خواهد گذاشت، همه محاسبات و کارشناسان ما همین را می گویند.

وی افزود: به هیچ عنوان افزایش قیمت در سطح بالا نخواهد بود به دلیل آنکه آن حامل هایی که افزایش قیمت در سطح عمومی بدهد مثلا اگر قیمت گازوئیل افزایشش بالا بود می توانست اثرگذار باشد.

مجری پرسید: یعنی ساز و کارهای کنترلی پیش بینی شده است؟

رئیس جمهور پاسخ داد: ساز و کارهای کنترلی پیش بینی شده و هم برای تأمین کالا در بخش های مختلف پولی که گرفته می شود برای نیازهای ضروری مردم مصرف می شود.

مجری گفت: برگردیم به فرمایش شما که ناتمام ماند در مورد تأکید مجلس بر دادن یارانه به افراد نیازمند.

آقای روحانی در جواب گفت: آنکه مجلس گفته بود ما طبق قانون ناچار بودیم که دعوت کنیم از مردم برای ثبت نام، کار بسیار بزرگی انجام گرفت و ظرف 10 روز ثبت نام، بیش از 73 میلیون نفر در سطح کشور ثبت نام کردند.

مجری گفت: سؤال همین جاست از نظر فنی طی 10 روز ثبت نام انجام شد ولی 73 میلیون نفر ثبت نام کردند، در شبکه های مجازی، در کف خیابان مردم این سؤال را دارند که آیا همه این تعداد نیازمندانی هستند که قانون تعریف کرده است؟ این بخش اول است و مهم‌ترین بخش اینکه از محل یارانه های کسانی که انصراف دادند منابع زیادی باقی نمی ماند که تکالیف دیگر انجام شود، فرمودید از محل افزایش قیمت حامل های انرژی، ولی به نظر می رسد این افزایش بیشتر برای تأمین کسری بودجه یا منابعی که در این بخش مورد نیاز است یا تکالیف دیگر هزینه می شود، درست است؟

رئیس جمهور پاسخ داد: من فکر می کنم شما مقداری سوالات را با تأنی بیشتری مطرح کنید تا بخش هایی که من پاسخ می دهم ناقص نماند، مجلس از ما خواست که به افراد متقاضی نیازمند یارانه پرداخت کنیم، پس لازم بود ما از مردم دعوت کنیم که هر کس خود را نیازمند می داند، ثبت نام کند و آنها که نیازمند نیستند و طبق این قانون در زندگی آنها خیلی تاثیری ندارد، از ثبت نام صرف نظر کنند، این خواست قانون بود، ما عین این قانون را مطرح کردیم.

آقای روحانی گفت: اولا می خواهم از مردم تشکر کنم که با یک نظم بسیار خوبی این ثبت نام را انجام دادند، شما می دانید در خیلی از کشورها برای ثبت نام 73 میلیون نفر در 10 روز با مشکلات فراوانی مواجه هستند، در بخش سایبری کار بسیار بزرگی در کشور ما انجام گرفت، من از همه دست اندرکاران تشکر می کنم، از طرف دیگر از کسانی که ثبت نام نکردند اعم از اینکه خود را نیازمند نمی دانستند یا حتی ممکن بود در زندگی خود تا حدی نیاز داشته باشند، ولی به خاطر اهداف مهم تر و اهداف ملی از ثبت نام صرف نظر کردند و یا بعدا در ماه‌های آینده آنها که مایلند می توانند به خاطر اهداف بزرگ‌تر انصراف دهند.

رئیس جمهور در ادامه افزود: اما اینکه پولش چه مقدار است، ما آنچه در زمینه حامل های انرژی دریافت می کنیم یا صرفه جویی که از محل انصراف مردم حاصل شده، همه را سه ماه یک بار به مردم گزارش می دهیم که درآمد ما چقدر بود و کجا صرف شده است.

وی تصریح کرد: همه پولی که به دست می آید یا برای سلامت و نظام سلامت خواهد بود، یا بخش تولید یا حمل و نقل عمومی یا محیط زیست یا کمک یارانه کالایی به افراد نیازمند خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: راهی که دولت انتخاب کرده است در چارچوب قانون بوده است و مردم بسیار خوب همراهی کردند و از همه تشکر می کنم و ما در اجرای قانون راه را ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور : مردم در نظام سلامت با یک شرایط جدیدی مواجه خواهند شد

آقای روحانی ‌در پاسخ به این سؤال که در بخش درمان چه فکری برای مردم کردید، با بیان اینکه سلامت یکی از اهداف ما در این مرحله است، افزود: نظام سلامت ما مشکلات فراوانی دارد و مردم ما می دانند که در طول سال تقریبا هشت میلیون نفر در بیمارستان بستری می شوند.

رئیس جمهور گفت: بیماری های صعب العلاج مشکلات فراوانی برای مردم به وجود می آورد، در نظام دارو قبل از این دولت در سال 92، مردم مشکلات فراوانی داشتند و بخش بزرگی از مشکلات حل و فصل شده است.

آقای روحانی افزود: درباره دارو به مردم اعلام می کنم در سال 93 داروهای ساخت داخلی افزایش نخواهد یافت.

وی گفت: داروهای خارجی در سال 93 ده درصد کاهش خواهد یافت و ملزومات پزشکی کاهش پیدا کرده است.

رئیس جمهور افزود: مردمی که نیازمند می شوند و در بیمارستان بستری می شوند سهمی که باید مردم در پایان پرداخت کنند ده درصد است. در بیمارستان ها مردم از دمپایی تا ملحفه را خریداری می کردند که از پانزدهم اردیبهشت این روند قدم به قدم تغییر خواهد کرد .

وی گفت: یعنی از 15 اردیبهشت هر کس وارد بیمارستان می شود خود بیمارستان باید دارو و تجهیزات بیمارستان را تأمین کند و این را یا بیمه و یا آنجا که بیمه نمی تواند، دولت متقبل می شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: مردم در نظام سلامت با یک شرایط جدیدی مواجه خواهند شد.

رئیس جمهور گفت: در زمینه بیمه ما تمام مردم را بیمه خواهیم کرد هر کس بیمه نیست ثبت نام و بیمه می کنیم.

آقای روحانی افزود:‌ بیمه معنایش این است که برای هر فرد ما دفترچه صادر می کنیم و 23 هزار تومان بودجه ای است که برای هر نفر و هر دفترچه در سال مد نظر قرار می دهیم.

رئیس جمهور گفت: پیش بینی ما این است که حدود 5 میلیون یا قدری بیشتر از این افرادی هستند که بیمه نیستند و اینها ثبت نام و همه بیمه خواهند شد که این کمک دیگری است که در نظام سلامت انجام خواهد شد.

آقای روحانی افزود: هم در زمینه دارو و هم در زمینه مخارج بیمارستانی مخصوصاً کسانی که در بیمارستان بستری می شوند مخارجشان کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس جمهور گفت: محاسبات ما این است که مخارج مردم در کل بسیار کاهش پیدا کند و 10 درصد سهم را پرداخت می کنند و اگر در شرایط خاص باشند باز هم سهم بیمار از نصف هم کمتر خواهد شد از آنچه قبلاً بوده است بنابر این یک کمک بزرگی به نظام سلامت خواهد شد.

آقای روحانی افزود: در مجموع ما در آنچه در اسفند پارسال پرداخت کردیم با آنچه امسال پرداخت می کنیم 10 هزار میلیارد تومان به غیر از بودجه عادی نظام سلامت کمک می کنیم که 4800 میلیارد تومان از بخش هدفمندی یارانه ها کمک می شود.

رئیس جمهور گفت: این موضوع را به وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در هیئت دولت گفتم و اینجا هم اعلام می کنم افرادی که در بیمارستان بستری خواهند شد صورت حسابی که به آنها داده می شود و بخشی از هزینه ها که از محل هدفمندی مرحله دوم یارانه ها پرداخت می شود کاملاً ثبت و به مردم ارائه بشود تا معلوم شود چه پولی در این مرحله برای نظام سلامت و برای رفاه حال بیماران پرداخت خواهیم کرد البته کارهای دیگری هم انجام می دهیم.

آقای روحانی: ارزش دفترچه های بیمه افزایش پیدا می کند

مجری از آقای روحانی پرسید: یکی از مشکلات عدیده مردم از همین دفترچه های بیمه ای است که دارند و نمی توانند خوب از آن استفاده کنند زیرا وقتی قرار است در مراکز درمانی بستری شوند خیلی از مراکز می گویند با تأمین اجتماعی ، با دفترچه ارتش و غیره قرارداد ندارند که این یکی از مشکلات مردم است. چه برنامه ای برای رفع این مشکل دارید؟

رئیس جمهور پاسخ داد: در کل قبلاً یک مشکلی بود که پول بیمه خیلی دیر پرداخت می شد اما ما امسال تقریباً بدهی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بخش های مختلف نظام سلامت و دارو داشته است تمام بدهی 14 ماهه را پرداخت کرده ایم.

آقای روحانی افزود: آنچه انجام شده تا ماه بهمن کاملاً پول پرداخت شده و به تدریج هر صورت حسابی می آید پرداخت می شود و ارزش دفترچه های بیمه افزایش پیدا می کند.

رئیس جمهور گفت: شما می دانید که با دفترچه بیمه 200 قلم دارو مشمول بیمه است و بقیه اقلام دارو بیمه نیست.

آقای روحانی افزود: ما این 200 قلم را در همین ماه اردیبهشت شاید از 15 یا 16 اردیبهشت اعلام خواهیم کرد و در قدم اول به بالای 300 قلم خواهیم رساند.

رئیس جمهور گفت: ان‌شاءالله تا پایان سال ما به جای 200 قلم قبلی 350 قلم دارو را مشمول بیمه خواهیم کرد پس در همه این زمینه ها به مردم کمک می شود.

رئیس جمهور در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: مثلا بیمارستان ها و مراکز درمانی ما در بعدازظهر و شب و روز تعطیل متخصص نداشتند؛ مردم ناچار می شدند به مراکز خصوصی بروند و این هزینه های زیادی بر آنها تحمیل می کرد.

آقای روحانی ادامه داد: از این به بعد، هم بعدازظهر و هم شب و هم روزهای تعطیل، در بیمارستان ها متخصصان حضور خواهند داشت.

وی افزود: در بسیاری از شهرستان هایی که متخصص نبود، به همه اینها به تدریج متخصصان را اعزام می کنیم تا مردم نیاز نداشته باشند مسافت های دور را طی کنند و برای درمان به شهرستان‌های بزرگ بیایند.

رئیس جمهور گفت: همه اینها ظرف سال جاری و بسیاری از این موارد در همین اردیبهشت انجام می‌گیرد.

روحانی گفت: مردم در نظام سلامت شاهد تحول چشمگیری خواهند بود. البته برخی موارد مثل نوسازی بیمارستان‌ها هست که ممکن است تا پایان سال و حتی بیشتر زمان ببرد. برخی ساختمان ها کهنه است، باید تعمیر و ترمیم شود و ساختمان جدید ساخته شود که مقداری طولانی می شود.

وی ادامه داد: ولی مردم از نظر پولی که بابت درمان بیماری و بستری شدن پرداخت می کردند، کاملا متحول می شود و این تحول را از همین نیمه اردیبهشت مشاهده خواهند کرد.

در ادامه این گفتگوی زنده تلویزیونی از رئیس جمهور سوال شد که یک بحث هدفمندی، برای مردم، به خصوص قشرهای کم درآمد این است که از محل افزایش حامل های انرژی و اجرای مرحله دوم چه چیزی گیرشان می آید؟

روحانی گفت: این نکته را توضیح بدهم که ما وقتی تورم را کاهش بدهیم، همه گیرشان می آید.

رئیس جمهور افزود: ما در مسئله تورم، از مرداد تا اسفند، یعنی هفت تا هشت ماهی که دولت فعال بود، 24 واحد درصد تورم را کاهش دادیم؛ این در تاریخ کشور ما شاید بی نظیر باشد.

وی اضافه کرد: مقطع دیگری نیست که دولت کاری کرده که در طول مرداد تا اسفند حدود 24 واحد درصد تورم کاهش یابد.

روحانی گفت: این معنایش آن است که نگذاشتیم فردی با 1.5 میلیون تومان درآمد ماهانه، 250 هزار تومان در ماه از پولش کم شود.

رئیس جمهور افزود: اگر تورم با همان روند پیش می رفت آن کسی که درآمدش 1.5 میلیون تومان در ماه بود، باید 250 هزار تومان از این پولش کسر می شد و قدرت خریدش کاهش می یافت.

روحانی گفت: پس کاهش تورم، اول از همه کمک به همه مردم است. تورم در واقع پولی است که در واقع همه مردم دارند پرداخت می کنند؛ مالیات ناخواسته عمومی تحمیلی است.

وی افزود: از طرف دیگر، در بحث یارانه و هدفمندی یارانه ها در مرحله دوم، اقداماتی که انجام می شود، اول نظام سلامت است؛ امسال 10 هزار میلیارد تومان به نظام سلامت کمک می کنیم که مردم این را هم در خرید دارو، هم مراجعه به بیمارستان و هم خدای ناکرده در بستری شدن، کاهش را مشاهده می کنند.

روحانی گفت: به جای دادن پول نقد، مردم در مسئله سلامت اطمینان می‌یابند مخارجشان کاهش یافته است؛ همه بیماران صعب العلاج را تحت پوشش قرار می دهیم؛ بیمارانی که هزینه‌هایشان کمرشکن است.

وی افزود: همین دارو که گفتم، حداقل 100 قلم دارو به اقلام دارویی تحت پوشش بیمه اضافه می شود ، تحول بزرگی است. اینکه همه مردم را بیمه می کنیم؛ یک کمک عمومی است.

رئیس جمهور در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی خود گفت: ما در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها به افرادی که دارای زندگی سختی هستند و در فشار قرار دارند یارانه کالایی تحت عنوان بسته امنیت غذایی خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ؛ آقای حسن روحانی با اعلام این که دولت به تمام افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی هستند و تعداد آنها در حال حاضر به 11 میلیون نفر می رسد این بسته امنیت غذایی را خواهد داد افزود: سعی می کنیم تا پایان سال این بسته غذایی 5 مرتبه به این دو گروه تعلق گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به این که این 11 میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی نیازمندترین افراد جامعه هستند گفت: در ادامه اگر افرادی در این دو نهاد ثبت نام کنند و تحت پوشش آنها باشند به آنان نیز این بسته امنیت غذایی تعلق می گیرد.

آقای روحانی با اشاره به این که دولت به تمام مردم اعتماد دارد و مبنای دولت، اعتماد به مردم ، حمایت از مردم و کمک به مردم است به پردازش اطلاعات ارائه شده از سوی ثبت نام کنندگان برای دریافت یارانه اشاره کرد و افزود:‌ در این پردازش اگر ما احساس کردیم که افراد دیگری هستند که نیازمند هستند به این 11 میلیون نفر تحت پوشش این دو نهاد اضافه خواهند شد.

رئیس جمهور همچنین گفت: دولت هزار و 300 میلیارد تومان از منابع مربوط به انصراف افراد از دریافت یارانه مرحله دوم بدست آورده است که اعلام خواهیم کرد این منابع در چه بخش هایی هزینه خواهد شد.

آقای روحانی افزود: هر چه انصراف افراد از دریافت یارانه بیشتر باشد درآمد دولت نیز بیشتر خواهد شد و این منابع در بخش های مختلف از جمله بخش سلامت و محیط زیست هزینه خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به این که دولت هر سه ماه درخصوص هزینه کرد منابع مرحله دوم هدفمندی یارانه ها به مردم گزارش خواهد داد ،‌گفت: ما در زمینه هزینه این منابع در حال حاضر شروع کرده ایم هم برای مترو و هم برای بنزین پاک و نفت گاز یورو 4 ابتدا در تهران ، کرج و اراک اجرا خواهد شد و تا پایان سال به شهرهای بزرگ کشور از جمله تبریز نیز گسترش خواهد یافت.

رئیس جمهور گفت : کمک 1300 میلیون تومانی به تولید برق، 2200 میلیارد تومانی برای یارانه سود تسهیلات و راه اندازی 4 فاز از پارس جنوبی از برنامه های امسال دولت است.

دکتر روحانی در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود تصریح کرد : برای حفاظت از محیط زیست و کمک به مردم با تغییر 20 میلیون بخاری، مصرف آنها کاهش می یابد.

آقای روحانی افزود: دولت در این زمینه کمک می کند و در خصوص اعتبار مورد نیاز آن وزارت نفت ضمن برنامه ریزی، آن را اعلام خواهد کرد.

رئیس جمهور گفت:‌ تولید بنزین و نفت پاک و مصرف آن در شهرهای بزرگ از جمله موارد مهم در تغییر نگاه به مصرف سوخت در حوزه حمل و نقل عمومی است که با این تغییر، مصرف و آلودگی کاهش می یابد.

وی در ادامه افزود: به توسعه مترو در شهرهای بزرگ کمک خواهیم کرد و ناوگان حمل و نقل عمومی را نوسازی می کنیم.

آقای روحانی در ادامه به موضوع کمک به بخش تولید از محل هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: نخستین کمک به بخش تولید برق است چرا که اگر کمک نکنیم امسال با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی افزود: دولت امسال 1300 میلیارد تومان به تولید برق کمک می کند تا خاموشی ایجاد نشود.

رئیس جمهور گفت: همچنین در بخش دیگر کمک به تولید، 2 هزار و 200 میلیارد تومان به صورت یارانه سود تسهیلات به تولید کنندگان پرداخت خواهد شد.

آقای روحانی اضافه کرد: این میزان اعتبار برای کمک به تسهیلات در گردش آنهاست که از طریق بانک ها پرداخت می شود و این به نوعی برای سرمایه در گردش و پرداخت وام های با سود کمتر است.
 
روحانی : ‌امسال 4 فاز از پارس جنوبی به بهره برداری خواهد رسید

رئیس جمهور افزود: در بخش نفت و گاز نیز در بخش کمک های یارانه ای به تولید توجه شده است و در این خصوص قدم های مهمی برخواهیم داشت.

آقای روحانی گفت: ‌امسال 4 فاز از پارس جنوبی به بهره برداری خواهد رسید و 100 میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور اضافه می شود و زمستان در زمینه تولید گاز دچار مشکل نخواهیم شد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بخشی از این گاز برای رفع مشکل پتروشیمی ها و دیگر کارخانجات اختصاص می یابد تا ناچار نشویم مانندگذشته از نفت گاز و نفت کوره استفاده کنیم و با صرفه جویی نفت گاز و نفت کوره درآمدهایی نیز حاصل خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: شاهد تحولات خوبی در بخش نفت و گاز خواهیم بود و در سال 94 چهار فاز از پارس جنوبی به بهره برداری خواهد رسید.

آقای روحانی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته تاکنون 10 فاز از فازهای پارس جنوبی به بهره برداری رسیده است افزود: 4 فاز تا پایان امسال و 4 فاز سال آینده و همه فازهای پارس جنوبی تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت: این افتتاح ها هم در مسئله مصرف گاز در زمستان مشکل را برطرف می کند و هم پتروشیمی ها فعال تر می شوند.

رئیس جمهور افزود: امسال هم چند واحد پتروشیمی به بهره برداری خواهد رسید.

آقای روحانی گفت:‌ در سفرهایی که به استان های جنوبی داشتیم طرح های بسیار زیادی در زمینه پتروشیمی وجود دارد که موجب عمران و آبادانی می شود.

رئیس جمهور در ادامه گفت: دولت هر زمانی بتواند به مردم گزارش می دهد، آنان صاحبان اصلی کشورند و ما خادمان مردم هستیم.

آقای روحانی افزود: ما باید به ولی نعمتان خودمان که مردم عزیز هستند گزارش بدهیم.

وی گفت: ‌در زمینه نفت و گاز حرکت بسیار خوب است و مردم در مقاطع مختلف درباره طرح هایی که به بهره برداری خواهد رسید هم امسال و هم سال های آینده خواهند شنید.

مجری گفت: ‌حالا اجازه بدهید از نفت و گاز خارج بشویم ما خودمان به قولی روی نفت خوابیده‌ایم، دومین تولید کننده نفت و سومین صادر کننده گاز هستیم که این خودش برای ما خیلی با ارزش است.

مجری با بیان اینکه قرار بود بخشی از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها به بخش کشاورزی اختصاص داده شود افزود: آیا با توجه به اینکه ما خودمان زمانی در بخشی از محصولات کشاورزی خودکفا بوده ایم ولی الان این خودکفایی را از دست داده ایم شما برنامه ای دارید که این درآمد حاصل از قانون هدفمندی یارانه ها را برای بخش کشاورزی هزینه کنید؟

آقای روحانی در پاسخ گفت: چند هفته پیش که از وزارت جهاد کشاورزی بازدید و با مسئولان آن به طور مفصل صحبت کردم مصاحبه و اعلام کردم که در طول 5 سال آینده چه تحولاتی در بخش کشاورزی ایجاد خواهد شد.

وی افزود:‌ در همین چند ماهه ای (هشت ماه) که از عمر دولت گذشته در بخش کشاورزی شاهد تحول بزرگی هستیم اولا همین امسال آثار این تحول را در گندم، جو و سایر بخش های محصولات کشاورزی خواهیم دید.

رئیس جمهورگفت: ما در سال گذشته توانستیم به موقع کود را برسانیم که در سال قبل کشاورزان مشکلات فراوانی در این زمینه داشتند.

آقای روحانی افزود:‌ در بخش نهاده های کشاورزی اقداماتی که در داخل و خارج می بایست انجام می دادیم انجام گرفت مهم ترین مسئله تضمین قیمت محصولات کشاورزی از جمله گندم در شهریور ماه بود که می آمدیم آخر سال در اسفند یا فروردین ماه تصمیم می گرفتیم که ما از شهریور ماه اعلام کردیم.

رئیس جمهور گفت : ما همیشه می آمدیم آخر سال یا در فروردین، قیمت های تضمین شده را اعلام می کردیم ولی سال 92 از شهریور اعلام کردیم و مشخص است کلا در کالاهای اساسی قیمت تضمین شده ازجمله گندم چه مقداراست.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر آقای روحانی در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی افزود: تاکنون هرچه دولت تضمین کرده پرداخت می شود اگر چه گندم شروع شده و تاکنون بیش از دویست هزارتن گندم خریداری شده است و این خریدها همچنان ادامه دارد و پول آن هم بلافاصله پرداخت می شود در حالی که یکی از مشکلات در گذشته همین بود که کشاورزان ماه ها معطل می شدند و منتظر دریافت پول می ماندند.

وی گفت: در زمینه تامین وسایل کشاورزی مانند تراکتور و کمباین اقداماتی شده که هم تولید و هم وارد خواهد شد.

رئیس جمهور در ادامه در خصوص سیاست خارجی گفت : من هنگام ثبت نام در وزارت کشور مصاحبه کردم و قولی به مردم داده بودم که اگر در انتخابات موفق شوم مسیرم آشتی هم در داخل وهم در دنیاست ما مسیر صلح و آشتی را شروع کرده ایم و ادامه دادیم و خواهیم داد .

وی اضافه کرد: کلید ما دراختیار مردم است و با کمک و تدبیر وحمایت و حضور واعتماد متقابل دولت و مردم کار را پیش می بریم و من در بحث یارانه ها هم گفتم بنای ما اعتماد به مردم است .

آقای روحانی افزود : ما در سیاست خارجی قدم های بسیار کلیدی برداشته ایم و باید حواسمان جمع باشد که این گام ها را محکم و استوار و حساب شده برداریم .

وی اضافه کرد : تحریم ظلم بسیار بزرگی به ملت ما بود ملت ما ضرر کرد دنیا هم دراین فشار وظلم ضرر کرد جز تعداد معدودی که سود بردند و برخی افراد آنها اعلام شد ازجمله اینکه یک نفر 9 هزار میلیارد پول مردم را برداشت و ما هنوز نمی دانیم کی وصول می شود.

رئیس جمهور گفت: تحریم، شفافیت را در جامعه و اقتصاد از بین می برد .

آقای روحانی در ادامه گفتگوی زنده با مردم از شبکه یک سیما افزود: مردم خوشحالند که تحریم برداشته شود اما اقلیتی هم هستند که عصبانی اند چون این موضوع به آنها لطمه می زند.

وی گفت: متاسفانه چون عده ای از اوضاع تحریم سوء استفاده کردند ،‌ از برداشته شدن تحریم عصبانی اند و برخی تخریب های دولت نیز از همین موضوع نشات می گیرد.

آقای روحانی تصریح کرد: تخریب دولت عوامل متعددی دارد و یکی از این عوامل این است که دولت را به حاشیه پردازی مشغول کنند .

وی با بیان اینکه تخریب گرها اهدافی را غیر از رویه دولت دنبال می کنند گفت: البته این که عده ای راه دولت را نپسندند اشکالی ندارد ، نقد خوب است و دولت هم از نقد سازنده استقبال می کند اما عده ای کار اتهام ، دروغ ، تخریب و هوچی بازی را شروع کرده اند.

رییس جمهور افزود: البته هنوز به مقطعی نرسیده ایم که من لازم بدانم آنرا برای مردم توضیح دهم و ما از این مرحله نیز عبور خواهیم کرد و این عده هم به دنبال آن هستند که دولت را از مسیر اصلی خود خارج کنند.

وی تصریح کرد: مردم باید مطلع باشند که دولت به عنوان خادمان مردم هدفش بهبود زندگی آنها چه از نظر مادی و چه از نظر معنوی است و این مسیر را ادامه می دهد اما عده ای دلشان نمی خواهد دولت موفق شود یا قواعد بازی را نمی دانند یا مسئله چیز دیگری است.

رییس جمهور تاکید کرد: تا جایی که مسئله نقد است و اگر سازنده باشد ما استقبال می کنیم اما آنجا که هدف دروغ و تخریب باشد این مخالف با منافع ملی و مخالفت با دستور مقام معظم رهبری است .

آقای روحانی با اشاره به نامگذاری امسال به سال اقتصاد و فرهنگ گفت : فرهنگ از اخلاق، ادب، برادری و تعاون آغاز می شود و ما در فرهنگ باید راست بگوییم، نباید دروغ بگوییم و شایعه پراکنی کنیم و من در این زمینه الان لازم نمی دانم بیشتر توضیح بدهم چون مردم ما آگاه هستند.

رئیس جمهور:مردم خواهان بهبود زندگی و همان آشتی هستند که هدف دولت است

رئیس جمهور گفت: اگر گروهی بخواهند رأی اکثریت مردم را نادیده بگیرند و به مسیری که مسیر دولت است ، مسیر منافع مردم است ، لطمه بزنند آنجا مردم باید به صحنه بیایند و اگر لازم بود دولت برای مردم توضیح می دهد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ؛ رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در گفتگوی زنده تلویزیونی درباره شایعه پراکنی ها افزود: مردم خودشان آگاه هستند ، نه به خاطر خودم ، ما که به عنوان خادم مردم هستیم ؛ دولت نباید در مسیر خودش دچار مشکل شود ، دولت نماینده مردم است.

آقای روحانی افزود: دولت نماینده اکثریت قاطع مردم است و مردم خواهان بهبود زندگی و همان آشتی هستند که هدف دولت است.

رئیس جمهور گفت: من لازم نمی بینم الان در این باره صحبت کنیم این موضوع را برای آن عده از دوستان مطرح کردم که امروز با ارسال پیامک ، تلفن و پیام از من خواستند به شایعه پراکنها و تخریب گراها پاسخ بدهم و می گویم الان زمانش نیست و نیاز نمی بینم، هر وقت نیاز بود من برای مردم توضیح می دهم.

آقای روحانی سپس درباره سیاست خارجی دولت یازدهم افزود: ما مبنایمان آشتی بود ،چه در سیاست خارجی و چه در سیاست داخلی.

رئیس جمهور گفت: امروز روابط ما با دنیا بهتر از گذشته است ، جایگاه ایران ، نفوذ ایران در دنیا بهتر از گذشته است.

آقای روحانی افزود‌: ما با همسایگان و هم غیر همسایگان روابطمان روز به روز بهتر می شود ؛ در میان همسایگان شاهد یک تحول بسیار خوب در روابط با روسیه خواهیم بود ،هم از لحاظ اقتصادی وهم از لحاظ سیاسی.

رئیس جمهور گفت:‌ در روابط با غیر همسایگان نیز شاهد یک تحول بسیار خوب در ماههای آینده در روابطمان با چین خواهیم بود.

آقای روحانی افزود:‌ ما روابطمان را با همسایگان و غیر همسایگان ادامه خواهیم داد مخصوصاً در زمینه رفع تحریم و شکستن آن که گام اول را برداشتیم و شما می دانید ما در زمینه بانکی ،امروز در تمام کالاهای اساسی ، روال مان دیگر روال معمول است، نه روال ایام تحریم.

رئیس جمهور به موضوع واردات کالاهای اساسی و دارو اشاره کرد و گفت: امروز چه شرکت های خصوصی و چه دولت بخواهند کالاهای اساسی و دارو را وارد کنند ، در شعبات مختلف بانک های خارجی ، ال سی باز می کنند و جنس وارد می شود و بعد از آن که وارد شد پول آن پرداخت می شود ؛ برخلاف ماههای قبل که کل پول به آن طرف پرداخت می شد آن هم از طریق یک واسطه آن هم با درصدهایی که گرفته می شد و خطراتی که داشت.

آقای روحانی افزود: البته این غیر از آن 4 میلیارد و 200 میلیون دلاری است که باید واریز می شد که به تدریج دارد واریز می شود و در مجموع الان در نظام خرید مخصوصاً خرید کالاهای اساسی و دارو شاهد تحول هستیم.

رئیس جمهور گفت: این قدم مهمی است ضمن این که ما در زمینه دستیابی به توافق نهایی با 1+5 قدم های خوبی برداشته ایم که لازم می دانم از تیم مذاکره کننده ، وزارت امور خارجه و همه ارگان هایی که در کنار وزارت خارجه فعالیت می کنند، تشکر کنم.

آقای روحانی با اشاره به این که بار سنگینی بر دوش تیم مذاکره کننده است گفت: آنها به عنوان سربازان خط مقدم ما در سیاست خارجی تلاش می کنند و ان شاءالله روندی که پیش می رود ، روند پایان تحریم خواهد بود.

رئیس جمهور افزود: البته باید قدم به قدم و حساب شده در این راه قدم برداریم و همان طور که مردم تاکنون یاری کرده اند در ادامه یاری کنند و رسانه ها باید حواسشان جمع باشد.

آقای روحانی گفت: اینجا مسئله مربوط به دولت نیست ، مسئله مسئله منافع ملی ، مسئله همه مردم و منافع کل کشور مطرح است.

رئیس جمهور افزود:‌ وضع درآمدی ما به ویژه درآمد ارزی ما در سالجاری و همچنین روند تعامل ما با نظام بانکی ،امروز به مراتب از سال گذشته بهتر است و در آینده بهتر خواهد بود.

مجری در ادامه از رئیس جمهور پرسید: ما در زمینه مذاکراتی که در حوزه هسته ای صورت می گیرد از محتوای این مذاکرات اطلاعی نداریم اما موضع گیری ها و صحبت ها و اشاراتی که صورت می گیرد ما را به این سؤال می رساند که از شما بپرسیم در کجای مذاکرات هسته ای هستیم و اینکه به مذاکرات خوش بینانه نگاه کنیم یا اینکه همانند مطالبی که در برخی شبکه های مجازی گفته می شود اتفاقاتی نیفتاده و نمی افتد.

مجری افزود:‌ همچنین آیا تحریم ها برداشته خواهد شد و موضع گیری برخی از کشورهای 1+5 به چه صورت است و به طور کلی ما کجای مذاکرات 1+5 و هسته ای هستیم؟

رئیس جمهور در پاسخ گفت: ‌عده ای معتقدند که ما همیشه با دنیا جنگ خواهیم داشت که مقصود جنگ نظامی نیست، یعنی هیچ وقت ما نمی توانیم روابط خود را با دنیا یک روابط معمولی کنیم که من این را نمی پذیرم و هیچ وقت قبول نداشتم و قبول نخواهم داشت.

آقای روحانی افزود: البته این معنایش این نیست که همه دنیا با ما یک روابط صمیمی خواهند داشت.

وی گفت: مسلما کشورهای مختلف دنیا اهداف مختلف دارند و شرایط ما با امریکا یک شرایط دشواری بوده است و خواهد بود و مسائلی که با یک کشور که سال ها با ما روابط خصمانه داشته است و هنوز هم دارد این نیست که به زودی حل و فصل شود.

رئیس جمهور افزود: اما من معتقدم با هر کشوری که ما دچار تنش هستیم می توانیم تنش را کاهش بدهیم و در این چند ماه تنش را کاهش دادیم.

آقای روحانی گفت:‌ با کشورهایی که دوست هستیم روابط خوبی داریم و می توانیم این روابط را توسعه بدهیم که این کار را ما شروع کرده ایم و انجام می دهیم و شما آن را می بینید.

وی ادامه داد: حضور سیاسیون و اقتصادیون در تهران از کشورهای مختلف شرقی و غربی را مشاهده می کنیم.

رئیس جمهور افزود: پس آنهایی که معتقدند مسائل ما با دنیا حل نمی شود به نظر من نظر آنها درست نیست ما مسائل خود را می توانیم با دنیا حل کنیم البته برخی از مسائل، مسائل پیچیده ای است و یک روزه حل نمی شود.

آقای روحانی گفت: در موضوع هسته ای ما تحریم را ظلم بزرگ بر مردم خود می دانیم و باید این تحریم ها را برداریم و به اعتقاد ما می توانیم این تحریم ها را برداریم.

وی افزود: در مذاکرات هسته ای ما از اول اعلام کردیم که مذاکرات بر مبنای برد- برد خواهد بود و معنای آن این است نه ما می خواهیم در این مذاکرات شکست بخوریم و نه می خواهیم طرف ما شکست بخورد.

رئیس جمهور گفت: برای اینکه اگر کسی فکر می کند می تواند در یک مذاکره طرف مقابل را شکست بدهد و خودش صددرصد پیروز شود اشتباه می کند.

آقای روحانی ادامه داد: در دنیای سیاست این گونه نیست و دنیای سیاست دنیایی است که شما یک قدم بر می دارید و طرف مقابل نیز قدم دیگری را بر می دارد تا به نقطه تعامل می رسید.

وی گفت:‌ ما در زمینه هسته ای آنچه خط قرمز ماست حقوق مردم و ملت ماست و از حق ملت خود کوتاه نخواهیم آمد.

رئیس جمهورافزود: اما اینکه چطور از حق خود استفاده کنیم و چه سبکی استفاده کنیم تندتر و یا کندتر استفاده کنیم اینها وابسته به تصمیمات نظام ماست اما از حق خود کوتاه نخواهیم آمد و هیچ جا نخواهیم گذاشت منافع ملی ما زیر چکمه ابرقدرت ها یا متخاصمان و بیگانگان قرار بگیرد.

آقای روحانی گفت: تیمی که مذاکره می کند مسائل را خوب می فهمد متخصص این کارند و مسائل حقوقی و سیاسی را درک می کنند و تجربه لازم را دارند دلیل آن نیز این است که ما در مرحله اول توانستیم موفق باشیم در حالی که بسیاری فکر می کردند این توفیق امکانپذیر نیست و در حال پیشرفت هستیم.

وی افزود: ما در مرحله نهایی وارد شدیم، اگر طرف مقابل ما در چارچوب مقررات بین المللی و حفظ حقوق ملت ایران و منافع ایران حرکت کند ما در زمان کوتاهی می توانیم مسائل خود را حل و فصل کنیم.

رئیس جمهور گفت:‌ علت آن این است که ما چیزی را مخفی نکردیم و نمی خواهیم چیزی را مخفی کنیم.

آقای روحانی افزود: فعالیت های ما صلح آمیز بوده و صلح آمیز خواهد بود و همه فعالیت های ما با نظارت آژانس بوده و خواهد بود بنابراین چه مشکلی داریم که با دنیا نتوانیم حل و فصل کنیم و دنیا نیز این را فهمیده است که مسیر تهدید و تحریم و فشار دورانش به سر آمده است.

آقای روحانی در ادامه گفت: افکار عمومی دنیا هم پذیرای این نیست، آن کاری که غرب علیه ملت ایران قدم برداشت قطعا ضد حقوق بشر بود برای اینکه در خرید دارو و کالاهای اساسی به مردم ما فشار وارد کردند، مردم برای خرید گندم و داروی مورد نیاز خودشان به دلیل تحریم غیرقانونی و غلط غرب دچار مشکل بودند، این کار برخلاف حقوق بشر، اصول انسانی و چارچوب مقررات بین المللی بوده است.

وی افزود: پس افکار عمومی دنیا هم پذیرای این نیست که تحریم ادامه پیدا کند.

آقای روحانی تصریح کرد: دنیا امروز می بیند که ما با منطق داریم با جهان حرف می زنیم، دنیای سیاست دنیای شعار نیست، آنها که فکر می کنند ما بلند صحبت کنیم، لحن درشت به کار ببریم در دنیا پیروز می شویم، مسائل سیاسی را خود نمی شناسند.

وی گفت: در دنیای سیاست، اگر قصد تقابل باشد بحث دیگری است اما سیاست این دولت تعامل سازنده است، چشم انداز 20 ساله هم این چشم انداز را مقام معظم رهبری فرمودند بعد از قانون اساسی مهم ترین سیاست ماست، آنجا هم تعامل سازنده با دنیا مطرح است از این رو اگر مبنا تعامل سازنده است، این تعامل راه خود را دارد و دولت راه آن را به خوبی می داند و تا به حال موفق بوده است و موفق خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: اما اینکه شما می گویید خوش بینی و بدبینی، خوش بینی در دنیای سیاست یا بدبینی خیلی معنا ندارد، باید واقع بین باشیم اما من به سهم خودم با شناختی که از دنیا و از مسئله دارم و به خوبی مسئله را می شناسم، بدبین نیستم اما اینکه آیا در همین زمان 6 ماهه ما می توانیم به توافق برسیم، یا کمی زودتر یا کمی دیرتر،‌ وابسته به این است که طرف مقابل ما آماده باشد برای یک تعامل درست، ما آماده ایم، کشور ما، ملت ما آماده است برای اینکه با منطق، با استدلال و با تعامل سازنده با دنیا حرف بزند، پای میز مذاکره بنشیند با منطق صحبت کند، البته فشار‍، زور و سخن ناحق را هیچ وقت نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.

مجری پرسید: یکی از مسائلی که در بحث مذاکرات مطرح می شود، زمانی که ما پشت میز مذاکره می نشینیم، مثل معروف هست که چیزی می دهیم و چیزی می گیریم،‌ من می خواهم بحث منابع ارزی را مطرح کنم، و امتیازهایی که قرار بود طرف مقابل به ما بدهد از جمله خرید قطعات هواپیما، این دادن و گرفتن ها چه پیامدهای دیگری داشته است؟

رئیس جمهور پاسخ داد: آنچه ما می دهیم، شفافیت بیشتر است نه چیز دیگر، آنچه جمهوری اسلامی ایران در این معامله داده یا خواهد داد شفافیت بیشتر هست برای اعتماد بیشتر اعتماد افکار عمومی دنیا به این علت که ما هیچ وقت دنبال سلاح نبوده و نخواهیم بود و هیچ باکی هم نداریم که این را شفاف تر کنیم تا همه اعتماد کنند.

وی افزود: آنچه می خواهیم بگیریم جز حق ما نیست، شکستن تحریم حق ما هست،‌ چیزی غیر از این نیست، برداشته شدن قطعنامه ها و تحریم های ناحق سازمان ملل حق ملت ما هست، چیزی ورای حق ملت ما نیست،‌ چیزی که ما می خواهیم این هست.

روحانی تصریح کرد: برای شکسته شدن تحریم قدم هایی برداشته شد، آنها تحریم پتروشیمی، خودرو و قطعات هواپیما را برداشتند، شما می دانید همه شرکت های مهم هواپیمایی دنیا همه برای فروش قطعات اعلام آمادگی کرده اند.

مجری پرسید:‌ الان هم داد و سند صورت می گیرد؟

رئیس جمهور گفت: بله، یعنی ما مشکلی نداریم و اقداماتی هم در این زمینه شروع شده است، البته همه تحریم برداشته نشده، یک قدم مهم برداشته شده و آن همین که می گویم الان دارو و کالاهای اساسی ما عین روال سابق داریم خرید می کنیم، بدون آنکه سنتی اضافه بدهیم در حالی که قبل مشکلات فراوانی برای ما بود، برای همین من به شما اعلام کردم امسال قیمت داروی خارجی 10 درصد کاهش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: قیمت همه لوازم پزشکی کاهش پیدا کرده، یعنی لوازم و ملزومات پزشکی مثلا قیمت لنز یا استنت یک سوم یا کمتر از یک سوم شده است.
رئیس جمهور : قدم اصلی برداشتن تمام تحریم هاست

رئیس جمهور گفت: قدم اصلی این است که تمام تحریم ها برداشته شود و در مذاکرات نهایی این قدم برداشته خواهد شد.

آقای روحانی درادامه گفتگوی زنده تلویزیونی ، در پاسخ به سوالی درباره نتایج رفت و آمدهای مقامات کشورهای اروپای غربی به کشورمان و اینکه آیا این رفت و آمدها منجر به سرمایه گذاری می شود تصریح کرد : سرمایه گذاری خارجی در ایران، مورد اشتیاق همه انهاست ولی حل و فصل مسائل سیاسی و اقتصادی یک شبه انجام نمی شود.

وی گفت: امروز شرکت های مهم خارجی هم اظهار علاقه و هم مذاکره می کنند و هم در برخی از موارد مقدمات نوشتن قرارداد در حال امضاشدن است اما در سرمایه گذاری خارجی باید مشکلات بانکی ما حل و فصل نهایی شود.

رئیس جمهور افزود: تعاملات بانکی یک قدم حل و فصل شده و قدم های فراوانی باقی مانده است و در توافق نهایی اینها حل و فصل خواهد شد.

اقای روحانی گفت: اینکه همه وزرای خارجی به ایران می ایند، معنایش این است که همه به اینده امیدوار و خوشبین هستند زیرا که بیکار نیستند به ایران بیایند.

وی افزود: قدم اول ما خوب برداشته شده و تا امروز هم قدم ها مناسب برداشته شده است و با این روند و اگر با در نظر گرفتن خطوط قرمز نظام جلو برویم، می توانیم باعزت و حکمت و مصلحت کارمان را پیش ببریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز روابط ما با کشورهای دیگر رو به توسعه است ، گفت: روابط ما با عمان، ترکیه ، عراق و اذربایجان بسیار گسترش یافته است.

اقای روحانی در پاسخ به این سوال که روابط مان با عربستان چگونه است، گفت: از طرف ما مانعی نیست و عربستان با ایران مشکلی ندارد و مشکل انها برای منطقه است و امیدواریم انها شرایط منطقه را خوب لمس کنند و بدانند بهترین راه برای منطقه صلح و برادری و امنیت و کنار زدن تروریست ها از منطقه است.

وی تصریح کرد: انشاءالله انها هم به این نتیجه برسند که قاعدتا می رسند و روابط ما با انها مشکلی نخواهد داشت.

در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور ، یکی از مجریان برنامه درباره مذاکرات 5+1 پرسید: برای خیلی ها سوال پیش می آید آیا حقیقتا در این مذاکرات تنها در مورد بحث هسته ای و تحریم ها صحبت و مذاکره می شود یا در مورد مسائل حاشیه ای هم صحبت می شود.

رئیس جمهور در پاسخ گفت: ما به غیر از مسئله آمریکا که حالا روابط ما پیچیدگی های خاص خود را دارد با بقیه 5+1 مسئله ای نداریم و راجع به مسائل مختلف مذاکره و بحث می کنیم . دو کشور 5+1 همین روسیه و چین هستند که روابط خوب و بهتری با این دو کشور خواهیم داشت.

مجری دیگر برنامه هم در حوزه سیاست داخلی سوال خود را اینگونه مطرح کرد که تعامل بین قوا، مخالفان و موافقان دولت، اعتماد اجتماعی و مسائلی از این قبیل چگونه است با توجه به اینکه جنابعالی در حوزه سیاست داخلی کرارا از خوشبینی صحبت می کنید آیا هنوز هم خوشبین هستید؟

آقای روحانی در پاسخ گفت : من باز هم خوشبینم و ملت ما رشید و فهیم و بزرگ است اولا باید بپذیریم جناح ها و احزاب مختلف در کشور حضور دارند نظرات مختلف وجود دارد و ما باید تحمل کنیم و آستانه تحمل را بالا ببریم و نباید به خاطر مسائل جزئی رو به روی هم قرار بگیریم.

آقای روحانی: روابط بین قوای سه گانه بسیار خوب است به هم کمک می کنیم تعامل و تفاهم داریم

وی گفت: سالهای قبل قوا رو به روی هم بودند حتی از هم شکایت می کردند ما امروز تعامل بسیار خوبی با مجلس داریم حالا یک نماینده، یک نطق یا یک سوال که مطرح می شود مردم باید آن را کنار بگذارند زیرا کلیت مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه با دولت روابط صمیمی و بسیار خوبی دارد.

رئیس جمهور افزود: ‌ما با قوه قضائیه روابط بسیار خوبی داریم، روابط بین قوای سه گانه بسیار خوب است به هم کمک می کنیم تعامل و تفاهم داریم و امروز اقوام و اقلیت های ما نیز شرایط بسیار خوبی دارند.

آقای روحانی گفت: سفری که به سیستان و بلوچستان داشتم برایم لذت بخش بود زیرا دیدم که آنجا شیعه و سنی کنار هم هستند، بلوچ، سیستانی و زابلی واقعا با هم برادر و در کنار هم هستند.

وی افزود: در جلسه علما و فرهیختگان در کنار هم از هم تجلیل و تعریف می کردند امروز کارهای مشترکی را هم انجام می دهند و سیستان و بلوچستان استعداد بسیار زیادی برای شکوفایی دارد.

رئیس جمهور گفت: اساسا تمام ساحل جنوب ما از سیستان و بلوچستان گرفته تا خوزستان استعداد زیادی برای شکوفایی دارد و هرچه این استعدادها شکوفاتر و توسعه بیشتر و رشد فرهنگی بیشتری حاصل شود اختلافات هم کمتر می شود.

آقای روحانی افزود: ما نیاز به انسجام و وحدت داریم شیعه و سنی و اقلیت های دینی و تمام اقوام ایرانی هستند و همه از حقوق برابر شهروندی برخوردارند.

وی گفت: همه جناح ها قانون اساسی را قبول دارند و در چارچوب قانون و قانون اساسی فعالیت می کنند و همه عزیز و محترمند و از حقوق برابر برخوردارند.

رئیس جمهورافزود: تنها حرفی که ما داریم این است که چارچوب منافع ملی ، چارچوب اخلاق و دیانت را مراعات کنند.

آقای روحانی گفت: من از همه جناح ها، احزاب و گروهها و حتی آنهایی که تخریب می کنند که البته عددشان کم است از آنها هم می خواهم با توجه به اینکه زیر یک سقف زندگی می کنیم و داخل یک قایق هستیم نقد آنها روی چشم ماست و ما قبول داریم اما نگذارند اخلاق صدمه ببیند.

رئیس جمهور در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: به همان قولی که از روز اول به مردم دادم، روزی که (حضور خود در انتخابات را) اعلام کردم، 22 فروردین سال قبل بود؛ در روزی که ثبت نام کردم و در همه مناظره ها و سخنرانی ها اعلام کردم، به قول خودم وفادار خواهم بود.

روحانی گفت: منتهی مردم ما بدانند برخی موارد یک روزه حل نمی شود. یک سری مسائلی داریم که به سیاست داخلی، وحدت و انسجام ما و جناح ها مربوط می شود که زمان می برد. ما همه باید به هم کمک و شرایط را آماده تر کنیم.

وی ادامه داد: عجله بعضی‌، کار ما را سخت می‌کند. برخی مرتب می‌نویسند، فلانی یادش رفته؛ اما من هیچ چیزی یادم نرفته است. حافظه ام خوب بوده و هنوز هم خوب است. به خوبی می دانم چه قول دادم و چه کار باید کنم.

رئیس جمهور گفت: در کشور باید همه دست به دست هم بدهیم. قوا باید دست به دست هم بدهند. به قانون اساسی باید احترام کنیم. باید یادمان باشد که ما زیر پرچم رهبری انقلاب هستیم. به ولایت فقیه باید احترام کنیم.

روحانی ادامه داد: همه ما باید به بزرگانمان احترام کنیم. بزرگ ها را شکستن، هنر نیست. این کار نه با مروت سازگار است، نه با فرهنگ اسلامی ما نه با فرهنگ ایرانی ما.

رئیس جمهور افزود: به هم احترام کنیم. اگر اختلاف نظری داریم، اختلاف نظرمان را بیان کنیم. اشکال ندارد تضارب آراء باشد، اما احترام همدیگر را نگه داریم و به اخلاقمان پایبند باشیم که ان‌شاءالله چنین خواهیم بود.

وی افزود: ملت ما زنده، رشید و بزرگ است و به ملت عزیز و بزرگمان اطمینان می دهم دولت در مسیری که انتخاب کرده و قول داده، مستحکم قدم ها را برخواهد داشت. من هم به اقتصاد و رونق اقتصادی که امسال سال رونق اقتصادی است خوشبینم؛ هم به ادامه مهار تورم، هم به اشتغال خوشبینم و هم در سیاست خارجی بدبین نیستم.

رییس جمهور گفت: تعامل ما با دنیا ادامه خواهد یافت و همچنین در مسئله هسته ای قدم به قدم مشکل را حل می کنم.

آخرین سوال این گفتگو، به موضوع فرهنگ اختصاص یافت. مجری پرسید: آیا اینکه اشاره کردید سعی می کنید در بخش فرهنگ کمتر دخالت کنید، یعنی بخش فرهنگ از زیر چتر حمایتی شما خارج می شود یا اینکه می خواهید دخالت نکنید و مسئولیتی را در قبال آن به عهده نگیرید؟

روحانی پاسخ داد: دخالت غیر از کمک است. ما که باید به بخش فرهنگ کمک کنیم و حتما کمک می کنیم. من از وضع دانشگاه های کشور راضی هستم. دانشگاه های ما بسیار آرام، پرنشاط و فعال بوده است.

وی با قدردانی از استادان، دانشجویان و فرهنگیان گفت: در زمینه فرهنگ، قدم های خوبی داریم بر می داریم. در این شرکت‌های دانش بنیان، قدم های خوبی برداشته شده است. برای حرکت اینها، تجاری سازی فعالیت های آنها، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه های ما، وزارت علوم، قدم های خوبی برداشته اند.

رئیس جمهور گفت: اینکه می گویم دولت می خواهد مداخله خود را در بخش فرهنگ کم کند، نظرم این است که کارشناسان و پیشکسوتان فرهنگ خودشان بیشتر به صحنه بیایند و بار را بر دوش بگیرند. انجمن های تخصصی به صحنه بیایند.

روحانی ادامه داد: دلمان می خواهد خیلی مواردی که دولت وارد می شود، آنها در چارچوب قانون وارد شوند. قانون باید شفاف باشد، باید در کشور اجرا شود و همه به آن احترام کنیم.

وی سپس به افتخارات ورزشی اخیر در کشور هم اشاره کرد و گفت: در ورزش هم تشکر می کنم. جوانان ما تلاش بسیار زیادی کردند و افتخارات فراوانی را در ماه های اخیر آفریدند. ان‌شاءالله باز هم می آفرینند.

روحانی گفت: زنان ما که هفته قبل به نامشان بود، امسال نشاط خاصی را در میان زنانمان دیدیم.

رییس جمهور گفت: برای اولین بار نهاد ریاست جمهوری از همه زنان سفرا در تهران دعوت کرد و روز زن را معرفی کرد که بعضی مثل اینکه از این شادمانی و قدم مثبت، کمی ناراحت شدند.

وی ادامه داد: پیروزی ملت ما پیروزی همه است. آنها که منتقد دولت هستند، به پیروزی ها احترام کنند. اینها هم قدم های موفقی بود که برداشته شد.

رئیس جمهور در پایان برنامه زنده رادیو تلویزیونی امشب از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تقدیر کرد.

آقای روحانی در پایان این برنامه با تقدیر از بخش های مختلف سازمان صداوسیما به دلیل اجرای این برنامه زنده به مردم قول داد که در آینده نزدیک در برنامه زنده تلویزیونی دیگری با آنان صحبت کند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه با کمک مردم راه توسعه و پیشرفت کشور را ادامه خواهیم داد افزود: من کاملا امیدوارم و موفقیت را پیش روی ملت ایران می بینم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱۴
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها