کد خبر: ۲۲۱۸۷۶
زمان انتشار: ۱۷:۱۹     ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در نشست فرهیختگان، نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر و همچنین مراسم رونمایی از کتاب‌های جدید وی که صبح امروز در کتابخانه ملی ایران برگزار شد گفت: یکی از کتاب‌ها با نام روشنگری دینی و آزاداندیشی دینی در اینجا معرفی نشد که من آن را معرفی خواهم کرد. مبنای این کتاب تعقل است و البته ما باید از دگم‌هایی که سنت بر ما تحمیل کرده خود را رها کنیم نه اینکه سنت را فراموش کنیم، بلکه باید آنچه از دستورات نظام اسلامی است رعایت شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جامعه ما از حالت سنتی عبور کرده است خاطر نشان کرد: به فضل وجود میلیون‌ها تحصیل کرده و روحانی که در کشور وجود دارد جامعه فرهیخته‌ای داریم و باید مسائل فرهنگی در بنیاد جامعه ما جدی گرفته شود. مهمترین کاری که در جامعه باید انجام شود عقلانی کردن جامعه است که از خانه، مدرسه و مکان‌های اجتماعی شروع می‌شود اما در بسیاری از نقاط جای آن را خالی می‌بینیم، عقل باید سرمنشأ باشد.
 
هاشمی ادامه داد: در اسناد معتبر دو پیغمبر وجود دارند یک پیغمبر ظاهر یعنی پیامبران دوم پیغمبر باطن که همان عقل است وقتی که پیغمبر خاتم آمد پس قرار نیست دین جدیدی آورده شود و در این شرایط عقل باید ما را هدایت کند.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به بیان خاطره‌ای از حجت‌الاسلام دعایی پرداخت و اظهار کرد: از روزهای اول مبارزه آقای دعایی و برخی دیگر از دوستان در میدان بودند که اسامی مستعاری مانند علی خراسانی، علی اراکی و غیره داشتند که با این اسامی کارهایمان را پیش می‌بردیم. بعد از سال 1340 در جشن‌های رژیم پهلوی لو رفتیم.
 
من مقاله‌ای را با نام عزایی به نام جشن منتشر کردم که در آن زمان من را گرفتند و از من راجع به دعایی سوال پرسیدند که او کیست و من گفتم سیدی است من چه می‌دانم.
 
وی دست خوبی در فرار کردن داشت و به عراق رفت و در جوار امام قرار گرفت. ما نیز در زندان ماندیم یک بار صدای او را از رادیو عراق شنیدم و بسیار خوشحال شدم زیرا تا قبل از آن می‌توانستیم محدود حرف‌هایمان را بیان کنیم اما دعایی فقط یک غصه داشت که آن مادر پیرش بود که در ایران به سر می‌برد و هر دو بابت موضوع فرار دعایی ناراحت بودیم حال من باید این مادر را به دعایی می‌رساندم بسیاری از اقوام و خویشان ما در عراق بودند و هویه عراقی داشتند ما هویه‌ای را از یکی از خویشان‌مان گرفتیم و به مادر دادیم و با یک قالیچه دستباف ایرانی وی را راهی سفر کردیم البته چیزی شبیه کتاب مفاتیح الجنانی درست کرده بودیم و اطلاعاتی را برای کمک به فلسطین درون آن گذاشتیم و به مادر دادیم که البته خود او نیز نمی‌دانست چه چیزی را حمل می‌کند.
 
هاشمی در ادامه با بیان اینکه آزاداندیشی ما باید در چارچوب اسلامی و بر فهم معارف باشد تصریح کرد: مسئله اصلی عقل است کتابی تحت عنوان ته‌العقول از کتب روایی ماست و در روایتی از امام موسی کاظم (ع) که به شاگردش هشام بن حکم نقل می‌کند هشام در ابتدا پیرو مکتب انحرافی بود اما بعدا شاگرد امام موسی کاظم (ع) شد در این کتاب امام می‌فرمایند خداوند دو حجت را برای انسان قرار داده اول دین و دوم عقل و از جمله مطالبی که امام به هشام می‌گوید 95 درصد عقلی و 5 درصد نقلی است در این زمینه آرزو دارم که پیشنهاد رهبری را در شعار امسال مبنی بر موضوع فرهنگ را نجات دهم اینکه مثلا موی یک زن آرایش یک زن موسیقی و غیره در جایی وجود داشته باشد برخی حساس می‌شوند و جلسه را به هم می‌ریزند این فرهنگ نیست یک هزارم از فرهنگ است و به فرموده امام موسی کاظم (ع) محور همه چیز عقل است و ایشان 75 مورد لشگریان عقل و جهل را برشمردند.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید مکارم اخلاقی را در جامعه شکل دهیم تا جامعه مولود مواهب الهی شود گفت: اینکه مثلا در جامعه امانت در مقابل خیانت صداقت در مقابل ریا و خودنمایی شجاعت در مقابل ترس قرار گیرند بسیار حائز اهمیت است در این زمینه خدمتی که می توانیم انجام دهیم این است که فرهنگ اسلامی را تعریف کنیم و جامعه‌ای را براساس این موضوع ایجاد نماییم اگر اخلاق را مراعات کنیم هیچ گاه دست درازی در جامعه انجام نمی‌شود اما متاسفانه اکنون سوءظن مانند خوره جامعه را می‌خورد.
 
من کمک می‌کنم آقایان نیز کمک کنند تا مبنا و مصداق فرهنگ که رهبری می‌خواهد انجام شود
 
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در زمینه فرهنگ راضی نیستند اما اینکه خوب را از دست مردم بیرون کنند اینکه اگر خانم زیبارویی در سالن است آن را بیرون نمایند و یا تجسس به عنوان بدترین رذیله اخلاقی در جامعه رواج یابد درست نیست ما حق نداریم اصرار مردم را بفهمیم چه برسد که آن را افشا کنیم اینکه در مغازه ماشین و خانه‌های مردم شنود گذاشته شود عملکرد ضداخلاقی است باید جامعه را با اخلاقیات اسلامی آمیخته کنیم من کمک می‌کنم آقایان نیز کمک کنند تا مبنا و مصداق فرهنگ که رهبری می‌خواهد انجام شود.
 
در ادامه برنامه هاشمی درباره کتابخانه ملی خاطر نشان کرد: عمر کتابخانه ملی با سن من همراهی می‌کند و یک سال قبل ازتولد من این کتابخانه کلنگ‌زنی شده است در ابتدا انبار کتاب شده بود که آن را بعد از انقلاب به صورت جدی راه انداختیم مسئولیت ریاست اینجا به عهده محمد خاتمی بود و ما اینجا را به عنوان میدان فرهنگ طراحی کردیم قرار بود این ساختمان زیباترین بنا در ایران باشد تا فرهنگ را به نمایش بگذارد به مرور اسناد را جمع کردیم و دانش ترمیم را به اینجا آوردیم باید بدانید که اسناد ما خیلی باارزش است و هزاران سال سابقه تمدن داریم و یکی از مجموعه‌های عظیم در اسناد هستیم پس در این زمینه لازم است که آقای صالحی «رئیس کتابخانه ملی» را حمایت کنیم و اسناد را از دنیا جمع‌آوری نماییم باید حرکت بزرگی اتفاق بیفتد تا محقق ایرانی از اینجا بتواند به کتابخانه کنگره آمریکا وصل شود ما امیدواریم که اینجا را به سند واقعی تمدن ایران تبیدل کنیم.
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش دانشمندان از جمله ابوعلی سینا در پیشرفت علم اظهار کرد: ما از ترجمه شروع کردیم اما ثروتی که از وجود دانشمندان به واسطه تحقیق و علم ایجاد شد باعث رشد در اروپا شد و دانشمندان ما مترجم نبودند محقق بودند.
 
هاشمی در پایان به بیان خاطره‌ای از رهبری پرداخت و اظهار کرد: یکی از نکاتی که رهبری در زمان ریاست جمهوری من مطرح کردند موضوع تهاجم فرهنگی بود که متاسفانه بلافاصله در نمازهای جمعه سخنرانان شروع به بیان موضوعاتی مانند مانتوی کوتاه موی سر و ... کردند که ایشان در جلسه‌ای به من گفتند ما چه گفتیم اینها چه می‌گویند اما آنچه مورد توجه است این که صداقت راستگویی مال مردم نخوردن همه اینها فرهنگ است.
 

 هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه همه ما باید برای فرهنگ خدمت کنیم ادامه داد: البته باید فرهنگ اسلامی را هم تعریف کنیم و بدانیم کار ضداخلاقی خیانت است. به همین جهت باید اخلاق را مراعات کنیم. اگر دست‌درازی به اموال مردم نکنیم، فساد صورت نمی‌گیرد.

 

وی تصریح کرد: چه کسی منکر امانت، دو به هم زدن و تهمت است؟ البته تهمت جامعه را به فساد می‌کشاند و سوءظن هم مثل خوره جامعه را می‌خورد.

 

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام تاکید کرد: رهبری هم راضی نیستند که در سال فرهنگ ما دنبال این باشیم که کسانی که خوب می‌خوانند را از میدان به در کنیم و یا خانم‌هایی که قیافه زیبایی دارند را نگذاریم ظاهر شوند.

 

هاشمی رفسنجانی تجسس را از بدترین رویه‌های ضد اخلاقی عنوان کرد و گفت: ما حق نداریم وارد زندگی شخصی مردم شویم و حق نداریم اصرار مردم را بفهمیم، چه برسد به آنکه آن را افشا کنیم و به اسم امنیت مرتکب چنین خطایی شویم. ما حق شنود در منازل و ماشین‌های مردم را نداریم و همه اینها ضداخلاقی است ضمن اینکه غیبت کردن و بدنام کردن هم گناه دارد.

 

وی با بیان اینکه باید مصداق فرهنگی را که رهبری در نظر دارند پیدا و انجام دهیم، خطاب به اصحاب فرهنگ و هنر گفت: من کمک می‌کنم و شما هم این کار را شروع کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۶
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها