کد خبر: ۲۲۶۲۲۱
زمان انتشار: ۱۰:۴۰     ۰۷ خرداد ۱۳۹۳
«ایران درحال آماده‌سازی تاسیسات مورد نیاز برای تحقق توافق هسته ای است... گزارش های قبلی آژانس، نشان داده اند که تهران به تمامی تعهدات خود براساس توافق موقت، پایبند بوده است.»
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جام نیوز، آژانس بین المللی انرژی هسته ای (IAEA) در گزارش جدید خود تاکید کرده ایران برای تحقق توافق موقت ژنو در حال ساخت تاسیاستی در نزدیکی شهر اصفهان است.

 

 

خبرگزاری رویترز (Reuters) در گزارشی زیر عنوان "ایران تاسیسات مورد نیاز برای تحقق توافق هسته ای را آماده می کند" نوشت: گزارش جدید ناظر هسته ای سازمان ملل نشان می دهد، ایران در حال نهایی کردن تاسیساتی است که می تواند مقادیر زیادی از گاز اورانیوم با غنای پایین را به اکسید تبدیل سازد. مواد اکسید شده، برای فرایند تبدیل به بمب اتمی چندان مناسب نیستند.

 

 

 

 

رویترز: گزارش های قبلی آژانس، نشان داده اند که تهران به تمامی تعهدات خود براساس توافق موقت هسته ای، پایبند بوده است.

 

 

 

براساس توافقی که سال گذشته با 1+5 برای محدودسازی برنامه هسته ای ایران به دست آمد، تهران باید تا پایان ماه جولای، اقداماتی را جهت کاهش ذخایر گاز اورانیوم که با غلظت شکاف پذیر بیش از 5 درصد پالایش شده اند، انجام دهد. این یکی از شرایط توافق موقت هسته ای است که موجوب کاهش برخی از تحریم های ایران شده است.

 

 

ایران برای تحقق این شرط، در حال ساخت تاسیساتی در نزدیکی شهر اصفهان بود تا گاز را به پودر تبدیل کند. گزارش جدید آژانس می گوید، ایران راه اندازی مقدمات نهایی این تاسیاست را آغاز کرده است.

رویترز مدعی است که ساخت این تاسیاست با چند ماه تاخیر انجام شده است.

 

 

 

 

ایران، بخشی از گاز اورانیوم موجود در نیروگاه نطنز را به سایت جدید منتقل کرده است.

 

 

 

آژانس همچنین اعلام کرد که ایران، 4.3 تن گاز اورانیوم با غنای پایین را از نیروگاه نطنز به این سایت منتقل کرده اما اشاره ای به زمان تبدیل آن به اکسید نداشته است.

یک دیپلمات غربی گفته: فکر می کنم، به زودی خبر آغاز به کار این تاسیاست با مواد واقعی را خواهیم شنید.

 

 

توافق ماه نوامبر، موجب توقف غنی سازی 20 درصدی در ایران شد اما به این کشور اجازه غنی سازی تا سقف 5 درصد را داده است. دیپلمات های غربی گفتند: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران، نگرانی دیگر کشورهای غربی بود. تهران، متعهد شد که این ذخایر را افزایش ندهد، بنابراین میزان آن ها در پایان توافق شش ماهه، بیشتر از زمان اجرای آن (20 ژانویه) نخواهد بود.

 

 

رویترز در پایان نوشت: گزارش های قبلی آژانس، نشان داده اند که تهران به تمامی تعهدات خود براساس توافق موقت هسته ای، پایبند بوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها