أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۲۳۰۶۴۳
زمان انتشار: ۰۹:۳۵     ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
قابل توجه تحلیلگران اجتماعی و صاحبان منبر
گوگل بزرگترین موتور جستجوگر جهان است که روزانه میلیون ها کلمه را برای مخاطبین خود جستجو میکند/ شما به دنبال برداشت های سیاسی از این موضوع هستید/ جامعه زمانی به دنبال فحشا میرود که دغدغه نداشته باشد / احمدی نژاد با آمدنش فضای جامعه را به سمت توجه به مسایل معنوی، عدالت و حضرت مهدی (عج) معطوف نمود

به گزارش پایگاه 598 به نقل از "برای مردم"، اگر از مباحث جنبی مرتبط با شرکت گوگل که بگذریم، باید اعتراف کنیم گوگل بزرگترین موتور جستجوگر جهان است که روزانه میلیون ها کلمه را برای مخاطبین خود جستجو میکند و در کشورهایی مانند ایران، پا را فراتر نهاده و به مرجعی برای پاسخ به سوالات کاربران نیز تبدیل شده است.

بسیاری از تحلیل گران، آمارهای گوگل را از تمامی شیوه های آمارگیری معتبرتر میدانند چرا که مردم با اطمینان و بدون واهمه، کلمات مورد علاقه خود را جستجو میکنند، در حالی که هنگام پاسخ به پرسشگران و تکمیل فرم های نظرسنجی، عوامل گوناگونی بر نظر آنها تاثیرگذاری خواهد کرد. در دنیا، کمپانی های بزرگ اقتصادی، سیاستمداران و پژوهشگران اجتماعی از آمارهای ارائه شده توسط موتورهای جستجو بهره بسیار میبرند و آن را سنجه ای برای تحلیل علایق مردم میدانند.

گزارشی که ماه گذشته گوگل از جستجوی ایرانی ها منتشر کرده، بسیار جالب توجه است! چرا که نشان میدهد فضای فکری جامعه ما در سال های 2006 تا 2013 تغیرات شگرف و محسوسی نموده که توجه در آنها میتواند به تصمیات و قضاوت های درستی در باره فعالیت های دولت نهم و دهم منجر شود.

قبل از مرور این آمارها توجه به دونکته لازم است:

1- گوگل آمار سرچ (جستجو) را منتشر میکند نه بازدید از صفحات را؛ به همین جهت تضعیف یا تقویت فیلترینگ، هیچ اثری در این آمارها ندارد.

2- رشد چندبرابری کاربران اینترنت را در این سالها نباید نادیده گرفت و توجه کرد که در حالی جستجوی کلمه "پ و ر ن" کاهش پیدا کرده که جمعیت کاربران اینترنت چند برابر شده است.

در پایان نیز، این نمودارها را در اختیار سرکارخانم "حق شناس" جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی قرار داده و نظرات ایشان را نیز جویا شدیم که در ادامه خواهد آمد.

میزان جستجوی کلمه "پ و ر ن" و مشتقات آن در گوگل طی سالهای 2004 تا 2014
میزان جستجوی کلمه "sex" و مشتقات آن در گوگل طی سالهای 2004 تا 2014
میزان جستجوی کلمه "چادر" و مشتقات آن در گوگل طی سالهای 2004 تا 2014
میزان جستجوی کلمه "شهید" و مشتقات آن در گوگل طی سالهای 2004 تا 2014
ادامه آمارها در انتهای صفحه؛ کلماتی چون: ورزش، فرهنگ، ایران، قرآن، اسلام و..
گفتگو با سرکارخانم "حق شناس" جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی :
شما تا چه حد این آمارها را مورد اتکا و مورد توجه میدانید؟

خب یک تحلیلگر از تمامی منابع آماری برای شناخت دقیق جامعه استفاده میکند. آمارهایی که موتورهای جستجوگر ارائه میکنند، یکی از این مبادی ورودی است. از نظر اعتبار به دلیل آنکه صداقت کاربر در آن دیده میشود، از اعتبار و اهمیت بالایی برخوردارند اما نباید در تحلیل آنها دچار شتابزدگی شد.

شما این آمارها را چگونه تحلیل میکنید؟ به نظر شما چرا علاقه مردم به جستجوی کلمات مستهجن در دوران آقای احمدی نژاد به شدت کاهش پیدا کرده ؟

شما به دنبال برداشت های سیاسی از این موضوع هستید و من آن را چندان صلاح نمیدانم.

یقینا! چرا که به نظر ما این یک مسئله سیاسی – اجتماعی است. به تاریخ ها اگر دقت کنیم این موضوع کاملا روشن است. اما شما تحلیل خودتان را فارغ از نگاه ما بیان بفرمایید.

ببینید، جامعه به طور معمول به سراغ فحشا نمیرود. چه زمانی جوان شما به دنبال این موضوعات میگردد؟ زمانی که دغدغه ای نداشته و به قول معروف بیکار باشد. این بیکاری فقط به معنای شغل نیست، منظور ما بیکاری ذهنی است. اگر جوانی به فکر تحقیقات علمی یا پیشرفت ورزشی یا کسب درآمد یا ازدواج باشد دیگر به این موضوعات توجه چندانی نمیکند، اما اگر دغدغه ای نداشت، فکر و مشغله ای نداشت به سراغ این مطالب خواهد رفت.

چه عوامل دیگری را در افزایش یا کاهش مراجعه به این موضوعات تاثیرگذار میدانید؟

از عوامل دیگر موضوع شخصیت و عزت نفس است! تمامی آمارها این موضوع را تایید میکند که وقتی عزت نفس و شخصیت یک فرد یا جامعه افزایش پیدا میکند، به همان میزان، بزه و جرم کاهش پیدا میکند. آمارهای دزدی، تجاوز و اعتیاد همواره در بین افرادی که دچار کمبودند بیشتر است.

عوامل مذهبی را در اینباره چه اندازه موثر میدانید؟

یقینا عامل اول و مهمترین موثر، معنویت جامعه است. کاهش آمار جرم و فساد در ماه مبارک رمضان و یا ماه محرم به همین علت است. چرا که عطر معنویت در جامعه پراکنده شده و به قول خداوند "إن الحسنات يذهبن السيئات" وقتی خوبی و پاکی می آید، بدی و گناه میروند. حال اگر ما بتوانیم تمام روزهای سال، شاخصه های معنویت را در جامعه بالا ببریم، هم نشاط و شادابی در جامعه افزایش پیدا میکند و هم بزه و گناه کاهش پیدا خواهد کرد.

شما همچنان معتقدید که نباید به این موضوع از دریچه سیاست نگاه کرد؟ مگر نه اینکه این افزایش معنویت یا اشتغال و... توسط دولت صورت گرفته است؟!

همه اش حاصل کار دولت نیست. من بزرگترین خدمت آقای احمدی نژاد را ایجاد گفتمان در جامعه میدانم. ایشان با آمدنشان فضای جامعه را به سمت توجه به مسایل معنوی، عدالت و حضرت مهدی (عج) معطوف نمود. به همین جهت همه دستگاه ها و مراکز فرهنگی نیز به سمت این موضوعات حرکت کردند. شما ببیند در این سالها چه تعداد سایت مفید بارویکرد دینی یا علمی یا خبری در فضای اینترنت راه اندازی شده، اغلب آنها هم ربطی به دولت ندارند اما این که این مسایل دغدغه فعالان جامعه شود از ابتکارات آقای احمدی نژاد بود.

به نظر شما این اقدام آقای احمدی نژاد در ایجاد گفتمان فرهنگی، موثرتر از اقدامات برخی نهادهای انتظامی نبود؟

طبق قانون هر کسی یک وظیفه ای دارد، اگر منظور شما گشت ارشاد باشد، به نظرم وجود آن در برخی موارد ضروری است اما کار بزرگ همین کار گفتمان سازی و فرهنگ سازی است. به نظر بنده به عنوان یک جامعه شناس، اگر گفتمان آقای احمدی نژاد به ویژه در 4سال اول نبود، وضعیت جوانان ما بسیار بسیار بدتر از آن چیزی بود که تصور کنید! چون جامعه با یک شیب بسیار تندی به سمت بی بندوباری و فساد حرکت میکرد. اما تغییر فضای فکری جامعه و مطرح کردن دغدغه های معنوی، علمی و جهانی موجب شد تا آن حرکت کند شود. نه آنکه متوقف شود، نه! اما سرعت آن بسیار کاهش پیدا کرد و در برخی موارد معکوس شد.

اما بسیاری به ریس جمهور سابق ایراد میگرفتند که کار فرهنگی نمیکند و حتی دنبال ترویج فساد است!؟

من از نیت آنها و نیت ریس جمهور سابق خبر ندارم! اما اگر نتیجه را نگاه کنیم روشن است که اینطور نیست، ما همیشه در نمودارها یک ریل گذاری برای آینده داریم و پیش بینی میکنیم که مثلا در 10سال آینده وضعیت فحشا یا اعتیاد یا قانون مندی و... به کجا میرسد. این نمودارها در اوایل دهه 80 نشان میدهد که ما به سمت یک انفجار اجتماعی حرکت می‌کنیم که در آن دیگر اثری از هویت ایرانی و آداب اسلامی نیست. اما الان که نگاه میکنیم می‌بینیم مسیر عوض شده؛ در برخی موارد به سمت بهبود در حال حرکتیم! شاید منتقدین انتظار داشتند تا با سرعت بیشتری به سمت جامعه آرمانی حرکت شود ویا در شیوه و راهکار اختلاف نظر دارند.

میزان جستجوی کلمه "دانش" و مشتقات آن در گوگل طی سالهای 2004 تا 2014
میزان جستجوی کلمه "فرهنگ" و مشتقات آن در گوگل طی سالهای 2004 تا 2014
میزان جستجوی کلمه "ایران" و مشتقات آن در گوگل طی سالهای 2004 تا 2014
میزان جستجوی کلمه "اسلام" و مشتقات آن در گوگل طی سالهای 2004 تا 2014
میزان جستجوی کلمه "ورزش" و مشتقات آن در گوگل طی سالهای 2004 تا 2014
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۶
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
ارسال نظرات
مینا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۲ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
۳
۱۹
یه چی میگین ها!


بعدش هم باید با افزایش میزان کاربران میزان سرچ شدن این مطالب بالا میرفته که نشون میده نرفته!!!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۷ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
همه چیز روشنه! هیچ تحلیلی نمیخواست
زنده باد احمدی نژاد
زنده باد مرد فرهنگ، علم و پیشرفت
زنده باد بهار
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۶ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
۱۵
۳۱
چقدر اراجیف مینویسید شماها
پاسخ
محمد22
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۹ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
۱۱
۶
يكي از نكات تحليلي اينه كه قبل از 2004 استفاده از اينترنت محدود تر و مربوط به سرمايه داران بوده و دي چند سال اخير به عموم مردم گسترش پيدا كرده
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۳
مسخره است
من که بچه ی کارگر هستم بیشتر از ده ساله دسترسی اینترنت دارم
شما ظاهرا دور و بر خودتون رو درست نگاه نمی کنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۱ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
۹
۲
دانش چرا اینجوری بالا پایین رفته؟؟؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۲ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
۹
۲
دانش چرا اینجوری بالا پایین رفته؟؟؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۶ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۵
۱۳
گوگل سایتی است که به سرویس اطلاعاتی امریکا وابسته است و با توجه به جنگ روانی امکان اینکه این امار دستکاری شده باشد می رود و هیچ مرجعی جهت تعیین صحت و سقم ان بجز خود گوگل در دست نیست و باید پرسید ایا می شود به گوگل اطمینان کرد؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۳
همه دنیا با احمدی نژاد دشمن بودن
چرا گوگل باید به نفعش کاری بکنه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۶ - ۰۱ تير ۱۳۹۳
پس منطقا تازه باید گوگل این آمار رو پایینتر گفته باشه تا فرد زیر سؤال برنده هولوکاست رو زیر سؤال برده باشه!
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۵ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۱۸
۰
نکتش همینه! کاربرا زیاد شدند. اکثرا هم جوون اما سرچ کلمات مستهجن کمتر شده
پاسخ
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۶ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
۱۷
۰
نکتش همینه! کاربرا زیاد شدند. اکثرا هم جوون اما سرچ کلمات مستهجن کمتر شده
پاسخ
عسکر
United States
۱۵:۵۹ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۳
۱۰
۸
احمدی نژاد امیرکبیر ایران است در عصر ما
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۶ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۳
۲
۹
عزیزه من، دور از جون بعضی ها، انقد آدم هیز توی خیابون زیاد شده که از کنار هرکی رد میشی به ناموست نگاه میکنن جرعت بیرون رفتن از خونه نداری ، اونوقت آمار گوگل در میاری که جستجوها کمتر شده؟!!! امنیت اجتماعی در حد صفره اونوقت شما حرف از چی میزنید!!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۸ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۳
این متن با آمار حرف زده
شما هم اگه داری بسم الله
اگه نداری بهتره حرف نزنی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۳
۳
۱۰
وقتی بحث موتور جستجو میشه گوگل صهیونیستیه، وقتی حمایت از احمدی نژاد باشه گوگل از موثق ترین منابع برای آمار هست. وقتی به ضررشون باشه ویکیپدیا از منابع اسراییلی تامین میشه، وقتی بخوان برای منافع خودشون بهش استناد کنند ویکیپدیا از معتبرترین سایت هایی هست که با مشارکت آزاد مردم به دست اومده. قضاوت با خوانندگان!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۰ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۳
ما ادعایی نداریم
شما اگه صهیونیستی بودن گوگل رو قبول نداری پس باید به این آمار اعتماد کنی
حالا ناراحتیت از چیه؟
ناراحتی از اینکه مجبوری برای زیر سوال بردن آمار گوگل، برخلاف اعتقاد قبلیت بگی که گوگل اسرائیلیه؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۶ - ۰۲ تير ۱۳۹۳
وقتی گوگل اسرائیلی هم داره واقعیات رو اعتراف می کنه ....
منظور اینه
نه اینکه بخوان از گوگل دفاع کنند
دوزاری تون افتاد جناب ناشناس ۰۹:۳۵
ناشناس
Canada
۰۵:۳۶ - ۰۴ تير ۱۳۹۳
۳
۵
کلی خندیدیم، مرسی! یعنی شما دیگه آبرویی برای حماقت نگذاشتید! آخرشید والا!
پاسخ
خبرنگار
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۰۴ تير ۱۳۹۳
۱
۳
معلومه چرا. چون دردوران احمدي نژاد، ... و پورن تو جامعه وجود داشت ديگه نيازي نبود سرچ بشه. دانش هم وجود نداشت كه نياز بود سرچ بشه!
پاسخ
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۷ - ۰۵ تير ۱۳۹۳
۱
۵
1- از کجا معلوم که این آمار درسته ؟ دیگه مشخص شده که رسانه های ایرانی خیلی راحت به مردمشون دروغ میگن
2 - اگه این آمار درست باشه ما باید نتیجه اش رو هم ببینیم دیگه . واقعا در دوران آقای احمدی نژاد حجاب و دانش و صداقت و اخلاق رشد کرد ؟ کسی هست به این سوال جواب مثبت بده ؟؟؟
پاسخ
یک دانشگاهی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۱ - ۰۵ تير ۱۳۹۳
۴
۴
احتمالا این نظر را چاپ نخواهید کرد ولی بهر حال بعنوان یک فرد علمی باید واقعیت را بنویسم تو خواه پند گیر یا ملال!
1. ضریب زاویه منحنی جستجو کلمات پ و ر ن و س ک س دو سال قبل از پایان دوران اصلاحات منفی و به اصلاح نزولی بوده و البته در دوران احمدی نژاد هم به روند خود ادامه داده است. لذا لزوما عوامل نزولی در زمان ایشان شروع نشده است. در مسائل فرهنگی تغییرات یکشبه و یکماهه نیست، بلکه اقدامات ممکن است سالها بعد جواب دهد. کما اینکه متاسفانه ضریب زاویه منحنی در سال 2010 مثبت شده است که در تحلیل مطلب ارائه شده به آن اشاره نشده است که البته می تواند یک نکته بسیار منفی در کارنامه آقای احمدی نژاد تلقی شود.
2. یک شکست در منحنی در حدود سال 2007 ایجاد شده که با توجه به افت ناگهانی می توان آنرا ناشی از عوامل دیگر غیر فرهنگی دانست. به نظر من علت آن شدت دادن به فیلترینگ در آن زمان بوده است. درست است که گوگل فقط آمار جستجو ها را ارائه می دهد ولی اگر جستجو کننده امیدوار به وارد شدن به سایت های جستجو نداشته باشد دلیلی هم برای جستجو کردن پیدا نخواهد کرد! افزایش جستجو ها از سال 2010 به بعد هم دقیقا همین توجیه را دارد که با توجه به ورود فیلترشکن های بسیار قوی مثل سایفون و امید جستجوگران به دسترسی به صفحات یافته شده باعث این افزایش بوده است.
مخلص کلام اینکه این متن فقط سعی در استفاده سیاسی از موضوع دارد و البته با توجه به بند اول بالا می توان گفت که نه تنها دولت احمدی نژاد فعالیت فرهنگی مناسب در کاهش این نوع جستجو ها نداشته بلکه تغییر ضریب زاویه از منفی به مثبت در سال 2010 نشان گر منفی بودن سطح فعالیت های دولت ایشان است!

یا حق!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۹ - ۰۵ تير ۱۳۹۳
۱
۴
متوهمها اون ممرو لولو خورد آب بریزید اونجاکه میسوزه اسم خودتون رو گذاشتید روشنفکر اما اندازه یک بزحالیتون نیست چرا چون ما همجنس باز داریم اما نه مثل شما
پاسخ
فاطمه
United States
۱۷:۲۹ - ۰۵ تير ۱۳۹۳
۴
۵
این آمار هم مثل آمارهای زمان محمودآقا دروغ و کذبه. لعنتی از دروغ گفتن واهمه نداشت که!
پاسخ
حمید
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۴ - ۰۶ تير ۱۳۹۳
۴
۴
این کاملان روشنه در دوره اصلاحات حقیقیش نبود مردم دنبال مجازیش بودن در دوره بعدی حقیقی تو خیابونها پر شده لذا عطش دیدن عکس و فیلم پورن کمتر شده و مردم بیشتر دنبال حقیقیش هستند اخه اینا سوالن که میپرسین خودمون که میفهمیم چکاره ایم
پاسخ
جواد
United States
۰۸:۳۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۳
۰
۰
ميگم ببینید زمان احمدی نژاد چقدر کلمه اختلاسو دزدی سرچ شده فک کنم آمارش سر به فلک بکشه
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها