کد خبر: ۲۳۲۱۳
زمان انتشار: ۰۹:۳۳     ۲۴ مهر ۱۳۹۰
در غالب "كنگره علوم اجتماعي جهان عرب ـ تركيه ۲۰۱۱"؛
با توجه به نقش موثر و بی بدیل جمهوری اسلامی ایران و علی الخصوص مدیریت هوشمندانه ولی امر مسلمین جهان، حضرت امام خامنه ای در هدایت انقلاب های منطقه و احساس خطر شدید از ناحیه استکبار جهانی در به خطر افتادن منافع اقتصادی و سیاسی خود در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا، بر استکبار جهاني واجب بود که به هر طريقي از الگو شدن انقلاب اسلامي جلوگيري کند، لذا ترکيه اسلامي(!) ظهور کرد و به سرعت توانست بر مشکلات خود غلبه كند
سرویس بین الملل پایگاه 598، انقلاب اسلامي به رهبری امام خميني(ره) پس از گذران از از آتش انواع جنگ، درگيري‏هاي داخلي، کارشکني ها، تحريم ها، بحران های اقتصادي، ترور، شبيخون فرهنگي و انواع فتنه ها، بيش از پيش در چشم و ذهن مستضعفان الگو شده است. الگويي که از امتحانات بسيار سخت سرفراز بيرون آمده است و با اقتدار همگان را به پيروي از مدل اسلام ناب فرا مي‏خواند و در اين دنياي انسان پرست سخن از توحيد و رهايي از خدایان گوناگون مي‏زند.

به گزارش پایگاه 598، درست بعد از پیدایش و گسترش موج عظیم بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و احساس نامیدی غرب نسبت به حاکمان دست نشانده و دیکتاتور خود در این منطقه، غرب به خوبی دریافته است که مدل موجود در اداره این کشورها ناکارآمد بوده و ملتهای منطقه دیگر این نوع حکومت استبدادی را بر نمی تابند.

از همین رو مدل ترکيه که نوعی از اسلام آمريکایی مدرن است را ابزاری برای انحراف در بيداری اسلامی قرار داده است. البته نبايد شك داشت كه پذيرش حاكميّت حزب عدالت در تركيه، عقب‌نشيني غرب است؛ چون ترکیه مركز حكومت تماماً سکولار آتاترك بوده است که در صدد تغيير همه‌ي نمادهاي مذهبي و حتي زبان مردم بود. اينكه غرب این موضوع را بپذيرفته است که فضا را برای سكولاريست های ميانه‌رو باز نماید، يعني پشت سر گذاشتن جريان سكولاريسم تماميّت خواه و قانع شدن به يك سكولاريسم ميانه‌رو و حكومتي كه در ساختار حكومت لائيك هم آزادي مذهبي مي‌دهد و با نمادهاي مذهبي در حوزه‌ي زندگي خصوصي انسان‌ها مبارزه نمي‌كند و حتّي اجازه حضور آن نمادها را در بعضي از لايه‌هاي اجتماعي مثل حجاب مي‌دهد، اين قدم رو به پيش است و غرب هم چون احساس مي‌كند عمق اين انقلاب‌ها بيش از اين مقياس است و ميل به انقلاب اسلامی دارد، حاضر مي‌شود سكولاريست‌هاي ميانه‌رو را شبكه‌ سازي كند و جريان‌هاي انقلابي را به سمت آنها هدايت كند. اما از طرف ديگر، خطر اصلي انحراف در بيداری اسلامی هم اين است كه حکومتی با مدل سكولاريستی و از نوع ميانه‌روی آن بجای حکومت های دیکتاتوری روی کار آورده شود و آرام آرام هويت اسلامی انقلابها به حاشيه برده و نهایتاً محو گردد.

در همین راستا حکومت ترکیه اقدام به برگزاری همایشی تحت عنوان" كنگره علوم اجتماعي جهان عرب ـ تركيه 2011 " نموده است که در این همایش در پی تبیین نقش كارگزاران غير دولتي و تغييرات اجتماعي ـ اقتصادي و سياسي در خاورميانه می باشند. این همایش در تاریخ 6 الي 8 دسامبر (15 تا 17 آذر) برگزار خواهد شد و هدف اين كنگره برجسته سازی نقش ترکیه در خاورمیانه، بر مبناي ايده‏ي مطالعه جنبه‏هاي فرهنگي، تمدني و اجتماعي و تأثيرات آن در خاورميانه و بررسي كارگزاران غير دولتي و ايفاي نقش آنها در تغييرات گوناگوني است كه در اين منطق حساس در حال رخ دادن است.

در تبیین علل شکل گیری و معرفی اهداف و دستآورد های این همایش اینچنین آمده است که:
خاورميانه شاهد تغييرات اجتماعي، اقتصادي و سياسي مي‏باشد كه در آن بر هم كُنش‏هاي محلي، منطقه‏اي و بين‏المللي تنش‏هاي مختلفي را ايجاد خواهد كرد كه باعث ايجاد بازتاب‏ها و چالش‏هاي فعلي خواهد شد. حكومت‏هاي ملي كنوني، تنها شخص فعال و كنترل كننده اين تغييرات و تنها شخص تأثيرگذار در اين بين نمي باشد. كارگزاران غير دولتي نقش فزاينده قابل توجهي در هدايت، پيش گيري يا تقويت تغييرات اجتماعي ـ اقتصادي و فرهنگي ايفا مي‏كنند.

این كنگره تغييرات جاري خاورميانه را در سطوح «اجتماعی، اقتصادی و سیاسی» مورد توجه خود قرار داده است.

اين كنگره به روابط دو جانبه بين اين بر هم كنش‏هاي اقتصادي، اجتماعي و تغييرات سياسي و كارگزاران غير دولتي خواهد پرداخت. هدف كنگره امسال مطالعه چگونگي تأثيرگذاري كارگزاران غيردولتي و چگونگي تأثيرگذاري اين تغييرات بر آنها خواهد بود، و به چه ميزاني خود را با اين تغييرات سريع وفق و به آن پاسخ خواهند داد.

همچنین در ادامه این گزارش آمده است: رابطه منطقي بين كارگزاران غير دولتي و تغييراتي كه در خاورميانه در حال رخ دادن است وجود دارد. بنابراين، به منظور آشنا شدن با رخدادهايي كه خاص اين منطقه است، ضرورت دارد اين سه موضوع بسيار مهم را بررسي كنيم:

1. دورنماي تاريخي كارگزاران غير دولتي؛ ظهور، گسترش كار، انحلال... آنها.
2. تأثيرات دو جانبه كارگزاران غير دولتي و تغييرات در حال وقوع.
3. ميزان مقاومت آنها در برابر بافت اجتماعي، اقتصادي، و فرهنگي جامعه.

بر اساس گزارش بدست آمده از دبیرخانه این همایش، مقالات تحقيقاتي كنگره علوم اجتماعي جهان عرب ـ تركيه دو محور اساسي دارد:

1. درك كارگزاران غير دولتي در خاورميانه از نظر: تحول، ماهيت، رده بندي ملي يا محلي، اهداف، ابزار، شبكه ارتباطي، ظرفيت‏ها، نقاط ضعف و قوت، ارتباط با دولت، تعامل با جامعه، چگونگي اتحاد و شيوه‏هاي بسيج منابع، چالش‏هايي كه در مقابل استفاده از فرصت‏هايي كه پيش مي‏آيد، بيان استراتژي‏ها و شاخصه‏هاي موفقيت و شكست آنها.

2. نقش كارگزاران غير دولتي در حوزه:
ـ سياست گذاري عمومي و اجراي آن؛
ـ پايه ريزي براي حكومت؛
ـ پيشرفت اقتصادي؛
ـ دفاع از دموكراسي و حقوق بشر؛
ـ تغييرات شهري؛
ـ آموزش، آگاهي و كارآموزي؛
ـ هنر، ادبيات و زبان؛
ـ رسانه‏ها و فضاي مجازي؛
ـ روابط اقتصادي و سياسي در خاورميانه؛
ـ تغييرات سياسي (چه تند و چه كُند)؛

با توجه به نقش موثر و بی بدیل جمهوری اسلامی ایران و علی الخصوص مدیریت هوشمندانه ولی امر مسلمین جهان، حضرت امام خامنه ای در هدایت انقلاب های منطقه و احساس خطر شدید از ناحیه استکبار جهانی در به خطر افتادن منافع اقتصادی و سیاسی خود در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا، بر استکبار جهاني واجب بود که به هر طريقي از الگو شدن انقلاب اسلامي جلوگيري کند، لذا ترکيه اسلامي(!) ظهور کرد و به سرعت توانست بر مشکلات خود غلبه كند؛ توانست نظاميان کودتا گرا را که سال‏ها بود بر جريان قدرت در ترکيه احاطه داشتند، تار و مار کند و نتايج راضي کننده اي در زمينه‏هاي اقتصادي، عمراني، روابط بين المللي، پيشرفت‏هاي علمي و تکنولوژيک و ساير زمينه‏ها کسب کند تا آنجا که بنا به گزارش انجمن سلطنتي انگليس، بعد از ايران دومين کشور در سرعت رشد علمي است. اينها همه در شرايطي است که مدل روي کار آمده در ترکيه مدلي است که با اسلام فردي مبارزه مستقيمي ندارد و تنها مي‏خواهد که اسلام درعرصه اجتماعي جامعه حضور نداشته باشد. اين اسلام جديد در ترکيه يا همان "اسلام آمريکايي مدرن" زماني اهميت مضاعف ميابد که چند کشور در شرف تحولات سياسي عظيمند و به دنبال مدلي براي اداره جامعه ي خويشند، از اين رو اخيرا و در حواشي رخدادهاي بيداري اسلامي، تحرکات ترکيه افزايش يافته است  و اردوغان به طور مستقيم سخن از مدل اداره جامعه مي‏زند و مبلغ مدل اسلام ليبراليستي شده است.

در چنين شرايطي تحرکات بين المللي و ديپلماسي عمومي جمهوري اسلامي در جريان بيداري اسلامي در کشور‏هاي منطقه بايد به گونه اي باشد که فتنه بين المللي ترکيه جديد را خنثي کند و تمسک به  مدل اسلامي اداره جامعه را به الگويي عمومي تبديل کند.

برگزاري اين همايش نيز در همين پازل قرار دارد و به طور دقيق اهداف ترکيه آمريکايي را از اين حرکت مي‏توان اينگونه بيان کرد:

الف) ترويج علوم انساني غربي در جهان عرب به عنوان مبنايي ترين ابزار تهاجم فرهنگي
 
ب)به اثبات رساندن مدل ترکيه از لحاظ علمي به منظور جايگزيني آن به جاي مدل کنوني  و غير علمي نشان دادن ساير مدل‏ها نظير مدل ايران اسلامي.

ج) تلاش براي ساماندهي و شبکه سازی متفکران روشنفکر ليبرال در کشورهاي عربي به منظور تأثيرگذاري بر تحولات سياسي و فرهنگي اين کشورها شبيه به کاري که توسط اصلاح طلبان در ايران رخ داد. مؤيد اين مطلب تكيه اين همايش بر كارگزاران غير دولتي، و سعي در ساماندهي آنهاست.

د) ژست علمي گرفتن و به ظاهر علمي و منطقي صحبت كردن، بهترين راهي است كه مي‏توان از طريق آن بر تحولات منطق تأثير گذاشت و اين مطلبي است كه «مبلغ اسلام آمريكايي مدرن» به خوبي از آن استفاده كرده است.


لازم به ذکر است که اولين كنگره علوم اجتماعي جهان عرب ـ تركيه (2010) به متغيرهاي فرهنگي و مطالعات خاورميانه به عنوان زمينه اي گسترده براي گفتگوهاي آكادميكي بين دانشمندان جهان عرب و تركيه پرداخت. و در این كنگره جنبه‏هاي مختلف روابط بين تحقيقات فرهنگي و آكادميكي در شاخه‏هاي مختلف علوم اجتماعي را مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

مترجم: رضا حسن زاده
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
سهیل بشردوست
UNITED STATES
۱۹:۰۷ - ۲۴ مهر ۱۳۹۰
۰
۰
اگر مردم کشورهای عربی مدل ترکیه رو در آینده اجرا کنن، حتماً لیاقتوشن همینه...
چرا ما باید دلمون بیشتر از خودشون براشون بسوزه؟ خلایق هرچه لایق
پاسخ
بسیج جهانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۰
آقا سهیل عزیز
ما اصرار داریم تا خلایق طعم شیرین سبک زندگی اسلامی و زندگی در سایه اسلام را بچشند و اصرار داریم تا پرچم لا اله الا الله را بر قلل رفیع جهان به احتزاز در بیاوریم
حسین بخشایش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۷ - ۲۴ مهر ۱۳۹۰
۰
۰
بسیار ریز بینانه و دقیق عمل کردید و به خال زدید، اخیراً متوجه شدم که سایت هایی که در زمینه تبیین انحرافات در بیداری اسلامی فعالیت می کنند مورد حمله وسیع هکر های سلفی قرار می گیرند.
بیشتر مراقب باشید/ اجرکم عند الله
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۸ - ۲۴ مهر ۱۳۹۰
۰
۰
ترک های عثمانی همیشه دست در دست انگلیس داشته و دارند.
از این ها جز این انتظار نیست.
همیشه و همه جا نقش های بی بدیل را ایران اسلامی بازی کرده است.
جناب اردوغان(ابن اتا ترک)؛
اندکی صبر سحر نزدیک است
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۸ - ۲۶ مهر ۱۳۹۰
۰
۰
از اون طرف دارن اختلاف بین ایران و عربستان را تشدید می کنن. از این طرف دارن روابط ترک ها را با اعراب تقویت می کنن.
بازی برد بردی را شروع کرده این ایالات متحده ..!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۵ - ۲۶ مهر ۱۳۹۰
۰
۰
مرگ بر مروج اسلام آمریکایی
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها