أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۳۵۵۰۲
زمان انتشار: ۱۶:۵۹     ۲۱ تير ۱۳۹۳
کارگردان تئاتر سرمه در گفت و گو با پایگاه ۵۹۸:
صد سال پیش در مسجد گوهر شاد 2000 خون برای عفاف و حجاب ریخت ولی مسئولین فعلی مان، متاسفانه هنوز آنطور که می بایست از مقوله حجاب حمایت نمی کنند و فکر می کنند می توانند با زدن چند بنر در سطح شهر کار فرهنگی بکنند/ تئاتر سرمه به اتفاقات سال 1299 تا سال 1314 می پردازد که دوره حساسی در تاریخ کشورمان محسوب می شود و همزمان است با روی کار آمدن رضا خان بر قدرت.
محمد رضا شاه مردی کارگردان تآترتئاتر "سرمه" در گفت و گو با سرویس نقد رسانه پایگاه 598، ابراز کرد: تآتر سرمه به اتفاقات سال 1299 تا سال 1314 می پردازد که دوره حساسی در تاریخ کشورمان محسوب می شود و همزمان است با روی کار آمدن رضا خان بر قدرت.

کارگردان تئاتر سرمه افزود: در سال 1299 فتح الله سپهدار اعظم نخست وزیر احمد شاه بوده که در پی کودتا سید ضیا و رضا شاه عزل می شود و سید ضیا مدتی نخست وزیر می شود، و بعد از وی محمد علی فروغی و بعد از وی رضا خان نخست وزیر می شود و رضا خان با حیله ای احمد شاه را به خارج می فرستد و حکومت را از قاجار به پهلوی تغییر می دهد.

وی ادامه داد: این نمایش به تحلیل چگونگی تغییر قدرت از قاجاریه به پهلوی، خیانت های رضا خان، و ترور و کشتار تجمع کنندگان در مسجد گوهر در خصوص کشف حجاب و غرب زدگی ای که رضا خان وارد کشور نمود می پردازد.

وی ادامه داد: یک خانواده قاجار را به نمایش می کشیم که به قم آمده و ساکن شده اند و دختر خانواده می خواهد عروسی کند. بعد از 15 سال دایی خانواده آشتی می کند و به واسطه این عروسی روابط از سر می گیرد. اختلافات از نو شروع می شود و شاهد ریشه اختلافات خواهیم بود که مربوط به مباحث سیاسی فرهنگی روز آن زمان است.

شاه مردی گفت: این تاتر 14 بازیگر دارد که 8 نفر از آنها اولین تجربه حرفه ای خودشان را تجربه می کنند، و همچنین نوع اجرا تآتر محیطی ست، که در یک خانه با قدمت زمان قاجار این تآتر اجرا می شود.


شاه مردی ضمن گلایه از مسئولین فرهنگی و عدم حمایت مناسب از دلسوزان فرهنگی کشور ابراز کرد: بودجه فرهنگی استان قم و بودجه فرهنگی کشور و حمایت هایی که صورت می گیرد بسیار ضعیف است و نیاز به حمایت جدی داریم.

وی ادامه داد: صد سال پیش در مسجد گوهر شاد 2000 خون برای عفاف و حجاب ریخت ولی مسئولین فعلی مان، متاسفانه هنوز آنطور که می بایست از مقوله حجاب حمایت نمی کنند و فکر می کنند می توانند با زدن چند بنر در سطح شهر کار فرهنگی بکنند.

وی تاکید کرد: سمینارهایی با هزینه های سنگین برای عفاف و حجاب برگزار می شود در صورتی که صندلی های سالن ها خالی ست، ولی وقتی کار هنری باشد و تئاتر باشد مثل تآتر سرمه آنقدر استقبال می شود که بسیاری از افراد موفق به دیدن نمایش نمی شوند و بر می گردند.

این کارگردان تئاتر در پایان تصریح کرد: حوزه هنری و وزارت ارشاد وعده مساعدت داده اند که البته جوابگوی هزینه های ما نمی باشد، امیدواریم که مسئولین بیشتر به فکر دلسوزان فرهنگی باشند.

گفتنی ست، این تئاتر همزمان با 21 تیر روز عفاف و حجاب، و سالگرد کشتار مسجد گوهر شاد به مدت 7 شب از 18 تیر الی 24 تیر در خانه قدیمی شادقلی خان واقع در خیابان عمار یاسر اجرا می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها