کد خبر: ۲۵۴۹۳۷
زمان انتشار: ۱۳:۴۲     ۰۵ مهر ۱۳۹۳
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است دولت با عدم دعوت از نمایندگان مجلس برای حضور در اجلاس عمومی سازمان ملل توفیق همراهی نمایندگان مجلس را از دست داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جهان نیوز- شاید اگر حساسیت ویژه مذاکرات هسته‌ای کشورمان نبود حسن روحانی ترجیح می‌داد تا در کشور بماند و به مشکلات اصلی مردم رسیدگی کند؛ اما حساس شدن مذاکرات هسته‌ای کشورمان در این مرحله باعث شد رئیس جمهور در دومین سال ریاست جمهوری‌اش همچون احمدی‌نژاد سفر نیویورک را از دست ندهد.

به گزارش جهان، نکته قابل توجه در دومین سفر روحانی به آمریکا که این سفر را از سایر سفرهای خارجی دولت‌ها به ویژه در سفر سالیانه به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک متمایز می‌کند، عدم همراهی نمایندگان مجلس با وی در این سفر مهم و حساس است.

هرچند قانون و یا الزامی به منظور همراه بردن نمایندگان مجلس برای رئیس جمهور وجود ندارد و این موضوع جزء اختیارات وی است، اما رؤسای جمهور سابق در سفر به نیویورک یک یا دو نماینده از پارلمان را همراه خود می‌بردند. روحانی هم سال گذشته سید احمدرضا دستغیب عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و سیامک مره صدق نماینده کلیمیان مجلس را همراه خود به امریکا برد.

روحانی از دست مجلس ناراحت است

بهارستان نشینان، تحلیل‌های مختلفی از این اقدام دولت دارند. برخی معتقدند روحانی هنوز از موضوع استیضاح وزیر علوم ناراحت است و عدم دعوت از نمایندگان مجلس ناشی از همین ناراحتی است. برخی هم مشاوره غلط مشاوران روحانی را دلیل این امر می‌دانند.

از خودش بپرسید!

محمد حسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در این باره می‌گوید: اینکه چرا آقای روحانی از نمایندگان مجلس برای این سفر دعوت نکرده موضوعی است که خودش باید پاسخ بدهد. گرچه معتقدم این جز اختیارات رئیس جمهور است که بخواهد نماینده‌ای را از مجلس همراه خود به سفرهای خارجی ببرد اما اگر این کار انجام می شد بهتر بود؛ شاید آقای روحانی امسال کسی را پیدا نکرده که همراه خود ببرد!

اگر می‌برد دیپلماسی پارلمانی تقویت می‌شد

محمدصالح جوکار دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم معتقد است: اگرچه قانونی وجود ندارد که حتما رئیس جمهور نماینده‌ای را از مجلس در سفرهای خارجی همراه خود ببرد، اما برای تعامل بهتر مجلس و دولت خوب بود این کار انجام می‌گرفت چرا که قطعا باعث تقویت دیپلماسی پارلمانی کشور هم می‌شد.

مشاوران روحانی مقصرند

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران هم معتقد است این کار جز اختیارات رئیس جمهور است. او می‌گوید: بهتر بودآقای روحانی یک یا دو نفر از نمایندگان را همراه خود به نیویورک می برد. این کار باعث تعامل بهتر دولت و مجلس می‌شد. عضو کمیسیون امنیت ملی دلیل عدم دعوت دولت از مجلس برای همراهی در این سفر را مشاوره غلط مشاوران رئیس جمهور به روحانی می‌داند.

حتما لازم نبوده که نبرده است

اما احمد امیرآبادی نماینده مردم قم نگاه متفاوتی نسبت به این موضوع دارد و می‌گوید: بنا نیست رئیس جمهور هرجا می‌رود، نمایندگان مجلس هم او را همراهی کنند. حتما نیاز نبوده که رئیس جمهور کسی را از مجلس برای این سفر دعوت نکرده است. امیر آبادی جز مخالفین سفرهای خارجی مکرر نمایندگان بوده و معتقد است سفرهای خارجی اگر به نوعی برای مردم و کشور آورده‌ای داشته باشد خوب است والا اگر قرار باشد کار خاصی انجام نشود و تنها هزینه‌ای برای کشور داشته باشد همان بهتر که نروند.

او می‌گوید: ما در مذاکرات هسته‌ای که به مراتب مهم‌تر از سفر نیویورک است نماینده‌ای از مجلس به عنوان ناظر نداریم چه برسد به سفر نیویورک.

روحانی این توفیق را از دست داد!

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم بر این باور است که دولت با این کار توفیق همراهی نمایندگان مجلس را از دست داده است.

بدسلیقگی دولتی‌ها

غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم می‌گوید: من از علت اینکه چرا نماینده‌ای از مجلس همراه رئیس جمهور به نیویورک نرفته خبر ندارم، اما خوب است فردا برای اینکه از شائبه‌ها و حاشیه‌ها کم شود رئیس‌جمهور عضو ناظر مجلس را همراه خود می‌برد، چون سفر تفریحی نبوده‌است!

او معتقد است این همراه نبردن خیلی خوش‌سلیقگی نبود و در کاری که هیچ مشکلی در آن وجود ندارد وجود ناظر و بازرس چه اشکالی دارد؟ کاش رئیس جمهور برای اینکه نشان دهد فضای تعاملی خوبی با مجلس دارد با هماهنگی ریاست مجلس برخی نمایندگان را به عنوان ناظر همراه با خود می‌برد.

جعفرزاده این را هم گفته که حضور یک یا دو نماینده از مجلس برای پرهیز از فضای حاشیه‌ای و برای تقویت پاسخگویی رئیس‌جمهور به انتقادها بعد از این سفر مناسب بود و وقتی رئیس جمهور این کار را نمی‌کند یعنی فردا خودش در مقابل همه انتقاد‌ها یک تنه خواهد ایستاد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها