أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۶۷۰۴۴
زمان انتشار: ۱۷:۴۴     ۱۲ آبان ۱۳۹۳
«دانکن کمپبل» خبرنگار تحقیقی انگلیسی در گزارشی تصویری از «جعبه های سفید» جاسوسی آمریکا در پایتخت های کشورهای جهان تأکید کرد که واشنگتن در دست کم 80 پایتخت، «لانه جاسوسی» دارد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، روزنامه آلمانی «اشپیگل» سال گذشته گزارشی را منتشر کرد که از وجود «جعبه های سفیدی» بر بام سفارتخانه های آمریکا در برلین، مادرید، مسکو، پکن، تل‌آویو و استکهلم حکایت داشت. این روزنامه از این جعبه های سفید با عنوان «لانه های جاسوسی آمریکا» در دیگر کشورها و حتی متحدان خود در سراسر دنیا یاد کرده بود.

پس از گذشت حدود یک سال از این گزارش که به نقل از منابعی آمریکایی و انگلیسی منتشر شده بود، اینک «دانکن کمپ‌بل» روزنامه نگار تحقیقی انگلیسی شواهدی را گردآوری و در وبسایت اختصاصی خود منتشر کرده که ادعا می کند بیش از 80 سفارتخانه آمریکا در سراسر جهان، تجهیزات شنود الکترونیک و رادیویی عملیات ویژه مشترک میان آژانس امنیت ملی آمریکا و سازمان سیا را در خود جای داده است. در این گزارش تصاویری منتشر شده که برخی از این سازه های مکعبی شکل سفید رنگ موسوم به جعبه های سیاه را بر فراز مهمترین سفارتخانه های آمریکا در اروپا، آمریکای جنوبی و خاورمیانه به تصویر می کشد.

بنا بر این گزارش، در این سازه‌های مکعبی شکل سفید رنگ، تجهیزات و آنتن‌های شنود رادیویی، وای‌فای و تلفن‌های همراه به منظور جمع آوری اطلاعات مربوط به ارتباطات و مکالمات صورت گرفته به ویژه میان سران دولت ها در این کشورها نصب شده است.

رادیو صدای روسیه چندی قبل در گزارشی با موضوع همین «جعبه سفید» مرموز، به نقل از یک کارشناس امور اطلاعاتی نوشت که این سازه ها در حقیقت «سازه واحدهای اطلاعاتی امن» (SCIF) خوانده می شوند که در تمام سفارت های آمریکا و مراکز دیپلماتیک این کشور دیده می شوند.

این کارشناس با بیان اینکه این سازه ها در دو نوع موقت و دائمی هستند، می گوید این ادوات جاسوسی قادرند اطلاعات با سیگنال های مختلف را جمع آوری کنند، اطلاعات مختلفی چون داده های اینترنتی، صوت و هر نوع اطلاعات دیگر.

این سازه ها که به نظر  عادی و بی آزار می رسند، نه تنها در سرتاسر جهان روی بام سفارتخانه های آمریکا دیده می شوند، بلکه هریک بخشی از یک شبکه جهانی جاسوسی با اسم رمز «استیت روم» (STATEROOM) هستند.

در ادامه تصاویر سفارتخانه‌های آمریکا در برخی کشورهای اروپایی، آمریکای لاتین و خاورمیانه و حتی آسیا به همراه توضیحی کوتاه به تفکیک آمده است.

 

آلمان

برلین- سفارت آمریکا در برلین جنب «دروازه براندنبورگ»[1]، یکی از مهمترین بناهای تاریخی آلمان در برلین قراردارد و مستقیما ساختمان پارلمان و دفتر صدراعظم آلمان را زیر نظر دارد. بنا به گزارش «اشپیگل»، سایت شنود بر بام ساختمان سفارت نصب شده و به منظور کنترل مکالمات تجاری و دولتی در آلمان مورد استفاده قرار گرفته است.

 

برلین- تجهیزات شنود و جاسوسی آمریکا شامل دو دریچه عبور امواج رادیویی است که در تصویر بالا با فلش های زردرنگ مشخص شده است. این دریچه ها به شکلی نصب شده اند که یکی از آنها مستقیما به ساختمان پارلمان مشرف باشد و دیگری به ساختمان دفتر صدراعظم آلمان.

 

اسپانیا

مادرید- مقامات اسپانیا به دنبال انتشار گزارش هایی مبنی بر شنود گسترده و مخفی مکالمات شهروندان اسپانیایی از سوی نهادهای اطلاعاتی آمریکا از این کشور به شدت انتقاد کردند. اسناد افشاشده توسط «اسنودن» حاکی از آن است که روزانه نزدیک به سه و نیم میلیون مکالمه تلفنی مورد شنود قرار گرفته است. وزارت خارجه اسپانیا نیز سفیر آمرکا در مادرید را برای پاسخ به این اتهامات فراخوانده است.

 

مادرید- تصویر نمای نزدیک از سقف سفارت آمریکا در مادرید سازه و اتاقکی بدون پنجره را به تصویر می کشد. این ساختمان در شمال غربی مادرید واقع شده است، اندکی دورتر از ساختمان کنگره اسپانیا و همچنین در فاصله دو مایلی مجلس سنای اسپانیا و کاخ سلطنتی این کشور.

 

کوبا

هاوانا- علیرغم اینکه آمریکا از سال 1961 در کوبا سفارتخانه ای رسمی ندارد، اسناد افشا شده اسنودن، هاوانا را به عنوان یکی از پایگاه های جاسوسی آمریکا معرفی کرده و از آن به عنوان یک «پایگاه فعال» نام برده است. آمریکا به جای داشتن یک سفارتخانه در هاوانا، یک دفتر حافظ منافع در این شهر دارد که در داخل سفارت سوئیس در این کشور قرار گرفته است.

 

اتریش

وین- تصویر سفارت آمریکا در وین، اتاقک برآمده‌ای را در وسط سقف این ساختمان نشان می دهد. این سفارتخانه درست در سمت جنوب ساختمان پارلمان اتریش قرار گرفته است.

 

وین- نمایی نزدیک از اتاقکی بر فراز سقف سفارتخانه آمریکا در اتریش. ساختمان این سفارتخانه در شمال ساختمان شهرداری و دفتر صدراعظم این کشور واقع شده است.

 

وین- رسانه های اتریش در ماه سپتامبر گزارش کردند که سفارتخانه آمریکا در بخش شمال غربی شهر وین، مرکز اجرای عملیات شنود و جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در این کشور بوده است. تجهیزات جاسوسی به نظر می رسد در اتاقکی جاسازی شده است که بعدا بر فراز ضلع جنوب غربی ساختمان افزوده شده است.

 

سوئیس

ژنو- سفارت آمریکا در ژنو درست مشرف به ساختمان مقر سازمان ملل است و دست کم یک طبقه کامل از این ساختمان برای استقرار تجهیزات حفاظت شده پردازش داده اختصاص داده شده است. گفته می شود ادوارد اسنودن که چندین سال برای سازمان سیا در ژنو فعالیت می کرد، به راه اندازی این پایگاه مخفی جاسوسی آمریکا کمک کرده است.

 

ژنو- نمایی نزدیک از سقف کنسولگری آمریکا، برج بلندی را به تصویر کشیده که در آن صفحات عبوردهنده امواج رادیویی به منظور مخفی کردن تجهیزات شنود و استراق سمع مشخص است. این صفحات مشابه همان صفحات و پنل هایی است که در برج جاسوسی انگلیس به منظور ردیابی و شنود مکالمات شهروندان ایرلندی نصب شده است.

 

کرواسی

زاگرب- سفارت آمریکا در شهر زاگرب در جنوب این شهر و در خیابان «توماس جفرسون» واقع شده است. یک سازه اتاقک شکل روی سقف این ساختمان به همراه یک طبقه کامل بدون پنجره برای اپراتورها و تجهیزات جاسوسی قابل مشاهده است.

 

نیجریه

لاگوس- سفارت آمریکا در شهر لاگوس، نیجریه نیز جزء فهرستی بود که اسنودن به عنوان پایگاه های جاسوسی آمریکا در سراسر جهان منتشر کرد. این ساختمان به عنوان یک مکان دورافتاده و خالی از سکنه توصیف شده بود.

 

ونزوئلا

کاراکاس- در نمایی از سفارت آمریکا در پایتخت ونزوئلا نیز 2 اتاقک در سمت راست تصویر مشخص است. علاوه بر این یک سازه مسقف بدون پنجره روی بام سفارت خانه به تصویر کشیده شده است.

 

کاراکاس- این تصویر یک نمای هوایی از سفارتخانه آمریکا در کاراکاس است که چندین سازه بر روی سقف ساختمان این سفارتخانه را به تصویر کشیده است. ساختمان رو به مرکز کاراکاس و در فاصله سه و نیم مایلی از مجلس ملی این کشور قرار گرفته است.

 

مکزیک

مکزیک- سفارت آمریکا در مکزیک نیز به عنوان یکی از پایگاه های جاسوسی آمریکا در فهرست منتشر شده توسط «اسنودن» آمده است که در این فهرست به عنوان یک پایگاه فعال از آن نام برده شده است. علاوه براین، تصویر زیر نیز یک نمای نزدیک از «اتاقک پشتیبانی فنی» در ساختمان سفارت را نشان می دهد که در انتهای ضلع جنوبی سقف این ساختمان واقع شده است.

 

مکزیک- نمایی از ساختمان سفارت آمریکا در مکزیک که اتاقک نصب شده روی سقف را به تصویر می کشد.

 

بلغارستان

صوفیه- سفارت آمریکا در صوفیه، بلغارستان در سمت جنوبی مرکز این شهر واقع شده است. در تصویر بالا اتاقکی بدون پنجره با صفحات و پنل هایی بسیار آشنا که پیشتر از آنها صحبت شد، به نمایش درآمده است.

 

بوسنی و هرزگوین

سارایوو- سفارت آمریکا در سارایوو نیز به عنوان یکی از پایگاه های جاسوسی آمریکا توسط اسنودن معرفی شده است که وی از آن به عنوان یک پایگاه فعال یاد کرده است.

 

سوئد

استکهلم- سفارت آمریکا در شرق استکهلم در کمتر از یک کیلومتری مخابرات این شهر قرار گرفته و درست در مرکز سامانه ارتباطات و مکالمات سراسری در کشور سوئد واقع شده است. اتاقک شنود و جاسوسی بر فراز این ساختمان کاملا مشخص است. استکهلم در فهرست پایگاه های جاسوسی آمریکا که اسنودن افشا کرد نیامده است. اما هنوز مشخص نیست که آیا این فهرست تکمیل شده و یا قرار است در آینده نیز به آن افزوده شود. همانطور که در تصویر مشخص است، بر فراز سقف این سفارتخانه نیز یک «اتاقک پشتیبانی فنی» مشابه بسیاری دیگر از پایگاه های جاسوسی آمریکا در سراسر جهان قرار دارد، درست همانند آنچه در کشورهای معرفی شده توسط اسنودن به عنوان پایگاه جاسوسی آمریکا مستقر شده است.

 

لهستان

ورشو- یک «اتاقک پشتیبانی فنی» نیز بر فراز ساختمان سفارت آمریکا در لهستان به نمایش گذاشته شده است. ورشو نیز همچون سوئد در فهرست پایگاه افشاشده جاسوسی آمریکا قرار نگرفته اما همانطور که در بالا اشاره شد هنوز این فهرست تکمیل نشده است و احتمال اعمال تغییراتی در آن وجود دارد. ساختمان سفارت آمریکا در لهستان در فاصله حدود 300 متری از ساختمان های پارلمان این کشور قرار گرفته است.

 

روسیه

 

مسکو - ساختمان سابق سفارت آمریکا در روسیه. در این تصویر باز هم وجود یک جعبه سفید و ادوات دیگر بر روی بام ساختمان مشهود است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها