کد خبر: ۲۸۶۷۸۷
زمان انتشار: ۱۰:۵۲     ۲۷ دی ۱۳۹۳
سازمان حج و زيارت طي اطلاعيه اي جزئيات تکميلي در خصوص پذيرش واجدين شرايط تشرف به حج تمتع ۱۳۹۴ در کاروان‌ها را اعلام کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، باعنايت به لطف خداوند متعال و اين‌که براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده امکان پذيرش متقاضيان داراي اولويت تشرف در حج تمتع سال ۱۳۹۴ درکاروان‌هاي منتخب فراهم شده است؛ لذا از افراد واجد شرايط تقاضا مي‌شود با مطالعه دقيق مطالب ذيل اقدام لازم معمول دارند:

الف - مشمولين تشرف:
کليه دارندگان قبوض وديعه‌گذاري علي‌الحساب حج تمتع که تا تاريخ ۱۳۸۴/۱۲/۱۵ در يکي از شعب بانک‌ملي وديعه‌گذاري نموده‌اند مشمول تشرف بوده و مي‌بايست به شرح ذيل اقدام نمايند:

۱) دارندگان قبوض وديعه‌گذاري علي‌الحساب حج تمتع ده ميليون ريالي تا تاريخ فوق الذکر، مي‌توانند مستقيماً جهت ثبت‌نام به کاروان‌ها مراجعه نمايند.

۲) آن دسته از متقاضياني که اسناد ثبت‌نامي سال‌هاي ۱۳۶۰ و ۱۳۶۳ با مبالغ ۱۸۰ هزار ريال و ۲۰۰ هزار ريال و ۲۵۰ هزار ريال و ۲۷۰ هزار ريال را دارا مي‌باشند مي‌بايست قبلاً با مراجعه به دفتر حج و زيارت استان مربوطه براي تبديل سند خود به قبض وديعه‌گذاري ده ميليون و استفاده از تسهيلات مربوطه اقدام و پس از دريافت قبض جديد از شعبه بانک معرفي شده از سوي حج و زيارت استان براي ثبت‌نام اقدام نمايند.

۳) دارندگان اسناد ۸ ميليون ريالي مربوط به سال۱۳۷۷ و منتهي به ۱۳۷۸/۰۱/۳۱ مي‌بايست قبل از ثبت‌نام به يکي از شعب بانک‌ملي مراجعه و با استفاده از تسهيلات و يارانه مربوطه سه ميليون ريالي نسبت به تبديل قبض وديعه‌گذاري خود به قبض ده ميليون ريالي اقدام نمايند.

۴) دارندگان اسناد ۸ ميليون ريالي ازتاريخ ۱۳۸۷/۰۲/۰۱تا ۱۳۷۸/۱۲/۲۹ بايد قبل از ثبت‌نام به يکي از شعب بانک‌ملي مراجعه و با احتساب سود متعلقه نسبت به تبديل سند خود به وديعه‌گذاري ده ميليون ريالي اقدام نمايند.

۵) کليه افراد واجد شرايطي تشرفي که در سال‌هاي گذشته در کاروان پذيرش شده وليکن مشرف نشده اند(بستانکاران سازمان) مي‌بايست ابتدا به دفتر حج و زيارت استان مراجعه تا وفق دستورالعمل‌هاي سازمان نسبت به پايدار نمودن قبض وديعه‌گذاري خود از طريق مراجعه به شعب بانک‌ملي وفق ضوابط مربوطه اقدام و سپس به مديرکاروان جهت ثبت‌نام مراجعه نمايند. ‌ بديهي است اين‌گونه اسناد بعد از تبديل به قبض وديعه‌گذاري ۱۰ ميليون ريالي جديد و ظهرنويسي آن به‌صورت مکانيزه توسط سيستم بانکي با ذکر سابقه و درج شماره قبض اوليه و ممهور نمودن آن به مهر شعبه امکان ثبت‌نام را خواهند داشت.

ب‌) تاريخ درج اطلاعيه‌هاي استاني (اعلام کاروان‌ها و پذيرش متقاضيان):

اعلام اسامي، نشاني و تلفن مديران منتخب کاروان‌هاي حج تمتع سال ۱۳۹۴ طبق برنامه ذيل براي هريک از استان‌ها خواهد بود:

استان‌هاي تهران، قم، البرز، قزوين، اردبيل، آذربايجان غربي، ايلام، کرمانشاه، بوشهر، خوزستان، سمنان، سيستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمان، کهکيلويه و بويراحد، لرستان، گيلان، مازندران، هرمزگان، همدان و گلستان: ۳۰ دي ماه ۹۳

استان‌هاي آذربايجان شرقي، اصفهان، چهارمحال و بختياري، خراسان رضوي، خراسان شمالي، خراسان جنوبي، زنجان، مرکزي، يزد، کاشان: اول بهمن ۹۳

زمان آغاز پذيرش متقاضيان داراي اولويت تشرف در کاروان‌ها نيز مطابق جدول ذيل خواهد بود:

۱) استان‌هاي تهران، قم، البرز، قزوين: سوم بهمن ماه ۱۳۹۳ از ساعت ۹ صبح

۲) استان‌هاي اردبيل، آذربايجان غربي، ايلام، کرمانشاه، بوشهر، خوزستان، سمنان، سيستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمان، کهکيلويه و بويراحد، لرستان، گيلان، مازندران، هرمزگان، همدان و گلستان: چهارم بهمن ماه ۱۳۹۳ از ساعت ۹ صبح

۳) استان‌هاي آذربايجان شرقي، اصفهان، چهارمحال و بختياري، خراسان رضوي، خراسان شمالي، خراسان جنوبي، زنجان، مرکزي، يزد، کاشان: پنجم بهمن ماه از ساعت ۹ صبح

تذکر مهم ۱) چنانچه در زمان تعيين شده (يک هفته) ظرفيت کاروان‌هاي استان تکميل نگردد، سازمان حج و زيارت از اولويت‌هاي بعدي دعوت به عمل خواهد آورد. لذا تأکيد مي‌گردد دارندگان قبوض داراي اولويت حتماً در مدت مقرر به کاروان‌ها مراجعه نمايند.

ج) نحوه مراجعه و ثبت نام متقاضيان:

در سال جاري نيز مانند سال‌هاي گذشته متقاضيان اعزام به حج تمتع علاوه بر مراجعه حضوري به کاروان‌هاي مجاز (در زمان مقرر)، مي‌توانند درصورت تمايل با مراجعه به نشاني اينترنتيhttp: //haj۹۴.haj.irاز ظرفيت ۵۰ درصدي ثبت‌نام هر کاروان که به‌صورت غيرحضوري استفاده نموده و نسبت به انجام ثبت‌نام اوليه در کاروان (شهر/ شهرستان) استان محل سکونت خود مبادرت و سپس در مهلت مقرر با مراجعه به کاروان‌هاي مربوطه نسبت به اخذ کد رهگيري و رسيد ثبت‌نام که حاوي تذکرات و نکات ضروري است اقدام نموده و اصل قبض وديعه‌گذاري خود را به مدير کاروان تحويل دهند.

د‌) مدارک مورد نياز براي نام نويسي در کاروان:

– اصل و کپي قبض وديعه‌گذاري حج تمتع مطابق بند «الف» اين اطلاعيه

– اصل شناسنامه و تصوير از تمام صفحات آن

– اصل و کپي کارت ملي يا شماره تاييدشده آن

توجه: ساير مدارک موردنياز ازقبيل گذرنامه معتبر و عکس پس از ثبت‌نام توسط مديرکاروان به متقاضي اعلام خواهد شد.

هـ) هزينه تشرف:

هزينه قطعي سفر هر کاروان بر مبناي مخارج ارزي و ريالي براي هر زائر محاسبه مي‌باشد که مبلغ قطعي آن در اطلاعيه استاني براي هر کاروان درج خواهد شد ازينرو از آنجايي که وديعه اوليه دريافت شده توسط بانک‌ملي به صورت علي‌الحساب بوده، بمنظور رفاه حال زائرين واريز مابه التفاوت هزينه سفر بصورت دو مرحله‌اي پيش بيني گرديده که مديران کاروان هنگام ثبت‌نام برگه واريز مرحله اول هزينه سفر «ويژه حج تمتع سال ۱۳۹۴» را به متقاضي تحويل مي‌نمايند. زائرين محترم مي‌بايست ظرف مدت يک هفته نسبت به واريز آن با مراجعه به يکي از شعب بانک ملي ايران اقدام نمايند.

بديهي است برگه واريز مرحله دوم مابه التفاوت سفر (که برحسب هزينه سفر هر کاروان متفاوت مي‌باشد) حدوداً در نيمه دوم فروردين ماه ۱۳۹۴ خواهد بود. تاکيد مي‌گردد زائرين با پيش بيني لازم نسبت به دريافت و واريز بموقع آن اقدام نمايند.

توضيح: مدير کاروان موظف است با هم‌فکري و هم‌کاري سه نفر از افراد برگزيده از سوي زائرين که در اولين جلسه آموزشي انتخاب مي‌شوند درخصوص تهيه ملزومات شخصي زائرين نظير ساک، لباس احرام و ساير موارد ازقبيل نحوه انتقال به فرودگاه که به هزينه زائرين خواهد بود تمهيدات لازم را فراهم نمايد. نظارت بر اين‌گونه هزينه‌ها بر‌عهده سه نفر مذکور خواهد بود.

تذکرات ضروري و لازم

۱) متقاضيان پس از نام‌نويسي بايد رسيد مربوطه را از مدير کاروان دريافت و ضمن مطالعه مندرجات آن، آنرا نزد خود نگهداري نمايند.

۲) چنانچه نشاني و تلفن متقاضي نسبت به زمان ثبت‌نام اوليه در بانک تغيير کرده باشد، بايد آدرس و شماره جديد تلفن هنگام ثبت‌نام به مديرکاروان اعلام گردد.

۳) متقاضيان محترم مي‌بايست درزمان مقرر نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت هزينه سفر و نيز مراجعه به پزشک و مراکز پزشکي که از سوي مديرکاروان معرفي مي‌گردد (جهت انجام معاينات و آزمايشات مربوطه) اقدام نمايند. بديهي است درصورت تأخير متقاضي در اين خصوص، مدير کاروان اجازه خواهد داشت نسبت به جايگزيني وي از ديگر متقاضيان واجد شرايط اقدام نمايد.

و) گذرنامه:

با توجه به اين‌که مطابق قوانين کشور عربستان سعودي جهت تشرف به حج تمتع از گذرنامه بين المللي انفرادي استفاده خواهد شد، از اين‌رو لازم است متقاضيان واجد شرايط در صورت نداشتن گذرنامه بين‌المللي از هم‌اکنون نسبت به اخذ گذرنامه جديد اقدام نمايند.

ضمناً متقاضياني که داراي گذرنامه با تاريخ اعتبار کمتر از ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ مي‌باشند نيز بايد نسبت به تمديد و يا تعويض گذرنامه خود اقدام نمايند؛ ضمناً به اطلاع متقاضيان محترم مي‌رساند که همانند سال‌هاي گذشته با تعامل و همکاري مجدانه ادارات گذرنامه ناجا، امور مربوط به گذرنامه حجاج از طريق دفا‌تر پليس + ۱۰ در کوتاه‌ترين زمان ممکن قابل انجام خواهد بود ازاينرو زائرين محترم مي‌بايست حداکثر تا دهه سوم خرداد ماه ۱۳۹۴، گذرنامه خود را به مدير کاروان مربوطه تحويل نمايند.

ز) نحوه دريافت وجه قرباني زائران:

پس از توافق با بانک توسعه اسلامي در عربستان و نهايي شدن وجه قرباني، مراتب از طريق کاروان به اطلاع زائرين خواهد رسيد تا نسبت به واريز آن به حسابي که از طرف مدير کاروان به آنان اعلام خواهد شد اقدام نمايند.

ح) نقل و انتقال اسناد:

آن دسته از افرادي‌که قبلاً با اخذ مجوز سازمان و با مراجعه به دفا‌تر اسناد رسمي قبض وديعه‌گذاري خود را به احدي از بستگان درجه اول خود واگذار نموده‌اند ليکن همچنان قبض وديعه‌گذاري به نام انتقال دهنده باقي‌است مي‌بايست قبلاً با در دست داشتن اسناد مربوطه به يکي از دفا‌تر خدمات زيارتي مراجعه نموده تا اطلاعات آنان در سيستم جامع نقل و انتقال درج و سپس براي تغيير قبض وديعه‌گذاري به نام فرد انتقال گيرنده (احدي از بستگان درجه اول) به بانک‌ملي مراجعه نمايند. تاکيد مي‌شود درصورت عدم طي مراحل فوق‌الذکر امکان ثبت‌نام براي فرد انتقال گيرنده فراهم نخواهد شد؛ ضمناً دارندگان قبوض وديعه‌گذاري داراي اولويت براي اطلاع از ضوابط نقل و انتقال مي‌توانند شخصاً به دفا‌تر زيارتي مراجعه نمايند.

ط) شرايط تشرف مشمولين وظيفه، نظاميان، مقامات و مديران دستگاه‌هاي دولتي:

شرايط خروج از کشور مشمولين، نيروهاي نظامي و انتظامي تابع مقررات مربوطه خواهد بود و سفر آن دسته از مقامات و مديران دستگاه‌هاي اجرايي و نيز فرمانداران و بخشداران که قبلاً به حج تمتع مشرف شده‌اند تابع مفاد بخشنامه شماره ۴۸۱/۶۱۶۸۹ مورخ ۱۳۸۴/۱۰/۰۴ دبير محترم هيأت دولت خواهد بود.

ي) اقدامات ذيل در رابطه با اسکان زائرين انجام شده است:

۱) با توجه به اينکه در حج تمتع بسياري از امور از جمله مسکن حجاج براساس مقررات وزارت حج عربستان سامان‌دهي و به اجرا گذاشته مي‌شود و سازمان حج و زيارت براي انتخاب هتل‌ها و يا تقسيم ظرفيت‌ها با محدوديت‌هايي روبروست لذا با توجه به مقررات وزارت حج عربستان سعودي که سرانه متراژ اسکان حجاج در مدينه منوره را ۴ و نيم متر مربع و در مکه مکرمه ۴ متر مربع با احتساب فضاي خدماتي در ساختمان و هتل تعيين نموده، نسبت به تامين محل اسکان حجاج اقدام شده است.

۲) در حج سال آينده نيز با تلاش بسيار امکان اسکان حدود ۹۵% زائرين گرامي در هتل‌هاي منطقه مرکزي مدينه منوره و نزديک به حرم شريف نبوي (ص) فراهم گرديده است. ليکن با عنايت به اينکه شرايط اسکان زائرين در مکه مکرمه با مدينه متفاوت مي‌باشد و باتوجه به استقبال زائرين سال‌هاي گذشته از امکانات اقامتي با شرايط بهتر و درخواست افزايش کيفيت بيشتر در مکه مکرمه اين سازمان در جهت تامين درصد بيشتري هتل با شرايط و امکانات بهتر اقدام نموده است ليکن بخش عمده‌اي از زائرين در ساختمان‌ها و هتل‌هاي حج گذشته اسکان خواهند يافت و براي تشرف به مسجدالحرام از اتوبوس‌هاي مخصوص زائران ايراني که از مناطق مختلف به ايستگاه‌هاي اطراف حرم تردد مي‌کنند، استفاده خواهند کرد.

۳) با عنايت به مطالب فوق، هزينه مسکن هر زائر باتوجه به ساختمان محل اسکان در مدينه منوره و مکه مکرمه محاسبه و تعيين شده است. بنابراين يکي از دلايل مهم تفاوت هزينه‌هاي هر کاروان، مکان اقامت آنان در هر يک از دو شهر مذکور مي‌باشد.

۴) همان‌گونه که اشاره شد تفاوت هزينه‌هاي کاروان‌ها ناشي از اختلاف قيمت اجاره بهاي مسکن، ايستگاه پروازي و.... مي‌باشد؛ از اين‌رو بر اين اساس به متقاضيان محترم ثبت‌نام در کاروان‌ها توصيه مي‌شود از ابتدا دقت کافي در انتخاب کاروان مورد نظر خود را داشته باشند زيرا به‌دليل ايجاد مشکلات اجرايي، جابه‌جايي زائر در کاروان‌ها مقدور نيست.

۵) درصورت اخذ مجوزهاي لازم از سوي مبادي ذيربط انشاء ا.... کليه زائرين مدينه اول از ايستگاه‌هاي پروازي تعيين شده مستقيماً به مدينه منوره اعزام و از طريق جده به ايستگاه‌هاي پروازي خود بازخواهند گشت. همچنين زائرين مدينه دوم نيز از ايستگاه‌هاي پروازي خود مستقيماً به جده اعزام خواهند شد و در مراجعت از فرودگاه مدينه باز خواهند گشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها