أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۹۵۶۴۸
زمان انتشار: ۱۰:۲۹     ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
استاد رحیم پور ازغدی در همایش تمدن سازی نوین اسلامی:
وی افزود: هر کشوری که به سمت انقلاب اسلامی سوق پیدا می‌کند غرب به دنبال ایجاد جنگ داخلی در آن کشور است آمریکا تصور می‌کرد که عراق و افغانستان را می‌گیرد و به زودی ایران را از پا می‌اندازد ولی این جریان برعکس شد و ملت و دولت عراق امروز همپا با افکار ایران هستند.
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، همایش «بیداری دانشجویی و تمدن سازی نوین اسلامی» با توجه به شرایط کنونی جهان و تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر نظم نوین جهانی و مسأله تمدن سازی اسلامی، برای تبیین موضوع و نیز بررسی نقش و جایگاه دانشگاه و دانشجویان برنامه ریزی شد که از 24 تا 29 بهمن ماه سال جاری در مشهد برگزار می شود.

حسن رحیم‌پور عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی روز گذشته در مراسم همایش بزرگ «بیداری دانشجویی و تمدن سازی نوین اسلامی»  که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی برگزار شد، به بیان تفاوت های انقلاب اسلامی با انقلاب های منطقه پرداخت و اظهار داشت: بیداری اسلامی امروز محصول تفکر امام خمینی (ره) است که امروز در کشورهای عربی نه تنها مردم بلکه دولت‌هایشان نیز با دولت ایران هستند.



انقلاب مشروطه هیچ ربطی به لیبرال دموکرات نداشت

وی با اشاره به این که امام خمینی(ره) خطاب به جوانان گفته بودند از تمامی مکاتب شرق و غرب برائت بجویند چرا که ما از معرفت‌شناسی تا سایر مباحث خودمان مکتب داریم و نیازی به مکاتب بیگانگان نیست، افزود: انقلاب ما انقلاب امام و امت بود که مردم از کف خیابان و مساجد برخاستند و انقلاب کردند.

 رحیم پور ازغدی با بیان این که انقلاب اسلامی در ایران یک انقلاب مادر است، گفت: انقلاب‌های عراق، سوریه، لبنان و یمن نیز برگرفته از انقلاب اسلامی ایران هستند و امروز وقتی تحلیل‌گران بیگانه انقلاب اسلامی را تحلیل می‌کنند بین خودشان این شکاف ایجاد شده است که این انقلاب اسلامی نه عقب‌نشینی می‌کند و نه نابود می‌شود و با اقتدار پیش می‌رود.

وی به تحلیل دشمنان درباره انقلاب اسلامی قبل از  پیروزی اشاره کرد و بیان داشت: تحلیل‌های قبل از انقلاب دشمنان این بوده است که چگونه انقلاب را متوقف و آن را در نطفه خفه کنند و آیا می‌توانند نظام‌سازی کنند و در مرحله دوم یعنی بعد از انقلاب، آنها به دنبال این بودند که انقلاب گسترش نیابد و مهار شود.

غربی‌ها برای جلوگیری از شکست مجدد گفتمان‌ها را با کمی ادبیات مذهبی مخلوط کرده اند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: انقلاب مشروطه هیچ ربطی به لیبرال دموکرات نداشت چرا که انقلاب مشروطه انقلابی مردمی و دینی بود که اولین شهیدش نیز یک طلبه بود اما بعد این انقلاب را منحرف کردند و مشروطه اسلامی را دزدیدند و به مشروطه انگلیسی تبدیل کردند.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد:‌ در جریان نهضت نفت مردم با عرق دینی به صحنه آمدند و مبارزه در راه حق را آغاز کردند البته جریان‌های غیر دینی نیز در این نهضت همراه بودند اما بدنه جریان مردم انقلابی بودند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درادامه با اشاره به تحلیل های دشمنان پس از و بیان این که عده‌ای نتوانستند تئوری‌ها را به واقعیت تبدیل کنند عنوان کرد: غربی‌ها به دلیل شکست‌های پی‌درپی سعی کردند گفتمان‌ها را با کمی ادبیات مذهبی مخلوط کنند و آزادی‌ها را برجسته نشان دهند.  

وی فزود: در جریان پیروزی انقلاب اسلامی عده‌ای از بیگانگان ملت را مقصر می‌دانستند و گفتند شاه می‌خواست ملت را مدرن کند اما مردم عقب مانده بودند و انقلاب کردند و متاسفانه امروز هم عده‌ای در برخی رسانه‌ها همین حرف‌ها را تکرار می‌کنند و از طرفی زمانی در ایران آخوندی توده‌ای بود که در جلسات حزب توده شرکت می‌کرد و این جلسات را با قرائت قرآن آغاز نموده در نتیجه مردم گمان می‌کردند این صحبت‌های روشنفکرانه که با مذهب مخلوط شده است حرف‌های مناسبی است و متاسفانه در این جریان عده‌ای همیشه قربانی هستند زیرا پای مذهب که به میان می‌آید فریب می‌خورند.

وی تصریح کرد: روشنفکران قبل از انقلاب می‌خواستند همه چیز را آنالیز کنند اما بعد واژه‌های مباحثه و مناظره و سایر واژه‌ها را بکار بردند اما هنوز مفاهیم جا نیفتاده مفهومی دیگر جایگزین آن می‌کردند در صورتی که از دل هیچ‌کدام از این مفاهیم مکتب بیرون نمی آید.

وی به اظهارات چپ‌ها و راست‌ها در زمان انقلاب اشاره کرد و افزود: برخلاف تصورات که عده‌ای مذهب را یک امر شخصی می‌دانستند معادلات چپ کمونیست‌ها به هم ریخت و کارگران، افراد هیأتی، مذهبی و مسجدی از آب درآمدند و این مسأله کارگران تنها نمونه کوچکی از شکست معادلات آنها بود.

وظایف دانشجویان در عرصه تمدن سازی نوین اسلامی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درادامه به بیان وظایف دانشجویان در عرصه تمدن سازی نوین اسلامی پرداخت و اظهار داشت: دشمن در تحلیل‌های خود به مدل‌ها و الگوهایی نیاز دارد که ما به آنها ارائه دهیم و وظیفه مهم دانشجویان در عرصه‌های مختلف این است که الگوهای انباشته شده را در اختیار دانشجویان کشورهای دیگر قرار دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درادامه به برداشت های متفاوت از مشروطه پرداخت و گفت: ملی گرایی غرب و انگلیس منتهی به دیکتاتوری وابسته به رضا خان شد و آنچه انگلیس در عمل انجام داد روی کار آوردن یک هیتلر و موسلینیسم در ایران بود و این را به رضاخان آموختند تا وی مطرح کند قصد تشکیل یک حکومت جمهوری در ایران دارد.

وی با بیان این که  تولید گفتمان چه برای نقد قدرت و چه برای توجیه قدرت هر دو طبق تحریف‌های صورت گرفته روشنفکری محسوب می‌شود بیان داشت: در واقع روشنفکران غرب با این تعریف‌ پیامبران عصر روشنگری محسوب می‌شوند اما در انقلاب اسلامی درست عکس این اتفاقات رخ داد مبنای فرهنگ سازی در طول سال‌های 42 تا 57 به دنبال ساخت تمدن اسلامی بود.

انقلاب ما نیز مثل هگل و مارکس شکل نگرفت

وی با بیان این که بنا بر این تعریف، انقلاب ما نیز مثل هگل و مارکس شکل نگرفت ، اظهار داشت: چرا که بر اساس منطق‌های غرب هیچ جنبش انقلابی صورت نمی‌گیرد مگر آنکه زیر نظر یکی از انقلاب‌های معروف و مطرح باشد یعنی با شعارهای لیبرالیسم یا سوسیالیستی منطبق باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: طبق تحلیل نظریه پردازان و روشنفکران غربی انقلاب دینی معنی نداشت چه رسد به تمدن دینی و اسلامی آنها انقلاب مشروطه و نهضت نفت در ایران را محصول‌ گفتمان کمونیسم و لیبرالیسم می‌دانستند در حالی که مشروطه یک انقلاب کاملا دینی بود.

وی با بیان این که پس از گذشت مقطع زمانی کوتاهی عده‌ای این انقلاب را به مشروطه انگلیسی منحرف کردند و انقلاب مشروطه را به اسم روشنفکری دزدیدند و حاصل نتیجه آن حکومت دیکتاتوری رضا خان شد بیان داشت: در نهضت نفت نیز مردم با غیرت دینی به صحنه آمدند و در حقیقت این مبارزه را مبارزه در راه فقه می‌دانستند.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: با این عملکرد انگلستان شعار جمهوری کلمه حقی شد که پشت آن منظور و مفهوم باطلی پنهان شده بود این جمله‌ای بود که شهید مدرس خطاب به تشکیل حکومت جمهوری به رضاخان عنوان کرد.

وی افزود: در این میان روشنفکرانی‌ پیدا شدند که بدون توجه به روند اجتماعی طی شده حرف‌هایی را در داخل زده  و شعار برابری و سوسیلاسیتمی سر دادند و این روشنفکران آن موقع در ایران کلماتی نوین را  برای مثال کلماتی همچون سوسیالیسم، دکارت و مارکس به کار می‌بردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در دل این گونه تفکرات انقلاب اسلامی با این مبانی بیرون نمی‌آمد، تصریح کرد: هنوز غرب به دنبال جا انداختن برخی مفاهیم‌ خود در میان ‌آن روشنفکران بود گروه‌های چپی می‌گفتند ما جهان وطنی هستیم و ملت دولت‌ها مطرح نیستند و این در صورتی بود که جریان غربی ناسیونالیسمی و ملت گرایی حرف می‌زد.

وی با بیان این که در قبل از انقلاب مؤلفه‌ علم و اقتصاد در ایران افول می‌کرد، گفت: قبل از انقلاب اسلامی ایران هیچ گونه سهمی در علم و اقتصاد در جامعه جهانی نداشت و امروز غربی‌ها می‌گویند که ایران توانسته به سرعت متوسط تولید علم در جهان را کسب کند.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: غرب به دنبال اشاعه فرهنگ مصرفی و وابستگی ایران به خود بود در این میان غرب دید که مکتبی به نام اسلام به میان آمده و می‌خواهد به جای آمریکا و انگلیس در جهان مسلط باشد.

 وی با بیان این که غرب که مدعی شعار جهانی سازی است خود نوعی دل نگران می‌باشد ،اظهار داشت: غرب جلوی هر گونه حرکت‌های اضافه دولت را می‌گرفت و حال اسمی از رقیبی به میان آمده که از حرکت جهانی حرف زده و از استقلال دفاع می‌کند.

 ازغدی ادامه داد: ادعا می‌کردند که اسلام وحدت ایدئولوژیک را جایگزین وحدت ملی کرده است و امام می‌گوید همه حکومت‌های فاسد می‌بایست سرنگون شود.

 وی با بیان این که بیداری اسلامی مفهومی از تفکر اسلام بود، اضافه کرد: غرب دید که طبقه‌های مختلف کارگری در ایران وجود ندارد بلکه‌ این قشر در اسلام مورد توجه ویژه نیز قرار گرفته و اسلام معادلات آن را  به هم می‌ریزد به دنبال سرنگونی این تئوری درآمد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: زمانی که غرب احساس کرد دیگر تیرهایش به هدف نمی‌خورد و تئوری ساخته شده آنها به واقعیت نمی‌رسد تصمیم گرفتند که به عکس آن عمل کنند.

هر کشوری که به سمت انقلاب اسلامی سوق پیدا می‌کند غرب به دنبال ایجاد جنگ داخلی در آن کشور است

وی افزود: تصور تمدن‌ سازی برای غرب سخت بود توقع نداشت که جریانی غیر وابسته به خودش با تعداد کمی از مردم بتواند انقلابی را رقم بزند و در میان آن را به دیگر کشورها صادر کند و این گونه جریانات و تفکرات بعد از انقلاب نیز در حکومت آمدند ولی با شکست مواجهه شدند و برخی در این میان تاکید کردند که از این قبیل جبهه‌ها که مانع پیوستن به اردوگاه‌های غرب می‌شود به دلیل این است که هنوز این جریان‌ها در ایران امیدوارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که انقلاب اسلامی توانسته افکار و عقاید خود را به خوبی به دیگر کشورها صادر کند، گفت: امروز شاهدیم که سفارتخانه‌های غربی در یمن تعطیل شده‌اند و آمریکا گفته که وضعیت جدید یمن را به رسمیت نمی‌شناسیم و می‌توان پیش بینی کرد که غرب برای جبران این عمل به دنبال ایجاد جنگ‌های داخلی در یمن است.
 
وی افزود: هر کشوری که به سمت انقلاب اسلامی سوق پیدا می‌کند غرب به دنبال ایجاد جنگ داخلی در آن کشور است آمریکا تصور می‌کرد که عراق و افغانستان را می‌گیرد و به زودی ایران را از پا می‌اندازد ولی این جریان برعکس شد و ملت و دولت عراق امروز همپا با افکار ایران هستند.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مسائل و جنگ‌های پیش آمده در عراق گفت: ما در عراق حضور نظامی غیر مستقیم داشتیم، فرماندهی، مشاوره، کمک‌های تسلیحاتی از سوی ایران بود و پیروزی عراق ، سوریه و لبنان به لطف کشور ایران است.

وی  با بیان این که غرب درصدد است که نگذارد مرحله دوم تمدن اسلامی در ایران شکل بگیرد، بیان داشت: مردم در راهپیمایی سه روز قبل نشان دادند که علی‌رغم تمام مشکلات موجود از آنچه خود ساخته و به عرصه آورده‌اند نگهبانی می‌کنند آن‌ها معتقدند مفاسد باید اصلاح شود اما ما دست از انقلابمان برنمی‌داریم.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با توجه به حجم بالای جمعیت شرکت کننده در راهپیمایی 22 بهمن من می‌خواهم بدانم آیا واقعا ساندیس تا این حد معجزه می‌کند؟

وی با اشاره به بخش دیگری از متون منتشر شده مبنی بر توطئه غرب اظهار داشت: دو جریان در غرب به وجود آمد بخشی از آن نوعی دعوای زرگری و بخشی دیگر اختلاف بر سر روش سرکوب انقلاب‌هاست اما هدف هر دوی آن‌ها واحد است و عده‌ای معتقد به برخورد خشنند و عده‌ای دیگر از این توطئه‌گران معتقدند باید در درون مسلمانان نفوذ کرد و به این ترتیب آن‌ها را از پا درآورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به دانشجویان حاضر در جلسه اظهار داشت: در زمان شما اتفاقات بزرگی رخ داد تنها ظرف چند سال چند کشور مهم اسلامی دوباره به دامان اسلام بازگشت و امروز از افغانستان تا فلسطین مسلمانان می‌توانند بدون ویزا سفر کنند.

بیان ترفندهای غربی ها برای ممانعت از گسترش و نفوذ اسلام

 وی با تاکید براین که این اتفاقات نشأت گرفته از قدرت مسلم منطقه یعنی جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: این در حالی است که سازش گران غرب مدام هشدار می‌دهند که آیا متوجه شکست‌های پی در پی اسرائیل از ایران نیستید اسرائیل پنج شکست پشت سر هم از ایران خورد و نخست وزیر این کشور هفته قبل اعلام کرد ما با غزه روبه رو شدیم و تحت این شرایط قرار گرفتیم چه طور می‌توانیم با خود ایران درگیر شویم.

رحیم پورازغدی ادامه داد: براین اساس تنها راه جلوگیری از گسترش انقلاب‌ها در منطقه برخورد نرم با آن‌ها و یکی از مصادیق آن گسترش شیعه انگلیسی بود طبق این متون آمده است ما علیه فعالیت جنبش‌های اسلامی در کشورهای اسلامی سال‌هاست مبارزه می‌کنیم در صورتی که اگر با کمی عقلانیت پیش می‌رفتیم مسلمانان تنها تبدیل به چالش علیه غرب می‌شدند ما قادر بودیم تفاوت‌های ایدئولوژیک بین اسلام و غرب را تحمل کنیم اما به رویارویی با آن‌ها رفتیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: نظریه‌پردازان غرب معتقد به دموکراسی سکولار هستند به معنی این که هم آزادی باشد و هم دین و مذهب فقط دکور صحنه انقلاب‌ها باش، اما مردم سالاری دینی به معنی آن است که حاکمان را مردم انتخاب و عزل و نصب کنند و حرکت در چارچوب دین باشد.

 رحیم پورازغدی با تاکید براین که کدام انقلاب ما در جهان ظرف 35 سال، 35 انتخابات داشته است تصریح کرد: کشورهای به اصطلاح مدرن مثل فرانسه و آمریکا، تا مدت‌ها پس از تشکیل حکومت خود از قانون اساسی بی‌بهره بودند اما امام خمینی(ره) همان روزهای ابتدای تشکیل انقلاب اسلامی دستور تدوین قانون اساسی را صادر کرد.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: براساس این متون غربی‌ها معتقدند بهتر است در انقلاب‌های شکل گرفته در کشورهای اسلامی به ظاهر با روند انقلاب متحد و هم عقیده شویم و در اتاق فرمان روشنفکران و مسؤولین این انقلاب‌ها نفوذ کرده و آن را به آن‌ها فرمان دهیم چون در تمام این انقلاب‌ها انسان‌های لیبرال منش و سازش کار برای همکاری با ما وجود دارند.

وی ادامه داد: براین اساس آن‌ها معتقد به همراهی با اسلام هستند به این ترتیب که در ابتدا عنوان می‌کنیم اسلام خوب است ما تنها با اسلام سیاسی مشکل داریم در ادامه این روند و در مرحله بعد بگوییم ما با اسلام سیاسی هم موافقیم تنها با افراطیون آن‌ها مسأله داریم و آنگاه رهبران و افراد تاثیرگذار این انقلاب‌ها را تحت عنوان افراطیون خطاب کنیم.

رحیم پور ازغدی در ادامه با انتقاد به نحوه حکومت‌ در آمریکا و انگلستان گفت: در این کشورها هیچ گاه شاهد تقسیم بندی براساس دین نیستیم اما همین قدرت‌ها در کشورهای مسلمان مانند سوریه، عراق و لبنان قدرت را براساس قوم و دین تفکیک می‌کند مثلا در عراق نخست وزیر باید شیعه باشد رییس مجلس سنی باشد و رییس‌جمهور کرد باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: طبق این متون غربی‌ها اعتراف کردند ما به سادگی می‌توانیم با شکاف‌های موجود بین قومیت‌ها و مذاهب در این حکومت‌ها رسوخ کرده و انسان‌های غرب‌گرایی که در آرزوی حضور در کشورهای ما هستند بهترین وسیله برای پیشبرد این اهداف است.

 وی با اشاره به بخش دیگری از این اعترافات اظهار داشت: آن‌ها عنوان می‌کنند برای شکل گیری این اوضاع باید تصمیم‌گیران ما درک بهتری از اسلام داشته باشند و دو نکته را در این روند از نظر دور ندارند اول آنکه مسلمانان باید از تشکیل تمدن اسلامی مأیوس شوند و دوم آن که بفهمند ما قصد تحقیر آن‌ها را نداریم بلکه آن‌ها واقعا حقیرند و شاهد این مدعا آن باشد که شما لباس‌های ما، سبک زندگی ما و متون ما را ترجمه و دنبال می‌کنید لذا این اعمال بیانگر آن است که مسلمانان واقعا حقیرند./رسا
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
بهمن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
۰
۰
درود خدا بر مردان حقیقت جو.غرب به دنبال رواج مادی گرایی و ماده پرستی جوامع و یکسو کردن فرهنگ ها منطبق با امیال درونی و توهمات ضد انسانی خود می باشد و انشالله اولین سد محکم و مطمئن بر سر راهش اسلام و تمدن اسلامی خواهد بود
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها