کد خبر: ۳۰۶۵۴۷
زمان انتشار: ۲۱:۲۷     ۱۳ فروردين ۱۳۹۴
9 روز رایزنی‌های هسته‌ای در لوزان سوئیس بالاخره تمام شد و دو طرف توانستند راه‌حل‌هایی برای موارد اختلافی به دست آورند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به لوزان، دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای در لوزان سوئیس که از شب چهارشنبه پنجم فروردین ماه آغاز شد و طرفین ظرف این چند روز رایزنی‌های فشرده‌ای را در راستای رفع اختلافات موجود بر سر راه حصول توافقنامه جامع هسته‌ای صورت دادند، دقایقی قبل بالاخره پایان یافت.

این رایزنی‌ها در روزهای اول بین هیأت‌های ایران و آمریکا و در سطح وزرای خارجه، معاونان و کارشناسان برگزار و از روز شنبه سایر وزرای خارجه به جمع مذاکره کنندگان پیوستند و پس از آنکه سایر وزرا روز یکشنبه وارد لوزان شدند اولین نشست وزرای خارجه ایران و شش کشور برگزار شد و در طی این مدت نشست‌های داخلی وزرای خارجه 1+5 برگزار شد و وزیر خارجه چین سه‌شنبه مذاکرات را برای انجام کاری در پکن ترک کرد و فابیوس هم ساعات اولیه بامداد چهارشنبه به پاریس رفت و لاوروف هم صبح چهارشنبه این مذاکرات را برای انجام سفری به تاجیکستان ترک کرد. البته مذاکرات در سطح وزرا ادامه یافت و معاونان وزرای غایب در این نشست‌ها حضور یافتند.

البته فابیوس چهارشنبه شب دوباره به جمع وزرا پیوست.

وزرای خارجه ایران و آمریکا چهارشنبه رایزنی‌های دوجانبه‌ای را با هم داشتند و نشست دوجانبه‌ای را با حضور معاونانشان از ساعت 21:15 شب گذشته در هتل بو ریواژ لوزان آغاز کردند که بعد از حدود 8 ساعت و نیم در ساعت 5:30 صبح امروز پنجشنبه پایان یافت.

ظریف صبح پنجشنبه نیز در جمع خبرنگاران گفت: «اگر تلاش‌ها برای رسیدن به توافق بر روی راه حل‌ها نتیجه دهد، یک بیانیه مشترک مطبوعاتی توسط من و موگرینی صادر خواهد شد، که دوستان ما روی آن کار می‌کنند.»

وی تصریح کرد: قرار است اگر کارها خوب پیش رود که البته هنوز تا آن مرحله فاصله داریم، بیانیه مشترکی صادر شود، ضمن اینکه پیشرفت خوبی حاصل شده، اما هنوز توافقی درباره راه‌حل‌ها صورت نگرفته است. زمانی که درباره راه‌حل‌ها به یک چارچوب برسیم تازه آن موقع روی نگارش توافق نهایی کار می‌کنیم و  آن موقع توافق خواهیم داشت.
ظریف افزود: قرار است برای امروز یک بیانیه مطبوعاتی تدوین شود که هنوز این کار ما باقی مانده است و باید انجام دهیم.

قرار است تا ساعتی دیگر بیانیه مطبوعاتی مشترک توسط ظریف و موگرینی قرائت شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها