کد خبر: ۳۰۸۴۵۱
زمان انتشار: ۰۹:۰۰     ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
ما این اوجگیری روحیه مقاومت مردم عراق را از فتح المبین دیدیم که در آن جمهوری اسلامی به پیروزی های چشمگیری دست یافت. آرزو می کنیم روزی فرا رسد که پرچم جمهوری اسلامی بر فراز عراق به اهتزاز درآید.

رخدادهای 20 فروردین 1361

چکیده

  • نماز وحدت آفرین و دشمن شکن جمعه این هفته به امامت آیت الله موسوی اردبیلی در محل دانشگاه تهران برگزار شد .

 

  • آیت الله حکیم: اکثریت مردم مسلمان عراق این رژیم را که نماینده امپریالیسم جهانی است به رسمیت نمی شناسند.

 

  • کلودشسون وزیر خارجه فرانسه روز جمعه در کمیسیون امور خارجه مجلس ملی فرانسه گفت : روابط میان فرانسه و سوریه با مختصر تیرگی روبرو شده است.

سخنان پرشور آیت الله حکیم در نماز جمعه تهران

نماز وحدت آفرین و دشمن شکن جمعه این هفته به امامت آیت الله موسوی اردبیلی در محل دانشگاه تهران برگزار شد . در این مراسم اعضای هیئت منتخب کنگره اسلامی جهان که برای انجام مذاکرات صلح به تهران آمده اند شرکت داشتند .

پیش از خطبه های نماز جمعه آیت الله حکیم از سوی روحانیون عراق به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله صدر طی سخنانی گفت : ما امروز دومین سالگرد شهادت آیت الله صدر مرجع دینی بزرگ رضوان الله علیه را گرامی می داریم و در طول این دو سال خون های پاک و مطهری بر سرزمین عراق و بر سرزمین جمهوری اسلامی ریخته است .

وی آن گاه با اشاره به وضعیت داخلی عراق گفت : علیرغم کوشش ها و تلاش های رژیم حاکم بغداد روحیه مقاومت مردم مسلمان عراق در برابر رژیم اوج گرفته و افزایش یافته است .

آیت الله حکیم گفت : اکثریت مردم مسلمان عراق این رژیم را که نماینده امپریالیسم جهانی است به رسمیت نمی شناسند ، این روحیه مقاومت به ویژه پس از جنگ تجاوزکارانه رژیم عراق علیه جمهوری اسلامی ایران دیده می شود .

وی ادامه داد : ما این اوجگیری روحیه مقاومت را از فتح المبین دیدیم که در آن جمهوری اسلامی به پیروزی های چشمگیری دست یافت ، ما دیدیم که دهها هزار سرباز عراقی خود را به نیروهای اسلام تسلیم می کنند این نشان دهنده این است که آن ها هرگز به تحکیم پایه های رژیم فکر نمی کنند.

آیت الله حکیم ادامه داد : دلیل دوم اوجگیری روحیه مقاومت در مقابل رژیم کافر بغداد تظاهراتی است که اخیرا بر اثر پیروزی های نیروهای ایران در موصل و اماره بچشم می خورد همه آگاهان سیاسی دنیا اعتراف دارند که این رژیم هم از نظر سیاسی و هم نظامی در این جنگ تجاوزکارانه شکست خورده است .

آیت الله حکیم در پایان آرزو کرد روزی فرا رسد که پرچم جمهوری اسلامی بر فراز عراق به اهتزاز درآید.

آیت الله موسوی اردبیلی : ما در کنار ملت عراق سلاح به دست ایستاده ایم

در ادامه آیت الله موسوی اردبیلی در خطبه های نماز جمعه با اشاره به دستگیری عده ای از منافقین در هرمزگان که قصد به اجرا گذاردن طرح های تخریبی را در بندر عباس از جمله انفجار سه فروند کشتی ، آتش زدن روغن های شرکت نفت و انبار برنج وزارت بازرگانی و خرابکاری در تاسیسات مخابرات را داشتند گفت : کسی بخواهد این صدمه ها را بزند دولت وظیفه دارد علاوه بر خنثی کردن آن ها زندگی مردم را حفظ و تامین کند .

وی در خطبه دوم خطاب به هیئتی که برای صلح به ایران آمده است گفت : بدانید امت ما به جنگ طالب نیست و نه جنگ را شروع کرده است و نه می خواهد جنگ را ادامه دهد ایران در مقابل یک تجاوز می جنگد و فاتح و پیروز است ، دشمن در خاک ایران است و افتخار می کند که من خاک و شهر شما را گرفته ام و به ما می گویند بیائید صلح کنیم ، اگر ما سلاح ها را بر زمین بگذاریم این صلح است یا تسلیم ؟! ما با همه قدرت در مقابل صدام و صدامیان تسلیم شویم ؟ یعنی از حقمان دفاع نکنیم؟! کی متجاوز از تجاوز خود دست برداشت و آثار تجاوز زدوده شد و تنبیه شد و ما گفتیم نه ، می خواهیم بجنگیم؟

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت : ما در کنار ملت عراق سلاح به دست می ایستیم که آن ها تقدیرات خود را به دست بگیرند و آزادانه درباره خود تصمیم بگیرند و اگر کسی از شرق و غرب خواست این ملت مستضعف را مجددا به اسارت بگیرد با آنان جنگ بی امان می کنیم . ما همان گونه که امام و رهبرمان گفته نه به خاطر آب و خاک جنگ را شروع کرده و ادامه می دهیم و نه به این خاطر شهید می دهیم.

وی ادامه داد  : چقدر کوتاه فکرند آن هایی که خیال می کنند ما جوان هایمان را برای گرفتن یک وجب خاک می دهیم این منطق طاغوت است نه منطق اسلام انقلابی ، ما می خواهیم ظلم نباشد نه برای ما و نه برای عراق ، ما می خواهیم استعمار نباشد نه برای ما و نه برای خلیج فارس.

امام جمعه موقت تهران در پایان خطبه دوم گفت : ما افتخار می کنیم با مجاورین خود سیاست حسن هم جواری را پیش بگیریم اگر ما احتیاج داشتیم آن ها کمک کنند و اگر آن ها احتیاج داشتند ما کمک کنیم همه با هم در مقابل دشمن مشترک که دشمن خدا و دشمن اسلام و بشریت است یعنی رژیم اشغالگر قدس و آمریکای امپریالیسم همه با هم بجنگیم.(1)

روابط سیاسی سوریه و فرانسه تیره شد

خبرگزاری فرانسه از پاریس گزارش داد کلودشسون وزیر خارجه فرانسه روز جمعه در کمیسیون امور خارجه مجلس ملی فرانسه گفت : روابط میان فرانسه و سوریه با مختصر تیرگی روبرو شده است. به گفته ناظران این اولین باری است که یک مقام فرانسوی به طور رسمی از تیرگی روابط میان پاریس و دمشق سخن می گوید . این روابط از زمان اعلام شرکت فرانسه در نیروهای چند ملیتی صحرای سینا و سفر میتران به اسرائیل در وضع حساسی قرار گرفته است . (2)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 21 فروردین 1361 ، صفحه 3
2- اطلاعات ، 21 فروردین 1361 ، صفحه 16

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها