أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۱۸۶۱۹
زمان انتشار: ۱۲:۴۰     ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
جهانگیری گفت: در مورد یارانه‌ها بندهایی به دست و پای جمهوری اسلامی زدند تا گرفتار شود و این گرفتاری هم باقی بماند. یارانه‌ها کشور را گرفتار کرده است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم ، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همایش فرمانداران که در وزارت کشور برگزار شد، در سخنانی درباره نقش دولت در برگزاری انتخابات‌های پیش رو گفت: ما حتما اصرار داریم که تمام مسائل انتخابات و همه دستگاه‌‌هایی که در انتخابات دخیل هستند باید در چارچوب قانون عمل کنند.

وی با بیان اینکه فرماندار به عنوان نماینده دولت در شهرستان قدرتمند است، خطاب به فرمانداران اظهار داشت: شما خودتان را دست کم نگیرید. گاهی می‌شنوم که در یک شهرستانی به یک فرماندار تعرض شده است. برای بنده توجیه‌پذیر نیست که فرماندار که رئیس اصلی شهرستان است و همه مکلف هستند که امورات شهرستان را با او هماهنگ کنند، چرا کم اهمیت نشان داده شود.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: هیچ نهاد اداری و حاکمیتی حق ندارد در انتخابات مردم دخالت کند و همه ما موظفیم شرایطی را به وجود آوریم که انتخابات خوب برگزار شود.

جهانگیری همین زمینه ادامه داد: اینکه برخی سعی می‌کنند که خبر دروغی بسازند و این خبر را در رسانه‌هایی که متکی به خودشان است، بپرورانند و شما فرمانداران و دولت را منفعل کنند، فریب این چیزها را نخورید.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت مصصم است که انتخابات مجلس در چارچوب قوانین برگزار کند و روی این موضوع هم به طور جدی ایستاده است، گفت: همه مراحل انتخابات باید قانونمند باشد.

جهانگیری تاکید کرد: این مطلب رهبر معظم انقلاب که فرمودند رای مردم حق‌الناس است را نصب‌العین خودمان قرار می‌دهیم. این مطلب در واقع فتوای شرعی رهبر است لذا باید دقت کنیم انتخاباتی با شکوه و قانونمند برگزار کنیم و مجلس قوی شکل بگیرد که کشور را از مشکلات پیش‌رو عبور دهیم.

وی همچنین در ادامه سخنانش به موضوع مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: راجع به موضوع هسته‌ای در جامعه مطالبی گفته می‌‌شود، البته برخی نقدهایی است که به موضوع هسته‌ای می‌شود زیرا این موضوع مهمترین مسئله پیش روی نظام است و این نقدها نیز حق است و افراد و صاحب‌نظران باید نقد کنند.

معاون اول رئیس جمهور در همین زمینه افزود: البته دولت و به‌خصوص رئیس جمهور به دلیل سابقه‌ای که در ارتباط با موضوع هسته‌ای داشت، مردم به او رای دادند تا این موضوع را با درایت حل کند.

وی با بیان اینکه شاید مهمترین مشخصه شخص رئیس جمهور نسبت به سایر کاندیداها، اشراف و سابقه‌اش در موضوع هسته‌ای بود، تصریح کرد: از روزی که آقای روحانی انتخاب شد و حتی پیش از شروع رسمی مسئولیتش، به صورت جدی روی موضوع هسته‌ای شخصا وقت گذاشت و پس از مسئولیتش(دوران ریاست‌جمهوری) نیز شخصا به عنوان یک پرونده مهم جمهوری اسلامی وقت ویژه‌ای برای آن گذاشت و از روسای دو قوه دیگر نیز برای حضور در جلسات مختلف موضوع هسته‌ای دعوت کرد.

جهانگیری با بیان اینکه رئیس جمهور در موضوع هسته‌ای از افراد مهم و صاحب‌نظر در این حوزه دعوت کرد و از آنها در جلسات مختلف مشورت و همکاری گرفت، افزود: معتقدم قویترین تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی برای بحث هسته‌ای انتخاب شده است. باور دارم که ما در دیپلماسی بین‌المللی قوی‌ترین تیم را داریم و این تیم در سطح بین‌المللی جزو قوی‌ترین تیم‌هاست.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در جریان مذاکرات هسته‌ای قرار شده که سانتریفیوژ‌ها با همان تعداد قابل توجه در بخش‌های مختلف فردو و اراک و همین طور نطنز فعالیت کنند و اراک نیز آب‌سنگین باقی بماند، اظهار داشت: البته به دلیل اینکه ما در حین مذاکره هستیم نمی‌خواهیم روی اینها مانور دهیم. زیرا ممکن است به دشمن احساس دیگری دست بدهد اما پس از توافق در مورد آن صحبت خواهد شد.

جهانگیری با بیان اینکه با نهایت عزت از تمام خطوط قرمزی که رهبری ترسیم کرده بودند تا امروز حراست و حفاظت شده است، گفت: در هیچ جای مذاکره از خطوط قرمزی که رهبری ترسیم کرده بودند، عقب نرفته‌ایم.

وی ادامه داد:‌ تیم مذاکره کننده و رئیس جمهور به طور مرتب مسائل هسته‌ای را خدمت رهبری گزارش می‌دهند و از ایشان برای مرحله بعدی راهنمایی می‌گیرند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: ما امیدواریم با مذکرات هسته‌ای، اولا در تاریخ ایران ثبت شود که ایران در مذاکره با 6 قدرت بزرگ دنیا توانست هم از حقوق هسته‌ای خود دفاع کند و هم تحریم‌های ظالمانه‌ای که این کشور با آن روبرو بود، لغو شوند.

جهانگیری در ادامه اظهار داشت: ما همواره گفته‌ایم مشکلاتی که در زمینه‌های مختلف و به‌خصوص اقتصادی به وجود آمده در مرحله اول ناشی از سوءمدیریت، نابلدی مدیران و نیز  تیم‌های کلان اقتصادی کشور و عدم تصمیم‌گیری‌های کارشناسی و در مرحله بعدی ناشی از تحریم‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها، سیستم بانکی، نفت و مسائل اقتصادی ما را هدف قرار داده است، اضافه کرد: این تحریم‌های ظالمانه باید از پیش روی ملت ایران برداشته شود.

معاون اول رئیس جمهور با اظهار امیدواری به اینکه با امید در مذاکرات پیش می‌رویم و به آینده آن خوشبین هستیم، گفت: امیدواریم این مذاکرات با رعایت خطوط قرمزی که اعلام شد، حتما به نتیجه خواهد رسید.

وی با بیان اینکه دو حالت وجود دارد که ما باید برای آن دو حالت در شرایط امروز کشور برنامه داشته باشیم و خود را آماده کنیم، گفت: یکی از این دو حالت موفقیت در مذاکرات و رفع تحریم‌ها و مرحله بعدی تشدید تحریم‌هاست. مهمترین این تصمیم‌ها باید تصمیم‌گیری در حوزه اقتصادی باشد. امروز شرکت‌های خارجی صف کشیده‌اند که به بازار ایران ورود کنند به‌طوری که در این ایام هم ده‌ها و صدها شرکت اروپایی و غیراروپایی آمدند و با طرف‌های ایران مذاکره کرده‌ند که پس از لغو تحریم‌ها در ایران حضور پیدا  کنند.

جهانگیری با بیان اینکه ایران دارای شرایط ویژه‌ای است و در منطقه می‌تواند قطب اصلی اقتصادی هم برای خودش و هم برای کشورهای اطراف باشد، گفت: از این جهت بسیاری از شرکت‌ها علاقه‌مندند در ایرن کار کنند، نباید بگذاریم که دوباره بازار ایران در اختیار شرکت های خارجی قرار گیرد و تولید ایران زمین‌گیر شود.

وی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم که تولید کننده ایرانی مجبور شود جنس خارجی وارد کند. باید با این شرکت های خارجی مذاکره شود اما باید مهمترین محور در مذاکرات با آنها، تولید مشترک باشد. ما معتقدیم که باید برای پس از لغو تحریم‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین اضافه کرد: به آن دوستانی که گاهی اوقات با حسن نیت می‌گویند که این دولت چشمش به خارج است، والله این دروغ و کذب است. این دولت خودش را آماده کرده که اگر تحریم‌ها تشدید شود، این کشور را اداراه کند. ما برنامه نوشتیم؛ بنده در میز خودم برنامه نوشتم و سه سناریو دارم و این‌طور نیست که اگر اتفاقی افتاد ما دست‌پاچه شویم.

جهانگیری با بیان اینکه وزارتخانه‌ای که فعلا به صورت جدی درگیر مذاکرات است، فعلا وزارت خارجه است، گفت: امروز هیچ دستگاه دیگری درگیر توافق نیست و از هیچ مدیر دیگری پذیرفته نیست که چنین واژه‌ای را به کار ببرد. مدیر باید برای توسعه کشور برنامه‌ریزی کند و حتما باید در این شرایط به صورت جدی کار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت به موضوع اقتصاد مقاومتی اهتمام جدی دارد و در صدد آن است که آن را به بهترین شکل ممکن اجرا کند، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده استانداران موظف شده‌اند که برنامه‌هایشان را در حوزه اقتصاد مقاومتی ارائه دهند. البته اقدامات و نشست‌هایی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای این منظور انجام شده است.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: عده‌ای از اقتصاد فقط همین را می‌دانند که مردم گندم درو کردند و کاری در اقتصاد انجام نشده است. اقتصاد امروز ایران چیز دیگری است. امروز اقتصاد ایران تولید ناخالص داخلی‌اش بالای هزار میلیارد تومان است. امروز در قدرت خرید مردم، یعنی تولید ناخالص داخلی سرانه‌اش بالای 17 هزار دلار است. امروز اقتدار ایران از نظر اقتصادی چند برابر دنیاست. سخن این است که با این اقتصاد نمی‌شود همین‌طور برخورد کرد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه در اقتصاد مقاومتی باید برای صادرات برنامه‌ریزی کرد، گفت: البته باید بحث بهره‌وری مورد توجه جدی قرار گیرد. در بیش از 30 سالی که از انقلاب می‌گذرد بهره‌وری و سرمایه و کار سیر نزولی طی کرده است.

وی ادامه داد: "اقتصاد مقاومتی" اقتصادی درونزا و متکی به ظرفیت‌های داخلی و نیز اقتصادی برونگرا است که در مرزهای کشور حبس نمی‌شود و با دنیا تعامل می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین در مورد میزان ذخیره کالاهای اساسی در بدو شروع دولت یازدهم گفت: ما در مقطعی که کار را شروع کردیم درباره ذخیره کالاهای اساسی در نقطه خط قرمز بودیم و توانستیم آن را جبران کنیم. در آن زمان در یکی از روستاها میزان ذخایر گندم کشور به 3 روز رسیده بود اما امروز ما توانستیم با اتکا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای بیش از 200 روز ذخایر گندم را داشته باشیم و امروز همه انبارهای ما پر شده و دارو نیز تامین شده است.

جهانگیری با بیان اینکه این دولت سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی به صورت جدی، علمی و واقعی دنبال می‌کند، گفت: ما از ابتدای دولت کاهش رشد تورم را در دستور کار قرار داده‌ایم. البته ما مدعی نشده‌ایم که قیمت‌ها را پایین آوردیم اما توانسته‌ایم جلوی رشد تورم را بگیریم و شیب آن را تغییر داده‌ایم به طوری که شیب 40 درصدی آن را 15 درصد رسانده‌ایم.

وی همچنین تصریح کرد: مهمترین دلیل این موضوع این است که مردم نسبت به آینده و دولت‌شان اعتماد دارند، چون مردم به آینده امیدوار هستند و به دولت اعتماد دارند می‌دانند که می‌تواند تصمیمات خوب بگیرد. به همین دلیل کارهای غیرطبیعی خودشان را نشان نمی‌دهند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: به همین دلیل گفته می‌شود که مایوس کردن مردم و امید آنها را از آینده گرفتن، خیانت به کشور و مردم است. ما با همین سرمایه اجتماعی کارهای‌مان را پیش می‌بریم.

جهانگیری ادامه داد: ما مجموعه‌ای از سیاست‌ها را برای رونق اقتصادی کشور تنظیم کردیم. بخشی از آنها نیاز به تصویب دولت داشت که آنها را اوایل سال گذشته تصویب و اجرا کردیم. البته لایحه رفع موانع تولید نیز یکی از همین موارد است که به مجلس رفت و آئین‌نامه‌های اجرایی آن توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است. مجموعه این سیاست‌ها باید ما را به رونق برساند زیرا رونق یک ضرورت است که باید حتما انجام شود.

وی با بیان اینکه ما امروز مجبوریم که برای پاسخگویی به موضوع اشتغال و برای نیازی که نسل جوان تحصیلکرده ما مطالبه می‌کند که آن هم طبیعی است، اقداماتی را انجام دهیم، گفت: باید به بخش خصوصی در زمینه‌های مختلف توجه کنیم. فرمانداری که به بخش خصوصی توجه نداشته باشد وظیفه‌شناس نیست. باید بخش خصوصی احساس کند که در اتاق فرماندار و استاندار به رویش باز است.

معاون اول رئیس جمهور همچنین در بخش دیگری از سخنانش به موضوع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: قرار بود از این افزایش قیمت از محل هدفمندی یارانه‌ها، 50 درصد میان افراد توزیع شده و 50 درصد نیز به بخش تولید و بهداشت اختصاص یابد اما طبق چه مجوز قانونی میزان واگذاری یارانه‌ها به افراد دو یا سه برابر پولی بود که در قانون آمده بود؟ چرا مجلس و نهادهای نظارتی از این اقدام جلوگیری نکردند؟ حالا می‌گویند پولدارها را حذف کنید. ما از کجا بدانیم که چه کسانی پولدار هستند؟ عده‌ای در گذشته به مردم پول دادند و حالا که ما می‌خواهیم یارانه پولدارها راحذف کنیم بدهکار می‌شویم.

وی با اشاره به  اینکه ما دو بار در سال جاری قیمت‌ها را افزایش داده‌ایم و تصمیمات سخت گرفته‌ایم، افزود: با افزایش قیمت‌های جدید سوخت، کل درآمدهای دولت 34 هزار میلیارد تومان می‌شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت از آغاز کارش 24 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده است، گفت: ما اکنون با افزایش قیمت، کسری داریم و مجبوریم از طرح‌‌های عمرانی کم کنیم و به مردم یارانه دهیم. ما حتی در این شرایط 4800 میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص دادیم که با رضایت مردم مواجه شد.

 

معاون اول رئیس جمهور یارانه‌ها را داستان پرغصه‌ای برای جمهوری اسلامی دانست و گفت: در مورد یارانه‌ها بندهایی به دست و پای جمهوری اسلامی زدند تا گرفتار شود و این گرفتاری هم باقی بماند. یارانه‌ها کشور را گرفتار کرده است.

جهانگیری با بیان اینکه به دلیل کاهش قیمت نفت در بخش یارانه دچار مشکل هستیم، گفت: به دلیل کاهش قیمت نفت ما در بخش یارانه مشکل داریم و باید 40 میلیارد تومان یارانه پرداخت کنیم. حتی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز برای تامین هزینه‌ها دچار مشکل هستم. در این راستا باید همه به دولت کمک کنند اما در سختی‌ها هیچ کس به دولت کمک نمی‌کند آنها که ما را تشویق می‌کردند وقتی ما وارد میدان شدیم سکوت کردند. این در حالی است که آنها با  ما مخالف هستند و با رسانه‌های خود ما را آزار می‌دهند.

وی همچنین با بیان اینکه مردم به دنبال اصلاح امور هستند، گفت: ما مکلف هستیم به خواسته‌‌های مردم عمل کنیم. مردم باید اکنون تغییر را احساس کنند و ما باید از امید مردم پاسداری کنیم. مهمترین وظیفه دولت نیز بازسازی سرمایه اجتماعی کشور است. ما موظفیم اعتماد عمومی را در جامعه تحکیم کرده و اعتماد مردم به کارآمدی نظام را حفظ کنیم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: شهروندان باید احساس  کنند به دولتی اعتماد دارند که از حقوق اساسی آنها حمایت می‌کند. رویکرد دولت هم بازگشت به قانون، مبارزه با فساد و تقویت حفظ دولت‌داری است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه مردم باید باور کنند که صاحب دولت هستند، گفت:‌ تضعیف این باور موجب خودسری و خودرایی شده و امور اجرایی را مختل می‌کند. دولت ضعیف، نظام و سایر قوا را ضعیف می‌کند.

وی همچنین بزرگترین سرمایه نظام را حمایت مردم دانست و افزود: مردم باید احساس کنند که در اداره امور کشور نقش دارند. فرمانداران می‌توانند زمینه‌ساز جذب مشارکت مردم باشند زیرا انتخابات هر چه پرشورتر باشد نظام هم تقویت می‌شود و دشمنان نیز مایوس خواهند شد.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به کاهش درآمدهای نفتی و به تبع آن کاهش درآمدهای دولت اشاره کرد و گفت: در سه، چهار سال گذشته نفت را برای فروش به افراد و نهادهایی واگذار کردند نه پول حاصل از فروش آن را نه نهادها و نه افرادی مثل بابک زنجانی آن را به کشور بازگرداند.

وی با بیان اینکه این دولت نفت را صادر کرد و به فشارها نیز توجه نکرد، گفت: دولت امروز به دلیل کاهش قیمت نفت در مضیقه است و بودجه مصوب مجلس با آنچه اجرا خواهد شد فاصله دارد، بنابر این ما باید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم. باید سفرهای خارجی، همایش‌ها و سمینارها کاهش یابد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: در این راستا از استانداران و فرمانداران انتظار داریم برای واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی اقدامات لازم را انجام دهند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه کشور اکنون گران اداره می‌شود و ما باید هزینه‌ها را کاهش دهیم، مبارزه با فساد را از مهمترین برنامه‌های دولت دانست و افزود: اکنون فساد اقتصادی به صورت سیستمی در کشور ورود کرده است؛ این دولت مصمم است که پیشگیری از مفاسد را در  اولویت قرار دهد.

وی، دولت را در مبارزه با مفاسد هم راستا و هماهنگ با قوه قضائیه دانست و گفت: اگر ما فساد را از بین نبریم، فساد ما را از بین می‌برد؛ باید با کسانی که بدون دلیل معوقات وام‌های بانکی را نمی‌پردازند، برخورد شود. پول بانک‌ها را برده‌اند و گردن‌کلفتی می‌کنند و پس نمی‌دهند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ما مصمیم دولت الکترونیک را برای مقابله با فساد اقتصادی راه‌اندازی کنیم. البته فرمانداران هم باید با افراد سودجو که زمین‌های کشور را تصرف کردند برخورد کنند. قانون نیز باید شفاف شود.

جهانگیری با بیان اینکه پذیرفته نیست که فرمانداران به بخش خصوصی توجه نکرده و مشکلات آنان را حل نکنند، گفت: باید با شجاعت از بخش خصوصی حمایت کرد. همچنین باید با کار فرهنگی مردم را تشویق کرد که کالاهای داخلی را مصرف کنند. البته دولت هم تصویب کرده که کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند خریداری و استفاده نشود، این یک اجبار اداری است.

جهانگیری در پایان کاهش نرخ سود صندوق توسعه ملی، اولویت‌قرار دادن صادرات، هزینه کردن در بخش آب و کشاورزی و تامین فاینانس در حوزه‌های پتروشیمی، آب، معدن و راه‌آهن را از برنامه‌های دولت برای رونق اقتصادی دانست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
موسي الرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۵ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
۰
۰
جناب اقاي جهانگيري يارانه قصه پرغصه نيست شماجناب مهاون يك نگاهي به فيش حقوقي خودبيندازيد چه مي بينيد يك رقم درشت حالااگردسترسي داريدبه فيش حقوقي يك كارگر نگاه كنيد نه جناب اقا اين قصه نيست واقيعت است شماغصه دارش كردن چون مديريت ندارين اگريارنه ها راهم قطع كنندوبنزين هم بشودليتري 15000ريال ديگرقصه ماشادخواهدبود
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها