کد خبر: ۳۲۰۹۳۱
زمان انتشار: ۲۳:۴۸     ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
سخنگوی کاخ سفید می گوید که نمایندگان ایران در خلال تهیه چارچوب توافق سیاسی با 1+5 در لوزان، با کلیات سرزده‌ترین بازرسی‌های تاریخ آژانس از تأسیسات هسته‌ای کشورشان موافقت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید امروز هم در میان خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها در خصوص مسائل مختلف پاسخ داد.

حکم اعدام مرسی، مایه ناراحتی کاخ سفید

این جلسه ابتدا به صدور حکم اعدام برای محمد مرسی و واکنش کاخ سفید به آن سپری شد؛ سخنگو از صدور حکم اعدام برای رئیس‌جمهور برکنار شده مصر به شدت انتقاد و آن را مایه ناراحتی شدید دولت خود اعلام کرد.

دادگاه جنائی قاهره امروز سه‌شنبه «محمد مرسی» رئیس جمهور برکنار شده مصر و رهبران اخوان را در دو پرونده جاسوسی برای طرف های خارجی از جمله جنبش حماس و ایران، و پرونده «فرار از زندان» به ترتیب به حبس ابد و اعدام محکوم کرد.

بر اساس حکم پرونده اول، قاضی «شعبان الشامی» بعد از موافقت مفتی مصر با حکم اولیه، خیرت الشاطر و محمد البلتاجی و حجازی سه تن از رهبران اخوان المسلمین را به اعدام محکوم کرد.

بازداشت روزنامه‌نگاران غیرعادلانه است

آقای سخنگو به دستگیری‌های گسترده شخصیت‌های سیاسی و روزنامه‌نگاران مصری در ماه‌های اخیر هم اشاره کرد و این رفتارها را «غیرعادلانه» خواند.

در ادامه یکی از خبرنگاران سوالی در خصوص نحوه بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران در روزهای پس از توافق جامع احتمالی پرسید.

ایران در امر گستره بازرسی‌ها، کشوری منحصر بفرد خواهد بود

ارنست در پاسخ به وی گفت: «در لوزان دیدیم که ایرانی‌ها با اجرای سرزده‌ترین بازرسی‌های تاریخ آژانس از تأسیسات هسته‌ای خود موافقت کردند.»

وی در خصوص اجرای پرتکول الحاقی و دسترسی به مراکز نظامی ایران گفت: «کشورهای بسیاری پرتکول الحاقی را امضاء‌ و با بازرسی از تأسیسات اتمی خود موافقت کرده‌اند ولی مورد ایران یک مورد منحصر بفرد است.»

سخنگو افزود: «در حال طراحی یک الگو برای بازرسی از تأسیسات ایران هستیم و در تلاش‌ایم که از تجربه بازرسی‌ها در دیگر کشورها برای طراحی این الگو استفاده کنیم.»

جاش ارنست در ادامه اما باز از منحصر بفرد بودن بازرسی‌های آتی ایران و تفاوت مدل ایران با مدل و الگوی دیگر کشورها سخن گفت و در توصیف علت استثنایی بودن ایران گفت: «بازرسی‌ها در ایران باید از همه زنجیره هسته‌ای باشد که بر همین اساس، بازرسی‌ها می‌تواند در تأسیسات هسته‌ای، معادن و یا تأسیسات نظامی انجام پذیرد.

مقامات ایران، مشتاق کاهش تحریم‌ها

سخنگو به وقایع پس از موافقت ایرانیان با ورود بازرس های آژانس به تأسیسات اتمی هم اشاره کرد و گفت: «وقتی ایران این کارها را انجام دهد، مرحله کاهش تحریم‌ها که مقامات ایران مشتاق آن هستند، آغاز می‌شود.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها