کد خبر: ۳۲۲۰۴۴
زمان انتشار: ۱۰:۴۲     ۰۲ تير ۱۳۹۴
دولت 200 میلیارد دلار برنامه برای امسال و سال‌های بعد از تحریم آماده کرده است که در صورت تأمین منابع این برنامه‌ها اجرایی می‌شود ولی در حال حاضر دولت با کاهش درآمد روبرو شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران، اسحاق جهانگیری در عملیات اجرایی آزادراه آبیک-چرمشهر اظهار داشت: زمانی که به توسعه ایران توجه می‌کنیم متوجه می‌شویم که از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب دریا، وسعت و منابع طبیعی بسیار زیادی وجود دارد بنابراین باید راهکاری پیدا کنیم تا بتوانیم تمامی آنها را به حرکت در آوریم.

وی افزود: سواحل مکران ایران یک نعمت بزرگ خداوندی است که در کشور قرار گرفته بنابراین باید بتوانیم آن را تبدیل به بزرگترین کانون‌های گردشگری، اقتصادی کنیم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: زمانی که از سواحل مکران به سمت تنگه هرمز حرکت می‌کنیم هیچ جایگاهی از توسعه در این حوزه‌ها مشاهده نمی‌شود و تنها در چابهار و بندر جاسک گوشه‌ای از توسعه مشاهده می‌شود.

جهانگیری توضیح داد: موقعیت جغرافیایی ایران از شمال تا جنوب و همچنین موقعیت استانی ما باعث شده است که تمام کشورها از جمله کشورهای اروپایی، آسیایی و چینی به ایران توجه کنند. وی با اشاره به اینکه توسعه حمل ونقل اصلی‌ترین موضوع کشور به شمار می‌رود افزود: حمل و نقل دریایی دارای اهمیت ویژه‌ای است بنابراین احداث بنادر در این حوزه حمل و نقل از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید در سواحلی همچون عمان ایجاد بندر ضروری است و باید بندر چابهار را به قطب بزرگ اقتصادی تبدیل کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه به بخش حمل ونقل ریلی اشاره کرده و گفت: باید در این حوزه نیز اقدامات جدی‌تری صورت گیرد و علی‌رغم این که زمانی طولانی از ساخت قطار در کشور می‌گذرد ولی متأسفانه میزان جابجایی حمل مسافر و بار در این بخش بسیار اندک است و باید در این حوزه سیاست‌گذاری‌های گذشته را تغییر دهیم و سیاست‌های تدبیرانه و عالمانه با برنامه‌ریزی دقیق‌تر صورت گیرد. وی به بخش جاده‌ای نیز اشاره کرد و گفت: اهمیت بخش جاده هیچ زمانی کم‌رنگ نمی‌شود و همواره در اولویت‌های ما قرار گرفته است .

جهانگیری گفت: توسعه حمل ونقل در اولویت‌های برنامه‌های دولت قرار گرفته است و این توسعه نیازمند سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار است و خوشبختانه برنامه‌های خوبی را برای آنها در نظر گرفته‌ایم. معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: در حال حاضر بیش از 200 میلیارد دلار طرح و برنامه مشخص و تدوین شده که در صورتفراهم شدن زمینه های لازم تمامی این برنامه‌ها آغاز می‌شود. وی خاطرنشان کرد: حتی دولت برنامه‌های خود را برای بعد از توقف تحریم ‌ها نیز آماده کرده تا بعد از لغو تحریم‌ها تمامی آنها آماده باشد و زمانی برای طراحی آنها گذاشته نشود.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: پروژه‌های نفتی، گازی و راه و شهرسازی نیز تدوین شده است. جهانگیری با اشاره به اینکه توسعه آزادراه‌ها زمینه ساز حداکثری صرفه‌جویی سوخت در کشور می شود گفت: در حال حاضر با تغییر قیمت‌های حامل‌های انرژی سعی کرده‌ایم در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنیم و اگر لازم باشد نیز قیمت‌های حامل‌های انرژی را افزایش خواهیم داد. وی یادآور شد: پیش‌بینی شده است که در بخش حمل و نقل 60 درصد از انرژی مصرف می‌شود که با توسعه آزادراه‌ها می‌توانیم و صرفه‌جویی در منابع انرژی بسیاری از اقدامات را در این حوزه گسترش دهیم.

وی یادآور شد: کاهش زمان تردد و افزایش رفاه حال مردم از اهداف اصلی ما در این حوزه است. معاون اول رئیس جمهور توضیح داد: اهمیت به مسائل زیست محیطی تهران باید در اولویت اقدامات ما باشد در حال حاضر بیش از 10 میلیون جمعیت در تهران زندگی می‌کنند بنابراین توسعه مسائل زیست محیطی و کاهش آلودگی در رأس اقدامات ما باید قرار گیرد.

جهانگیری در ادامه به میزان بدهی دولت به قرارگاه خاتم‌الانبیاء اشاره کرد و گفت: میزان بدهی‌های دولت به قرارگاه خاتم‌الانبیاء بسیار زیاد است ولی در حال حاضر این قرارگاه با در اختیار گرفتن پروژه‌ها خوشحال می‌شود. وی یادآور شد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء باید با سیاستی پیش رود که بخش خصوصی احساس نکند که مزاحم فعالیت‌های آنها است.

جهانگیری با اشاره به اینکه متأسفانه دولت یازدهم با اوج بدهی از دولت دهم باقی مانده است گفت: وزرا در طی این دو سال اقدامات بسیاری را برای پرداخت بدهی‌ها انجام داده‌اند ولی میزان بدهی‌های ما به پیمانکاران بسیار زیاد است. وی با اشاره به اینکه امسال سال بسیار سختی برای دولت خواهد بود گفت: درآمدهای ما امسال بسیار کاهش یافته است و در این سه ماهه وصول ما نسبت به قانون بودجه 55 درصد بوده است که این میزان نیز بسیار پایین است. وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی شده است که بتوانیم بخش زیادی از بدهی های‌ را به پیمانکاران پرداخت کنیم.

جهانگیری در ادامه به افزایش زمان مجوزها اشاره کرد وگفت: در سیستمی که دولت نقش پررنگی داشته باشد متأسفانه ارائه مجوزها و امضاها بسیار طولانی می‌شود ولی دولت سعی کرده است که با برنامه‌های جدیدی که طراحی می‌کند میزان ارائه مجوزها را کاهش دهد. وی خاطرنشان کرد: در بررسی اولیه متوجه شدیم که هزار و 600 امضا در دستگاه‌های دولتی وجود دارد که دولت به خصوص در وزارت اقتصاد برنامه‌ریزی کرده است که بخشی از این مجوزها را که لازم نیست را لغو نماید. وی خاطرنشان کرد: دولت در نظر دارد تکمیل‌کننده برنامه‌ها برای رفاه مردم باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها