أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۳۲۲۷۱۳
زمان انتشار: ۱۱:۳۴     ۰۶ تير ۱۳۹۴
آخرین خبرها از دور جدید مذاکرات هسته ای در وین:
منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در واکنش به این سخنان گفته است که این صحیح است که پیشرفت هایی در حذف پرانتزها صورت گرفته و بخش قابل توجهی از متن در حال حاضر از پرانتزها پاک شده است، اما پرانتزهای باقی مانده در متن، همه ناظر به موضوع های مورد اختلاف مهم و اساسی هستند.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، هشتمين دور مذاکرات هسته‌ای ایران به منظور ادامه نگارش پيش‌نويس متن توافق جامع، از روز چهارشنبه 27 خرداد آغاز شد و بر اساس قرار قبلی تا ضرب‌الاجل 9 تیر ادامه خواهد یافت.

البته برخی از منابع خبری از احتمال تمدید مذاکرات به مدت چند روز پس از ۹ تیر خبر دادند که "سید عباس عراقچی،" معاون وزیر خارجه در همین خصوص به خبرنگار العالم در وین گفت: فعلا تمدید در دستور کار ما نیست، بنای ما این است که در تاریخ تعیین شده به یک جمع بندی برسیم، اگر مقدور نشود، ممکن است کار ما چند روزی ادامه پیدا کند تا بشود جمع بندی کرد.

عراقچی خاطرنشان کرد: به دنبال رسیدن به جمع بندی هستیم و در این دوره بنای تمدید به صورت ادوار قبلی را نداریم که چندین ماه تمدید بشود ولی ممکن است چند روزی نیاز باشد که کار ادامه پیدا کند.

معاون وزیر خارجه در خصوص میزان پیشرفت مذاکرات گفت: فکر می کنم در موقعیتی نیستم که از درصد پیشرفت خاص صحبت کنم بخصوص که کار در بعضی قسمتها کمی جلو رفته و در بعضی قسمتها کیفی جلو رفته است.

همچنین شبکه اینترنتی دویچه وله فارسی جمعه شب در گزارشی به شرح زیر نوشت: وزرای امور خارجه ایران و آمریکا برای شرکت در این مذاکرات که مهلت پایان آن 10 تیر است، راهی وین می شوند.

ایرنا به نقل از یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در گزارشی از پابرجا بودن پرانتزهای مهمی در متن توافق نهایی سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی خبر داد.

متن این توافق قرار است تا هفته آینده تنظیم شود تا در مهلت مقرر، یعنی تا 10 تیرماه برابر با اول ژوئیه به امضای نمایندگان دو طرف رسد، اما از قرار هنوز جزئیات مهمی از این متن مورد مناقشه است.

در حالی که آخرین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین در جریان است، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد 90 درصد کار نگارش متن توافق انجام شده است.

منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در واکنش به این سخنان گفته است که این صحیح است که پیشرفت هایی در حذف پرانتزها صورت گرفته و بخش قابل توجهی از متن در حال حاضر از پرانتزها پاک شده است، اما پرانتزهای باقی مانده در متن، همه ناظر به موضوع های مورد اختلاف مهم و اساسی هستند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی اعلام کرد که متن توافق نهایی 40 تا 50 صفحه به علاوه چندین ضمیمه است.

موضوع های مهم و اساسی مورد اختلاف در پیش نویس این توافق از جمله مدت محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران، درخواست بازدید از مراکز نظامی این کشور و منوط شدن لغو تحریم به اجرای تعهدات جمهوری اسلامی هستند.

کشورهای غربی همچنین خواستار پاسخگویی ایران به پرسش های آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته ای ایران در گذشته هستند.

دویچه وله فارسی توضیح داد: عدم توافق بر سر جزئیات احتمال تمدید مذاکرات را تقویت کرده است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای در وین به‌سر می‌برد، روز جمعه در گفتگو با خبرگزاری روسیا سگودنیا افزود: واقعا بخش عمده سند توافق جامع تنظیم شده است اما تعدادی از مسایل دشوار وجود دارد.

سرپرست هیئت مذاکره کننده روسیه در مذاکرات هسته‌ای با اشاره به ابهام موجود در امکان برگزاری اجلاس وزیران ایران و کشورهای عضو 1+5 در وین خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی هنوز موضوع برگزاری اجلاس وزیران گروه 1+5 و ایران روشن نیست.

در همین حال به گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا، ریابکوف در وین با «چنگ جینگ‌یه» نماینده چین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و در مورد برنامه هسته‌ای ایران با وی گفت‌و‌گو و مذاکره کرد.

سرگئی ریابکوف روز پنجشنبه هم با سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران در وین دیدار و گفت‌وگو کرد.

در همین حال به گزارش روسیا سگودنیا، یک مقام عالیرتبه روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران در وین به پیشرفت به دست آمده در مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد.

وی گفت: دست روی دست نگذاشته‌ایم و در مذاکرات پیشرفت حاصل شده است.

روسیا سگودنیا در ادامه گزارش خود به نقل از مجید تخت روانچی نوشت: مذاکرات وین در شرایط خوبی جریان دارد.

تخت روانچی به این رسانه روسی گفت: مذاکرات به خوبی جریان دارد اما معلوم نیست مذاکره‌کنندگان چه موقع کار خود را به پایان می‌رسانند.

عباس عراقچی معاون دیگر دکتر ظریف هم به روسیا سگودنیا گفت که ایران و 1+5 در مذاکرات وین به پیشرفت معینی دست یافتند اما هنوز سخن گفتن از تنظیم کامل متن توافق جامع (از نظر درصدی) زودهنگام است.

بر اساس چارچوب توافق حاصل شده بین ایران و 1+5 در اوایل آوریل، دو طرف تا پایان ژوئن فرصت دارند تا به توافق جامع هسته‌ای دست یابند.

علی‌رغم دستیابی به این توافق اولیه در لوزان سوییس، اختلاف نظرهایی بین دو طرف باقی است و مساله لغو تحریم‌ها علیه ایران، از مهمترین موارد اختلافی به شمار می رود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها