أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۳۸۴۷۰
زمان انتشار: ۱۵:۴۰     ۱۹ شهريور ۱۳۹۴
در حالی که آمار گمرک بیانگر واردات کالاهای عجیب مانند تخم چمن، بذر سیب‌زمینی و خون انسان است مسئولان نوید ورود تکنولوژی روز دنیا را با سفر هیأت‌های خارجی می‌دهند.

به گزارش پایگاه 598، پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای دو ماراتن اروپایی‌ها برای حضور بازار ایران آغاز شد و سفر هیأت‌های تجاری و سیاسی این کشورها ظرف ماه‌های اخیر تأییدکننده این امر است.

اگر چه ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و همچنین وجود نیروی کار ارزان و تحصیلکرده مزیت‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی دارد اما در کنار این مزیت‌ها هنوز موانعی مانند مالیات و برخی قوانین و بروکراسی اداری وجود دارد که فعالان اقتصادی معتقد هستند باید برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی رفع شوند.

بر اساس این گزارش جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اقتصاد کشور می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند اما در کنار این موارد نباید از این موضوع غافل شد که جلوی خروج سرمایه از کشور گرفته شود و شرایط به گونه‌ای نشود که فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران داخلی مظلوم واقع شوند.

این روزها سفر هیأت‌های خارجی به کشور چشمگیر شده و نفس مسئولان را بریده است به طوری که مسئولان باید فقط رسم مهمان‌نوازی را به جا آورده و میزبان هیأت‌های خارجی باشند.

اگرچه سفر هیأت‌های تجاری با هدف افزایش مبادلات تجاری و بهبود همکاری های مشترک صورت می‌‌گیرد اما به گفته نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین سفر این هیأت‌ها تنها با هدف ارزیابی بازار ایران صورت گرفته و هنوز هیچ هیأتی به طور رسمی برای سرمایه‌گذاری به کشور سفر نکرده است.

حریری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، بی‌ثباتی محیط کلان اقتصادی را از دلایل عدم جذب سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: در طول 10 سال گذشته هیچ اقدام عملی مثبتی در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام نشده است.

 

لزوم شناسایی اولویت‌های سرمایه‌گذاری

عباس آرگون عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر اینکه باید مدل جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور وجود داشته باشد به باشگاه خبرنگاران گفت: قبل از جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی باید جلوی خروج سرمایه از کشور گرفته شود و در کنار آن اولویت‌های جذب سرمایه‌گذاری بررسی شود.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که باید مدل جذب سرمایه‌گذاری مشخص شود و اگر بخش دولتی به همان روش گذشته به کار خود ادامه دهد تنها دولت چاق و فربه شده و عرصه بر بخش خصوصی تنگ‌تر می‌شود.

حال و هوای این روزهای اتاق بازرگانی ایران بهاری شده و رفت و آمد هیأت‌های تجاری در آن خودنمایی می‌کند در طی ماه‌های گذشته هیأت‌هایی از فرانسه، آلمان، جمهوری چک،‌ ایتالیا، مکزیک، اسپانیا، ژاپن، کره و اتریش به ایران سفر کرده و اظهار علاقه به حضور در بازار ایران و سرمایه‌گذاری‌های مشترک نمودند.

اما نگاهی به آمار تجارت خارجی ایران بیانگر کاهش مبادلات تجاری در سال‌های گذشته و همچنین واردات عجیب و غریب از این کشورها است.

 

واردات اسب مسابقه از آلمان

بر اساس آمار گمرک در پنج ماهه نخست سال ‌جاری 230 هزار و 600 تن کالا به ارزش 713 میلیون و 262 هزار و 836 دلار از آلمان به ایران صادر شد.

این میزان واردات کالا از آلمان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 71.66 درصد و از نظر ارزشی 31.45 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

گفتنی است؛ از کشور آلمان کالاهایی مانند اسب مسابقه، بذر سیب‌زمینی، آب پنیر، شیر خشک، تخم چمن، روغن بادام زمینی مکمل‌های غذایی خون انسان فرآورده‌های آرایشی لب و ناخن و شامپو و پوشاک و کفش به کشور وارد شده است.

 

واردات آب پرتقال از اتریش

بر اساس این گزارش در مدت یاد شده 20 هزار و 588 تن کالا به ارزش 72 میلیون و 432 هزار و 611 دلار از اتریش به ایران وارد شد و این میزان واردات کالا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 76.31 درصد و از نظر ارزش 30.05 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مکمل‌های غذایی، شیر خشک، آب پرتقال، آب گریپ فروت، فرآورده‌های دندانسازی، دفترچه مشق، لباس اسکی، عینک آفتابی، راکت تنیس از جمله کالاهای وارداتی از اتریش به ایران است.

واردات 242 میلیون دلار کالا از فرانسه

فرانسه از دیگر کشورهایی بود که تمایل خود را به سرمایه‌گذاری در ایران نشان داد و در پنج ماهه نخست سال‌جاری 16 هزار و 301 تن کالا به ارزش 242 میلیون و 641 هزار و 190 میلیون دلار از فرانسه به ایران صادر شد.

این میزان واردات کالا از فرانسه به ایران از نظر وزنی 77.46 درصد و از نظر ارزشی 6.12 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کالاهایی مانند جوجه تخم‌گذار، بز، گوسفند و روغن صنعتی انواع ویتامین انواع واکسن و دارو، شامپو و کفش از فرانسه به ایران صادر شده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه استفاده از شرایط جدید پیش آمده برای اقتصاد ایران هوشمندانه است اما دولت باید برنامه جامع و کاملی را برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و افزایش مبادلات تجاری با دنیا تدوین کند چرا که سفر هیأت‌های تجاری اگر طبق برنامه و با اولویت نباشد همانند چاقوی دولبه عمل خواهد کرد در این راستا در شرایطی که تولید هنوز در کما به سر می‌برد و بسیاری از تولیدکنندگان در آستان ورشستگی قرار دارند نباید تمام توجه مسئولان به سفر هیأت‌های تجاری خارجی معطوف شود بلکه بهتر است گاهی به عقب نیز نیم نگاهی انداخته شود و ترمز سفر هیأت‌های تجاری به کشور کشیده شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
صادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۲۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۴
۰
۱
نه میخواستی مثل رفقا الاغ وزیپ وسنگ پا وارد میکردند.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها