يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۴۲۹۴۷
زمان انتشار: ۰۸:۲۵     ۱۱ مهر ۱۳۹۴
آخرین اخبار از جلسه دادگاه بابک زنجانی
بابک زنجانی متهم پرونده فساد نفتی با تدابیر شدید امنیتی و بیش از ده ماشین اسکورت وارد دادگاه انقلاب شد.
به گزارش پایگاه 598، ساعت 9 صبح امروز قرار است اولین جلسه دادگاه محاکمه بابک زنجانی آغاز شود.

شب گذشته یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با فارس عنوان کرد که با نظر قاضی صلواتی قرار است این جلسه به صورت علنی برگزار شود.

7:21

تنها دو ساعت دیگر به آغاز محاکمه بابک زنجانی متهم پرونده فساد نفتی باقی مانده است.

8:15

بابک زنجانی متهم پرونده فساد نفتی با تدابیر شدید امنیتی و بیش از 10 ماشین اسکورت وارد دادگاه انقلاب شد.

8:45

در پرونده فساد نفتی دو وکیل از طرف شرکت نفت، دو وکیل از طرف شرکت HK، یک وکیل از طرف بابک زنجانی، دو وکیل از طرف معاون اول وی و دو وکیل از طرف معاون دوم وی کار وکالت را انجام می‌دهند.

لازم به ذکر است که بانک زنجانی با چهره‌ای همراه با نگرانی اما شش تیغه وارد دادگاه شد.

9:06

اولین جلسه دادگاه بابک زنجانی به ریاست قاضی صلواتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب آغاز شد.

9:16

معاون دادستان تهران جهت قرائت کیفرخواست پشت تریبون رفت.

کیفرخواست برای سه نفر و در 237 صفحه تنظیم شده و بر اساس این کیفرخواست،‌

اتهام افساد فی الارض برای متهم ردیف اول خوانده شد.


9:40

بر اساس کیفرخواست صادره، اتهامات م_ش متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی افساد فی‌الارض، مشارکت درکلاهبرداری، مشارکت در پول شویی و همچنین اتهامات ح_ف_ه متهم ردیف سوم این پرونده افساد فی الارض، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت HK، مشارکت درکلاهبرداری از تأمین اجتماعی و مشارکت در پولشویی است.

بر اساس کیفرخواست قرائت شده از سوی معاون دادستان تهران،بدهکار نفتی در موارد متعددی با تغییر شماره شناسنامه و نام پدر نسبت به گشایش حساب‌های بانکی اقدام کرده است.

10:03

دهدشتی نماینده مردم آبادان در دادگاه حاضر شد. هنوز علت حضور وی در جلسه دادگاه بابک زنجانی مشخص نشده است.


10:05

معاون دادستان تهران در جلسه دادگاه اظهار داشت: در مقدمه این پرونده آمده است که طبق گزارش واحد اطلاعات پولشویی وزارت نفت، پرونده‌ای در اوایل سال 92 مفتوح شد و با توجه به اینکه در حساب‌های شرکتی در کیش وجوه کلانی جا به‌ جا شده است رسیدگی از طریق مراجع قضایی تقاضا شد.

وی افزود: اتهامات متهم ردیف اول، 28 آبان 93 با شکایت وزارت نفت ثبت شد، همچنین به موجب مشارکت در اخلال نظام ارزی و شکایت‌هایی از سازمان تأمین اجتماعی و بانک مسکن متهم موجب تعقیب در شعبه 26 ناحیه بازپرسی دولت قرار گرفت.

معاون دادستان تهران تصریح کرد: شعبه بازپرسی بیش از 40 نوبت فرد را مورد بازرسی قرار داد و 200 فرد مطلع پیرامون شرکت‌های متهم به این شعبه فراخوانده شدند.

10:40

نماینده دادستان تهران در رابطه با زمینه اقدامات مجرمانه متهم نفتی به بحث ناشی از تحریم‌ها، شبکه مالی بانک‌ها و شرکت‌های نفتی و همچنین سیستم نرم افزاری اشاره کرد و گفت: در زمان تحریم تمامی بانک‌ها به جز چند بانک در لیست تحریم قرار گرفتند. همچنین ارتباط سوئیفتی بانک‌های ایرانی با سایر بانک ها قطع بود به همین دلیل متهم ردیف اول درصدد برآمد که سیستم نرم افزاری طراحی کند. 

وی افزود: زنجانی بانکی را در مالزی افتتاح و راه اندازی کرد اما عملاً از دفتر تهران این بانک عملیات انجام می‌داد.

نماینده دادستان تهران گفت: بررسی سوابق سوئیفتی نشان می‌دهد هیچکدام از پیام‌ها واقعی نبوده وهمگی جعلی بوده‌اند، به گونه‌ای که کارمندان زنجانی متن پبام‌ها را به صورت از پیش تعیین شده درسیستم خود داشته‌اند، همچنین درمدت فعالیت زنجانی پیام‌های سوئیفتی میان بانک انصار، مسکن، صادرات، توسعه و تعدادی بانک دیگر رد و بدل شده که فقط در یک فقره و برای خرید یک جرثقیل پیام صحیح منتشر شده و مابقی جعلی است.

وی در ادامه قرائت کیفرخواست 237 صفحه‌ای متهم نفتی به بانک «ک» اشاره کرد و گفت: این بانک در تاریخ 2009/8/26 تاسیس شد و در ابتدا متعلق به شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی متهم ردیف اول بوده است. این بانک مجوز فعالیت بانک‌داری در تاجیکستان دریافت می‌کند.

نماینده دادستان تهران گفت: «ح. ف. ه» به عنوان فرد مسئول به این بانک معرفی شده بود، همچنین دو کارمند از یکی از بانک‌های ایران نیز در این بانک استخدام می‌شوند، زنی به نام «م.م» به عنوان کارمند ماهانه 4 هزار یورو از زنجانی پول دریافت می‌کرده است.

10:46

با تشخیص قاضی صلواتی، برای ادامه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی 15 دقیقه تنفس اعلام شد.

11:01

پایان تنفس و شروع مجدد دادگاه فساد نفتی

قاضی صلواتی دادگاه را با صلوات برای شادی روح جانباختگان فاجعه منا آغاز کرد.

برای اولین بار پس ازمدت‌ها، 3متهم پرونده با یکدیگر در فضای خارج از دادگاه رو به رو شدند.

11:05

دو خواهر متهم ردیف اول وارد دادگاه رسیدگی به پرونده فساد نفتی شدند.

11:10

با گذشت 124 دقیقه از شروع دادگاه تا این لحظه 53 صفحه از کیفرخواست 237 صفحه‌ای بابک زنجانی قرائت شده است.

بر اساس اعلام معاون دادستان تهران، متهم در طول بازپرسی گفته است که منبع 15 میلیارد یورویی در خارج از کشور دارد، همچنین متهم در طول تحقیقات ابتدایی ادعا می‌کرده که حساب کاربری ایمیلش در بانک خود از طرف وزارت اطلاعات ایجاد شده است.

معاون دادستان تهران با اشاره به ابهامات گفته‌های بابک زنجانی درباره شرکت و سیستم «آی وان»گفت: یکی از ابهامات مرتبط در این رابطه این است که متهم چگونه به شکرت آی وان معرفی شده است و ارائه خدمات از طریق این شرکت چگونه بوده و همچنین بابک زنجانی چه وثایقی را نزد این شرکت گذاشته بود.

وی ادامه داد: طبق گفته‌های متهم معامله‌ای بین بابک زنجانی و آی وان صورت گرفته است و ابهامی که در این راستا وجود دارد این است که مستندات این معامله نزد چه کسانی و مدیران شرکت چه کسانی بودند.

نجفی با اشاره به جلسات بازپرسی بابک زنجانی خاطرنشان کرد: در تحقیقات مقدماتی اشاره شده بود که بابک زنجانی منابع ارزی در خارج از کشور دارد اما منابع تحقیقاتی نشان می‌دهد که گفته‌های وی کذب است. پذیرش هر ادعا در مراجع قضایی باید با ارائه سند صورت گیرد. بنابراین گفته بابک زنجانی مبنی بر اینکه مبلغ ارزی به مبلغ 15 هزار یورو در خارج از کشور دارد نیاز به اسناد داشت و دستگاه قضایی نسبت به ادعای او طلب مطالبه سند کرد.

نجفی گفت: در رابطه با شرکت مذکور بابک زنجانی به پرینت 201 صفحه‌ای اشاره کرده بود که تمام نسخ پرینت به وزارت اطلاعات ارسال شده است. اما چند نکته قابل توجه در این پرینت وجود دارد. ابتدا اینکه در این پرینت سه وام به مبلغ 5 میلیارد یورو و واریز مبلغ 600 میلیون یورویی اشاره شده بود که این مبلغ از برداشت همان مبلغی است که وی ادعا کرده بود برای پیش پرداخت فروش نفت صرف کرده است.

نماینده مدعی‌العموم خاطرنشان کرد: همچنین متهم مدعی شده بود که مبلغ 600 میلیون یورو به شرکت آی وان سود داده است. با این حال پذیر این پرینت‌ها به عنوان سند قابل پذیرش نیست. کذب و مجهول بودن پرینت‌ها در مورد ادعای بابک زنجانی مبنی بر داشتن منابع ارزی به خارج از کشور ارسال شده است.

11:34

معاون دادستان تهران در ادامه گفت: متهم از طریق کارمندان زندان اوین با بیرون از زندان ارتباط برقرار کرده و از طریق فردی با خواهرش ارتباط می‌گیرد، متهم در زمان تحقیقات نیز دست از جعل برنداشته است.

وی تصریح کرد: متهم از طریق خواهرش «بهاره زنجانی» با خارج از زندان در ارتباط بوده و در رابطه با شرکت مذکور متهم از خواهرش درخواست می‌کند تا به کارمندان شرکت بگوید در پرینت‌های شرکت آی وان تغییراتی را ایجاد کنند و سپس آنها را به بازپرس ارائه دهند. لذا به نظر می‌رسد متهم در مرحله بازداشت نیز به دنبال جعل اسناد بوده است.

11:47

معاون دادستان تهران به نامه متهم ردیف اول پرونده نفتی به خواهرش اشاره کرد و گفت: وی در این نامه به خواهرش گفته است: «دیگر با خانم «چ» ارتباط نگیر از اینجا خبر می‌رسد به بازپرس کلی اطلاعات داده است.»

11:58

اولین جلسه دادگاه بابک زنجانی در حالی به پایان رسید که 65 صفحه از کیفرخواست 237 صفحه‌ای متهم از سوی معاون دادستان تهران قرائت شد.

جلسه بعدی فردا ساعت 8:30 صبح در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار می‌شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها