کد خبر: ۳۴۶۰۱۳
زمان انتشار: ۰۹:۵۲     ۲۷ مهر ۱۳۹۴
معاون سابق سازمان انرژي اتمي:
سين آب‌نيکي معاون سابق سازمان انرژي اتمي در گفتگو با خبرنگار «نسيم»، در واکنش به تخمين زمان 2 ماهه توسط صالحي رئيس سازمان انرژي براي جمع آوري سانتريفيوژهاي ايران به منظور اجراي تعهدات ايران در برجام با بيان اينکه زمان برچيده شدن سانتريفيوژها بستگي به چگونگي جمع‌آوري آنها دارد گفت: ۲-۳ سال زمان براي نصب مجدد سانتريفيوژها نياز است.
به گزارش پایگاه 598، حسين آب‌نيکي معاون سابق سازمان انرژي اتمي در گفتگو با خبرنگار «نسيم»، در واکنش به تخمين زمان 2 ماهه توسط صالحي رئيس سازمان انرژي براي جمع آوري سانتريفيوژهاي ايران به منظور اجراي تعهدات ايران در برجام با بيان اينکه زمان برچيده شدن سانتريفيوژها بستگي به چگونگي جمع‌آوري آنها دارد گفت: ۲-۳ سال زمان براي نصب مجدد سانتريفيوژها نياز است.

آب‌نيکي خاطر نشان کرد: ما علاوه بر ماشين‌ها بايد زيرساخت‌ها و کابل‌ها را جمع کنيم؛ برجام به صراحت گفته است بايد خيلي از تجهيزات جمع شود و حتي در بعضي جاها تاکيد دارد که حتي بايد آن سکوهاي زير آن را نيز جمع کنيم؛ برجام بعضي جاها صراحت دارد که علاوه بر لوله‌ها، پمپ‌ها، تجهيزات کنترلي، برق و آب که بايد جمع شود، لازم است سکوي زير آن را نيز جمع کنيم.

وي با بيان اينکه جمع آوري اين همه تجهيزات عمليات عظيمي است گفت: بسياري از تجهيزات مانند لوله ها و ديگر چيزها جوشکاري شده و در بخشي از اين تجهيزات راديو راکتو بوده که اين موضوعات زمان قابل توجهي را مي‌برد و به همين دليل زمان ايده‌آل مي‌تواند خيلي بيشتر از دو ماه طول بکشد.

معاون سابق سازمان انرژي اتمي افزود: البته اگر قرار باشد اين تجهيزات در زمان کوتاهي جمع شود، مي‌توان آن را در کوتاه‌ترين زمان انجام داد ولي هر چقدر که در اين موضوع عجله داشته باشيم تجهيزات آسيب بيشتري مي‌بيند و اين در حالي است که بخشي از آسيب در هر شرايطي اتفاق خواهد افتاد.

وي با تاکيد براينکه در هر صورت بخشي از آسيب اجتناب ناپذير است گفت: وقتي که برخي از کابل‌ها را جمع مي کنيد بسياري از آنها ديگر قابل استفاده نيست، همينطور زماني که لوله‌هاي جوشکاري شده را مي‌بريد و مي کنيد ديگر قابل استفاده نيست.

آب‌نيکي خاطر نشان کرد: زماني که ماشين‌هاي سانتريفيوژ را جمع و جابجا مي‌کنيد درصدي از اين ماشين از بين مي‌رود و براي نصب مجدد نيز درصد ديگري از آن بين از خواهد رفت؛ يعني هر باري که ماشيني که مونتاژ و نصب شده را برداريد و دوباره قطعات آن را دمونتاژ کنيد و بگذاريد در انبار تا دوباره بعدا مونتاژ و استفاده کنيد درصدي از آن از بين خواهد رفت.

وي در خصوص بازگشت‌پذيري سانتريفوژها بعد از برچيده شدن گفت: قطعاً يک سري از اين قطعات غيرقابل استفاده خواهد بود اما از يک سري از آنها بعداً مي‌شود استفاده کرد و ما بايد اين آمادگي را داشته باشيم که بخش قابل توجهي از اين تجهيزات در حين فرآيند جداسازي و انبارش قطعاً از بين خواهند رفت.

معاون سابق سازمان انرژي اتمي خاطر نشان کرد: اگر زمان جمع کردن سانتريفيوژها دو ماه باشد قطعاً زمان برگرداندن آنها سال‌ها است و همانطوري که رسماً سازمان انرژي اتمي به کميسيون برجام مجلس در نامه مکتوب اعلام کرده زماني در حد دو الي سه سال براي برگرداندن و نصب مجدد آنها نياز است.

وي با بيان اينکه اگر بخواهيم با مينيمم خسارت سانتريفوژها را برچينيم حتماً بيشتر از دو ماه است زمان خواهد برد گفت: چون ما مي‌خواهيم مجموعه عظيمي از کابل‌ها، لوله‌ها، زيرساخت‌ها، تجهيزات و سيستم‌هاي کنترلي را جمع و بسته‌بندي کنيم و اينکه بدانيم اينها را کجا انبار کرده‌ايم نياز به ايجاد سيستم انبارداري خيلي قوي است که در فرايند منطقي اين مسير به راحتي حدود 6 ماه و يا حتي بيشتر از آن زمان مي‌برد اما ممکن است آقايان بخواهند به دليل اينکه اجراي برجام منوط به اين است که ما تعهدات خود را انجام دهيم باعجله بيشتري اينکار را انجام دهند و ممکن است تصميم گرفته باشند در دو ماه يا زمان کوتاه‌تري بخواهند آن را انجام بدهند اما ان چيزي که مشخص است اينکه قطعاً اين رفتار آسيب‌هايي جدي را علاوه بر آسيب‌هاي پايه‌اي که حتماً وارد خواهد شد به سانتريفوژها تحميل مي‌کند.

آب‌نيکي در خصوص ميزان خسارتي که ممکن است به حدود 12 هزار سانتريفيوژي که قرار است برچيده شود وارد خواهد شد گفت: در بهترين حالت و با بهترين امکانات حداقل يک سوم تا نيمي از ماشين‌ها دچار چالش مي‌شوند و بسيار بعيد مي دانم کمتر از يک سوم از سانتريفيوژها از بين بروند البته تجهيزات ديگر ممکن است همين که باز شوند غيرقابل استفاده گردند ولي يک سوم آسيب براي سانتريفيوژها را بايد قطعا بپذيريم.
منبع : نسیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
عبد الله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۴ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴
۴
۰
خاک بر سر کسانی که قبول کردند .خوب پلمپ
می کردید که باز گشت پذیری ان سریع باشد.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها