أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۴۶۰۲۲
زمان انتشار: ۱۰:۲۸     ۲۷ مهر ۱۳۹۴
روایت رسانه های غربی از جزئیات رفع تحریم‌های ایران:
وال استریت در ادامه با تاکید بر ”تخفیف تحریم ها“ عنوان کرد: ”گام هایی که تا روز تصویب توسط امریکا و طرفین دیگر مذاکره برداشته شده همگی نشان دهنده ی یک آمادگی برای تخفیف تحریم های ایران است البته مشروط به اینکه ایران گامشمار هسته ای خویش را به عقب برگرداند. این تخفیف در روز اجرای برجام عملی خواهد شد.“ وال استریت بلافاصله روز اجرا را روز ”اعلام تاییدیه ی آژانس درخصوص اجرای تعهدات ایران“ عنوان کرد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، دیروز (یکشنبه، 26 مهر) پس از طی 90 روز از پایان مذاکرات، برجام به تصویب طرفین مذاکره رسید و مقرر شد ایران در ازای انجام تعهداتی که غرب از او خواسته است، به تخفیفی در تحریم ها دست یابد (+)[1] . اما آیا تخفیف در تحریم ها ( و یا به قول مذاکره کنندگان ایرانی، رفع تحریم ها) به سادگی انجام خواهد پذیرفت؟

ابتدا یادآوری می شود طبق توصیه ی صریح رهبر معظم انقلاب، دولت موظف شده بود تعهدات خود را به موازات رفع تحریم ها به انجام برساند اما تیم مذاکره کننده پذیرفت که ابتدا تعهدات خود را
هرچند زمانبر و غیرقابل بازگشت و یا سخت بازگشت- به انجام برساند و سپس، پس از راستی آزمایی توسط آژانس، تخفیف تحریم ها توسط امریکا، اتحادیه ی اروپا و سازمان ملل اعمال شود.

در هر حال دیروز باراک اوباما در ابلاغیه ای به هیئت دولت از آنان خواست تا مقدمات اجرای تعهدات امریکا در برجام را فراهم آورند اما در همین حال خاطرنشان شد که این ابلاغیه به معنای رفع تحریم ها در زمان کنونی نیست و تا ایران تمامی تعهدات خود را عملی نکند و آژانس نیز صحت آن را تایید ننماید، تحریمی لغو نخواهد شد.

وی پیشتر نیز در پیامی به سفرای کشورهای خارجی که تمایل به ایجاد رابطه اقتصادی با ایران داشتند و همچنین به بانک ها عنوان کرده بود در تعامل با ایران عجله نکنند زیرا تحریم های اقتصادی ایران کماکان در محل خود باقی هستند و زمان دقیق رفع یا تخفیف یا تعلیق آنان مشخص نیست (زیرا همه چیز بستگی به اجرای تعهدات ایران و راستی آزمایی آژانس دارد).

وال استریت ژورنال در همین رابطه نوشت: ”پرزیدنت اوباما روز تصویب برجام (18 اکتبر) را گامی به جلو برای ممانعت از ایران در دستیابی به تسلیحات هسته ای و اطمینان از صلح آمیزبودن برنامه ی اتمی این کشور دانست."

وال استریت در ادامه با تاکید بر ”تخفیف تحریم ها" عنوان کرد: ”گام هایی که تا روز تصویب توسط امریکا و طرفین دیگر مذاکره برداشته شده همگی نشان دهنده ی یک آمادگی برای تخفیف تحریم های ایران است البته مشروط به اینکه ایران گامشمار هسته ای خویش را به عقب برگرداند. این تخفیف در روز اجرای برجام عملی خواهد شد." وال استریت بلافاصله روز اجرا را روز ”اعلام تاییدیه ی آژانس درخصوص اجرای تعهدات ایران" عنوان کرد.

بنابراین به گفته ی کارشناسان”ایران از امروز باید پروسه ی پیچیده ی از بین بردن بخش هایی از برنامه هسته ای خویش را آغاز کندکه شامل از مدار خارج کردن 13000 سانتریفیوژ، تغییر ماهیت رآکتور آب سنگین اراک به گونه ای که قادر به تولید پلوتونیوم کمتری باشد، و کاهش 98 درصدی ذخایر اورانیوم غنی شده است."

وال استریت ژورنال به نقل از کارشناسان مسائل هسته ای نوشت: ”این پروسه حداقل 6 ماه زمان خواهد برد و سپس آژانس به انجام وظیفه ی خود در راستی آزمایی تعهدات ایران خواهد پرداخت. این مرحله نیز مدتی زمان می برد. بنابراین عملا بین اجرای تعهدات ایران و اجرای تعهدات طرف دیگر (در رفع تحریم ها) فاصله ی چشمگیری به وجود می آید."


[1] در تمامی سخنرانی های مقامات غربی، و همچنین در نشریات و رسانه های مختلف سخنی از sanctions removal به معنای رفع تحریم ها نیست بلکه همه از sanctions relief به معنی تخفیف تحریم ها سخن می گویند! این امر تا کنون با واکنش خاصی از دولت ایران همراه نبوده است!


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۷
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
علیج
NEW ZEALAND
۱۵:۱۱ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴
۰
۲
جان مادرتون ! removal یعنی چی ؟!!!!

sanction lift یا sanction suspension

تو رو خدا راجع به چیزهایی که نمی دونین انقدر اظهار فضل نکنین !!!یه مشت بچه سپاهی راجع به همه چی خبر دارن و اظهار نظر می کنن .
پاسخ
فاطمه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴
با یه سرچ ساده می فهمی sanctions removal یعنی چی
بیخودی هم از بچه های سپاه خرج نکن
خسروايراني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۴ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴
۱
۰
كلا افتاديم تو سرازيري وبا شيب ملايم سقوط خواهيم كرد.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۱ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴
۱
۲
همچین میگی سنگین .بابا اگه کل اتمی جمع بشه هم اتفاقی نمی افته . بدبختی های ما از چیز دیگه ای است .آقازاده ها . رانت خوارها ...همه چیز خوار ها . سوء مدیریت ها و غیره اگه اینها جمع بشه ایران گلستان می شه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۱ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴
ان شا الله حالا که داره جمع میشه حداقل دوقرون گیر مردم بیادش...نه اینکه اینم جمع بشه و بازم همون آش و همون کاسه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۶ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴
ای کاش سازمان ملل این متخلفین تو ایران را جمع می کرد نه انرژی هسته ای را
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۲۶ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴
۰
۰
با جمع کردن هستهای همه چی کاملا ارو مه و ارامش برقرار ه و دیگه تهدیدی متو جه ما نیست نفت به 45 دلار رسیده و در امد سرشار ی نصیب کشو ر می شه و دلار نیز به 1000 تو من یا کمتر می رسه حالا پیدا کنید پر تقال فرو ش را !
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها