کد خبر: ۳۴۹۴۰۷
زمان انتشار: ۱۵:۰۹     ۱۷ آبان ۱۳۹۴
استاد میرباقری در نشست بررسي نظام اربعين مطرح نمودند:
استاد عالی حوزه علمیه قم با تاکيد بر بهره گيري از تمام ظرفيت هاي حرکت اربعين در سال هاي اخير بیان کرد: به برکت حرکت ارزشمند اربعين، تمام دشمني ها به الفت و دوستي تبديل شده و مرزها به معني حقيقي کلمه کمرنگ شده است. اين، نشانه اي از حرکت به سوي جامعه مهدوي است.
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، استاد ميرباقري در سومين جلسه از سلسله نشست هاي تخصصي «بررسي نظام اربعين در حرکت به سوي جامعه آرماني» که چندی پیش با حضور جمعی از اهالي علم، فرهنگ و تفقه به همت مرکز پژوهش هاي مسجد مقدس جمکران برگزار شد در پاسخ به اين سوال که ماجراي اربعين در اين سال هاي اخير را چگونه ارزيابي مي کنيد و از چه زاويه اي به آن مي نگريد، با اشاره به اهميت زيارت اربعين در کلام و سيره ائمه اطهار عليهم السلام، زيارت اربعين را يک سفر کامل الي الله و هجرت به سوي خدا دانست و افزود: زيارت، عهد دو طرفه است. زيارت، سلوک از وادي امام است. در واقع جريان زيارت از امام شروع مي شود و پايانش لقاءالله است.



اين استاد برجسته حوزه تاکيد کرد: کربلا محل تجليات عرشي است، محل تزکيه است. پيش از آنکه ما بخواهيم تزکيه شويم، امام مسير را باز مي کند تا انسان ها را تزکيه کند. پيش از اينکه ما بخواهيم زيارت کنيم، امام مسير را هموار مي کند. پس جريان تزکيه، جريان شناخت و جريان زيارت از عرش به سوي بيوت آسماني و از آنجا به سوي زمين است. اين جريان است که ما را به سوي خود مي کشاند.

ایشان ادامه داد: در روايات اسلامي اهميت زيارت اربعين در مقايسه با سفر حج سنجيده مي شود، زيرا همانگونه که حج پاک کننده و حرکت دهنده از شرک به سوي توحيد است، زيارت اربعين نيز يک سير کامل الي الله است و پايان آن نيز لقاء الله است.

وي در ادامه افزود: اربعين ادامه عاشورا است و اگر عاشورا نبود اربعين نيز وجود نداشت. زيارت اربعين مي تواند سر منشاء نوع ديگري از زندگي باشد زندگي اي که حول محور امام عليه السلام شکل مي گيرد.

استاد عالی حوزه علمیه قم با تاکيد بر بهره گيري از تمام ظرفيت هاي حرکت اربعين در سال هاي اخير بیان کرد: به برکت حرکت ارزشمند اربعين، تمام دشمني ها به الفت و دوستي تبديل شده و مرزها به معني حقيقي کلمه کمرنگ شده است. اين، نشانه اي از حرکت به سوي جامعه مهدوي است.

رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: حرکت اربعين مي تواند به صحنه تجمعي از موحدين و احرار عالم، حول محور ولايت تبديل و اين حرکت عظيم الهي به يک تجمع بزرگ موحدين عالم منجر خواهد شد. حجت الاسلامو المسلمین ميرباقري با اشاره به مشاهدات چند ساله در حرکت اربعين اظهار داشت: تجمع شيعي و موحدين، حول محور امام در حال برقرار شدن است و اين يک سير معنوي الي الله است و بايد از تمام ظرفيت هاي آن براي بالا بردن شعور و آگاهي مردم استفاده کرد.

استاد میرباقری با اشاره به اينکه ظرفيت واقعي اربعين حسيني بايد شناخته شود تاکيد کرد، عاشورا نقطه کانوني مقابله با حجاب هاي ظلماني است. حجبي که در سقيفه ايجاد شد و موجب جدايي و تفرقه گرديد. وی در پايان ذکر ديدگاه هاي خود گفت: زيارت اربعين، بستر تحقق جامعه مهدوي است و تمام تلاش ها بايد بر حول محور آماده سازي جهاني براي ظهور باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها