کد خبر: ۳۴۹۹۰
زمان انتشار: ۱۲:۰۸     ۲۲ دی ۱۳۹۰
درپی لغو نشست بیداری اسلامی در قم به علت عدم استقبال:
نشست امروز "بیداری اسلامی فرصت ها و چالش ها" به علت عدم استقبال از این همایش لغو گردید. این نشست که قرار بود با سخنرانی دکتر منوچهر محمدي و حجت‌الاسلام و‌المسلمين نجفعلي ميرزايي در ساعت 9 روز پنج‌شنبه 90/10/22 در مجتمع آموزش عالي فقه برگزار شود تنها با حضور کمتر از ده نفر پس از قرائت قرآن به کار خود پایان داد.
به گزارش سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598، نشست امروز "بیداری اسلامی فرصت ها و چالش ها" به علت عدم استقبال از این همایش لغو گردید.

این نشست که قرار بود با سخنرانی دکتر منوچهر محمدي و حجت‌الاسلام و‌المسلمين نجفعلي ميرزايي در ساعت نه روز پنج‌شنبه 90/10/22 برگزار شود تنها با حضور کمتر از ده نفر پس از قرائت قرآن به کار خود پایان داد.

یکی از علت های عدم استقبال از این نشست که به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالي فقه در قم قصد برگزاری را داشته را می توان عدم اطلاع رسانی این نشست دانست.

البته پر واضح است که علی رغم تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری در خصوص توجه ویژه به مقوله بیداری اسلامی و نهضت های منطقه به علت کم کاری بالای نهاد های حوزوی و عدم وجود دغدغه کافی از سوی این نهادها، در بدنه حوزه نیز شاهد بی میلی و بی رغبتی طلاب در این موضوع را شاهد خواهیم بود.

لازم است که مسئولان حوزوی با آسیب شناسی این مسئله به عنوان اصلی ترین دغدغه و ماموریت انقلاب اسلامی رویکردی جدی و نو را در این زمینه لحاظ نمایند.

لازم به ذکر است که دوماهنامه خط که به همت خانه طلاب جوان با محوریت مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه های علمیه منتشر می شود در سرمقاله شماره اخیر خود مطلبی را با عنوان " خواب حوزوی و بیداری اسلامی" منتشر نمود که در ادامه تقدیم حضورتان ی گردد:

ساعت یازده و پانزده دقیقه روز 27 مهر 90 است و من، درست یک سال پس از سفر آقا به قم، نشسته ‏ام به نوشتن سرمقاله.

در حیاط مدرسه، یک کلمن شربت گذاشته‏ اند و به ضمیمه چند عکس و پارچه نوشته، در حال گرامی داشتن سالروز سفر آقا هستند.

رادیو معارف، شروع کرده به گرفتن مصاحبه‏ های خیابانی. برخی ارگانها هم جسته گریخته، تابلوهایی در شهر نصب کرده‏ اند.

ما بچه‏ های خانه طلاب هم داریم با عجله، آخرین کارهای ویژه‏ نامه سفر آقا را انجام می‏دهیم.

***
ساعت یازده و سی دقیقه روز 27 مهر 90 است و من، درست یک سال پس از سفر آقا به قم، نشسته‏ ام به نوشتن سرمقاله. خیلی دوست دارم برای آقا کاری کنم؛ و چه بسیارند کسانی که دوست دارند برای آقا کار کنند و دغدغه‏ شان این است که حرف آقا روی زمین نماند. آقا در حوزه هم فدائی زیاد دارند.

***
چه بسیارند کسانی که خالصانه دوست دارند برای آقا کار کنند و چه بسیار فعالیتهائی که برای ابراز ارادت و تجلیل از ایشان انجام می‎‏شود؛ اما با همه اینها، احساس می‏کنم خیلی عقبیم. از دغدغه‏ های آقا عقبیم؛ از حرفهای آقا عقبیم؛ از آقا عقبیم.

***
احساس می‏کنم خیلی عقبیم و تمام این کارهائی که می‏کنیم و چندین برابر بهتر و گسترده‏ تر از اینها هم این فاصله را پر نمی‏کند. نمی‏دانم، شاید اصلاً در جهت دیگری حرکت می‏کنیم. شاید اولویتها را نمی‏دانیم؛ شاید هم به بهانه آقا، کارهای دلخواه خودمان را انجام می‏دهیم.

***
ساعت یازده و چهل و پنج دقیقه روز 27 مهر 90 است و من، درست یک سال پس از سفر آقا به قم، نشسته‏ ام به نوشتن سرمقاله. می‏خواستم زبان به گله و انتقاد بگشایم و حوزه را به تیغ نقد بکشم که در این یک سال، چه کردید؟ چه گامی در جهت تحقق مطالبات سال گذشته آقا برداشتید؟ آیا برنامه‏ ای برای حرکت به سوی افقهای مدّ نظر آقا، طراحی کرده‏ اید؟ آیا به اندازه یک سال به حوزه مطلوب آقا نزدیک شده‏ اید؟

می‏خواستم باز ژست ولایت‏ مدارانه بگیرم و حق به جانب، منویات آقا را از صدر و ذیل حوزه مطالبه کنم. اما دیدم چنین حقی ندارم. مگر خود من چه کرده‏ ام که از دیگران طلبکار باشم؟!

***
ساعت دوازده روز 27 مهر 90 است و من، درست یک سال پس از سفر آقا به قم، نشسته‏ ام به نوشتن سرمقاله. وقت اذان گذشته و من هنوز مهیای نماز نیستم. اگر به موقع آماده شده بودم، نماز اول وقت را از دست نمی‏دادم.

اگر به موقع، آماده شده بودم ...

حالت تلخی است این آماده نبودن؛ اینکه وقت انجام وظیفه‏ ای بگذرد در حالی که تو هنوز مهیای آن نباشی.

کامم تلخ می‏شود؛ یاد فرصتهای گذشته و کارهای معطل و روی زمین مانده می‏ افتم.

***
این حس تلخ، مرا به صبحگاه پنجشنبه 29 مهر 89 می‏برد؛ به شبستان امام؛ دیدار حوزویان با رهبر.
جملات آقا، روی دوشم سنگینی می‏کند؛ «قم قلب فعال و متحركى است كه مي­تواند و مي­ بايد خون معرفت و بصيرت و بيدارى و آگاهى را در سرتاسر پيكر امت اسلامى پمپاژ كند»؛ «حركت حوزه‌ هاى علميه، بى‌طرف نماندن حوزه‌ هاى علميه در قبال حوادث جهانى، در قبال مسائل چالشىِ ملى و بين‌ المللى، يك ضرورتى است كه نمي‏شود از آن غافل شد»؛ «امروز حوزه نبايد در دنيا غائب باشد»؛ «حوزه‌ هاى علميه نمي‏توانند بى‌ تفاوت بمانند»

ولی ما توانستیم بی‏ تفاوت بمانیم و نمی‏دانستیم قرار است چند ماه دیگر، امواج بیداری اسلامی به سر و صورت ما سیلی بزند و ما را از خواب بی‏ تفاوتی بیدار کند. اما او می‏دانست و آمد که زودتر از حادثه، ما را بیدار کند. می‏خواست ما را مهیای این نقطه عطف تاریخی کند. می‏خواست در عرصه جهانی، غائب و منفعل نباشیم.

آری! باز وقت عمل رسید و ما آماده نبودیم.

اما او آماده بود و یک تنه وارد میدان شد.

***
یک تنه وارد میدان شد و به دل دشمن زد. آرایش جنگی آنان را به هم زد و عرصه را برای ورود لشگریانش باز کرد. و باز، همین چند روز پیش، ندای هل من ناصر سر داد: «امروز كه سخن جمهوری اسلامی مبنی بر بی‌ نتيجه بودن نظام ماركسيستی تحقق يافته و در مورد نظام سرمايه‌ داری نيز در حال تحقق است، علماء و روحانيون بايد با استفاده از مبانی مستحكم عقلی و متناسب با نيازهای روز، معارف منطقی و ريشه‌ دار اسلام را برای مشتاقانی كه در سراسر دنيا، در حال افزايش است، ارائه كنند»[1]
کار دشواری از ما می‏خواست؛ چگونه می‏شود چنین میدان بی‏ انتهایی را فتح کرد؟ با کدام عِده و عُده؟ اما او می‏گوید: «نبايد از دشواری‌ های كار بهراسيد؛ بلكه همواره بايد به سراغ كارهايی رفت كه به ظاهر محال و نشدنی است»[2]

***
ساعت دوازده و سی دقیقه روز 27 مهر 90 است و من، درست یک سال پس از سفر آقا به قم، نشسته‏ ام به نوشتن سرمقاله. از وقت نماز، خیلی گذشته است؛ ولی من همچنان مشغول نوشتن هستم. دیگران هم ضمن تأیید بیانات آقا و تأکید بر لزوم پیگیری منویات ایشان توسط مسئولان ذی‏ربط، مشغول کارهای روزمره خودشان هستند. آنان که بیشتر به ایشان ارادت دارند نیز بر آزاده بودن ایشان و آماده بودن خود، اصرار می‏ ورزند. اما او همچنان در وسط میدان کارزار است. و منتظر رسیدن ما. ما که درست یک سال پیش با او تجدید «بیعت» کردیم. نمی‏دانم آن روز، چقدر روی «آماده‏ ایم، آماده»ی ما حساب باز کرد. اما این را خوب می‏دانم که او «آزاده» است و اصولاً روی کسی حساب باز نمی‏کند. از این قیود، رهاست. معطل نمی‏ ماند؛ حرکت می‏کند و کار را پیش می‏برد.

***
«بزرگان حوزه، مراجع تقليد، انديشمندان، دانشمندان و فضلا بايد دامنها را به كمر بزنند، همت كنند، اين تحول را برنامه‌ريزى كنند، هدايت كنند، مديريت كنند»[3]

***
«اگر رها كرديم، باخته‌ايم»[4]

 
[1] . دیدار روحانيون و طلاب شيعه و اهل تسنن استان كرمانشاه با رهبر انقلاب 20/7/90

[2] . دیدار روحانيون و طلاب شيعه و اهل تسنن استان كرمانشاه با رهبر انقلاب 20/7/90

[3] . ديدار طلاب، فضلا و اساتيد حوزه علميه قم‏ در شبستان امام خمینی حرم مطهر  29/7/90

[4] . ديدار طلاب، فضلا و اساتيد حوزه علميه قم در شبستان امام خمینی حرم مطهر  29/7/90

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۵
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۰
۳
۱
وقتی در انتخاب موضوعات همایش، موضوعات کلی و غیر دغدغه زا انتخاب می شود، کسی رغبت نمی کند بیاید حرف هایی که صد بار شنیده را دوباره بشنود. چرا من باید پای سخنرانی «منوچهر محمدی» یا «نجفعلی میرزایی» بنشینم؟ اصلاً اینها کی هستند؟صرف اینکه بیداری اسلامی چیز خوبی است، دلیل نمی شود هر مطلبی راجع به آن نوشته شد من بخوانم یا هر مراسمی گرفته شد بروم.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۶ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
کاملا موافقم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۴ - ۲۲ دی ۱۳۹۰
۲
۱
وقتی که آقای (...) به جای وحدت دعوای با سنی ها را استراتژی تبلیغش قرار می هد و قمه زنی را اصل دین می داند در مقابل بیداری اسلامی ساکت می مانند .
وقتی که با قهرمان بیداری اسلامی و الگوی حرکات اخیر دکتر احمدی نژاد چنین جفا می شود می خواهی با حاصل کار دولت اسلامی خوب برخورد کنند؟!
باران هم از قم ما دریغ شده ، قدر نعمت ها را ندانسته ایم . امان از ...
پاسخ
علی اصغر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۸ - ۲۲ دی ۱۳۹۰
۲
۱
بیداری اسلامی موضوع فکر برخی آقایان نیست، همانگونه که بسیاری از درخواستها یا بهتر بگویم با کمال معذرت التماس های آقا موضوع فکر نیست مثل تحول در حوزه و دانشگاه. چه باید کرد جز صبر و تلاش!
پاسخ
دانشجو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۷ - ۲۳ دی ۱۳۹۰
۲
۲
حوزه رو بیخیال شین. مثل آقا
پاسخ
نسل بالنده حوزه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۷ - ۲۴ دی ۱۳۹۰
جناب دانشجوی محترم!!!
آقا هیچ وقت حوزه را بی خیال نشده اند.......!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۰
۳
۱
آقایان در حوزه به فکر حمایت از فلان شخص سیاسی هستند نه بیداری اسلامی. به بیانیه اخیر مراجع در حمایت از ...
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۲ - ۲۴ دی ۱۳۹۰
۰
۰
سلام
وقت نامناسبی برای همایش بوده. زیرا دهه آخر صفر اکثر طلاب و روحانیون میروند تبلیغ. ضمن اینکه اطلاع رسانی مناسب نیز نشده بود، و مکان و سخنرانان مراسم هم شاید چندان جالب نبودند.
مشکل حوزه اینست که مثل جزیره های مستقل است و آرمان و هدف و راهبرد و برنامه بلند مدت و راهکارهای مشخص ندارد.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۸ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
اولشو درست گفتی ، اما آخرش کم لطفی بود
sharmandeh
UNITED STATES
۰۵:۰۳ - ۲۴ دی ۱۳۹۰
۰
۲
راستش من هم این حرف خیلی وقته که رو دلم سنگینی میکنه میخواستم جایی
بنویسم ولی ترسیدم از این که به ضد روحانیت متهم شوم و حکمم بشه محارب
اما خدا میداند که علاقه بنده به روحانیونی همچون آقا امام خامنه ای نایب
امام زمان (عج ) از علا قه ام به جان شیرین بیشتر است . مادر بزرگی داشتم
بسیار مذهبی که در سال ۱۳۴۷ هم به رحمت خدا رفت پدرش امام جمعه شهر بود
وبنده اندک معلومات مذهبی که دارم نیز مدیون این خانم مومنه هستم که مادر بزرگم بود
بماند که وقتی که از دنیا رفت بنده یازده سالم بود می گفت وقتی آقا امام زمان بیاید
از خون آخوند جویها جاری میسازد و در مقابل بهت من که چرا؟ می گفت چون آخوند ها
حقیقت دین را میدانند و به مردم نمیگویند و من مدت هاست که این جمله مادر بزرگ
سخت مشغولم کرده امثال خاتمی رفسنجانی و کروبی مگر آخوند نیستند ؟چرا حوزه
حد اقل حرمت لباس پیغمبر را نگه نیمدارند و این افراد را خلع لباس نمی کنند
پاسخ
نسل بالنده حوزه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۶ - ۲۴ دی ۱۳۹۰
۰
۰
بسم الله
بنده هم دل پری دارم از حوزه و مدیران حوزه و برخی طلابش... اما این دلیل نمیشود در جایی که بیم دسیسه دشمن است هیزم به آتش بریزم!
درست است.... بیداری اسلامی و خواب حوزوی... اما در گوشه و کنار هم کارهای خوبی دارد انجام میشود ... کاش سنجیده تر و راهبردی تر انتقاد کنیم....
پاسخ
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۰
۰
۰
باسلام
به نظر بنده اتفاقات اخیر منطقه را به اسلام نباید بست. اگر بخواهیم چنین کنیم پس باید اتفاقاتی که در اروپا و آمریکا رخ می دهد را نیز به بیداری اسلامی تفسیر کرد!!!
اصل این خیزش ها نا امیدی و خسته شدن مردم از حکومت و نحوه حکومتشان است.
پاسخ
مرتضی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۴ - ۲۷ دی ۱۳۹۰
۰
۰
ممنون از نظرات اگر کمی مدیریت و کیاست طلبگی بود کار همایش این نمی شد.
پاسخ
سفیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
۰
۰
سلام/ عدم استقبال طلاب از بعضی برنامه ها معلول بی برنامگی مدیران حوزه است یک شبه خواب دیدند حوزه را متحول کنند!!!! و گفتند امتحان
از کجا؟
بعدا می گوییم. طلبه مشغول برنامه ریزی و این همایش های بی وقت
پاسخ
طلبه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۷ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۱
۰
۰
اینهادم ازنظم می زنند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها