کد خبر: ۳۵۵۱۳۳
زمان انتشار: ۱۵:۰۲     ۲۵ آذر ۱۳۹۴
یادداشت محمدکاظم انبارلویی:
آقای هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با ایلنا بحث "نظارت" خبرگان بر نهادهای زیر نظر رهبری را مطرح کرده‌اند؛ بی‌ آنکه مبنای این بحث را از نظرگاه قانون اساسی بیان نمایند. آیت‌الله صادق لاریجانی در نقدی مشفقانه در این باره گفته‌اند کار خبرگان تشخیص دارا بودن یا نبودن شرایط رهبری و تعیین رهبری برحسب آنچه در قانون اساسی آمده، می‌باشد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، متن یادداشت محمدکاظم انبارلویی با عنوان «شعور سیاسی مردم را نادیده نگیرید»، به شرح ذیل است: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اخیرا طی مصاحبه‌ای منتقدان خود را "کلاغ" نامیده و بدون آنکه اشاره‌ کند که چه گفته‌اند و در چه موضوعی سخن به میان آورده‌اند، آنها را مورد بی‌مهری قرار دادند.

مجموعه مصاحبه‌های وی به ویژه در خصوص انتخابات خبرگان نشان می‌دهد عده‌ای زیر چتر پاسخ به سؤالات تکراری در باب انتخابات آتی به ویژه خبرگان، در تدارک یک دو قطبی‌سازی کاذب بر اساس مدل "سرخابی" هستند.

انتخابات خبرگان رهبری تاکنون چه در زمان امام (ه) و چه در ایام رهبری آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای فارغ از رقابت‌های متعارف و معمول بوده است. این حالت به خاطر آن بوده که رهبری چه در زمان امام و چه در زمان کنونی "مُتعیّن" بوده و خبرگان امّت در مورد آن اجماع داشته و به تعبیر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی، رهبری معظم انقلاب کم نظیر نیستند، بلکه بی‌نظیر هستند.

آقای هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با ایلنا بحث "نظارت" خبرگان بر نهادهای زیر نظر رهبری را مطرح کرده‌اند؛ بی‌ آنکه مبنای این بحث را از نظرگاه قانون اساسی بیان نمایند. آیت‌الله صادق لاریجانی در نقدی مشفقانه در این باره گفته‌اند کار خبرگان تشخیص دارا بودن یا نبودن شرایط رهبری و تعیین رهبری برحسب آنچه در قانون اساسی آمده، می‌باشد.

این ماموریت تلازمی با امر نظارت ندارد و در هیچ جای قانون اساسی بحث نظارت بر رهبری توسط خبرگان نیامده است. (1)

نهادهای زیر نظر رهبری همانند دیگر نهادهای زیر نظر دولت تحت نظارت نهادهای نظارتی نظام قرار دارند و هیچ‌گاه این نظارت نه در دوره امام و نه در دوره مقام معظم رهبری تعطیل نبوده است اما چنین مأموریتی در قانون اساسی برای خبرگان تعریف نشده است.

رهبر انقلاب در یک نشست دانشجویی که در این مورد پرسش شده بودند، تصریح فرمودند: "هیچ کس فوق نظارت نیست. خود رهبری هم فوق‌ نظارت نیست، چه برسد دستگا‌ه‌های مرتبط با رهبری، همه باید نظارت شوند." (2)

آقای هاشمی رفسنجانی در این مصاحبه باز هم از مقوله "تندروی" به ویژه "تندروی‌های مزاحم" یاد کرده‌اند. آقای هاشمی بی‌آنکه بگویند تندروی چیست و تندرو کیست، به‌صورت مبهم آدرس غلط می‌دهند. طی سه دهه گذشته، نظام توسط برخی که سر در آخور دشمنان نظام داشتند، شاهد تندروی و افراط‌گری بوده است.

آشوب و فتنه لیبرال‌ها در اتحادی نامقدس با منافقین، کمونیست‌ها و ملی‌گراها منجر به شهادت 17 هزار نفر از شهروندان ایرانی شد که فجایع هفتم تیر و هشتم شهریور سال 60 از آن جمله بود.

همین جماعت با پوست‌اندازی در 18 تیر 78 زیر چتر تجدیدنظرطلبان به اصطلاح اصلاح‌طلب آشوب به پا کردند. ده سال بعد در فتنه 88 این تندروی و افراطی‌گری به بلوغ خود رسید و رسماً و بی‌پرده‌پوشی، سرویس‌های امنیتی سیا، موساد و ام آی 6 پشت سر آن قرار گرفتند.

در این فتنه همسر آقای هاشمی صبح روز انتخابات فرمان شورش خیابانی صادر کرد. دختر وی دست در دست منافقین و بهایی‌ها که به دوستی با آنها افتخار می‌کند, آتش‌بیار معرکه‌های خیابانی علیه نظام بود. اهل فتنه با شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه و حمله به هیئت‌های عزاداری در روز عاشورای 88، با وقاحت تمام اوج تندروی و افراطی‌گری را به نمایش گذاشتند.

امت حزب‌الله در قیام تاریخی 9 دی 88 به این بازی‌های نرم و سخت دشمن پاسخ شایسته داد و سران فتنه را با اسم و مشخصات، لعن و سپس رسوا کرد.

آقای هاشمی در وسط این آشوب و فتنه کجا بود؟ چه می‌کرد؟ تعریف وی از تندروی و افراطی‌گری در فتنه 88 چه بود؟ نسبت او با این فتنه چه بود؟ این سؤالاتی است که او بی‌پاسخ گذاشته است و هر از چندی برای پاک کردن حافظه تاریخی مردم از مقوله تندروی، چیزی می‌گوید که مصداق آن را فقط می‌توان در اردوگاه اصلاح‌طلبان تجدیدنظرطلب آمریکایی که می‌خواستند امام(ره) را به موزه تاریخ بسپارند، جستجو کرد.

فعل و قول برخی از فرزندان و اعضای بیت او مصداق تندروی و افراطی‌گری است که هیچ‌گاه متأسفانه راجع به آن موضع نگرفته و مرز خود را با آن مشخص نکرده است. فساد سیاسی و اقتصادی مهدی هاشمی که به حکم قانون مجازات شده، آیا فراتر از مصداق تندروی و افراطی‌گری نیست؟

این ابهام و ایهام باعث شده خدمات وی به انقلاب هم زیر سؤال رود و دلسوزان انقلاب نگران شوند که او سرنوشتی همانند سرنوشت منتظری پیدا کند. علت اقبال رسانه‌های دشمن از این نوع مصاحبه‌ها هم این نگرانی را تشدید می‌کند.

آقای هاشمی رفسنجانی تاکنون پاسخی منطقی به منتقدین خود نداده است. هر از چندی در مصاحبه با برخی رسانه‌های مرتبط با آشوب و فتنه 88 به منتقدین اهانت می‌کند. کلاغ نامیدن منتقدین، مشکل پیشینه او را در فتنه حل نمی‌کند.

در عصر ارتباطات و اطلاعات که همه چیز زیر دید دقیق لنز دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری است و صدا‌ و سیمای هر رویداد سیاسی دقیق ثبت و ضبط می‌شود، نمی‌توان وقایع را تحریف و حوادث را وارونه نشان داد.

نمی‌توان صورت مسائل سیاسی کشور را پاک کرد و صورت مسئله جدید نوشت, بی‌آنکه به سؤالات و مسائل کلیدی گذشته پاسخی عقلانی داد. بصیرت مردم سد راه این وارونه‌سازی است. نباید شعور سیاسی مردم را نادیده بگیرند.

امروز صورت مسائل کشور روشن است. مشکلات اقتصادی جدی است. دولت باید به مطالبات اقتصادی مردم وفق وعده‌هایی که داده عمل کند. نظام و دولت باید تکلیف اجرای برجام و بدعهدی‌های آمریکا را روشن و به‌طور جدی از منافع و مصالح ملی دفاع کند. باید مراقب نفوذ دشمن بود و از یک سوراخ 10 بار گزیده نشویم. مسائل منطقه و شرارت آمریکا تحت پوشش داعش برای امنیت ملی مخاطره‌انگیز است.

بازتولید فتنه برای تهدید امنیت داخلی توسط دشمن جدی است و... اینها مسائل ماست. ذهن حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کدام وادی سیر و سلوک می‌کند؟ چرا این مسائل در ذهن مبارک ایشان جایگاه شایسته خود را پیدا نمی‌کند؟

پی‌نوشت‌ها:
1- رسالت 24 آذر 94
2 دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه امیرکبیر 9/12/79

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳۳
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۴
۱۱
۲
خداوند آخر و عاقبت همه را به خیر کند جای تاسف است .
پاسخ
آذر
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۲ - ۲۵ آذر ۱۳۹۴
۱۴
۹
هاشمی اگربه همین صورت ادامه دهد وبرای ریاست برانقلاب به هروسیله ای چنگ بزند مردم هوشیارندوهرروزفاصله شان رابا اوزیادترمی کنندوازغافله مردم عقب می افتد
پاسخ
سلامی
-
۱۸:۰۴ - ۲۵ آذر ۱۳۹۴
۱۳
۱۹
اقای انبار لویی شما انبارتان پر است زیاد فتنه فتنه نکنید اگر درک داشتید میدانستید تمام انقلابی ها از صحنه حذف شده اند تنها هاشمی و روحانی و سید حسن خمیمی و چند نفر که در گوشه کنار هستند مانده اند و نو کیسه ها این جامعه را غارت کرده اند شما دیگر دم از منتظری نزنید
پاسخ
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۴
خدا از همه چیت کم کنه اندکی عقل و اندکی شنوایی بهت بده قران: وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۰۱ دی ۱۳۹۴
اگر هاشمی انقلابی باشد باید به حال این انقلاب گریست ! فراموش نکنید که فتنه 88 فتنه اکبر بود .
بچه رزمنده 34 ساله ازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۶ - ۱۰ دی ۱۳۹۴
بنام خداسلام علیکم ؛ مودبانه عرض می کتم ؛ استدعا دارم - شما دوباره ازنویک دوره جدید کلاس اکابرویاکلاس نهضت سواداموزی برویدتا کلمات را درست بنویسید ؛ سپس بیایید اینجا افاضات وتفضلات بفرمایید ؛ ابتدا تشریف ببر خواندن و.نوشتن را یادبگیرتا به جای کلمه - سید حسن خمینی - ننویسید سید حسن خمیمی - یک سوال وجود از شما دانشمند محترم ومجرجع تقلید بزرگ باسوادان ایران می پرسم وان اینکه : یاشیخ از کی تا حالا سید حسن خمینی جنگ ندیده رنج ندیده وزجر نکشیده اکبندفابریک ؛ شده جزء انقلابی ها ؟ شیخنا لطفا جواب این استفتاء مرا عنایت فرمایند باتشکر التماس دعا
عباس
-
۰۹:۰۳ - ۲۶ آذر ۱۳۹۴
۱۷
۱۴
تاهاشمی زنده است فتنه هم هست ...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۶ - ۲۶ آذر ۱۳۹۴
۱۴
۱۰
اگر بخواهیم با انصاف باشیم باید بگوئیم منتظری نسبت به هاشمی خیلی بهتر بود و خسارت کمتری به نظام زد . هاشمی تخلفات زیادی دارد و کینه او به خاطر این است که این تخلفات به مردم گفته شده و جایگاهش را از دست داده و فقط به دنبال انتقام است
پاسخ
اناری جانباز
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۵ - ۲۶ آذر ۱۳۹۴
۷
۴
اگرچه گفته اند ارزو برجوانان وبچه ها عیب نیست ولی قطعا ارزمندان این ارزو ارزو رابگور خواهند برد
پاسخ
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۱ - ۲۶ آذر ۱۳۹۴
۱۵
۶
هرکس به خون شهدا خیانت کندنابود ومفتضح خواهد شد هاشمی دارد باشهدا وآرمانهای مقدس آنهاذاویه میگیرد قطعاً اگرادامه سرنوشتش همان است
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۲ - ۲۶ آذر ۱۳۹۴
۸
۲
مرگ بر ال سعود ودوستانش
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۵ - ۲۶ آذر ۱۳۹۴
۴
۱
هر خمینیی خمینی ما نشود سرباز روح ا.. موسوی خمینی
پاسخ
بيژن
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴
۷
۵
بنا به فرمايش رهبري خود رهبر هم فوق نظارت نيست شما كه از صحبت آقاي هاشمي آشفته شده ايد بفرماييد رهبري را چه كسي نظارت مي كند
پاسخ
داریوش
-
۰۸:۰۴ - ۰۱ دی ۱۳۹۴
۵
۸
زنده آیت ا... هاشمی رفسنجانی آقا برو دکانتو جای دیگه باز کن ایشان به فرموده امام راحل سرمایه انقلاب هستند متاسف براتون بخاطر این طرز فکر غلطتون
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۴
۱۰
۳
آقای منتظری حداقل فرزندانش مفاسد اقتصادی و غیره نداشتن اما فرزندان هاشمی چنین جرائمی مرتکب شدند و هاشمی هم از آنها حمایت کرد !
پاسخ
ناشناس
-
۱۸:۳۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۴
۶
۴
به نظر می رسد اقدامات هاشمی بیشتر از روی حسادت به آقاست
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۵ - ۰۲ دی ۱۳۹۴
۵
۱۰
هاشمی حذف شدنی نیست . در انتخابات پیش رو میزان آرای او گواه این حقیقت است
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۷ - ۰۴ دی ۱۳۹۴
هاشمی و فرزندانش بازنده اصلی انتخابات پیش رو خواهند بود انشاءالله .
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۸ - ۰۹ دی ۱۳۹۴
تعداد آرا دليل بر حقانيت نيست لشگر يزيد هم زياد بود
ناشناس
-
۱۱:۳۹ - ۰۲ دی ۱۳۹۴
۵
۹
درود بر هاشمي
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۷ - ۰۴ دی ۱۳۹۴
بدرود هاشمی .
شهیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۰۲ دی ۱۳۹۴
۴
۴
عده ای چنان در گرداب لیبرالیسم و غربزدگی و تفریط پیش رفته اند که معتدلین واقعی که اعتدالشان برپایه اسلام است و اعتدال اسلامی و علوی است که همان نیروهای انقلابی و حزب اللهی و بسیجی اند را افراطی میداند و این بخاطر اوج تفریط آنهاست و نیروهای انقلابی همچون سدی محکم در مقابل این منافقین غرب زده ایستاده اند و پایداری میکنند رفسنجانی و دارو دسته اش مانند گروهی منافق در صدر اسلام که دنبال ترور پیامبر بودند تا سقیفه را به راه بیندازند تا به قدرت برسند
پاسخ
پیرو ولایت
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۰۲ دی ۱۳۹۴
۴
۶
اگه میخواهید این رفسنجانی رو بهتر بشناسید باید کتاب تماس دکترحسن عباسی رو دانلود کرده و مطالعه کنید تا بفهمید این رفسنجانی چه آدمی است
پاسخ
ذاکر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۴
۴
۵
ملاک حال فعلی افراد است امام خمینی چرا منتظری رو برکنار کرد خود امام نوشتند در نامه ای که به منتظری که تو بعد از من انقلاب را به دست لیبرالها میدهی و از کانال آنها به منافقین ، افرادی بودند مانند زبیر که جزو صحابه پیامبر بودند و پیامبر فرموده بود هرکس بوسیله شمشیر زبیر کشته شود راهی جهنم میشود ولی در جمل مقابل امام قرار گرفت البته با سخن امیرالمومنین از جنگ کناره گرفت و بوسیله فردی از منافقان کشته شد و حضرت امیر فرمودند قاتل و مقتول سگهایی در آتشند چون کناره گیری و سکوت در مواجه حق و باطل خود گناهی بزرگ است ولی اوضاع رفسنجانی از منتظری خیلی بدتر و جایگاهش در دوره هدایت زبیر از او خیلی پایین تر و در دوره گمراهی زبیر از او بدتر است رفسنجانی نزدیکترین فرد به لیبرالها و همسر و فرزندانش حامی و هم صف با منافقان است با درود فرستادن برای معاویه باطن او تغیر نمی یابد الان بیشترین امید استکبار و صهیونیست به طیف رفسنجانی واصلاح طلبان و معتدیل است تا از کانال آنها به لیبرالها بعد منافقین و بعد آمریکا و اسرائل بسپارند
پاسخ
بهلول
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۸ - ۰۲ دی ۱۳۹۴
۳
۲
برادران با عرض پوزش از جملگی شما ولی باید عرض کنم که تمام شما یی که نظر اتتان را ارسال فرموده اید همه از روی تعصب وحب وبغض مطلب نوشتید وهیچکدام از شما جانب حق را نگه نداشتید .جای بسی نگرانیست که ما بافحاشی وبی اخلاقی داریم سنگ انقلاب ،رهبر ومردم رابه سینه میزنیم غافل از اینکه داریم آب به آسیاب دشمنان خودتان میریزید.شادذی مهر افزون
پاسخ
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۷ - ۰۳ دی ۱۳۹۴
۳
۵
با سلام
خدمات او هیچوقت فراموش نخواهد شد.
راه او راه انقلاب و قانون اساسی می باشد.
کارهای بزرگ ، اشتباهات بزرگی هم دارد.
و کار نکرده هیچ اشتباهی ندارد.
نمک نشناس نباشیم، دور از معرفت ، ادب و عدالت علی می باشد. که همه چیز را به هیچ انکاریم.
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۹ - ۰۹ دی ۱۳۹۴
خيانت هاي خاندانش فراموش شدني نيست
راه او مدتهاست كه از انقلاب و رهبري جدا شده
اشتباه به رفتاري مي گويند كه از سر جهل باشد نه عناد
اگر هاشمي و خاندانش را به عدالت علي(ع) بسپاريم موجوداتي خواهند بود دست و پا قطع شده به شمشير عدالت اللهم عجل لوليك الفرج
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۰۵ دی ۱۳۹۴
۰
۰
با سلام
خدمات او هیچوقت فراموش نخواهد شد.
راه او راه انقلاب و قانون اساسی می باشد.
کارهای بزرگ ، اشتباهات بزرگی هم دارد.
و کار نکرده هیچ اشتباهی ندارد.
نمک نشناس نباشیم، دور از معرفت ، ادب و عدالت علی می باشد. که همه چیز را به هیچ انکاریم.
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ
انقلابی اصولگرا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۰۷ دی ۱۳۹۴
۰
۰
رفسنجانی نه مشروعیت دارد و نه مقبولیت/ مشروعیت از خداوند بوسیله ولی معصوم خلیفه الله فی الارض به افرادی که پیرو ثقلین اند منتقل میشوند و در دوران غیبت کبری بوسیله ولی فقیه و ملاک مشروعیت نظام ما و افراد ولی فقیه است که فاصله رفسنجانی از ولی فقیه کاملا آشکار است و مشروعیت هیچ ارتباطی به نظر مردم و اکثریت ندارد در کربلا امام حسین ع و اصحاب ایشان در اقلیت بودند ولی حق با آنان بود چون ملاک مشروعیت ولی معصوم است / ملاک مقبولیت نظر اکثریت مردم است که رفسنجانی این راهم ندارد در دو دوری که رفسنجانی رئیس جمهور شد میزان مشارکت مردم از مرز پنجاه و چند در صد فراتر نرفت و از این تعداد هم رفسنجانی بیش از پنجاه و چند درصد آرا را کسب نکرد و در انتخابات مجلس دهه هفتاد و ریاست جمهوری ۸۴ و انتخابات ریاست خبرگان پارسال را شکست خورد / فتنه ای اکبر در راه است
پاسخ
پیرو ولایت
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۶ - ۰۷ دی ۱۳۹۴
۰
۰
عده ای دم از عدالت علوی میزنند زبیر با اینکه جزو صحابه بزرگ پیامبر بود و جزو یاران امیرالمومنین بود در اوایل و بنا به گفته حضرت چیزی نمانده بود جزوی از ما اهل بیت شود ولی بخاطر هوای نفس و دنیا طلبی در جمل مقابل حضرت قرار گرفت ولی با صحبت حضرت بی طرفی پیشه کرده و از جنگ کناره گرفت و توسط یکی از منافقان کشته شد و حضرت فرمود قاتل و مقتول سگهایی در آتش اند زیرا بی طرفی در نبر حق و باطل مانند حمایت از باطل است و باید مانند حر بود و به گفته معصوم دلیل گمراهی زبیر فرزند نحسش عبدالله بود / نه رفسنجانی به چنان جایگاهی مانند زبیر دست یافته بود که جزو یاران درجه یک امام راحل قرار گیرد و نه در فتنه ۸۸ بی طرفی پیشه کرد بلکه از فتنه گران حمایت کرد و فرزندانش نیز چیزی از عبدالله کم ندارد / انما بدء وقوع الفتن اهواء تتبع و احکام تبتدع یخالف فیها کتاب الله
پاسخ
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۱ - ۱۲ دی ۱۳۹۴
۰
۰
زنده باد ایت ا... هاشمی اگر انقلابی ترین مرد انقلابی را از انقلاب جداکنیم دیگر چ اتقلابی میماند بنابراین همه انقلاب زیر سوال میرود کمی اندیشه باید کرد
پاسخ
ناشناس
-
۱۱:۲۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۴
۰
۰
افتاده خودش نمی دونه
پاسخ
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۳ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
۰
۰
زبیر موقعی دشمن آقا امیرالمومنین شد که نزدیک بود منا اهل بیت بشود...حال افراد مهم است...وگرنه گاوی که ده لیتر شیر دهد بعد با لگدش (سکوتش) آن را بریزد یا باعث فتنه شود چه سود دارد.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها