کد خبر: ۳۷۶۷۶۴
زمان انتشار: ۰۹:۰۱     ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
سازمان تامين اجتماعي نحوه پرداخت مقرري بيمه بيكاري به بيمه شدگان تحت پوشش اين سازمان را تشريح كرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مشرق، بيكار از نظرقانون بيمه بيكاري بيمه شده اي است كه بدون ميل و اراده خود بيكار شده و آماده به كار باشد. براساس اين قانون، چنانچه بيمه شده اي به علت تغييرات ساختاراقتصادي كارگاه مربوطه و به تشخيص وزارتخانه ذيربط و تائيد شورايعالي كار، بيكارموقت شناخته شود وهمچنين بيمه شدگاني كه به علت حوادث غيرمترقبه مانند سيل، زلزله، جنگ، آتش سوزي بيكار شوند، مي توانند از مقررات اين قانون استفاده كنند. تشخيص ارادي بودن يا غيرارادي بودن بيكاري بيمه شده، برعهده كميته اي متشكل از نمايندگان اين سازمان واداره كارواموراجتماعي محل اشتغال بيمه شده است.

چند نكته مهم

كارگران فصلي در صورتي كه صرفا در اثناي فصل كار اخراج شده و بيكاري آنها بلااراده تشخيص داده شود مشمول دريافت مقرري بيمه بيكاري خواهند بود.

بيكاران داراي قرارداد كار با مدت معين در صورتي كه براساس رأي مراجع حل اختلاف در اثناي مدت قرارداد اخراج شده باشند مشمول استفاده از بيمه بيكاري خواهند بود.

افراد شاغل در كارهايي كه ماهيت آن جنبه دائمي دارد و براساس قرارداد كار در مدت معيني مشغول كار بوده اند. با تشخيص واحدهاي تعاون، كار و رفاه اجتماعي، در صورتي كه در پايان قرارداد بيكار شوند و در آخرين كارگاه حداقل يك سال سابقه پرداخت حق بيمه داشته باشند، مورد حمايت قرارگرفته و مشمول دريافت مقرري بيمه بيكاري خواهند شد.

اقدامات لازم براي اعلام وضعيت بيكاري:

بيمه شده بيكار، براي دريافت مقرري بيمه بيكاري، بايد حداكثر ظرف مدت ٣٠ روز از تاريخ بيكاري موضوع را به واحد تعاون، كار و رفاه اجتماعي ذيربط اطلاع دهد و آمادگي خود را براي اشتغال به كار تخصصي خود يا كار مشابه آن اعلام كند.

 شرايط لازم براي دريافت مقرري بيمه بيكاري:

بيمه شدگان بيكار، در صورت احراز شرايط زير، استحقاق دريافت مقرري بيمه بيكاري را دارند:

مشمول قانون كار و تأمين اجتماعي باشند.

تبعه كشورهاي خارجي نباشند.

مستمري بگير بازنشسته و يا از كارافتاده كلي نباشند.

داراي حداقل ٦ ماه سابقه پرداخت حق بيمه باشند.

در زمره صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بيمه شدگان اختياري نباشد.

چند نكته مهم:

بيمه شدگاني كه به علت بروز حوادث غيرمترقبه مانند: سيل، جنگ، زلزله و آتش سوزي بيكار مي شوند، براي دريافت مقرري بيمه بيكاري، نياز به داشتن سابقه پرداخت حق بيمه براي مدت زمان خاص ندارند و حتي اگر در روز اول كار بر اثر اين حوادث بيكار شوند، با رعايت ساير شرايط مقرر مي توانند مقرري بيمه بيكاري دريافت كنند. بيمه شدگان بايد در دوره هاي كارآموزي و سوادآموزي كه از سوي ادارات كار و اموراجتماعي و نهضت سوادآموزي برگزار مي شود، شركت كنند و هر دو ماه يك بار، گواهي لازم در اين زمينه را به شعب تأمين اجتماعي ارائه كنند.

مدت پرداخت مقرري بيمه بيكاري:

مدت پرداخت مقرري بيمه بيكاري به بيمه شدگان واجد شرايط، به سابقه پرداخت حق بيمه از سوي آنان بستگي دارد و در هر حال مدت آن از ٣٦ ماه براي بيمه شدگان مجرد و ٥٠ ماه براي بيمه شدگان متأهل و متكفل بيشتر نيست.

شرايط قطع مقرري بيمه بيكاري:

بيمه شده مجددا به كار اشتغال يابد.

بيمه شده بيكار بدون عذر موجه از شركت در دوره هاي كارآموزي يا سواد آموزي خودداري كند.

بيمه شده بيكار از قبول شغل تخصصي خود يا شغل مشابه پيشنهادي خودداري كند.

بيمه شده بيكار، مشمول استفاده از مستمري بازنشستگي يا از كارافتادگي كلي شود.

بيمه شده با دريافت مزد ايام بلاتكليفي به كار اوليه برگردد.

مدت زمان استحقاقي بيمه شده براي دريافت مقرري بيكاري خاتمه يابد.

بيمه شده فوت كند.

چند نكته مهم:

بيكار شدگاني كه وفق مقررات قانون كار و حسب آراء صادره از مراجع حل اختلاف مقرر در اين قانون به دليل قصور در انجام وظايف محوله و يا نقض آيين نامه هاي انضباطي كارگاه توسط كارفرما اخراج شده اند مستحق دريافت مقرري بيمه بيكاري نخواهند بود.

در صورتي كه پس از پرداخت مقرري بيمه بيكاري به بيمه شده اي، مشخص شود كه بيكاري بيمه شده، ناشي از اراده شخص وي بوده است، بيمه شده بايد وجوه دريافتي به عنوان مقرري بيمه بيكاري را به سازمان تأمين اجتماعي بازپرداخت كند. همچنين بيمه شدگاني كه با دريافت مزد ايام بلاتكليفي به كار قبلي خود باز مي گردند نيز بايد مبالغ دريافتي را به تأمين اجتماعي برگردانند.

چنانچه بيمه شده بيكار، اشتغال مجدد خود را اعلام نكند و به رغم اشتغال همچنان به دريافت مقرري بيمه بيكاري ادامه دهد، بايد مقرري دريافتي از زمان اشتغال را به تأمين اجتماعي برگرداند.

مدت دريافت مقرري بيمه بيكاري جزو سوابق پرداخت حق بيمه بيمه شده محسوب مي شود.

مقرري بيمه بيكاري افراد واجد شرايط از روز اول بيكاري بيمه شده قابل پرداخت است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها