أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۰۹۹۶۲
زمان انتشار: ۰۱:۵۵     ۰۴ بهمن ۱۳۹۵
اخبار حادثه پلاسکو در روز پنجم؛
با کشف پیکر 4 نفر از شهروندان (غیر آتش نشان) تا کنون مجموعا پیکر 6 نفر از زیر آوارها بیرون کشیده شده است. جست و جوی نیروهای امدادی برای کشف پیکرهای مطهر شهدا و یا سایر جانباختگان احتمالی حادثه ادامه دارد.
به گزارش پایگاه 598، ساختمان پلاسکو یکی از ساختمان‌های بزرگ و تجاری تهران بود که قدمت 53 ساله داشت ولی صبح روز پنجشنبه 30 دی ماه دچار آتش سوزی گسترده شد و فرو ریخت. از این ساختمان 17 طبقه به‌ عنوان اولین ساختمان مرتفع و مُدرن ایران یاد می‌شود.

در زیر آخرین روند اقدامات انجام شده را می‌خوانید:


23:30 عذرخواهی رئیس بنیاد مستضعفان تکذیب شد!
 
باورش سخت است اما روند تکذیب کردن اخباری که درباره حادثه پلاسکو و حواشی آن منتشر می شود، قرار نیست تغییر کند. این را می شود از تکذیب خبر عذرخواهی رئیس بنیاد مستضعفان در نشست امروز سه کمیسیون مجلس شورای اسلامی فهمید. تکذیبیه ای که روابط عمومی این بنیاد منتشر کرده و در آن ضمن کذب خواندن قبول مسئولیت و عذرخواهی، این گونه آمده است:
 
«سعیدی کیا رئیس بنیاد، مسئولیت دستگاههای مختلف و مسئولیت بنیاد در راستای کمک و مساعدت به خسارت دیدگان، ساخت مجدد ساختمان پلاسکو و واگذاری منطبق بر ضوابط خاص آن را مورد تاکید قرار داده است.» تکذیبی که اگرچه با جریان تکذیب شدن تمامی اخبار پلاسکو همخوانی دارد، اما به نوعی متفاوت با آنها و از همه برجسته تر است!
 
21:25 آخرین آمار اورژانس تهران از مصدومان حادثه

روابط عمومی اورژانس تهران آخرین آمار مصدومان و فوتی‌های حادثه پلاسکو را تا ساعت ۱۹ امروز، دوشنبه، در مجموع  ۲۰۲ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد،  ۱۵۴ نفر در محل به‌صورت سرپایی درمان و ۴۸ نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

از ۴۸ مصدوم منتقل‌شده تاکنون، بهنام میرزاخانی، آتش‌نشان ۳۵ ساله، به علت شدت بالای سوختگی، در بیمارستان شهید مطهری تهران به شهادت رسید. در حال حاضر نیز  آقای فخرالدین گودرزی، به‌دلیل ترومای کمر، در بیمارستان پارس بستری شده‌است. همچنین عصر امروز، دوشنبه، پیمان پورخانچی، آتش‌نشان ٣٣ ساله، به‌علت استنشاق گاز منوکسید کربن دچار افت هوشیاری در صحنه حادثه شد که به بیمارستان پارس منتقل شده‌است.

21:00 هر لحظه امکان بروز مشکل ناگهانی در پلاسکو وجود دارد

گزارش‌ها حاکی از آن است که مغازه‌های اطراف پلاسکو و حتی تا نزدیکی ساختمان، فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. همچنین تردد خودروها در خیابان‌ فردوسی بر قرار شده و مردم حداکثر همکاری خود را با نیروهای امداد دارند.

این در حالی است که سخنگوی مدیریت بحران پلاسکو با اشاره به اینکه هر لحظه امکان بروز مشکلی ناگهانی وجود دارد، گفت: در صورت این که مشکلی در روند امدادرسانی پیش نیاید تلاش می کنیم تا سه روز آینده کار را در این منطقه به اتمام برسانیم.

19:15/  پیکر شهدای آتش‌نشان پنج‌شنبه تشییع می‌شود

مجتبی عبداللهی معاون اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با فارس با اعلام این مطلب افزود: ساعت 8 صبح روز پنج‌شنبه مراسم تشییع پیکر پاک و مطهر شهدای آتش‌نشان به دانشگاه تهران منتقل خواهد شد.

وی افزود: پس از اقامه نماز میت پیکر پاک شهدا با حضور امت شهیدپرور و انقلابی در طول خیابان انقلاب اسلامی به سمت خیابان حافظ تشییع می‌‌شود.

معاون اجتماعی شهرداری تهران گفت:‌ پس از تشییع تا خیابان حافظ پیکرها از آنجا به بهشت‌زهرا منتقل شده و در قطعه 50 که مربوط به شهدای منا و مدافعان حرم است آرام خواهد گرفت.


17:30 / کشف حدود 50 گاوصندوق از میان آوار پلاسکو

سردار عباسعلی محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم، درخصوص تعداد گاوصندوق‌های مکشوفه و عملیات پلیس برای محافظت از آنها گفت: تاکنون 117 نفر از کشبه و شاغلان پاساژ پلاسکو فرم مفقودشدن گاوصندوق‌هایشان در جریان ریزش ساختمان پلاسکو را تحویل پلیس آگاهی داده‌اند.

وی ادامه داد: طی روزهای اخیر حدود 50 گاوصندوق بیرون آورده شده و به پلیس آگاهی تهران منتقل شده است. افردای که صندوق‌های خود را گم کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به پلیس آگاهی تهران فرم مخصوص را تکمیل و درخواست خود را ثبت کنند.

17:26 / پایان وضعیت بحرانی در محدوده ریزش پلاسکو

علیرضا جاوید معاون فنی‌عمران شهرداری تهران در نشست خبری امروز خود در حاشیه محل ریزش ساختمان پلاسکو اظهار داشت: ساعت 24 شب گذشته شهردار تهران اعلام کرد وضعیت از حالت بحرانی خارج شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر وارد فعالیت کارگاهی شده‌ایم.

16:49 / علت تناقض در تعداد اجساد کشف شده بامداد امروز مشخص شد

سیدجلال ملکی سخنگوی ستاد بحران ریزش ساختمان پلاسکو در نشست خبری امروز و در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره اینکه چرا آمار اجساد کشف‌شده بامداد امروز با تعداد اجساد منتقل شده به پزشکی قانونی تناقض دارد گفت: آمار دقیق اجساد کشف‌شده همان 4 مورد است اما همکاران ما فقط توانستند جسد 3 نفر را منتقل کنند.

وی ادامه داد: یکی از اجساد به دلیل گذشت زمان از فوت و قرار گرفتن در مجاورت حرارت بسیار شدید، دچار فساد شدید و کاملا متلاشی شده بود. به همین دلیل هنگامی که همکاران ما در تلاش برای جابجایی آن جسد بودند متوجه شدند که ممکن است حرمت جسد حفظ نشده و اعضای بدن از هم جدا شوند. از سوی دیگر نوع قرارگرفتن جسد زیر آوار به نوعی بود که خارج کردن آن احتمال جابجایی ناگهانی حجم زیادی از آوار را می‌داد. به همین منظور تصمیم بر آن شد برای حفظ حرمت جسد، فعلا منتقل نشود تا آوار روی آن به طور کامل برداشته شده و سپس منتقل شود.

16:07 / جزئیات کشف 3 جسد اخیر در پلاسکو از زبان سرپرست دادسرای جنایی

محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی استان تهران  اظهار داشت: پس از وقوع این حادثه ما با هدف ارائه خدمات قضایی به کسبه و آسیب‌دیدگان در محل حادثه حاضر شدیم و اولویت اول ما نجات افرادی بود که احتمال زنده‌ماندن آنها در زیر آوار وجود داشت و در اولویت بعدی کشف و شناسایی هویت اجساد مدفون شده در زیر آوار بود.

سرپرست دادسرای جنایی استان تهران اضافه کرد: در روز نخست بهنام میرزاخانی از نیروهای خدوم آتش‌نشانی در بیمارستان فوت کرد و در بامداد روز دوم دو پیکر از زیر آوار شناسایی شدند. همچنین در بامداد امروز نیز نیروهای امدادی موفق به کشف اجساد 3 تن در تاسیسات ساختمان پلاسکو در محل تونل کویتی‌ها شدند.

وی افزود: به دنبال کشف این 3 جسد بنده شخصا در محل حاضر بودم و در بازرسی اجساد کشف شده فساد نعشی پیشرفته را مشاهده کردم که پس از معاینات اولیه اجساد کشف شده به پزشکی قانونی انتقال داده شد.

شهریاری با بیان اینکه پس از انتقال اجساد کشف شده طی ساعات نخست بامداد امروز و انتقال آنها به پزشکی قانونی مجددا به پزشکی قانونی مراجعه کرده و اجساد کشف شده را مورد بررسی قرار داده است، افزود: علاوه بر فساد نعشی پیشرفته شاهد خطرات ضربه آوار بر بدن‌های مکشوفه بودیم و این در حالی است که فساد پیشرفته مشاهده شده دلالت بر فوت این افراد در روز نخست حادثه دارد.

سرپرست دادسرای جنایی استان تهران در ادامه با اشاره به خدمات دیگر قضایی ارائه شده در روزهای اخیر گفت: با توجه به لزوم حراست از اموال کشف شده و همچنین فراهم کردن تمهیدات قانونی برای انتقال اموال کسبه ساختمان مجاور و آسیب دیده، سعی کردیم تا جایی که امکان داشت مجوز قضایی برای انتقال اموال کسبه ساختمان‌های اطراف را صادر کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در روزهای اخیر 3 کارشناس سازه، ایمنی پاساژ کویتی‌ها و پشت پاساژ پلاسکو را مورد بررسی قرار می‌دهند تا پس از تایید ایمنی این ساختمان‌ها مالکان بتوانند به محل کار خود مراجعه کرده تا اموال و اسناد خود را منتقل کنند.

15:59 / زمان مرگ اجساد کشف‌شده جدید نزدیک به ساعات اولیه ریزش پلاسکو است

ادی‌پاشا مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با حضور در محل ریزش ساختمان پلاسکو اظهار داشت: تاکنون 6 پیکر در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته است که همکاران بنده آنها را از تمام جوانب به صورت دقیق مورد بررسی و آزمایش قرار دادند؛ به عنوان مثال زمان فوت آنها مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: زمان مرگ 3 پیکری که اخیرا از زیر آوار بیرون کشیده شد و مربوط به کسبه یا شهروندان حاضر در مجتمع بوده، با ساعات اولیه تخریب پلاسکو همخوانی دارد چراکه میزان منوکسید کربن و دوده در خون آنها مورد آزمایش قرار گرفته و در خون آنها آثاری از این دو مورد یافت نشد و این در حالی است که اجساد به مرحله فساد نعشی رسیده بودند.

قادی‌پاشا گفت: تا امروز خانواده 15 آتش‌نشان و 4 کسبه پلاسکو برای تشخیص هویت و انجام آزمایش‌های مربوطه به مرکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند.


13:52/ سازمان پزشکی قانونی در ابلاغیه‌ای اعلام کرد: به جز خانواده متوفیان پلاسکو، افراد دیگری به پزشکی قانونی مراجعه نکنند.

13:36/ ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی کشور گفت: پیش‌بینی زمان اتمام آواربرداری سخت است اما در حال حاضر عملیات آواربرداری به شدت در حال انجام است به طوری که ضلع شرقی به جنوبی ساختمان پلاسکو به هم وصل شده و به نقطه صفر رسیده‌ایم. در بامداد امروز به پیکر 4 تن از هموطنان رسیدیم که در زیر آوار مانده بودند دست و پاهایشان بیرون بود اما به دلیل جراحات وارده و حتی سوختگی جان خود را از دست داده بودند.

12:24/ قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس، درباره معاینات اجساد بیرون کشیده شده از دل آوار گفت: شب گذشته بعد از آنکه سه جسد جدید کشف شد و به پزشکی قانونی منتقل شد به عنوان نماینده دادستان در محل پزشکی قانونی حاضر شدند.

وی افزود: بررسی و معاینه اجساد حکایت از آن داشت تمام اجساد دچار فساد نعشی شده و به دلیل گذشت زمان متلاشی شده‌اند. 

قاضی شهریاری گفت: این موضوع نشان می‌دهد زمان مرگ این افراد همان روز پنجشنبه بعد از ریزش آوار بوده است.

سرپرست دادسرای امور جنایی گفت: اینکه برخی شایعه می‌کنند که این افراد تا چند روز بعد از حادثه زنده بوده‌اند بر اساس آزمایش‌ها موضوعی کذب است و زمان فوت این افراد همان زمان بعد از ریزش آوار در روز پنج‌شنبه بوده است.

وی گفت: در حال حاضر کلاً 6 جسد در پزشکی قانونی در سالن تشریح وجود دارد.

12:22/ سمند نقره‌ای رنگی در وسط خیابان فردوسی تقاطع منوچهری با درهای باز رها شده است. پلیس در اولین اقدام شروع به بازرسی همه جانبه این خودرو کرد. در حال حاضر یک جرثقیل برای حمل سمند آمده است.



12:21/ آواربرداری همچنان در حال انجام است و ضلع جنوبی به ضلع شرقی ساختمان پلاسکو متصل شد. هوای موجود در اطراف آوار پلاسکو بسیار آلوده است و توصیه شده که همه از ماسک استفاده کنند.

12:20/  تصاویری از آوار پلاسکو

 


 

12:18:/ آوار پلاسکو در زمین 7 هکتاری در محله هرندی تهران نگهداری می‌شود.

12:13/ اعضای بدن «بهنام میرزاخانی» یکی از آتش‌نشان‌های آتش‌سوزی پلاسکو که به علت سوختگی بالای 70 درصد دچار مرگ مغزی شد به بیماران نیازمند اهدا شد. 

12:10/ وزیر کشور و شهردار تهران برای ارائه گزارش در خصوص حادثه پلاسکو، دهم بهمن ماه به مجلس می‌روند.

11:58/ عبدالهی مسئول ستاد مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم تا پیکر شهدای آتش‌نشان از دانشگاه تهران به سمت بهشت زهرا (س) تشییع شود. پس از خواندن نماز در دانشگاه تهران ، پیکر شهدا از سمت خیابان انقلاب به بهشت زهرا (س) تشییع می‌شود تا در آرامگاه ابدی آرام گیرد.

11:00/ ورود بیش از ۱۰۰ دستگاه کامیون در محل حادثه پلاسکو.

10:50/ 8 هزار تن آوار تا کنون جابجا شده است.

10:42/ مدیرعامل سازمان آتش نشانی در گفت و گو با فارس: پیش بینی می کنیم امروز تمام اجساد از زیر آوار خارج شود
بخش عمده از عملیات های آوار برداری به اتمام رسیده است.

10:18/ کفش  هایی در محل آوار یافت شد. 

10:08/ پس از 5 روز، جدال آتش نشانان با آهن و سنگ و دود هنوز ادامه دارد.

10:06/ عملیات آوار برداری با سرعت بیشتری در حال انجام است و بیش از 60 درصد آوارها تا کنون برداشته شده است.

10:05/ ورود نیروهای خدماتی برای تمیز کردن محوطه

09:20/ 2 مدرسه دخترانه که به دلیل مجاورت با ساختمان حادثه دیده پلاسکو و عملیات آواربرداری و جست‌وجو از روز شنبه 2 بهمن تعطیل بود، امروز دایر است.

09:09/ هم اکنون 150 کامیون در حال فعالیت هستند و آوارها را از محل حادثه خارج می کنند. از اولین روز حادثه تا امروز بیش از 6000 تُن آوار از محل خارج شده و فعالیت به طور مداوم ادامه دارد. پیش‌بینی می شود عملیات آواربرداری و کشف مفقودین تا پایان هفته ادامه یابد.

08:30/ ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی: بامداد امروز تنها ۴ جسد از هموطنان از زیر آوار بیرون کشیده شده است. عملیات ادامه دارد هنوز خبری از جسد پنجم نیست. اجساد برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی منتقل شدند.

08:00/ دودهای ناشی از آتش همواره از زیرآوارها متصاعد می‌شود و آتش‌نشانان سعی می کنند با پاشیدن آب، کار را تسهیل کنند. جست‌وجوها در ضلع غربی حادثه پلاسکو که به ظاهر امکان یافتن پیکرهای بیشتری وجود دارد با دقت بیشتری در حال انجام است.

07:10/ برخی شهروندان، با صبحانه گرم از آتش‌نشانان و تیم جست‌وجو کننده در حال پذیرایی هستند.

07:05/ شریف زاده مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی: تونلی به سمت موتورخانه یعنی طبقه منفی یک حفر شد ولی چیزی یافت نشد اما تونل دیگری به کنار موتورخانه زدیم که ۴ پیکر که مربوط به شهروندان بود، یافت شد و به سختی بیرون کشیده شد.

سختی کار ما، برش آهن و برداشتن سقف فوقانی بود که برداشته شد و اکنون آواربرداری به آرامی انجام می‌شود و دو تیم حرفه‌ای، کار جست‌وجو را ادامه می‌دهند.

امیدواریم بتوانیم به محبوس شدگان دست یابیم و در این مسیر، دقت را فدای سرعت نمی‌کنیم که بی احترامی به پیکر همکاران ما شود. کماکان امیدواریم کسانی را که زنده‌ هستند، از زیر آوار خارج کنیم؛ چند بیل مکانیکی به همراه لودر در حال کار هستند.

07:03/ پلیس راهور تهران: هیچ‌گونه تغییری در محدودیت ترافیکی در محدوده مرکزی ایجاد نشده است. غرب به شرق خیابان جمهوری از تقاطع خیابان حافظ و 30 تیر و همچنین خیابان فردوسی از میدان امام(ره) به سمت شمال کماکان مسدود است.

01:56/ جلال ملکی، سخنگوی سازمان اتش نشانی در گفتگو با فارس: این چهار پیکر از تونل‌هایی که به طبقه منفی یک وصل می شد، کشف شدند. هر چهار پیکر زیر آوار بودند و شدیدا آسیب دیده بودند.

01:27/ با کشف پیکر 4 نفر از شهروندان (غیر آتش نشان) تا کنون مجموعا پیکر 6 نفر از زیر آوارها بیرون کشیده شده است. جست و جوی نیروهای امدادی برای کشف پیکرهای مطهر شهدا و یا سایر جانباختگان احتمالی حادثه ادامه دارد.

00:58/ جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی: تیم های امدادی با حفر کانال از سمت غرب پاساژ پلاسکو وارد ساختمان شده و دقایقی قبل موفق شدند چهار جسد را کشف کنند. این اجساد همگی شهروند بوده و در میان آنها آتش نشانی وجود ندارد.

سخنگوی آتش نشانی با بیان اینکه امدادگران اورژانس پس از معاینه اجساد مرگ آنها را تایید کردند، افزود: مشخص شد چند روزی از مرگ این افراد می گذرد و علت مرگ آنها ریزش آوار است.

ملکی در مورد سن این افراد اظهار کرد: سن اجساد کشف شده میانسال به بالا است.

00:49/ کولیوند، رییس اورژانس کشور:حادثه پلاسکو تاکنون 187 مصدوم داشته است. از این تعداد 143 نفر در محل مداوا و 44 نفر هم به بیمارستان منتقل شدند. از این تعداد فقط سه نفر در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند که حال عمومی شان مساعد است.

00:25/ برخی از مسوولان عملیاتی حاضر در میدان به خبرنگار فارس گفتند: تاکنون به طور قطع کشف چهار پیکر تایید شده و تلاش ها برای جست و جوی بیشتر ادامه دارد.

00:01/ دو پیکر کشف‌شده از قسمت موتورخانه پیدا شدند که یکی از آن‌ها شهروند عادی است و دیگری هنوز مشخص نیست.

تعداد پیکرهای کشف‌شده بیش از دو نفر است که مربوط به افراد عادی و کارکنان پلاسکو است. تاکنون فقط پیکر یکی از آن‌ها از زیر آوار خارج شده است.
 

.......................................................................روزچهارم..........................................................

23:59/ سرپرست اورژانس کشور:دو پیکر دیگر از زیر آوار پلاسکو خارج شد

22:49/ حضور یک خانواده ارمنی در محل حادثه و پخش غذا در بین آتش نشانان؛ این خانواده هدف خود از حضور در محل حادثه را همدردی با خانواده آتش نشان ها عنوان کردند و گفتند که ما هم ایرانی هستیم و ایران را بیشتر از ارمنستان دوست داریم.

22:21/ روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران اعلام کرد: تمامی ایستگاه های آتش نشانی پذیرای مردم برای همدردی و تسلیت به آتش نشانان هستند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها