أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۳۶۷۲۸
زمان انتشار: ۱۴:۳۸     ۲۶ دی ۱۳۹۶
انتقادات گسترده نمایندگان، حقوقدانان و کارشناسان از عملکرد ضعیف دولت چین در حادثه تلخ سانچی و انفعال دستگاه دیپلماسی:
نماینده مردم اصفهان در گفت‌وگو با عصر ایرانیان: نمی‌توان به راحتی از کنار حادثه تلخ سانچی عبور کرد.
به گزارش پایگاه 598، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: در حادثه «سانچی» از دستگاه دیپلماسی تحرک ویژه ای ندیدیم.

غرق شدن «سانچی» و نحوه عملکرد دولت روحانی، دستگاه دیپلماسی کشور، وزارت راه و شهرسازی، نفت و کشور چینی با این حادثه موجی از سوالات را در افکار عمومی‌جامعه ایجاد کرده است. به گزارش «عصرایرانیان» این اتفاق نیز چون دیگر حوادثی که در طول ماه‌ها و سال‌های اخیر پیش آمده قطعا احساسات عمومی‌مردم کشورمان را جریحه دار کرد.
اما در کنار این موضوع، مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه شود پیگیری ریشه این حادثه تلخ و شناساسیی عوامل آن از سوی دستگاه مربوطه است؛ که در این مورد طبیعتا اولویت این مورد با دستگاه دیپلماسی است.اما نگرانی موجود تداوم انفعال دیپلماسی در حادثه «سانچی» مانند دیگر اتفاقات چون فاجعه جده و منا است.درحقیقت وقتی به اعتقاد ناظران، دستگاه دیپلماسی در جریان امداد‌رسانی به سانچی قبل از غرق شدن ضعیف عمل کرده است. آیا می‌توان انتظار داشت که حالا پیگیری این موضوع از طریق بین المللی را به صورت مطلوب دنبال کند؟

  در حادثه سانچی چه گذشت؟
عصر روز شنبه 16 دی ماه نفتکش ایرانی با یک کشتی کشتی غول آسای هنگ کنگی به هم برخورد کردند و بعد از 8 روز نفتکش سانچی غرق شد و تمام 32خدمه آن جانباختند.سازمان بنادر و دریانوردی چینی‌ها حداکثر ۴۰ دقیقه پس از زمان وقوع انفجار، به اعضای دفتر نمایندگی شرکت ملی نفتکش خبر وقوع حادثه را اعلام می‌کنند. کشتی «کریستال» حامل گندم فله در ۱۶۰ مایلی بندر شانگهای بر سر راه سانچی قرار می‌گیرد و از سمت راست به پهلوی نفتکش ایرانی برخورد میکند و این برخورد مرگبار، ۳۰ ایرانی و ۲ خدمه بنگلادشی «سانچی» را به کام مرگ می‌کشاند. خود نفتکش نیز ۸ روز در آتش سوخت و در بستر آرام اقیانوس آرام مدفون شد و همراه با خود پیکر ایرانیانی را به زیر آب کشاند. بیش از ۱۶ ساعت از ماجرا گذشته بود ؛ مسئولان شرکت ملی نفتکش از ماجرا مطلع شده بودند اما هیچ اطلاعات دقیقی درباره حادثه ارائه نمی‌کردند فقط، معاون سازمان بنادر بود که در ۶ روز اول پس از حادثه، مسئولانه، پاسخگوی تماس خبرنگاران بود و تلاش می‌کرد در حد توان، تازه‌ترین اطلاعات را دراختیار رسانه‌ها قرار دهد.

علت حادثه اما معلوم نیست بر اساس کنوانسیون‌های بین المللی، تردد شناورهای اقیانوس پیما در آبراه‌های پرترافیک جهانی مانند منطقه دریایی چین علاوه بر آنکه باید از سوی ناوبران و فرماندهان کشتی‌ها مدیریت شود، از سوی ایستگاه کنترل ترافیک دریایی نیز رصد شود تا در صورت تشخیص احتمال بروز برخورد یا ناتوانی رادار شناورها از نزدیک شدن دو کشتی به یکدیگر، با فرماندهان شناورها ارتباط بگیرد و احتمال تصادم دریایی را اطلاع‌رسانی کند اما در این مورد نه این دو کشتی از نزدیک شدن به یکدیگر آگاه شدند نه ایستگاه کنترل ترافیک دریایی سیگنالی از این کشتی‌ها دریافت کرد.

تجربه تلخ شنیدن « همه بیمه هستند» در حوادث
صبح روز یکشنبه ۱۷ دی ماه ، در حالی که مسئولان شرکت نفتکش و بنادر در حال برگزاری جلسه جهت اتخاذ تصمیم هستند، برخی مسئولان از بیمه بودن کشتی سخن به میان آوردند. ایرانی‌ها که یک بار تجربه تلخ شنیدن این جمله که «خوشبختانه همه حادثه دیدگان بیمه بوده‌اند و بیمه، خسارت متوفیان را پرداخت می‌کند» را داشتند، باز هم برآشفته شدند.

بعدازظهر ۱۷ دی ماه هنوز در برخی رسانه‌ها اتفاق ۲۴ ساعت قبل در ابتدای مرحله اطلاع‌رسانی است با این حال معاون سازمان بنادر از درخواست مرکز امداد و نجات دریایی ایران از همتای چینی خود برای اعلام لحظه به لحظه سانحه و نحوه اطفای حریق خبر داد. شب هنگام آتش نشانان دریایی چینی به بهانه نبود ایمنی و دید کافی عقب نشینی کردند.به گزارش مهر سانچی ۵ مخزن بزرگ داشت که در زمان برخورد دو کشتی و وقوع انفجار، دو مخزن شماره ۴ و۵ که در نوک کشتی قرار داشتند، منفجر شدند و آتش گرفتند. هنوز امید برای سرد شدن آتش وجود داشت اما چینی‌ها هر چه قدر مواد خنک کننده بر سر آتش سانچی در طول روز ریخته بودند، با عقب نشینی شبانه خود میدان نبرد با آتش را برای حریف قدرتمند خود را خالی کردند.

صبح ۱۸ دی ماه ؛چینی‌ها موفقیتشان چندان مشهود نبوده است . در ایران اما هنوز کمیته بحران کار خاصی انجام نداده بود.

رایزنی‌ سازمان بنادر ایران موجب شد دبیرکل سازمان بین‌المللی بنادر و دریانوردی (آیما) نامه‌ای به کشور چین ارسال کند و نهایت تلاش و همکاری را از این کشور برای مهار کردن آتش خواستار شود.همین نامه موجب شد که کشور چین تعداد کشتی‌های آتش خوار را بیشتر کند. ۱۹ دی ماه ؛ روند اطلاع‌رسانی در فضایی سردرگم و بلاتکلیف به سر بود. سخنگوی ستاد بحران از سوی شرکت نفتکش بالاخره پس از سه روز نشست خبری تشکیل داد؛ موضوع جدیدی مطرح نشد جز اینکه نوک پیکان حمله به سمت چینی‌ها چرخید.

ورود رئیس جمهور ۶ روز بعد از حادثه
۲۰ دی ماه علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی وزارتخانه بالادستی شرکت شستا که سهامدار اصلی شرکت نفتکش است پس از ۶ روز از سوی رئیس جمهور به عنوان رئیس کمیته پیگیری آتش سوزی انتخاب می‌شودو رسانه‌ها همچنان پراکنده چند خبر مرتبط و مشابه یکدیگر منتشر می‌کنند. هنوز متولی اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف مشخص نیست. ۲۱ دی ماه تنها اتفاقی که از انتصاب ربیعی به دست آمد این بود که چینی‌ها به جای اطفای حریق شبانه، یکی دو ساعت زودتر به آغاز عملیات اقدام کردند و از ساعت ۵ صبح عملیات آب و فوم پاشی را انجام دادند . ربیعی به دیدار سفیر چین رفت و درخواست کرد تا عملیات اطفای حریق ۲۴ ساعته باشد اما همچنان چینی‌ها نبود ایمنی برای شناورهای امدادرسان را مطرح کردند. ربیعی همراه مدیران عامل شرکت نفتکش و سازمان بنادر شبانه راهی شانگهای می‌شوند. ۲۲ دی ماه است و هیئت ایرانی پس از سفری طولانی و خسته کننده مستقیما به مرکز فرماندهی عملیات می‌روند ربیعی با تعدادی از مقامات چینی دیدار کرده است.

ورود کره و ژاپن به عملیات بعد از 6 روز
تا عصر، کشتی شعله ور در اثر باد شدید به آب‌های ژاپن وارد می‌شود تقاضای کمک از ژاپنی‌ها را کمیته بحران مستقر در چین به سفیر این کشور ارائه می‌دهد؛ ژاپنی‌ها و کمی‌بعد کره ای‌ها هم وارد میدان مبارزه با آتش مسلح به مخازن مملو از میعانات گازی که به هیچ روشی امکان مهار آن نیست، وارد می‌شوند. عملیات اطفای حریق بالاخره پس از چند روز ۲۴ ساعته شده است. ۲۳ ایران، تیم امداد و نجات دریایی به چین اعزام کرد؛ تکاوران ارتش که دوره‌های ویژه هلی برن دریایی دیده اند، برای نجات راهی چین شدند. ۲۴ دی ماه تکاوران ارتش وارد شانگهای شده بودند . تیم ایرانی مدیریت بحران که در چین مستقر بود، به تدریج با نزدیک شدن به زمان انفجار و غرق شدن کشتی، اظهارات چینی‌ها مبنی بر کشته شدن همه خدمه در همان انفجار اولیه را پس از ۸ روز تایید کردند. و کشتی سانچی با تمام امید مردم غرق شد.

کمیته حقیقت یاب ایرانی تشکیل شد؟
ابهامات زیادی درباره این حادثه مطرح است.اما بخشی از ابهامات احتمالا با خوانش جعبه سیاه نفتکش پاسخ خواهد گرفت. حق شناس، معاون سازمان بنادر در این باره گفت: جعبه سیاه کشتی سانچی با حضور همه ذینفعان از جمله چین، هنگ کنگ، پاناما و ایران در چین باز و اطلاعات آن بررسی می‌شود. وی افزود: اعلام نتیجه بررسی‌ها روند حقوقی دارد و حداقل یک ماه زمان لازم دارد.

پخش شایعه دروغ توسط برخی رسانه‌ها

طبق آنچه که این کانال به نقل از خبرگزاری نامه نیوز نوشته، نمایندگانی از مجلس مدعی شدند کشتی قرار بود به سمت کره شمالی برود. حال این ادعای کذب را بررسی می‌کنیم. شاید اصلی ترین دلیل بر کذب بودن این ادعا را بتوان تایید مقامات کره جنوبی عنوان کرد. در این زمینه می‌توان به سخنان سفیر کره جنوبی در ایران اشاره کرد که وی صراحتا مقصد را کشور کره جنوبی عنوان می‌کند.

«کیم سئونگ‌ــ‌هو» سفیر کره جنوبی در تهران تأیید کرد که مقصد نفت‌کش سانچی کره جنوبی بوده است نه کشور دیگری.

این مسئله را می‌توان اصلی‌ترین دلیل بر رد ادعا دانست چرا که با توجه به اختلاف میان دو کره در صورتی که چنین موضوعی صحت نداشت، سفیر کره جنوبی کشور خود را تحت الشعاع قرار نمیداد.

خبر روزنامه آمریکایی از قطع ارتباط راداری نفتکش سانچی چند ساعت قبل حادثه
روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال به‌نقل از منابع مختلف گزارش داد نفتکش ایرانی سانچی و کشتی باری چینی شنبه گذشته از چند ساعت قبل از حادثه هیچ سیگنالی برای ایستگاه کنترل ترافیک دریایی ارسال نکرده بودند.

طرح این مسئله سبب شد در این مدت عده‌ای بر این اساس شبهاتی مطرح کنند که متاسفانه با پاسخگویی دیرهنگام نیز از سوی مسئولان همراه شد.

در این خصوص علی بلوری سرمهندس  کشتی شرکت ملی نفتکش به خاموش بودن رادار واکنش نشان داد و گفت:

این صحبت اصلا درست نیست، در این دستگاه‌ها حداقل دو رادار مستقل ازهم با طول موج های مختلف کار می کنند. اگر برفرض یکی آسیب دید رادار دیگر کار شما را انجام می دهد. این شایعه خاموش کردن چراغ ها و یا رادارها در کشتی که درحال پخش است اصلا صحت ندارد. هیچ کسی این کار رانمی کند. بحث خاموش بودن رادارها و یا چراغ های دریایی کاملا غلط است.وی در ادامه گفت: اگر حتی برق ژنراتورهای کشتی برود بازهم سیستم هایی که به ایمنی کشتی مربوط است خاموش نمی شود. شما فرض بگیرید که همه این ها از کار افتاده باشد، باز هم کشتی باید در مکانی توقف کند. وی درادامه گفت فقط ars این کشتی درساعات قبل خاموش شده است، این دستگاه چندان ضروری هم نیست.

چرا نفتکش سانچی نتوانست قبل از برخورد با کشتی چینی فرار کند؟
کاپیتان اسبق کشتی نفتکش درباره اینکه چرا نفتکش سانچی نتوانست قبل از برخورد با کشتی چینی مسیر خود را منحرف کند، توضیح داد. محسن بهرامی‌کاپیتان اسبق کشتی نفتکش گفت: انفجار اولیه در نفتکش سانچی همه سیستم‌های ایمنی را از بین برد. وی افزود: سیستم‌های ایمنی زمانی قابل استفاده هستند که حریق قابل کنترل باشد اما نوع محموله و انفجار آن جلوی هر گونه عکس العمل را از کارکنان سانچی گرفت. بهرامی‌گفت: برخورد کشتی‌ها به‌دلایل مختلف اتفاق می‌افتد اما حادثه‌ای به این شکل جز یک مورد که آن نیز موجب کشته شدن همه کارکنان نفتکش شد مشابه دیگری نداشته است. کاپیتان اسبق کشتی نفتکش افزود: منطقه حادثه منطقه پرتردد و تعداد کشتی‌های ماهیگیری در آنجا زیاد است و وجود چند صد کشتی ماهیگیری قدرت مانور نفتکش را کم می‌کند. وی گفت: اگرچه سرعت کشتی‌های باری و نفتکش کم است اما آنها توان مانور کمی‌نیز دارند. بهرامی‌افزود: برای تغییر مسیر چهار پنچ دقیقه زمان نیاز است.

راز نجات چینی‌ها چه بود؟
سوالی که ذهن افکار عمومی‌را به خود مشغول کرده است این است که چگونه همه افراد کشتی ئچینی نجات یافتند.به گزارش تسنیم، معاون سازمان بنادر و دریانوردی جزئیاتی از حادثه نفتکش سانچی را بیان کرد و گفت: انفجار مهیب اولیه در کشتی سانچی فرصت عکس‌العمل را به خدمه این کشتی نداد. وی گفت: کارکنان کشتی کریستال پس از برخورد با نفتکش سانچی به آب می‌پرند و به‌وسیله قایق و بالگرد نجات می‌یابند و کشتی چینی نیز که به موتور آن آسیبی وارد نشده بود به ساحل برده شد. حق‌شناس اظهار کرد: نماینده ایران از کشتی چینی بازدید کرد اما مقامات این کشور اجازه مصاحبه با کارکنان آن کشتی را ندادند در صورتی که باید با کارکنان کشتی کریستال نیز مصاحبه کنیم. معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: منطقه برخورد جزء نقاط کور راداری نیز نبود.

قره خانی: ورود دولت برای پیگیری حادثه سانچی دیرهنگام بود
قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت دیر به مسئله سانچی ورود کرد و اگر از همان روز اول در عالی‌ترین پایه به مسئله ورود می‌کردیم، چینی‌ها با حساسیت بالایی موضوع را دنبال می‌کردند. این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت چین با تعلل چهار روزه عملیات نجات را دنبال کرده است، عنوان کرد: تا چهار روز اول شاهد استفاده کم تعداد از کشتی‌های آتش خوار بوده ایم تا اینکه ما از کشتی ژاپنی برای کمک استفاده و با جدیدت بیشتری موضوع را دنبال کردیم. قره خانی با اشاره به اقدامات دولت برای نجات کشتی سانچی، اظهار داشت: پس از آنکه با تعلل دولت چین مواجه شدیم، سفیر ایران در چین به مسئله ورود کرد، وزیر رفاه به این کشور سفر کرد و تماس‌هایی برقرار شد تا اینکه تکاورهای نیروی دریایی به محل اعزام شوند. وی با بیان اینکه هر حادثه‌ای در هر سرزمینی اتفاق بیافتد مسئولیت آن با دولت همان سرزمین است، عنوان کرد: اعتقاد داریم همت و تلاشی که روزهای آخر از سوی چینی صورت گرفت باید روزها اول انجام می‌شد، در عین حال از کسانی که با کشتی سانچی برخورد کرده‌اند اطلاعاتی در دست نداریم و هیچ بازجویی صورت نگرفته است.

صدور دستور ویژه دادستان کل کشور در پی حادثه نفتکش سانچی
دادستان کل کشور با صدور دستور ویژه‌ای به معاون حقوق عامه دادستانی کل خواستار بررسی علت بروز حادثه نفتکش سانچی شد. به گزارش مهر به نقل از روابط عمومی‌دادستانی کل کشور، حجت الاسلام والمسلمین منتظری با تسلیت به مردم و خانواده‌های جانباختگان کشتی نفتکش سانچی با صدور دستوری به معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور، خواستار بررسی و پیگیری علت بروز این حادثه شد.

ترجیح چینی‌ها،سوختن نفتکش بود یا اطفاءحریق؟
کاپیتان فضل الله ربیعی، کارشناس ارشد امور بیمه و خسارات صنعت کشتیرانی در گفتگو با مهرگفت: با توجه به اینکه گزارش‌های مربوط به استفاده از کف در اطفای حریق نفتکش سانچی به چشم نمی‌خورد به نظر می‌رسد چینی‌ها، با اطمینان از کشته شدن دریانوردان ایرانی در ساعات أولیه حادثه و اتش سوزی، ترجیح داده‌اند میعانات گازی موجود در نفتکش بسوزد تا داخل آب جاری نشود. کاپیتان ربیعی اکسیژن کم در محدوده موتورخانه را یکی از محدودیت‌های حیاتی خدمه سانچی عنوان کرد و ادامه داد: اگر در روز نخست حادثه، تیم امداد و نجات موفق به ورود به نفتکش شده بودند شاید می‌توانستند پرسنل زنده احتمالی را نجات دهند اما گویا شرایط موجود این اجازه را به تیم چینی نداده است.

چین ابتدا مخالف حضور تکاوران ارتش بود
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به سانحه نفتکش سانچی و اعزام تکاوران گفت: چینی‌ها گفته‌ بودند نظامی‌ها را برای حضور در این عرصه نمی‌پذیرند، لذا تمهیداتی دیده شد تا اعلام کنیم که کاری که می‌خواهند تکاوران انجام دهند، نظامی‌نیست.فرمانده نداجا تصریح کرد: وقتی این موضوع را میان کلاه‌سبزها مطرح کردیم، بیش از یک تیپ از کلاه‌سبزها داوطلبانه اعلام آمادگی کردندوی ادامه داد: بطور طبیعی اعزام یک نیروی نظامی‌به یک کشور دیگری دارای تشریفاتی است، وقتی که ما این پیشنهاد را دادیم سه روز از سانحه کشتی گذشته بود. تشریفات اعزام این عزیزان چالش‌هایی را داشت و باتوجه به اینکه باید ویزا می‌گرفتند و آنها(چینی‌ها) گفته‌ بودند نظامی‌ها را برای حضور در این عرصه نمی‌پذیرند، لذا تمهیداتی دیده شد تا اعلام کنیم که کاری که می‌خواهند تکاوران انجام دهند در قالب نظامی‌نیست. خانزادی افزود: (چینی‌ها) به ما گفتند که این عزیزان نباید با لباس تکاوری در صحنه حاضر شوند، در حالیکه لباس تکاوری برای ما یک ارزش است اما تکاوران این لباس را از تن درآوردند و حاضر شدند با هر پوششی که آنها اعلام کنند در صحنه حاضر شوند.

کوهپایه‌زاده: مسئولیت هرگونه کوتاهی و سهل انگاری در سانحه «سانچی» بر عهده دولت چین است
یک وکیل دادگستری گفت: طبق قوانین و مقررات بین المللی مسئولیت هرگونه کوتاهی و سهل انگاری در رابطه با کمک فوری و همه‌جانبه به افراد حاضر در کشتی ایرانی حادثه دیده بر عهده دولت چین است. رسول کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه فاجعه تاسف‌بار سانچی از ابعاد مختلف حقوق بین الملل قابل بررسی و تامل است، گفت: بر اساس کنوانسیون‌های مصوب سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) این موضوع در قالب کنوانسیون‌های ایمنی، کنوانسیون‌های آلودگی، کنوانسیون‌های مسئولیت و جبران خسارت و نیز کنوانسیون جستجو و نجات دریایی مصوب 1979 که مشتمل بر یک مقدمه و 8 ماده و یک ضمیمه بوده و از سال 1985 لازم الاجرا شده است، قابل تبیین است.

انتقاد از عملکرد ضعیف دولت در نجات خدمه‌های نفتکش ایرانی
نماینده مردم مهاباد در مجلس گفت: واقعا برای دولت آقای روحانی تاسف دارد که کشتی با این عظمت با 32 نفر پرسنل روزها در آبهای چین آتش بگیرد و اینها هیچ حرکتی نکنند. جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی‌در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به حادثه آتش‌سوزی نفتکش ایرانی اظهار داشت: در رابطه با غرق‌ شدن کشتی نفتی سانچی ایران، متاسفانه پس از 8 روز از طرف دولت، آقای جهانگیری و ربیعی برای پیگیری اقدام کردند. وی افزود: این واقعا برای دولت آقای روحانی تاسف دارد که کشتی با این عظمت با 32 نفر پرسنل روزها در آبهای چین آتش بگیرد و اینها هیچ حرکتی نکنند.

قاسمی: وزارت خارجه هیچ کوتاهی‌ای نکرد
بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در گفت‌وگو با فارس ضمن تسلیت به مردم ایران و خانواده‌های جان باختگان نفت‌کش سانچی بیان کرد که وزارت خارجه از ابتدای این حادثه با تشکیل ستاد در مرکز و ارتباط مستمر روزانه بین تهران، پکن و شانگهای کار را دنبال کرده و به بهترین شکلی که می‌توانسته این پیگیری‌ها را انجام داده و هیچ‌گونه کوتاهی در این زمینه صورت نگرفته است.

مقصد نفتکش سانچی کره جنوبی بود نه کره شمالی

قاسمی گفت و درباره برخی شایعات مطرح‌شده و اینکه نفت‌کش مزبور به مقصد کره شمالی و نه کره جنوبی در حال حرکت بوده، بیان داشت: همان‌گونه که از ابتدا پس از وقوع این حادثه تلخ بارها بیان شد، مقصد نفت‌کش مزبور کره جنوبی بوده و هرگونه شایعه و اخباری که غیر از این در فضای مجازی مطرح می‌شود، کاملاً کذب، مردود، غلط و ناصحیح است. وی همچنین خاطر نشان نمود که تلاش‌ها برای یافتن بقایای اجساد قربانیان در حال انجام است و سفارت ایران در پکن و سرکنسولگری جمهوری اسلامی در شانگهای و همچنین ستاد تشکیل شده در وزارت خارجه کشورمان کماکان به وظایف خود در این زمینه با تمام توان ادامه می‌دهند. قاسمی گفت: با توجه به یافتن جعبه سیاه و بازخوانی آن که احتمالا می‌تواند سرنخ‌هایی را درباره چگونگی حادثه روشن کند، منتظر نظر کارشناسی دستگاه‌های فنی خواهیم ماند.

نقوی حسینی: در حادثه «سانچی» از دستگاه دیپلماسی تحرک ویژه ای ندیدیم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بهتر بود بالاخره وزیر امور خارجه تحرکات بیشتری انجام می داد. باید دستگاه دیپلماسی تحرکی بیشتری انجام می داد اما ارزیابی ما خیلی مثبت نبود.به گزارش جهان نیوز، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به غرق شدن کشتی نفت کش سانچی در آب های چین از مسئولان ذی ربط در رسیدگی فوری به آتش سوزی و نجات ملوانان انتقاد کرد و گفت: از دستگاه دپیلماسی تحرک ویژه ای ندیدم. بهتر بود بالاخره وزیر امور خارجه تحرکات بیشتری انجام می داد. باید دستگاه دیپلماسی تحرکی بیشتری انجام می داد اما  ارزیابی ما خیلی  مثبت نبود.  سید حسین نقوی حسینی افزود: در کلان قضیه انتظار اولیه این بود که چون کشتی نفتکش مربوط به حوزه کشتیرانی و بنادر ایران بود، حوزه کشتیرانی و بنادر نیز زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است بهتر بود وزیر راه و شهرسازی به محل اعزام می شد و از نزدیک وضعیت را بررسی می کرد که مسئول مستقیم این حادثه به عنوان نماینده رییس جمهوری به محل اعزام نشد. نقوی حسینی با بیان اینکه همچنین چون نفتکش در حوزه وزارت نفت قرار دارد انتظار می رفت که وزیر نفت هم به محل می رفت در حالی که هیچ کدام از این دو وزیر را ندیدم تحرکی یا حضوری یا فعالیتی در این زمینه انجام دهند. باید حداقل یکی از این دو تا نماینده رییس جمهوری باید به محل حادثه می رفتند.

معاون اخوندی:  تعلل عمدی چینی‌ها را قبول ندارم
راستاد تاکید کرد: در تمام ایام عملیات اطفای حریق نفتکش سانچی، حداقل 10 فروند شناور چینی در پیرامون آن مستقر بودند و2 شناور کره‌ای و ژاپنی هم حضور داشتند بنابراین از نظر کمیت هیچ مشکلی در عملیات اطفای حریق وجود نداشت. معاون اخوندی همچنین درباره این ادعا که گفته می‌شود، چینی‌ها تعلل کردند تا معیانات گازی بسوزد وارد دریا نشود چراکه تبعات محیط زیستی بسیار گسترده‌ای دارد، گفت: این قضاوت‌ها را قبول ندارم.

۳ پیکر کشف‌شده نفتکش سانچی در راه ایران
معاون امور دریایی روز گذشته سازمان بنادر از پلمب جعبه سیاه نفتکش سانچی خبر داد و با بیان اینکه فرآیند حقوقی بازگشایی و رمزخوانی این جعبه زمان‌بر است، گفت: ۳ پیکر کشف‌شده نفتکش سانچی در حال انجام تشریفات قانونی برای انتقال به ایران هستند.

نمی‌توان ازکنار این حادثه به سادگی عبور کرد
حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس در گفت و گو با «عصرایرانیان» گفت: قرار است کمیسیون امنیت ملی گزارش درباره این حادثه تهیه کند. وی افزود: این مسئله مسئله ساده‌ای نیست و نمیتوان به سادگی از ان عبور کنیم. وی ضمن ابراز هدردری با خانواده‌های خدمه نفتکش سانچی یاد اور شد:این حادثه حادثه کوچکی نبود و ابعاد ان بسیار بزرگ است چرا که امروز دنیای ارتباطات است و سیستمهای ناوبری و هوشمند هدایت و کنترل در همه دنیا وجود دارد و با توجه به ابعاد حادثه این مسئله باید با دقت بیشتری بررسی شود. فولادگر بابیان اینکه باید مقصر این حادثه مشخص شود، تاکید کرد: 30 متخصص متهد کشور در این حادثه جان باختند و این ضایعه بزرگی برای کشور و مردم ایران است و این قضیه باید با جدیدت رسیدگی شود. نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه این افراد برای حفظ و ارتقا منافع ملی کشور در حال تلاش و کوشش بودند، تصریح کرد خسارات مالی در این حادثه اهمیتی ندارد چرا که قابل جبران است مهمترین موضوع این حادثه ضرر جانی و حثیتی برای کشور است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۶
۰
۰
روحانی و وزرایش وقت رسیدگی به کارهای کم اهمیتی چون منا و سانچی را ندارند ! ایشان بیشتر به دنبال اینست که ثابت کند میشود از ائمه هم مانند افراد عادی انتقاد کرد و معلوم نیست چرا این مرد برجام نافرجام به دنبال خراب کردن اعتقادات مردم است . برجامهای دو و سه و ..........
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها