أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۶۷۷۰
زمان انتشار: ۱۴:۵۲     ۲۷ دی ۱۳۹۶
در واقع فعالیت هایی مثل اقدام پژوهی به این دلیل مورد توجه معلمان محترم قرار گرفته است که هم از لحاظ امتیاز اداره کل برای آنها مفید است و هم می توانند معضلات کلاسی و مشکلات آموزشی خود را در راستای اقدام پژوهی برطرف نمایند.

پایگاه 598: بحث اقدام پژوهی معلمان و سایر موارد پژوهش عملی مطلبی است که قرار است امروز مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم.اهمیت مواردی مثل اقدام پژوهی در نظام آموزشی کنونی به قدری است که چندین سال است فکر و ذهن معلمان را به خود مشغول نموده است و حتی بجز معلمان سایر عوامل آموزشی نیز مثل مدیران و معاونین محترم مدارس به اقدام پژوهی و نگارش آن می پردازند.

در واقع فعالیت هایی مثل اقدام پژوهی به این دلیل مورد توجه معلمان محترم قرار گرفته است که هم از لحاظ امتیاز اداره کل برای آنها مفید است و هم می توانند معضلات کلاسی و مشکلات آموزشی خود را در راستای اقدام پژوهی برطرف نمایند.

اقدام پژوهی یا همان پژوهش در عمل در سالهای کنونی یکی از مهمترین انواع پژوهش معلمان و سایر عوامل آموزشی بوده است که بیشترین جستجو را هم در فضای مجازی داشته است.در واقع اقدام پژوهی پایه و اساس کلیه فعالیت های عملی و کلاسی معلمان عزیز می باشد .به عنوان مثال مواردی چون تجربیات برتر تدریس و یا تجارب برتر تربیتی و همچنین تجربیات سنجش و ارزشیابی و ابتکارات فردی و حرفه ای مواردی هستند که همگی از اقدام پژوهی معلمان سرچشمه می گیرند و همگی بر این اساس نگارش می شوند.

یکی دیگر از موضوعات پژوهشی معلمان گزارش تخصصی می باشد.در واقع گزارش تخصصی هم مانند اقدام پژوهی نوعی فعالیت عملی است که در رابطه با ارزشیابی معلمان صورت می پذیرد.گزارش تخصصی معلمان به همراه پیشنهاد و راهکار ارزشیابی چندین سال است که مورد توجه معلمان و مدیران قرار گرفته است.

نکته مهمی که می بایست به آن توجه کنیم این است که گزارش تخصصی بر خلاف اقدام پژوهی مربوط به فعالیت های درون آموزشگاهی است.یعنی به مرحله شهرستانی و استانی نرفته و درون آموزشگاه باقی می ماند.

هدف از گزارش تخصصی در واقع کسب نمره ارزشیابی است که می بایست به همراه 5 عدد پیشنهاد و راهکار ارزشیابی تحویل داده شود.گزارش تخصصی نیز مانند اقدام پژوهی حاصل تجربیات و اقدامات عملی معلمان و سایر عوامل آموزشی در محیط کلاس و مدرسه است.در واقع می توان گفت معلمان و کارکنان مدارس با تنظیم گزارش تخصصی و پیشنهاد ارزشیابی نه تنها پرده از مشکلات پیش روی خود در این زمینه بر می دارند، بلکه زمینه را برای کسب امتیاز کامل خود در ارزشیابی فراهم می نمایند.گزارش تخصصی معلمان نشانگر این است که معلمان محترم برای کسب امتیازات بالا و قابل قبول باید گزارش حل مشکلات و معضلات کلاسی خود را به صورت کامل ارائه دهند.

مطلب بعدی که قصد داریم در رابطه با آن صحبت کنیم بحث درس پژوهی است.درس پژوهی همانگونه که از نامش پیداست به صورت آموزش درسی خاص و توسط یک گروه صورت می گیرد.تفاوت درس پژوهی با اقدام پژوهی و گزارش تخصصی در این است که در درس پژوهی فعالیت به صورت تیمی است و در قالب تیم های پنج نفره و هفت نفره فعالیت می کنند ولی در اقدام پژوهی و گزارش تخصصی الزاما چنین نیست و معمولا در قالب فعالیت های فردی صورت می پذیرد.

درس پژوهی اهمیت بسیار زیادی در بالا بردن سطح علمی دانش آموزان و معلمان دارد.در واقع درس پژوهی به معلمان کمک می کند که به کمک همکاران خود که در یک تیم قرار می گیرند مشکلات و معایب تدریس خود را برطرف نموده و بهترین الگوی تدریس را برای تدریس برتر خود در کلاس درس ارائه دهند.

درس پژوهی بهترین الگوی معلمان در رابطه با طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس است.درس پژوهی به معلمان کمک می کند که چگونه بتوانند به بهترین شیوه ممکن به تدریس در کلاس درس بپردازند.

نکته مهم در رابطه با اقدام پژوهی و گزارش تخصصی و درس پژوهی که ذکر آن در اینجا واجب است اینکه معلمان و سایر عوامل آموزشی می بایست برای استفاده و دانلود صدها نمونه از موارد فوق به پایگاه اینترنتی بانک فایل پژوهشی معلمان مراجعه نمایند و از طرح های موجود در سایت استفاده لازم را ببرند.

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها