أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۶۸۴۸
زمان انتشار: ۱۳:۲۷     ۳۰ دی ۱۳۹۶
صحنه های مشکوک هفته با حضور همه کارشناسان
اتفاقات رخ داده در داوری های دو تیم بزرگ پایتخت در هفته بیستم بار دیگر زمینه جنگ های شدید در متهم کردن طرف مقابل به جانبداری داوران از سوی طرفداران سرخابی ها شد.
به گزارش پایگاه 598، داوری های لیگ برتر به سود کیست؟ این سئوالی است که ذهن بسیاری از فوتبالدوستان را به خود مشغول کرده و متعاقب آن باعث جنگی رسانه ای و لفظی میان طرفداران استقلال و پرسپولیس شده است تا جایی که هر یک از دو طرف مدعی هستند که داوری ها به سود رقیب رقم خورده و به ضرر خودشان به پایان رسیده است.البته این ماجرا به یک بازی یا دو بازی ختم نمی شود چون همواره این شائبه ها پیرامون قضاوت های داوران در بازی های لیگ برتر در بازی های دو تیم پرطرفدار پایتخت وجود داشت اما در این یکی دو هفته به خصوص در بازی های روز پنجشنبه و جمعه به اوج خود رسید تا اتهامات رقم خورده به یکی از جنجالی ترین سوژه ها در هفته بیستم لیگ برتر تبدیل شود.


***
با توجه به این که پرسپولیس یک روز زودتر از استقلال به مصاف رقیب تبریزی خود رفت استارت این جنگ ها از ورزشگاه آزادی خورد چون این بار صدرنشین لیگ در حالی از شکست برابر گسترش فولاد در دقیقه 5+90 فرار کرد که داور بازی در صحنه ای جنجالی حکم به اخراج مدافع تبریزی ها و 10 نفره شدن این تیم داد تا با این اتفاق هجم درگیری های طرفین در فضای مجازی و رسانه ها به اوج خود برسد. اخراج عزیز معبودی در صحنه اتلاف وقت این بازیکن در پرتاب اوت دستی نه تنها خشم گسترشی ها بلکه داد طرفداران استقلال را بلند کرد چون با 10 نفره شدن گسترش زمینه فرار از شکست پرسپولیس فراهم شد.پیرامون صحت و سقم تصمیم محمدرضا اکبریان اظهارنظرهای متفاوتی از سوی کارشناسان به گوش رسید چون عده ای کارت قرمز را تایید و عده ای آن را اشتباه قلمداد کردند.

 

  • عسگری: اخراج معبودی اشتباه بود


حسین عسگری کارشناس داوری پیرامون عملکرد این داور گفت:«در بحث داوری مساله‌ای که مهم است نکات کلیدی بازی است. داور پرسپولیس – گسترش فولاد در صحنه‌های کلیدی بازی قضاوت خیلی خوبی داشت. نکته اول گل گسترش فولاد بود. به نظرم این گل روی هنر کمک داور به ثمر رسید. کمک داور با جایگیری خوب تشخیص داد که بازیکن گسترش فولاد در آفساید نیست، این یک تصمیم دشوار بود. نکته دوم مربوط به شبیه‌سازی سیدجلال در محوطه جریمه گسترش فولاد است. اگر داور جایگیری مناسبی نداشت متوجه نمی‌شد که سیدجلال شبیه‌سازی کرده است و به اشتباه خطای پنالتی به سود پرسپولیس اعلام می‌کرد». این کارشناس در ادامه صحنه پنالتی را این گونه توصیف کرد:« به نظر من اخطار به بازیکن گسترش در صحنه اخراج درست نبود. داور می‌توانست این صحنه را با دادن یک تذکر قاطع به بازیکن گسترش مدیریت کند. داور زمانی باید اخطار دوم را در این شرایط به بازیکن بدهد که اتلاف وقت کاملا مشهود باشد.البته نمی‌خواهم بگویم که پرسپولیس به خاطر ۱۰ نفره شدن گسترش فولاد بود که به گل رسید. در بسیاری از بازی‌ها ما شاهد هستیم که تیم‌ها با یک یا دو بازیکن کمتر هم برنده بازی می‌شوند».

 

 

  • رودنیل: اکبریان برای قضاوت بازی آماده نبود


اما نوذر رودنیل دیگر کارشناس داوری ایران نظر متفاوت پیرامون این داور داشت و گفت:« محمدرضا اکبریان داور خوبی است اما مدتی از ناحیه زانو مصدوم بود و مصدومیت‌اش تازه بهبود پیدا کرده و به همین دلیل نمی‌توانست دوندگی کافی در زمین داشته باشد. شاید بهتر بود به او استراحت بیشتری می‌دادند. ضمن این که پرسپولیسی‌ها نسبت به این داور در گذشته‌ها به خاطر برخی بازی‌ها معترض بودند و ذهنیت داشتند. اخراج بازیکن گسترش کاملا درست بود او روی پرتاب اوت وقت‌ تلف می‌کرد که در قانون داوری هم آمده به بازیکنی که در شروع بازی تأخیر ایجاد کند می‌توانست کارت زرد نشان داد بنابر این کارت زرد دوم درست بود ضمن این که اعتراض زیادی هم به داور داشت».

 

 

  • حق وردی: داور دراخراج مدافع گسترش اشتباه نکرد


تورج حق وردی داور بازنشسته ایران هم در برنامه شب های فوتبالی پیرامون عملکرد کلی اکبریان گفت:« تا دقیقه 17 بازی این داور باید به دو بازیکن گسترش فولاد کارت زرد می داد اولین نفر دخسوس برزیلی بود که روی علیپور خطا کرد و باید یک ضربه ایستگاهی هم گرفته می شد و دومین نفر هم مدافع این تیم بود که با دست باز هم علیپور را پشن محوطه جریمه متوقف کرد.در صحنه ای که سیدجلال حسینی در محوطه جریمه گسترش فولاد زمین خورد و داور به سود تبریزی ها سوت زد کاملا مشخص بود کاپیتان پرسپولیس توپ را با دست لمس کرده و هیچ برخوردی هم با مدافع حریف نداشته بنا براین سوت داور و اخطار او به حسینی درست بود». او ادامه داد:« کارت زرد اول عزیز معبودی در درگیری با احمدزاده کاملا درست بود چون هر دو بازیکن رفتار غیرطبیعی از خود نشان دادند.در صحنه اخطار دوم هم داور می توانست اخطار بدهد چون تشخیص اتلاف وقت را داده بود گرچه من  نمی توانم بگویم این اخطار درست بود یا نه چون در تشخیص اکبریان اتلاف وقت محسوب شد. معبودی که می دانست اخطار دارد باید در این صحنه بهتر کار را مدیریت می کرد».

 

 


***
این بازی در نهایت بعد از 10 نفره شدن گسترش فولاد با تساوی 1-1 و با گل دقیقه 5+90 سیامک نعمتی به پایان رسید تا میزبان از شکست در خانه فرار کند. شاید همین گل بود که جنگ ها میان طرفداران دو تیم بزرگ پایتخت را به اوج خود رساند که داوری ها به سود یکی از این دو تیم پیش می رود غافل از این که 24 ساعت بعد در مشهد هم شاهد اتفاقاتی خواهیم بود که آتش این جنگ را شعله ورتر می کرد. استقلال در مشهد به مصاف پدیده رفت و در حالی که هر چه زد به در بسته خورد در دقیقه 86 داور بازی در صحنه ای کاملا مشکوک برخورد میان عبدا.. حسینی و امید نورافکن را به سود استقلال پنالتی اعلام کرد. صحنه ای که خشم نیمکت نشینان میزبان را برانگیخت درست برعکس نیمکت نشینان استقلال که از این پنالتی به آسمان پریدند غافل از این که همین صحنه می توانست تمام ادعاهایی که طرفداران استقلال پیرامون یک طرفه بودن قضاوت ها به سود پرسپولیس را برعکس کند.

 

  • مظفری زاده: داور با گرفتن پنالتی اشتباه بزرگی داشت


سعید مظفری زاده اولین کارشناسی بود که پنالتی مشهد به سود استقلال را اشتباه دانست و گفت:« در دقیقه 85 اشکان خورشیدی اشتباه تاثیرگذاری مرتکب شد و زمین خوردن نورافکن در درون محوطه پدیده را به اشتباه خطای پنالتی اعلام کرد.در تصاویر کاملا گویاست که هیچ برخورد جدی میان نورافکن و مدافع پدیده ایجاد نشده است پس پنالتی درست نبود گرچه همین پنالتی اشتباه نیز حین زدن با خطای بازیکنان پدیده که زودتر به محوطه جریمه آمدند روبرو شد و داور باید این پنالتی اشتباه را تکرار می کرد که نکرد تا روز ناامیدکننده ای را سپری کند».

 

 

 

 

  • حق وردی: پنالتی استقلال درست بود


اما این تنها اتفاق مهم این بازی نبود چون مدیران پدیده و رضا مهاجری اعتقاد داشتند داور دو پنالتی هم برای پدیده نگرفته است. تورج حق وردی کارشناس شب های فوتبالی پیرامون این ادعا در صحنه اول ادعا شده از سوی مشهدی ها گفت:« صحنه اول در دقایق ابتدایی بود که توپ به سینه بازیکن استقلال برخورد کرد و داور نزدیک به صحنه بود و اشتباه دید نداشت چون کاملا به آن اشراف داشت بنا براین پنالتی در کار نبود. در صحنه زمین خوردن بهنام برزای داخل محوطه جریمه پدیده نیز خورشیدی کاملا درست تصمیم گرفت و اعتراض برزای به این تصمیم داور هم کارت زرد داشت که از جیب داور خارج شد».


او پیرامون صحنه پنالتی تصریح کرد:« حضور به موقع و جایگیری مناسب داور باعث شد تا خورشیدی به درستی صحنه ای که مدافع پدیده با دست پای بازیکن استقلال(امید نورافکن) را می زند را اعلام پنالتی کند. این تصمیم کاملا درست و براساس قوانین بین المللی گرفته شد چون دست بازیکن سفید باعث برهم خوردن تعادل بازیکن استقلال شد و باید پنالتی گرفته می شد . خطای صورت گرفته بی احتیاطی از جانب مدافع پدیده بود و نتیجه این بی احتیاطی پنالتی برای استقلال بود. البته در صحنه پنالتی داور اشتباه کرد چون باید صحنه را تکرار می داد که زیر بار این قانون نرفت».

 

 


***
حال با گذشت یک روز از بازی های هفته بیستم و اتفاقات رخ داده در داوری های صورت گرفته در بازی دو تیم بزرگ و پرطرفدار پایتخت رسیدن به جواب این سئوال که آیا واقعا داوری ها به سود یک تیم خاص پیش می رود؟ سخت تر از همیشه شده چون نه تنها در بازی های استقلال و پرسپولیس با رقبا بلکه در چند بازی دیگر هم اشتباهاتی از جانب داوران دیده شد که نمی توان پاسخی برای این سئوالات یافت. گرچه با وجود تمام این اتفاقات جنگ ها میان طرفداران سرخابی های پایتخت همچنان بر قوت خود باقی است و هر یک طرف مقابل را متهم به جانبداری داوران و قضاوت ها می کنند. جنگی که مسلما پایانی نخواهد داشت آن هم بدون این که یکی از طرفین بتواند ادعاهای خود را به اثبات برساند چون نظرات و کارشناسی ها نیز هیچ کدام شبیه هم نیست.

 


منبع : ورزش سه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها